ps2013-019-05-010-064.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-29 ps2013-019-05-010-064 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Laudátovi za jeho faktickou poznámku . Nyní s přednostním právem pan předseda Okamura , po něm pan předseda Filip . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Tomio Okamura Vážený pane předsedající , dámy a pánové , senátní návrh zákona o Národním parku Šumava vychází z předloh vypracovaných již dříve bývalým ministrem Chalupou za ODS a plzeňským krajským úřadem , to znamená ČSSD a KSČM . V Senátu ho vyjednal senátor Jirsa , což je jihočeská ODS , blízký spolupracovník jihočeského podnikatele Pavla Dlouhého . Návrh dělá cestu další zástavbě . Umožňuje ji až na dvou třetinách plochy národního parku developerským projektům a naopak nedává prostor divoké přírodě , samozřejmě ve prospěch těžařských firem . Bezmála dvě třetiny národního parku tak otevírá developerským projektům . Konkrétně na 65 % plochy národního parku totiž půjde umísťovat stavby , a když cituji ze zákona , v souladu s územně plánovací dokumentací - § 6 odst . 5 - nebo stavby sloužící k turistice , sportu , pokud jejich umístění není v rozporu s posláním národního parku - § 6 odst . 4 . Jenomže posláním - jak je tam dále napsáno v zákoně - národního parku má být mimo jiné vágní podpora , když tedy ohodnotím tu formulaci , udržitelného rozvoje územně samosprávných celků . Nikde v zákoně není ovšem řečeno , co to znamená udržitelný , takže půjde stavět prakticky cokoliv . Zákon výslovně rozšiřuje stavební zóny tak , že na tom vydělají různé , řekl bych , i mediálně kontroverzní postavy , to je můj názor . Senátoři do částí parku , které jsou výslovně určeny k výstavbě , navrhují přidat i lukrativní parcely na loukách kolem Filipovy Hutě , Stožce a Českých Žlebů , blízko Kvildy a Srní , nad Čeňkovou pilou , v Novém Údolí atd . Dohromady chtějí do stavební zóny nově zařadit parcely , které by stačily zhruba na sedm tisíc nových domů . Samozřejmě zákon také velice , řekl bych , jasnou cestou z mého pohledu vyvádí pozemky z majetku státu převodem na obce , které je mohou obratem rozprodat . Obcím totiž dává nárok na bezplatný převod každého státního pozemku na jejich katastru , pokud jej v územním plánu zařadily mezi tzv . zastavěná území a pokud o něj ve lhůtě jednoho roku požádají - § 11 . Nikde v důvodové zprávě není řečeno , kolika parcel nebo v jaké hodnotě by se měl stát vzdát . Když v minulosti obce na Šumavě dostaly zdarma státní půdu , obratem ji rozprodaly developerům . Dodnes tu mimochodem stojí kolem cest billboardy s nabídkou stavebních parcel . Návrh tedy jde na ruku spekulantům s pozemky , neboť navrhuje převod pozemků kolem obcí do tzv . třetí , tj . zastavitelné zóny , kde je pak už jednoduché převést je na lukrativní stavební parcely . Tyto pozemky mají podle informací dopředu nakoupené některé stavební firmy , realitní kanceláře apod . , včetně lidí s osobními vazbami na politiky , například poradce zmíněného senátora ODS Jirsy . Pozoruhodné je , že vláda sice vydala k návrhu jednoznačně negativní stanovisko , ale minule vládní poslanci hlasovali pro odložení prvního čtení . Zejména ČSSD v tom není jednotná . Část ČSSD blízká jihočeskému hejtmanovi totiž senátní návrh z nějakého důvodu podporuje . Jiný návrh připravilo Ministerstvo životního prostředí , co se týče Šumavy . To chce upřesnit pravidla pro všechny národní parky v zákoně o ochraně přírody a krajiny , což je z našeho pohledu postup logický . Nyní je v mezirezortním připomínkovém řízení . Uvidíme , co z něj vypadne , nicméně návrh , co jsme zatím viděli , zdaleka není tak špatný jako ten senátní . Bude potřeba jej sice asi ještě v další diskusi vylepšit , rozhodně si však myslíme , že takový typ zákona by měl projít standardním legislativním procesem a mezirezortním připomínkovým řízením . V Úsvitu jsme jednoznačně přesvědčeni , že senátní návrh zákona , o kterém tady teď jednáme , je naopak potřeba co nejrychleji zamítnout , a to již teď v prvním čtení . Takže my navrhujeme zamítnutí již v prvním čtení , protože jeho prostřednictvím podle našeho názoru vykonávají zastánci tohoto návrhu tlak na Ministerstvo životního prostředí , aby ochranu více omezilo . Takže my dáváme návrh na zamítnutí již v prvním čtení . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu předsedovi Okamurovi . Eviduji jeho návrh na zamítnutí návrhu zákona v prvém čtení . Dále je s přednostním právem přihlášen pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip . Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , paní a pánové , dovolte mi nejdříve odcitovat jeden článek z ústavního systému ČR , jde o článek čtyři : Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona , v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod . Článek čtyři odst . 1 dál nebudu citovat . Já jsem v roce 1998 slíbil svým voličům v jižních Čechách , že se pokusím přeměnit nařízení vlády z roku 1992 , které neodpovídá tomuto ústavnímu článku platnému od 1 . 1 . 1993 , zákonem o národním parku . Pokusil jsem o to celkem třikrát . První pokus v roce 1999 skončil zamítnutím v podrobné rozpravě ve druhém čtení na návrh tehdy kolegy poslance Ambrozka , později ministra životního prostředí , který proslul největší sekyrou ve Fondu životního prostředí , která kdy byla zaseknuta v tomto fondu , a čerpáním prostředků , které daleko přesahovaly jeho funkční období . Podruhé jsem se o to pokusil v roce 2002 . Skončil jsem také v prvním čtení , a přesto jsem se o to pokusil potřetí v roce 2006 , resp . 2007 , než se na mě dostala řada , ještě za ministrování pana ministra Bursíka , a skončil jsem v prvním čtení zamítnutím návrhu zákona . A tady si dovolím odbočit . Od té chvíle jsem žádný zákon nepsal , podporoval jsem každý návrh zákona , který tady byl předložen , byť jsem s jeho obsahem nesouhlasil . Protože jsem přesvědčen , že všechny zlodějiny , znovu opakuji , zlodějiny , zločiny , které se dějí na území Národního parku Šumava , jsou dány tím , že tento národní park není ovládán zákonem . Podotýkám , že pokud chceme vyhovět ústavním procedurám , tak je potřeba na každý národní park pamatovat zákonem , byť bychom v takovém zákoně upravili pouze předmět ochrany a hranice parku , protože při nástupu nové vlády může , pokud jde o nařízení vlády , samozřejmě každá nová vláda hranice parku libovolně měnit bez souhlasu zákonodárců a bez toho , že by se ohlížela na to , jakým způsobem se v tom kterém území hospodaří . Já , pravda , nesouhlasím s obsahem toho , co přijali senátoři , to je mé právo , nakonec je to i má povinnost jako poslance zvoleného v Jihočeském kraji , abych se tím zabýval , na druhou stranu ale nemohu mlčet k tomu , že jsou tady navrhovány z určitých úhlů pohledu celkem logické návrhy na zamítnutí nebo přepracování . Prosím vás , pokud se nebudeme jako zákonodárný sbor vytrvale věnovat tomu , co se odehrává v Národním parku Šumava , tak to , co se tam dělo doposud , se bude díl dál .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities