ps2013-023-05-003-133.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-09 ps2013-023-05-003-133 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Poslanec Zbyněk Stanjura Já jsem věřil , že se v rozpravě objeví téma , kde můžu kritizovat premiéra . Jsou to ty zmiňované soutěže . Pane ministře , vláda to odsunula , že se má začít až na podzim , respektive s jízdním řádem 2018 / 2019 . Já vás žádám , a je to tak , aby to bylo dřív . Původně měli jezdit vítězové soutěže v prosinci 2014 trať Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc . Já jsem rozhodl , protože z formálních důvodů bylo zrušeno výběrové řízení , že to dáme z ruky . Můj nástupce to prostě zrušil . Od té doby jak ministr Žák , tak ministr Prachař vždycky si vládou nechali posvětit další odklad . Takže ten plán sice existuje , ale je to prostě někde za čtyři roky a to mi přijde , že to tempo je prostě hrozně pomalé . Děkuji za to vysvětlení , ale tady předseda klubu Úsvit Radim Fiala říkal , že v pět hodin už v Olomouci nejely vlaky a o půl šesté byl vypraven vlak z Prahy do Ostravy . A já jsem asi pochopil , v čem je problém - ona ta trať není chápaná ani v těch číslech jako jedna . Takže pravděpodobně o půl šesté ještě bylo sjízdné Praha - Kolín , ale i kdyby to jelo do Olomouce , tak už se dál nedostane . Ten vlak prostě nesmí vyjet ! A pak je to chyba SŽDC ! Já myslím , že je třeba měřit všem stejně přísně . Prostě v okamžiku , kdy už v Olomouci nejezdily vlaky , tak se vypravovaly vlaky z Prahy do Ostravy . A jak by tam asi dojely ? Možná by dojely do Olomouce , možná . . . a přesně to se stalo . A to je ten problém . A říkám ti na těch nádražích , když neodjeli , měli sice problém , ale je to lepší než zůstat v těch vlacích . Já jsem nevolal po žádných nových investicích , nákupu nových strojů . Podle mě se v té krizi ukázalo , kdo z řídících pracovníků zvládá krize a umí vydávat pokyny a umí komunikovat s cestujícími a kdo ne . Na to nepotřebujeme žádné stamilionové investice . Já nevolám po tom , abychom měli v každém nádraží na odstavné koleji připraveno deset dieselových lokomotiv , to nemá žádný smysl . Ale někteří konkrétní lidé selhali v komunikaci a klíčovým místem v tom problému jsou cestující . Na tom se shodujeme , že neměli kvalitní informace . A shodujeme se na tom , že za to nemohou ti lidé ve vlacích a obsluha vlaků . Na tom se všichni shodujeme . K tomu by měla směřovat debata i doporučení , případně usnesení . Věřím , že podpoříme plné odškodnění klientů . To je podle mě jediné smysluplné , co dneska může Sněmovna směrem k vládě udělat . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Stanjurovi a kolega Benešík počká , protože elektronická přihláška má přednost , takže pan kolega Kasal s faktickou poznámkou také , ale s elektronickou přihláškou . Prosím , máte slovo , pane poslanče . Poslanec David Kasal Děkuji za slovo . Jen bych se k tomu krátce vyjádřil v poznámce , co se týká extrémnosti té situace . Já jsem daný den nejel vlakem , takže jsem měl asi výhodu . Nicméně jen bych chtěl sdělit , že mezi cestou z Pardubic do Prahy , kdy jsem jel autem , tak za tu dobu mi namrzlo auto tak , dokonce přední sklo a na zrcátkách bylo přes centimetr ledu , že když jsem přijel sem na parkoviště , tady v Praze se vůbec o ničem nevědělo , tak to auto bylo zcela namrzlé , jako když jsem přijel ze Sibiře . Tím chci jenom říct , že samozřejmě informovanost je důležitá a tam byla určitě chyba . Ale opravdu chci upozornit na extrémnost té situace , kdy namrzání bylo velmi rychlé a v některých fázích i hydrometeorologický ústav nestíhal . I když jsem poslouchal , že v Olomouci je namrzlo , tak po cestě už bylo dávno tady k Praze taky , a přitom to nebylo ještě i sdělovacími prostředky dáno . Tak to jenom k vysvětlení situace . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji kolegovi Kasalovi i za dodržení času k faktické poznámce . Pan kolega Benešík s faktickou poznámkou . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ondřej Benešík Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , já jsem chtěl říct , že jsem ten den vlakem nejel . Já vlakem do práce do Prahy nejezdím , protože trať k nám ještě nedorazila . My se tady bavíme poměrně dlouho o tom , že jednou za 40 let zmrznou dráty a je z toho problém . Je to tak . Já ten problém nezlehčuji . Věřím tomu , že pan nový progresivní ministr se ze situace poučí a že přijme opatření k tomu , aby se podobným situacím pokud možno v co největší míře předcházelo . Jen bych chtěl v této souvislosti zmínit jednu věc . Jsou tisíce řidičů , a já bohužel mezi ně patřím také , kteří z už uvedených důvodů nemohou do Prahy a z Prahy jezdit vlakem . Jezdí autem . A na D 1 podobné kalamity zažíváme téměř denně . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Benešíkovi . Nyní ještě faktická poznámka pana kolegy Birkeho a potom řádná přihláška pana poslance Opálky . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Birke Děkuji , pane předsedající , budu opravdu krátký . Ale jak poslouchám příběhy jednotlivých poslanců z daných regionů , tak mi dovolte opravdu , abych řekl taky jeden příběh . Musím říci , že skutečně , a teď mluvím jako starosta , ono to fakt zmrzlo za 25 minut . Paradoxem je to , že to zmrzlo ne v celé České republice , protože třeba deset kilometrů od mého města nebylo nic , bylo sucho . Chci říct ale jednu důležitou věc . Za prvé to zvládli určitě starostové kromě železničářů , protože ti zcela určitě měli informace jako první právě hydrometeorologického ústavu . Ale co je taky důležité , tak pan ministr , aby neměl pocit , že dostává skutečně za uši tady za něco , co nezpůsobil , ale tak to není vůbec chápáno v žádném případě , tak chci říci , že tentokrát jestli z mého pohledu aspoň , tak to zvládli cestáři . Problém je v jedné věci , že máme na komunikacích tolik kamionů , že kamiony cestáře nepustily na to , aby mohli posolit komunikace první a mezinárodní třídy . Děkuju . A poslední věc jenom , co chci říci , my jsme dokonce museli zavřít i schengenskou hranici . Takže to jenom abychom dokreslili situaci , která je , to byl přechod do Polska . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Birkemu za faktickou poznámku a nyní s řádnou přihláškou pan poslanec Miroslav Opálka . Připraví se pan kolega Ludvík Hovorka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Miroslav Opálka Děkuji , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , v tomto volebním období se přihlásit řádnou přihláškou do obecné rozpravy je skoro jako jet vlakem 1 . 12 . Takové nadužívání přednostních práv a faktických poznámek , které je neseriózní ke kolegům , kteří čekají ve frontě , si myslím , že je taky určitá kalamita této Poslanecké sněmovny . Ale k věci . Strávím týdně na dvou cestách dvakrát čtyři hodiny , to je osm hodin ve vlaku . To je za měsíc 32 hodin a to nepočítám zpoždění a ztracené přípoje . Za tu dobu jsem už zažil ledasco , ale tentokrát mi cesta z 1 . na 2 . prosince trvala z Opavy do Prahy 26 hodin . Dovolte mi , abych se zmínil o tom , co vše ji provázelo , protože dokreslí to , o čem se tady hovořilo . Nejde vůbec o počasí , nejde vůbec o techniku , jde o krizový informační dispečink . Ten neexistuje . Ten není , a pokud je , tak ten člověk by už tam dneska neměl sedět . Víte , v roce 1997 jsem v Opavě zažil velkou povodeň . Ty zmatky , které kolem toho vznikly , a myslím , že by o tom mohl hovořit kolega Klučka , který se snažil to potom na magistrátě nějak krizově taky řešit , vedly aspoň k tomu , že se vytvořil Integrovaný záchranný systém . Ono se za pět roků v roce 2002 v Praze ukázalo , že to zas tak moc nefunguje , ale přesto jenom ta informace z meteorologických stanovišť na obce , kraje a ministerstva nějakým způsobem fungovala . A já si myslím , že to je přesně ten moment , kdy Ministerstvo dopravy , protože kdo jiný by měl zvážit , jakým způsobem Správa železniční dopravní cesty Českých drah s meteorologickými stanicemi a dalšími zainteresovanými institucemi vytvoří nějaký krizový informační dispečink , který bude vědět , co má dělat s informacemi , které k němu v krátké době připlynou , protože pak by se nemohlo stát to , co se stalo mně . Jezdím většinou v neděli nebo v pondělí vlakem Kysuca . Kdysi to byl rychlík , teď z toho udělali " écéčko " , nic se nezměnilo , akorát že z toho vyřadili vůz první třídy a z bufetového oddílu udělali první třídu . To vám přeju zažít , ty čtyři hodiny cesty , když si nemůžete přehodit ani nohu přes nohu , protože jsou tam stolíky k jídlu a ne k tomu , abyste tam čtyři hodiny seděli . Ale to asi není předmětem toho , co chci říci .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities