|

ps2013-023-06-001-079.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-10 ps2013-023-06-001-079 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

79. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - třetí čtení

Date2014-12-10
Meetingps2013/023
Agenda Itemps2013/023/079
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023179.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   12 < Page 13 > 14

K dalším připomínkám. Nevystupoval jsem tady z toho důvodu, že si myslím, že jsou otevřené zdroje, ze kterých si můžete zjistit věci, na které jste se ptali, že nejsou tak, jak je tvrdíte. Podle kompetenčního zákona neexistuje žádný můj resort. prostě resort nemám. Nemám žádnou svoji rozpočtovou kapitolu. Z tohoto důvodu můj rozpočet tady není. Slova o tom, že můj úřad přešlapoval na místě, musím odmítnout jako nespravedlivá, zcela nerelevantní a zcela urážející. Myslím si, že v tom počtu lidí, které mám, jsme odvedli práci skutečně velkou. Je tady spousta hmatatelných výsledků a stačí se pobavit jenom s těmi lidmi, se kterými jsme vedli nejenom diskuse, ale připravovali konkrétní řešení. Nemyslím si však, že půda Poslanecké sněmovny při projednávání rozpočtu je tím pravým místem. Mohu vám dát některé věci písemně, pokud jste si je zatím nezjistili z veřejných, dostupných zdrojů, pokud nesledujete výstupy. A pokud skutečně nevíte, co se děje, za to úplně nemohu. Nejsem skutečně schopen vám všem dávat podrobný sumář toho, co se udělalo. Ale je pravdou, že jsou tady stovky a stovky projednaných věcí. Jsou tady teze nového zákona, je tady otázka změn, které se provádějí, je tady RIS3 strategie. A mohl bych o tom hovořit dál. Teď snad přímo k rozpočtu. Nemám rozpočtovou kapitolou. Ústředním orgánem vědy, výzkumu a inovací je Ministerstvo školství. Domnívám se, že bude muset dojít i ke změnám v rámci MPO, protože inovace v podstatě nemá nikdo striktně dány. Jsem přesvědčen, že musíme vycházet i z mezinárodního auditu české vědy, který jednoznačně říká, že je zde potřeba centrální autority, tak jako to máme v jiných zemích, například v Německu, ke kterému často vzhlížíme. Máme tady komisaře v Evropské komisi. Domnívám se, že právě to velmi škodí celému našemu systému, protože je roztříštěn. Máme tady jedenáct rozpočtových kapitol, ze kterých se hradí věda a výzkum. Pro vaši informaci, je to sedm ministerstev, Úřad vlády České republiky, Technologická agentura, Grantová agentura a Akademie věd. Z tohoto je jasné, že situace je složitá, a Rada vlády pro výzkum, vývoj a inovace, které mám tu čest předsedat, tyto peníze navrhuje na přerozdělení. Část těchto peněz potom ještě do vědy a výzkumu jde z resortních peněz mimo náš rozpočet. Například bych ho uvést Ministerstvo zdravotnictví, které vlastní, dříve se to jmenovalo Interní grantová agentura, dnes je to přejmenováno a to je trošku jiný příběh. Nicméně na rok 2015 je pro vědu a výzkum vládou schválený rozpočet 26,9 miliardy. Nedochází k poklesu. Tyto prostředky jsou rozděleny do jedenácti rozpočtových kapitol, které jsem zmiňoval. Oproti schválenému rozpočtu národních zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace na rok 2014 je navrženo navýšení schváleného rozpočtu o 300 milionů korun. Z toho 100 milionů korun jde na konsolidaci vědecko-výzkumných center, přičemž probíhá revize těchto center a v prvním čtvrtletí bude řešeno, jestli se budou navyšovat další peníze, a to na základě skutečně toho, abychom věděli, na čem jsme. My dnes ještě nejsme schopni říct, a to svým předchůdcům úplně nevyčítám, a to z jednoho prostého důvodu, protože byly koncipovány tak, že meziročně se počítalo s dvoumiliardovým růstem peněz, které do této oblasti půjdou. Nikdo nemohl vědět, že bude krize. Takže myslím, že to nelze vyčítat. Na druhou stranu je to situace, ve které jsme. Nyní vzhledem k udržitelnosti musíme rozlišit ty, které jsou bezproblémové, které budou mít možná nějaké potíže a které jsou rizikové. K tomu nedošlo a primárně je to zodpovědností Ministerstva školství, přičemž Ministerstvo školství je ústředním orgánem výzkumu a vědy. (Silný hluk v sále.)Dále máme 200 milionů v kapitole Ministerstva školství, které administrativně navýšilo rozpočet pro vědu a výzkum v rámci přesunutí ukazatelů v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, konkrétně přesunutím finančního ukazatele vysoké školy na ukazatele vědy a výzkumu. V částce 26,9 miliardy korun - a to velmi mrzí, že někteří nejste schopni rozlišit rozpočet roku 2015, rozpočet roku 2014 a celkově i objem peněz, které půjdou na VaV v roce 2015 - není započítáno v rozpočtu, tam se to neobjevuje na rok 2015, 900 milionů korun, o které byl na základě mého návrhu posílen rozpočet jednotlivých ministerstev. Protože ministerstvo nemám, nejsem ministr a peníze, o kterých debatujeme, se rozlišují do jedenácti kapitol, z nichž ani jedna není moje, protože žádnou nemám. Jedno procento HDP je včetně evropských fondů a končící plánovací období významným způsobem posiluje tuto kapitolu, protože se více čerpá vzhledem k tomu, že je konec, respektive jsme za koncem tohoto období. Z tohoto mého projevu je, doufám, jasné, že mnohé z toho, co jste říkali, není pravda. Z toho, co jste říkali, je vidět, že byste potřebovali některé informace. Rád vám je poskytnu, třeba i písemně, pokud je nad vaši možnost si je sehnat z veřejných zdrojů nebo popřípadě na výboru, který máte tady v Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KDU-ČSL.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu místopředsedovi vlády, panu Bělobrádkovi. Před přihlášeným panem poslancem Kalouskem mám ještě čtyři faktické poznámky. První je paní ministryně Helena Válková, poté pan poslanec Urban, poté pan poslanec Petr Fiala a Martin Novotný. Nyní tedy paní ministryně Helena Válková s faktickou poznámkou. Prosím, paní ministryně, máte slovo. Ministryně spravedlnosti ČR Helena VálkováDěkuji. Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, jenom velice stručně. Určitě žádný ministr není stoprocentně nikdy spokojený s rozpočtem, který dostane, ale může být relativně spokojený. z rozpočtu, který jsem měla k dispozici, nemůžu uvolňovat a přesunovat částku, která byla určena původně na justiční areál v Ústí nad Labem, kde je ta situace dlouhodobě katastrofální, jak většina přítomných, doufám, , a přesunovat ji do platů na 86 zaměstnanců posilujících dohled nad exekutory, byť s tím sama velmi souhlasím. Ale tu situaci máme pod kontrolou. Budeme ji sledovat a samozřejmě v případě, kdybychom zjistili, že z jakýchkoli důvodů ta částka 35 milionů by nebyla vyčerpána, bude přesunuta právě na krytí platů těchto nových zaměstnanců dohlížejících na to, aby exekuce probíhaly tak, jak by probíhat měly a jak v současné době neprobíhají. Čili nikoliv že bych byla proti, ale jsem také limitována prostředky, které byly resortu svěřeny. Za prvé. A za druhé, to je takové to líbivé gesto. Přesunout rychle něco, aniž bychom věděli, zda to budeme potřebovat, a aniž bychom byli si jisti, že tím neohrozíme výstavbu opožděného justičního areálu, který je v naprosto nevyhovujících prostorách, které byly opakovaně několikrát vyplaveny, by myslím nebylo racionální. Pochopitelně vím, že je k takovým změnám třeba přijímat další rozpočtová opatření. Ale budeme v kontaktu s Ministerstvem financí, které v tomto ohledu přislíbilo svou pomoc. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní ministryni Heleně Válkové. Nyní pan Milan Urban s faktickou... Nechce. Dobře. Nyní tedy pan Petr Fiala s faktickou poznámkou. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities