Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-004-014 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - druhé čtení
Takžetohlejeoficiálnístanovisko,kteréČeskárepublikaprostřednictvímMinisterstvaškolstvídáváevropskýmorgánům.Anenípravda,coříkalpanposlanecKořenek,žebyseomanuáluDSM-5nemluvilo.Naopak.Pracujesesnímapracujesesnímjakosezáklademprodalšíprojekty.Mimochodemjetotroškuoříšekprostenografy-jetam"testysaminedokáží",tosamimáměkkéinakonci.Pravděpodobněpřipřepisubytamčlověknapsaltvrdé.Aleitojeúroveň,sekterousebohuželvtétooblastipracuje.Dálebychchtělupozornitnato,ževážnýmproblémemtoho,pročtadyvznikajítakovénejasnostiadiskrepancevtom,jakmábýtvlastnětadytahletazáležitostošetřena,mohoubýtprostětyprojekty,kteréserealizujípodzáminkouzlepšovánítestování.PaníposlankyněBerdychovátozasevelicepřesněcharakterizovala.Nepotřebujemedalšívelképrostředkynaprojekty,potřebujemeinvestovatdodětí.Potřebujemeinvestovatdokonkrétníchpodpůrnýchopatřeníapotřebujeme,abyMinisterstvoškolstvívrámcitoho,cojelegeartis,vrámcitoho,cojeivyučovánojakostandardnísoučástvýukyvšechaťužpsychiatrů,nebopsychologů,pracovalonatom,abysesjednotilyparametry.Natotožádnédalšíustanovenínenípotřeba.To,comůžebýtpotřeba,tojeodůvodňovánírůznýchvýdajůnadalšíprojektytypuprojektuefektivníhoporadenskéhosystémuveškolství,kteréjsoutypickyorganizoványvrozsahustovekmilionůkorunapraktickyneprodukujívýsledky,kteréjsouvnichdeklarovány,neboprodukujívýsledky,kterésipotomporadenskácentramusejíkupovat,anemajíprostředkynato,abytonakupovala.Kdybychjenomvyjmenovalnázvy:RAMPS,VIP,DIS,SPIV,CPIV.Tohlevšechnojsouminuléprojekty,kterévokamžiku,kdyspočítátesumy,kterédonichšly,taktyseblížíjednémiliarděkorun,ajednásezdepřevážněoto,žejetopráceprozcelakonkrétnízainteresovanélidi,kteříjsouplaceniztěchhleprojektůakterépoténacházímejakoúčastníkyrůznýchvyjadřovacíchřízení,kteráorganizujeMinisterstvoškolství.Nevím,jestliotomhleMinisterstvoškolstvíví,neboneví,nebojestlijetojenomnáhoda,alejetotak.Kdyžbylanaškolskémvýborukolemtohotodebata-pomohusijenomdrobnoucitacípanídoktorkyZapletalovéztohotojednání:"DalšíprojektztohotoRŠPPbylvroce2008aždoléta2011stím,žejájsembylaodvolánapanemministremDobešemk30.dubnu2011.Psychologovénemělivčasprojekt,kterýzastavilpanministrDobeš-projektRAMPS,který,jaktadyzmiňovalpanposlanecZlatuška,bylza250milionůkorun,taktobylprojekt,vekterémsenekoupilanijedendiagnostickýnástroj.Jistětolzeprokázat.ProjektřídildvarokypandoktorMertin.Apoté,protožesetamprostěukázalynějaképotíže,takjsemzačalatenprojektřešitjástím,žejsmeodevzdaliřádněvšechno,covtomprojektubylo.Nástrojesenekoupilyvůbecžádné."Rozjedeseprojektza250milionůkorun,čtvrtmiliardy.Tenprojekthavarujenatom,žeministrtoadhocpřidělíjednomuřešiteli.Zdůrazňuji,nenítosoučasnýministr,mluvísezdeoministruDobešovi.Potésezkonstatuje,žetennovýřešiteltadytohleneníschopnýdělat.Alejedesedál,přestoževýstupyfaktickyztakovýchhlevelkýchprojektůnejsou,nejsoutakovéhodruhu,abyseprojevilykonkrétněvpéčioděti,kamtyprostředkymělybýtsměřoványpřednostněakdejsoupotřeba.Takžetotobychvýraznýmzpůsobempodtrhlvtom,coříkalapaníposlankyněBerdychová.Podtrhujemefinancesměřovatdopodpůrnýchopatření,dotoho,abymělaporadenskácentraskutečněmožnostpříslušnouporadenskoučinnostvykonávatanezastavovalasenatom,ženemajíprostředkynato,abysitřebanakupovalatadytykomerčnítesty.Nepotřebujemenovéprojekty,prokterésetadytímtozpůsobemsekundárnězavádíjakésiopodstatněnívokamžiku,kdyseposuzujeúčelnostvynaloženýchnákladů.Zdalšíchvěcí,cozdebylyzmiňovány,drobnoupoznámkukregistrupedagogickýchpracovníků.Jsemprofesíinformatik,takževokamžiku,kdyvidímtakmasivnídistribuovanoudatabázi,nakterénebudoumítbezprostřednězájemjednotlivířediteléškol,alepouzecentrálníministerstvo,navíctamjsouanonymizovanéúdaje,nevěřím,žebudenaplněnaúdaji,kterébybylynějakýmzpůsobemhodnověrné.Jetodobrýzpůsob,jakutrácetpeníze,alebylobyúčelnějšíudělatpouzeevidencipotřeb,čilievidencinekvalifikovanýchpracovníků,resp.evidencitěchspecializací,kterénaškoláchchybí,nikolizmnožovatevidencistátuovšechučitelích.Audomácíhovzdělávání-paníposlankyněSemelovátadyměladlouhývýklad-aleudomácíhovzděláváníjeproměpodstatné,žeodbornéstanoviskobylodoporučujícíproto,abyseodbornévzdělávánírozšířilozprvníhostupněnadruhý.Atendruhýfakt,kterýjevelicevýznamný,je,žesetotýkáméněnežjednohopromiležáků,kteřísenaškoláchučí.Méněnežjednohopromile!Vtěchtopočtechnenírozumnépředpokládat,žesedáudělatnějakávypovídajícístudie,kterábudemítbůhvíjakouvypovídajícíhodnotu.Jednásezdeskutečnějenomorespektovánívůlerodičůzanedbatelnéhopočtudětí.Počtudětí,kterýbudemnohemmenšínežpřirozenývýskytnějakýchvyšinutýchosob,kterénaněpůsobíběhemceléhojejichživotavmnohemvětšímíře.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám,paneposlanče.Mámzdetřifakticképoznámky,tedyužčtyři.Prvnímápanministr,dálepanposlanecKořenek,panposlanecSvobodaapanposlanecGabal.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkujizaslovo.Dovolímsireagovat,protoževystoupenípanaZlatuškybyloplnénepravd.Chtělbychreagovatalespoňnatyznich,kterésetýkajízákona,protožejakjedobrýmzvykempanaposlanceZlatušky,takvesvýchvystoupeníchmnohdykomentujevěci,kterésevůbecnetýkajízákona.Nenípravdou,achtělbychseprotitomuohradit,cotadyřeklpanposlanecZlatuška,žepředkladatelignorovaljednuskupinupřidiskusi.Tadiskusetadybylatakširoká,probíhalatadytakdlouho,žedokoncejsmeumožniliivýboru,abyposlancimohlibýtúčastnitétodiskuse.Anatenkulatý,jímzmiňovanýkulatýstůlbylivšichniposlancipozváni,takžesemohlizúčastnit.Nemuseličekatnazápis.Cosetýkádiskusenavýboru,dovolímsiostatníposlance,kteřínebylipřítomni,informovatotom,ževrámci§16setamdiskutovaloojednévětě-podotýkámojednévětě-třihodiny.Aževýbornedošelkekonsensu,takjásimyslím,tojetakédoznačnémíryovlivněnozpůsobemřízenítohotovýboru.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.DalšífaktickoupoznámkumápanposlanecKořenek.