ps2013-023-05-003-133.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-09 ps2013-023-05-003-133 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) 2 . prověřit připravenost Českých drah , a . s . , na zajištění provozu při mimořádných situacích a nepříznivých klimatických podmínkách ; 3 . zajistit provoz krizového štábu a přiměřeného krizového hlasového centra při mimořádných situacích pro zajištění informovanosti zákazníků a především personálu Českých drah , a . s . V souvislosti s tím mi dovolte přednést ještě jeden návrh na usnesení , který souvisí i s tím , jak se zachoval management Českých drah , nikoliv ti řadoví zaměstnanci , protože ti většinou tu vinu nenesli : Poslanecká sněmovna současně žádá vládu České republiky , aby přehodnotila přiměřenost výše odměn vrcholového managementu ČD , a . s . , v návaznosti na dosahované výsledky ČD , a . s . , v osobní a nákladní dopravě . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi , který se přihlásí , protože je přihlášen do podrobné rozpravy , k tomuto návrhu na usnesení . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Chalupa , pak bude pokračovat pan kolega Klučka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Bohuslav Chalupa Vážené kolegyně , kolegové , nezlobte se , ale myslím , že těch příběhů o tom , jak kdo cestoval vlakem , už tady bylo hodně a každý z nás má nějakou zkušenost . Vraťme se k tomu , co projednáváme . Pokud máte návrhy na usnesení , s tím asi problém nemáme , ale tady plyne čas naprosto zbytečně . Utrácíme tady čas . Máme projednávat , máme se dostat k jiným závažným bodům . Prosím vás , už ne příběhy o tom , jak jste cestovali vlakem . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Chalupovi , ale vyhovět mu jistě může málokdo , protože samozřejmě každý , kdo bude hovořit k tématu , těžko mu mohu vzít slovo , pokud mluví k té situaci , která je předmětem jednání Poslanecké sněmovny . Nyní tedy pan kolega Klučka a připraví se pan kolega Kolovratník . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Václav Klučka Děkuji vám , pane místopředsedo . Prostřednictvím vás vyřiďte kolegovi Chalupovi , že ho potěším . Nebude to příběh o tom , jak jsem cestoval vlakem , protože já jsem dojel skutečně ve tři čtvrtě na pět do Prahy pendolinem a neměl jsem ten problém , který jste měli vy ostatní . Vždycky , když někdo navrhne tento bod jednání Poslanecké sněmovně , když se má projednávat velmi aktuální situace kolem krize , která vznikne kupříkladu na dráhách , jak ji dneska nazýváme , respektive možná nás čeká tento týden ještě jednání o muničních skladech , tak se trošku hrozím toho , z jakého informačního zdroje vycházíme , co všechno o té situaci víme , nakolik jsme schopni objektivně posuzovat jevy , které s takovou situací jsou spojené . Jsem podjatý . Já jsem oblast krizového plánování vystudoval . Jsem podjatý , trošku víc možná tomu rozumím než někteří ostatní . Troufnu si říct , že krizové plánování existuje na Českých dráhách , že se zpracovávají jednotlivé situace . Ale taky vím dneska , že praktická zkušenost z ledové kalamity ukazuje , že nefunguje tato oblast tak , jak možná byla naplánovaná , že přináší s sebou obrovská rizika . Podotýkám rizika z ledové kalamity . To ještě neznamená , že nastávají rizika ohrožení zdraví , životů a majetku občanů , což je jedno ze základních kritérií , které v oblasti krizového plánu sehrává velmi významnou roli . A když zahrnujeme do celého krizového plánu celou součást integrovaného záchranného systému . Já nevím , nakolik byla propracovaná , nebo nebyla propracovaná kalamita tohoto typu , ale mohu vám dneska zcela jednoznačně říci , že dráhy a celá naše společnost zažily malý blackout v přímém přenosu . To ještě ta elektrika šla , ale zůstala stát . Sto tisíc lidí , nebo jak se to odhaduje , se dostalo do situace , která není normální , do určité nejistoty . Nevěděli , co mají dále plánovat . Přiznali jsme tady , že nefungovala komunikace . To není , prosím , zvláštní oblast krizového plánování - komunikace . To je součást krizového řízení . Já nevím , jestli jednal krizový štáb na Českých dráhách a řešil kolektivně tenhle ten problém . Jestli existuje něco , co sdružuje Správu železniční cesty a dráhy a sdružuje České dráhy společně v jakémsi subjektu . Já to nevím , a proto také nechci v daném okamžiku hodnotit něco , jestli bylo nebo nebylo správně uděláno . To , co jsme tady dneska slyšeli , a to zase prostřednictvím pana předsedajícího pro pana ministra , to jsou cenné poznatky , zkušenosti z toho , jak to přímí účastníci zažili , jak to zažili na sobě . Já bych jenom poprosil , aby pohled do budoucna , který by měl napravit celou tu situaci a zabývat se i tím , že může dojít v celé ploše drážních cest v České republice k takové krizi , která bude kupříkladu znamenat i to , že budeme stanovovat evakuační centra , že budeme tu součást integrovanou záchrannou prostě potřebovat , tak abychom ty lidi dostali do objektů , z nichž se budou moci postupně dostat do svých domovů , když už nebude dráha fungovat . A ten blackout , to je strašná věc . Já vás s tím dneska nebudu obtěžovat , ale je zpracován po jednotlivých hodinách , dokonce i minutách , abyste věděli , co všechno přestane fungovat . Tady teď nám přestala fungovat jenom doprava , ale tam nám přestane fungovat úplně všechno , kupříkladu včetně mobilních telefonů . Tyhle situace musí být v tom krizovém plánování propracované . A já bych poprosil obecně , aby všichni , kdož dělají v této oblasti , dělali tak poctivě a profesionálně , aby pak občané skutečně tu ochranu v dané situaci cítili . Děkuji moc . (Potlesk v řadách poslanců ČSSD.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji poslanci Václavu Klučkovi . Poslední řádně přihlášený je pan poslanec Martin Kolovratník . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Martin Kolovratník Dobrý večer , pane předsedající , kolegyně , kolegové . Děkuji . Teď se jeden z mých kolegů poslanců ptal , jestli to mám dlouhé - tak odpovím jemu i vám , že nemám . A už budu velmi stručný , já to trochu odlehčím . Poprosím vás opravdu o stručnost . Teď jsme se dozvěděli už téměř od poloviny Sněmovny , kdo kdy cestoval vlakem a jak to na něj dopadlo . Při vší úctě , kolegyně a kolegové , chápu to a rozumím tomu , ale chci se zastat jak pana ministra , který je zde v nové funkci prvně , taky Českých drah . Ta situace byla skutečně mimořádná , extrémní , nečekaná . A to , s čím mohu souhlasit , tak jsou jisté potíže v komunikaci , jak už bylo řečeno , vlastně se budu opakovat , mezi SŽDC a právě oním dopravcem . Jenom chci říct , jsme s kolegy hospodářského výboru letos byli na dvou studijních cestách právě k železnicím a k veřejné dopravě , jednou to bylo ve Švýcarsku , jednou ve Španělsku , a to je skutečně vzor , který má ambici , aby byl naším cílem , abychom se mu jednou přiblížili . V obou těchto zemích mají centrální dispečink , kde z jedné místnosti , která má rozměr čtvrtiny tohoto sálu , jsou schopni řídit prakticky celou svoji zemi , celou republiku na dálku , mají okamžitě o všem přehled . Vím , že řadu z vás doprava zajímá , ale určitě nejste odborníci až do detailu . V těch západních zemích používají technologie , jako je tzv . GSM - A , tedy GSM pro železnici , kdy každý strojvedoucí je v okamžitém přímém spojení s oním dispečinkem . To jsou věci , o kterých dnes si stále jenom vyprávíme , ale ještě se v České republice nestaly , nebo se realizují pouze nějakým experimentálním způsobem na koridorech a ne na ostatních tratích . Tak já vás chci za koalici , za vládní poslance , za hnutí ANO ubezpečit o tom , že o těchhle věcech víme . Tyhle věci chceme ambiciózně řešit , chceme se jim věnovat . Podle nějakého politického klíče jsme i ve Státním fondu dopravní infrastruktury , ať už ve výboru , nebo v dozorčí radě . A já tady chci veřejně chci panu ministrovi nabídnout , že tyhle věci právě ve financování v SFDI budeme hlídat a budeme vyvíjet tlak na to , aby právě komunikace , ta technologie byla právě co nejrychleji instalována , aby je ten Správce železniční dopravní cesty mohl využívat . Závěrem svého vystoupení určitě nemířím na České dráhy , ale právě na SŽDC a na onu komunikaci , která je určitě lopotná a někdy těžkopádná , a máme tady dramaticky co zlepšovat . Věřím , že to právě bude téma pro řídicí výbor , s kterým pan ministr jistě bude jednat , ale chci vás poprosit a varovat před tím , abychom tu přijímali usnesení ve smyslu nařízení pořízení dieselových lokomotiv . To mi věřte , to skutečně není cesta . Nemohou mít České dráhy někde v depech po republice v uvozovkách nastartované dieselové lokomotivy s plnými nádržemi , jestli náhodou opět někde nedojde k námraze . To prostě není cesta a bylo by to naprosto nesmyslné opatření . A to je vše , děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities