|

ps2013-024-01-001-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-12 ps2013-024-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Informace vlády České republiky k situaci ohledně muničního skladu ve Vrběticích

Date2014-12-12
Meetingps2013/024
Agenda Itemps2013/024/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/024schuz/s024001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Byl bych rád, kdybychom si vyjasnili ještě jeden termín prosím. Ve veřejném prostoru je stále ještě možné zaregistrovat slovní spojení "armádní nebo vojenský sklad". Rozumím tomu, co je mediální zkratka, ale toto prostě není pravda. Sklad ve Vrběticích nemá s Armádou České republiky nic společného od roku 2007, tedy řadu let. Po dobu sedmi let je všem příslušným orgánům státní správy i samosprávy, ale i místním obyvatelům - protože sklady byly v období mezi roky 2008 a 2011 jedním z největších zaměstnavatelů v regionu, tehdy zde probíhala delaborace munice - známo, že zde nepůsobí armáda, ale společnosti s různou právní subjektivitou - státní podnik, akciové společnosti, s.r.o. apod. Vojenský technický ústav, který, jak snad je jasno a známo, je státním podnikem, tedy právním subjektem plně odpovědným za svou činnost, v současnosti ve správě tento státní majetek. ve Vrběticích své povinnosti, ve Vrběticích své kompetence a ty mají své jasné limity. Dovolte, abych aspoň ve stručnosti jakousi genezi celého toho případu. Armádní muniční sklad byl budován v roce 1936. Byl dokončen během okupace německou armádou. Od roku 1945 do roku 2006 byl využíván československou a poté českou armádou. Rozhodnutí o ukončení potřebnosti bylo učiněno za ministra Jiřího Šedivého a převod na VOP za ministryně Vlasty Parkanové. Od roku 2007 byl areál využíván státním podnikem VOP Šternberk k delaboraci nepotřebné munice Armády České republiky. V době byl jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů v regionu, jak již jsem se zmínil. Postupně, jak se vyprazdňovaly objekty skladů, docházelo k jejich pronajímání externím subjektům. Aktuálně platné nájemní smlouvy s komerčními subjekty jsou následující: Firma Bochemie, smlouva z roku 2009, a potom tři smlouvy z roku 2011 v případě Imex Group, Excalibur Army a STV Group. V roce 2012 došlo k převodu areálu z VOP za VTÚVM Slavičín, čili divizi Vojenského technického ústavu přímo ve Slavičíně. Ten v areálu vyráběl munici a rovněž ji také skladoval. Všichni nájemci, kteří v jednotlivých objektech skladovali munici, jsou držiteli licence pro nakládání se zbraněmi a střelivem, a jak bylo řečeno a jak je známo, licence vydává Ministerstvo průmyslu a obchodu za poskytnutí příslušného dobrozdání Ministerstva zahraničí, vnitra a také obrany. Dodržování těchto licencí potom kontroluje Policie České republiky a Český báňský úřad, pokud se tedy týká trhaviny v tom druhém případě. V areálu je celkem 61 objektů a myslím, že jsem řekl, že se tam nachází 26 z nich, které jsou využívány ke skladování munice a výbušnin. Co jsme jako resort dělali po výbuchu. První informace se ke všem složkám IZS dostala v ve čtvrtek 16. října. Následoval zásah profesionálních a následně také dobrovolných hasičů, který byl přerušen při zvyšující se intenzitě výbuchů. Zástupce Vojenského technického ústavu se ihned po výbuchu dostavil na místo, hodinu po výbuchu se dostavil rovněž pracovník Vojenského požárního dozoru a Vojenská policie ze svého centra v Olomouci. Podnik následně poskytl techniku, materiál, personál, prostory, stravu, pohonné hmoty a zapojil se do záchranných prací dle požadavku IZS. Kromě jiného nasadil bezpilotní dron, který byl docela podstatným pomocníkem při zjišťování rozsahu škod a poškození jednotlivých objektů. VTÚ mimochodem dodnes ze svého rozpočtu hradí významnou část některých nákladů spojených se zásahem všech složek. Zajímavé je, a možná, že to je jedna z těch překvapivých okolností, mimochodem které vytvářejí - ale se k tomu ještě snad dostanu a bylo to tady zmíněno myslím panem premiérem - neuvěřitelnou kumulaci nejrůznějších právních norem a předpisů a dalších okolností, které nějakým způsobem mají vliv na dění a v případě havárie zásadním způsobem ovlivňují jednotlivé kroky a vytvářejí dost nepřehledné a netransparentní jakési hřiště pro to, co se konat. Je to, jako by někdo téměř záměrně chtěl vytvořit něco nefunkčního a navzájem sice na jedné straně doplňujícího, na druhé si zdánlivě i třeba odporujícího. To je určitě jedno z ponaučení, které je třeba si z celé nešťastné události vzít. Čili VTÚ jako státní podnik spadající pod MO, resp. založený MO, podléhá stále vojenskému požárnímu dozoru. Když vezmeme jenom tento jeden aspekt, tak celý ten areál, případně budovy používané VTÚ fungují ve vojenském požárním dozoru. Všechny budovy pronajímané soukromým subjektům potom fungují, řekněme, v civilním požárním dozoru. A takových paralelních norem, podle kterých se řídí provoz v areálu, je celá řada. I ohlašovací povinnost vůči IZS nemá ani VTÚ ani nájemci v areálu, pokud neskladují vysoce nebezpečný, míněno hořlavý, materiál, což paradoxně munice není. Další zvláštnost řekněme, nebo zavádějící okolnost. Nicméně povinností těchto provozovatelů činnosti dle zákona o požární ochraně je zpracovávat předepsanou dokumentaci požární ochrany. To mají dělat ty jednotlivé subjekty, nikoliv pronajímatel. Uvádím to ne jako vyčerpávající vysvětlení, ale jenom jako příklad toho, jak se věc, která není zas tak složitá, složitě pojmenovat. Musím říct, že s plnou vážností a odpovědností Ministerstvo obrany a armáda reagovaly na požadavky a na tu situaci vesměs promptně a samozřejmě vstřícně, samozřejmě úměrně také tomu, že situace byla vážná. A je tomu tak doteď samozřejmě. Na všechny žádosti o pomoc ze strany velitele zásahu reagujeme s rychlostí, jak je to jenom fyzicky možné. Ve prospěch zvládnutí situace jsme vyčlenili vysoce kvalifikovaný personál, 500 příslušníků armády, a to probíhá v těchto dnech, ale i tu nejlepší techniku, mobilní velitelské stanoviště, pandury s termovizí, nočním viděním a kamerovým systémem, které mají tito vojáci ve výzbroji a které podstatně ještě zvýší bezpečnost zajištění toho areálu, která není fyzickou silou možná k realizaci. Od 16. října - a to bych jenom rád zopakoval a možná tím předejdu některým otázkám, to není z alibismu - je celý areál a veškeré dění v něm mimo pravomoc Ministerstva obrany nebo Vojenského technického ústavu. My pouze poskytujeme maximální součinnost. Policie, resp. vláda rozhodla o přesunu munice a Ministerstvo obrany v požadovaném - a musím říct, že velmi krátkém - termínu zajistilo technické zprovoznění již zakonzervovaného muničního skladu v Květné. Ten termín je třináctého. Dneska máme dvanáctého. Takže ve v Květné začne hlídkovat Vojenská policie. Předsednictvo Bezpečnostní rady státu dne 6. 12. rozhodlo také o zřízení meziresortního týmu pro právní otázky související s řešením této mimořádné události. jsem jmenoval konkrétního člověka, který bude od příštího týdne, myslím, že od úterý, k dispozici přímo na místě. Zvážíme ještě, v jakém počtu dnů týdně, podle potřeby. Jde o šéfa mých poradců generála Bohuslava Dvořáka, který bude přímo na místě k dispozici starostům, ale také občanům. Bude v jeho kanceláři možnost uplatňovat a také shromažďovat žádosti občanů o odškodnění a samozřejmě měl by být takovou spojkou tam, kde to bude potřeba, tam, kde občané budou mít dotazy na činnost armády, tam, kde se budou moci dotazovat na vše potřebné.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities