Protojsemivminulémvolebnímobdobíbylčlenempracovnískupiny,kterásezaobíralarychlýmispojeními,tojevlastněpojemtoho,žebychommělinověbudovanévysokorychlostnítratěvnovýchtrasáchpropojitsestávajícímitratěmi,kterémajízvýšenoutraťovourychlost,atytobynámmělypřispětktomu,ženásnebudouexpresyadálkovévlakyvrychlédopravějakoČeskourepublikuobcházet.Protožejsmevsituaci,žecelářadaspojeníjemnohemrychlejšíokolnímistátynežpřespřirozenýprostorČeskérepubliky,kterájevestředuEvropy.ProtojsemsitakédovolildnesvámpředložiturčitýnávrhkrozpočtuStátníhofondudopravníinfrastrukturynarok2015,kterýobsahujeaspoňtuminimálnímožnost,abyČeskárepublikadostalašanciktomu,abytatorychláspojeníbylavybudována.Navrhujinásledujícítext:DorozpočtuStátníhofondudopravníinfrastrukturynarok2015zařaditpoložkuStudieproveditelnostirychléhospojeníRS1Praha-Brno-Ostravasnákladycca30mil.korun.ČástkujemožnovybilancovatzglobálnípoložkyPřípravaazabezpečenístaveb,příjemceSprávaželezničnídopravnícesty.Ztohotonávrhuvyplývázcelajednoznačně,žetonenínávrh,kterýbyzvyšovalpožadavekStátníhofondudopravníinfrastrukturynapříjmovoustránkuvevztahukestátnímurozpočtu.Anynímidovoltejenomstručnéodůvodněnípozměňovacíhonávrhu.Cojetovlastnětorychléspojení1Praha-Brno-Ostrava?VysokorychlostnítraťnebolirychléspojeníPraha-Brno-OstravabymělobýtpáteřívnitrostátnídopravyvČeskérepublice.NovátraťbymělazajistitkonkurenceschopnéspojeníPrahysBrnemzanecelouhodinu,BrnasOstravouza35minut,atedyiPrahysOstravouza1,5hodiny.Novátraťnezkrátíjenomcestovnídoby,aleiujetouvzdálenost.NapříkladmeziPrahouaBrnemtobudezkrácenískoroo50km.Tímjeovlivněnasamozřejměispotřebaenergieadalšíprovoznínákladydopravců.Jentakprozajímavost,plněobsazenývlakmeziPrahouaBrnemjedoucívícejak300kmrychlostíspotřebujenajednohopasažéraelektrickouenergii,kteráodpovídá0,8litrubenzinu.Rychlovlakytedypředstavujíijedenznástrojůkdosaženíenergetickébezpečnostinašírepubliky.PotřebujemeinovéspojeníPraha-Ostrava,kdyžjižmámependolina?Jábychřeklžeano.JednáseonovoutraťasoučasněiovyužitínovýchtratíPraha-Brno,Brno-Ostrava.Obětatodílčíspojeníjsoudneskatastrofálněnekonkurenceschopnáapotřebnásamaosobě.Ažseobětytotratěpropojí,buderychlejšíjezditdoOstravypřesBrnoohodinuapůl.Budetosynergiejakobonusnavíczvýstavbytěchtodvoutratí.PendolinozPrahydoOstravyjesicenášnejrychlejšívlakovýspoj,aleprůměrnárychlost100kmjejřadídominuléhostoletí.AikrátkéjednánívPrazečiOstravěznamenáplusdvětříhodinovécestytamazpětadělajíztohocelodennízáležitost.PodokončenísilniceR35meziOpatovicemiaMohelnicíbohuželanivesměruPraha,OlomoucaOstravanebudesoučasnývlakkonkurenceschopný.Připomenu,ženovoutraťpotřebujemenejenkvůlirychlosti,aletakékvůlikapacitě.ModernizovanýkoridormeziPrahouaČeskouTřebovoumávyčerpanoukapacituapodobněimeziPřerovemaOstravou.NavícpokuddnesdojdevKolíněknějakémimořádnosti,ochromítospojenínadvoutřetináchúzemíČeskérepubliky.Aužvůbecnemluvímopříměstskédopravě.VlakyEskomeziPrahouaKolínemdnesjezdípomalejinežpředdesetilety,protožebohuželmusídávatpřednostexpresům.Podobnádopravnízácpavuvozovkáchjeivbrněnskéaglomeraciamnohdeijinde.Tutodůvodovouzprávujsemtaktopojalizdůvodutoho,očemsehovořilopravidelněnejennahospodářskémvýboru,kterýtěmtorychlýmspojenímdávápodporuprůřezempolitickéhospektra,aletakyvnávaznostinadiskusi,kterásetadyvčeraodehrálaohledněsituace,kterásouviselaspřírodnímipodmínkami,kterébylynapočátkuprosince.Myslím,žektěmtověcembynedocházelo,pokudbychommělitytodvěalternativnítratě.Nazávěrmidovolteještěnavrhnoutalternativnínávrh,pokudbytentomůjnávrhrozpočtuStátníhofondudopravníinfrastrukturynebylvámivyslyšenanebylctěnouSněmovnoupřijat.Jábychnavrhoval,abychompřípadněještěpřijalidoprovodnéusneseníkrozpočtuStátníhofondudopravníinfrastrukturynarok2015.Totodoprovodnéusnesenízní:PoslaneckásněmovnažádáministradopravyČeskérepubliky,abyvprůběhuroku2015vyčlenilvkapitoleDopravapotřebnéfinančníprostředkyprozpracovánístudieazahájilpřípravurychléhospojení1vČeskérepublice.Děkujizavašipozornost.(Výrazný potlesk poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciŠídlovi.Poprosímhootynávrhyusnesení.-Šidlovi,pardon,omlouvámse.Nynítumámdvěfakticképoznámky.SprvnífaktickoupoznámkoupanposlanecIvanAdam,poněmpanposlanecKarelFiedler.Prosím,paneposlanče.-Adamec,pardon.Poslanec Ivan AdamecDěkuji,panemístopředsedo.Vidím,žemiopravdunemůžetepřijítnajméno.Myslím,žeužjetopodruhé,ale...Místopředseda PSP Petr GazdíkOpět,ano,bohužel.Omlouvámse.Poslanec Ivan Adamec...asiužnicneudělám.Jábychseteďvrátiltroškudoténízkésoučasnéreality.Nebududlouhozdržovat.MámpouzedotaznapanaministraatensetýkápřevodunádražínaSŽDCzČeskýchdrah.Jednáseccao2mld.korun.Aměbyzajímalo,kdetypenízejsou,jestlijsouvefondu,nebovrozpočtuMinisterstvadopravy.Toťvše.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciAdamcovi(s důrazem na správně uvedené jméno).SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecJanVolný.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jan VolnýDěkuji,panepředsedající.Jákvitujivelkýpotleskkolegůpomélevici.ChtělbychkpozměňovacímunávrhupanakolegyŠidlajenomdvěvěci.Játadynezpochybňujito,žeČeskárepublikapotřebujerychléspojení,potřebujekvalitníspojení.KoneckoncůodkazujemetadyužodsaméhopočátkunaknihupanaBati,kterýotompsalužmeziválkami.Nicménějenupozorňujinajednuvěc.JelikožjsemvesprávníraděSŽDC,kontaktovaljsemsesvedením,kterétotománastarosti.Jenomzaletošníroksevydalovícenež70mil.zastudienavysokorychlostnítratiadalších40mil.,tojsoudvěpo20mil.,seteďsoutěžíavpodstatěsebudourealizovatvpříštímroceaužjsouzafinancované.Zvažujme,jestlitoopravdunebudenějakáprácedošuplíku,protožetakovýrozsahprácePraha-Brno-Ostravanenírealizovatelnýdodeseti,možnáanidvacetilet.Atěchstudiítammajíúdajněmnohoavidítojakonezcelaúčelné.Nicméněnechcidotohoházetvidle.ZvažtejakoSněmovna.Amyslím,žebysitomělirozhodnoutsamipracovníciSŽDC,jestlitypenízepotřebujíajestlitakovoustudiiteďpotřebují.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciVolnému.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecFiedler,poněmpanposlanecŠidlo.Poslanec Karel FiedlerDěkujizaslovo.Jábychměldotazprostřednictvímpanapředsedajícíhonapanaministra.Paneministře,jsemsivědom,žejstevevelmiobtížnépozici,žejsteněcozdědilateďjstenaskočildorozjetéhovlaku.Vprůběhuprojednávánístátníhorozpočtujsemmyslímdvakrátvznesldotaz,protožetadybylořečeno,žeStátnífonddopravníinfrastrukturybudenavýšenonespotřebovanéfinančníčástkyzdřívějšíchobdobí,adoposudjsemsenedočkalodpovědi,jakábudetačástka.Vím,žebudevelmiproblematickéjinějakýmzpůsobemsdělit,alejakýjepředpokladtéčástky,okterýbynakonectenstátnífondmělbýtnavýšen.Jestlinatentodotazjsteschopenodpovědětajestlisetedykonečněodváspoprvétedy,vím,žedřívsevástydotazynetýkaly,tétoodpovědidočkám.Děkuji.