|

ps2013-019-05-008-018.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-29 ps2013-019-05-008-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 276/ - prvé čtení

Date2014-10-29
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019143.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

To roztřídíte a budete to posílat těm jednotlivým pojišťovnám? To mi není jasné. Proto mi to přijde jako zbytečné. Pokud si to pojišťovna vymíní, tak je to naprosto v pořádku, nemusí to být ani v zákoně, je to věc firmy a pojišťovny, ale takhle mi to přijde jako zbytečná zátěž. Ano, někoho tím zaměstnáme, na ministerstvu určitě, protože to bude muset procházet. Navíc ty měsíční - to je hodně diskutabilní, protože tak jak jsou sezóny, tak jsou měsíce, kdy se prostě prodává méně, to možná nějaký smysl, budete mít číselné řady, ale pořád mi uniká ten smysl toho. vím, že stát obecně tendenci schraňovat neustále nová data, a co z toho? Jak zajistíme, aby to nebylo zneužito ke konkurenčnímu boji? Aby nebyl únik informací, aby pak jedna cestovka neříkala: my máme informace, tady ten náš konkurent z vedlejší ulice, ten minulý měsíc prodal jenom pět zájezdů a my jsme prodali šest, tak to radši kupujte u nás, my jsme větší firma a podobně. Takže obecně se obávám toho, když stát neustále shromažďuje data, která podle nepotřebuje, případně je na finančním úřadu u těch plátců DPH. Připouštím, že jsou malé cestovní kanceláře, které mají obrat takový, že nemusí být plátci, ale tam ten problém zřejmě reálně příliš existovat nebude. V okamžiku, kdy trošku narostou, bude i větší riziko pro pojišťovnu, tak je skoro jisté, že to bude plátce DPH, protože bude mít tržby větší, než je ten milion korun ročně. To není v oblasti cestovních zájezdů nijak závratná suma. Nevím, kolik je průměrná cena, ale kdyby byla deset tisíc, tak si to spočteme, že těch prodaných zájezdů za rok není tolik, a v tom okamžiku je plátce. Takže jestli zkusíte ještě jednou, pokud uznáte za vhodné, co se s tím tedy bude dít, s tím kvantem dat. Jestli to budeme jenom skutečně distribuovat jako státní správa vůči pojišťovnám, tak bych řekl, že stát bude dělat práci za někoho jiného, za toho, kdo inkasuje pojistku, případně dává pojistná plnění. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu předsedovi Stanjurovi. Paní ministryně se znovu hlásí o slovo, čímž otevře obecnou rozpravu. Prosím, paní ministryně. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováDěkuji za slovo, pane předsedající. se vyjádřím a pokusím se to vysvětlit ještě jednou, nicméně toto jsou přesně věci, které bychom chtěli nechat i do výborů a do druhého čtení, ale zkusím ještě jednou reagovat na Českou národní banku. Česká národní banka nedohlíží na cestovní kanceláře. Budeme to my. A my to chceme dělat, protože to máme v kompetenci, a myslím si, že je to tak i správné. Ta druhá věc, opravdu, co budeme dělat s těmi daty. Celkovou novelou se budeme snažit ochránit naše spotřebitele, to znamená občany. Budeme mít databázi, kde všechno bude evidováno, a ani neříkám, že se k tomu budou dostávat jednotlivé cestovní kanceláře. Budou to informace naše, které budou v našem systému, které bude MMR gestorovat a které bude mít k dispozici. Takže to ještě k vašim věcem. rozumím nerovnováze, kterou naznačujete, nicméně tady bych si dovolila sdělit, že toto je jedno z těch témat, kromě pojištění a ještě kromě vztahu vůči pojišťovnám, co bychom chtěli nechat do druhého čtení. My jsme si toho vědomi, a pokud mohu, ráda bych požádala Sněmovnu, aby to dnes prošlo prvním čtením a ponechali jste to na druhé čtení. To, co zde říkala paní zpravodajka Berdychová - my bychom byli velice rádi, pokud by ten termín byl zkrácen tak, aby novela platila od 1. dubna 2015. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji paní ministryni. S faktickou poznámkou pan poslanec Milan Urban. Prosím, pane poslanče. Poslanec Milan UrbanDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, určitě vítám to, že je tady tendence pokračovat v určité ochraně spotřebitele, tedy toho, kdo si objednává službu u cestovních kanceláří. Povinné pojištění cestovních kanceláří podle nějaké velikosti, větší či menší, myslím, že je správné. Ale nevím, jestli jsem se nepřeslechl nebo jsem si špatně vyložil to, co tady říkala paní ministryně, ale ona říkala, že data, která budou sbírána o počtu zájezdů atd., budou sloužit pro přehled i pro pojišťovny. A v tom bych viděl problém, protože aby pojišťovny podnikaly bez rizika s tím, že stát za to riziko řeší tím, že bude sbírat a analyzovat podklady, tak to si myslím, že tedy je pro privátní sféru, aniž bych byl ten, kdo by - nebo jsem ten, kdo přeje privátní sféře, se daří, ale s tímhle pomáháním pojistíme cestovní kanceláře, protože to určuje zákon, pojistíme je na základě nějaké velikosti, ale máme tolik informací od státu, že neneseme žádné riziko za to pojištění, tak to nevím, jestli jsem se nepřeslechl. Pokud by to tak bylo, tak to se mi jeví tak trochu jako problém. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Urbanovi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. S faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDneska máme konec října, říkáme, že potřebujeme zkrátit lhůtu na třicet dnů, příští týden je další schůze, takže toho času je opravdu málo. Podle mne i kdyby bylo šedesát dnů, tak není žádným způsobem ohroženo datum 1. dubna. to tedy nevidím. To znamená, my jsme schopni to mít do šedesáti dnů projednané, možná o něco dřív, tak fakt nevidím tu lhůtu, a navíc, jak poučily kolegyně a kolegové, kteří v této oblasti mají větší zkušenosti než , 1. dubna je v zásadě také po začátku sezóny, kdy naprostá většina zájezdů je nakoupených, možná ne naprostá většina, ale mnoho zájezdů je nakoupených. Tak tomu spěchu upřímně nerozumím, když současně slyším, a jsem rád, že ještě budeme diskutovat některé věci. Výhoda toho prvého čtení je v tom, že tady jsme všichni. Takhle to bude v jednom nebo ve dvou výborech a můžeme se k tomu my ostatní zase vracet, kteří v těch výborech nejsme. souhlasím s tím, co říkal pan poslanec Urban. Je to v zásadě to samé, co jsem říkal . Proč to budeme dělat, veřejná správa, stát, proč to bude dělat ve prospěch zase jiných soukromých subjektů, což jsou bezesporu pojišťovny. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci za faktickou poznámku. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Paní poslankyně Fischerová s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Jana FischerováOpětovně děkuji za slovo. Opravdu budu stručná. Mám na to méně než dvě minuty. Chci, když teď tak hezky posloucháte, na vás takhle napříč politickým spektrem apelovat, opravdu podpořte, aby se to projednalo v šedesáti dnech. My jsme si spočítali, že tím nic neuspěcháme a zejména - zájezdy se vlastně prodávají celoročně a nejvíce se nakupuje koncem roku, abych řekla pravdu. Takže kdyby to mělo vyjít na 1. dubna 2015, tak je to tak nějak uprostřed sezóny. Pojďme připravit něco, co nebude vraceno nazpátek, aby to nebyl paskvil. vám za to moc děkuji, i paní ministryni. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji paní poslankyni Fischerové. Ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Není tady nikdo takový. Končím tedy obecnou rozpravu. Vrátíme se zpátky k přikázání výborům. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Dále tady pan poslanec Kučera navrhl přikázání hospodářskému výboru. Ptám se, jestli ještě někdo nějaký jiný návrh. Není tomu tak. Přivolám naše kolegy z předsálí a přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj? Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování pořadové číslo 96, přihlášeno 173 poslankyň a poslanců, pro 160, proti žádný. Návrh byl přijat. Dále pan poslanec Kučera navrhuje přikázat tento návrh zákona k projednání hospodářskému výboru. Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázání hospodářskému výboru, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování pořadové číslo 97, přihlášeno 173 poslankyň a poslanců, pro 117, proti 32. I tento návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme návrh přikázali výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a hospodářskému výboru. Dále eviduji návrh paní zpravodajky Berdychové na zkrácení lhůty o 30 dnů. Zahajuji hlasování o návrhu na zkrácení lhůty o 30 dnů. Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování pořadové číslo 98, přihlášeno je 174 poslankyň a poslanců, pro 77, proti 44. Návrh nebyl přijat. Konstatuji tedy, že jsme návrh přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a hospodářskému výboru a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji paní zpravodajce i paní ministryni.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities