ps2013-019-03-003-131.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-23 ps2013-019-03-003-131 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Samozřejmě nejsem blízký toho , aby byly nějaké hony na konkrétní lidi , ale co mi rozum nebere , proč není někdo schopen lehce doložit a říci , kdo tam dělal technický dozor , kdo dálnici projektoval , nebo daný úsek , kdo si vynutil , že tam možná byly používány materiály ze skládek a jaké materiály , co že to tam všechno je . Vždyť se přece začaly dělat nějaké vrty . Jaké jsou z toho výsledky ? Promlčení nějakých valorizací . To má asi na starosti konkrétní odbor a konkrétní lidé na Ředitelství silnic a dálnic . Pan ministr si tady nevidí do úst . Já jsem tady při hodnocení situace na ŘSD říkal , že je ponižován útvar kontroly kvality . Hlavně by měli členové komise pohlídat , co s tím dál . Jestli se necháme ošulit a někdo tam bude něco lepit nějakou dobu , a pak už náklady ponese stát , což se obávám , že to tak skončí , anebo jestli se jim to vrátí a řekneme : my jsme si objednali za 7 mld . , jestli miliardu stál kilometr , perfektní dílo s nějakou životností , s nějakými parametry , a chceme , abyste nám ho dali . A dělejte si to , jak chcete . Můžu vám říct jedno . Jestli je opravdu v náspech struska , jestli jsou tam opravdu odpadky , nedej bože , jestli tam někdo snad něco navezl i z lagun , tak to není na nějaké dílčí opravy , a ještě šetřil na zpevňování terénu . Z Prahy vím , že se takový jeden případ tady stal , ale nebyla to struska , bylo to bahno . Ale nájezd se prostě musel kompletně přestavět , protože pořád ujížděl a stabilní to není . Tyto materiály se stabilizují výrazně delší dobu než nějakých šedesát měsíců . Co se týká mostů , jsou to všechno standardní věci . A jestli to někdo udělal špatně , za éry socialismu za tohle chodily kožené kabáty a lidi sbíraly . Dneska mám pocit , že se může stát cokoliv . Když nám to bude umožněno , je nás málo , tak do komise vyšleme jednoho zástupce , který má i vztah k Moravskoslezskému kraji . Vůbec členům tuto roli nezávidím . Tlaky budou obrovské a myslím si , že je to namístě . Mě by také zajímalo , kdo si tady tímhle způsobem dovoluje tohle dělat . Já jsem dlouhodobě kritizoval , co se tady děje . Bohužel varuji do budoucna . Jestliže tam dáte člověka , který se předtím v této branži nepohyboval a neví , jaké že jsou praktiky dodavatelů staveb , dozoru a podobně , tak z něj jenom udělají hlupáka a bude to pokračovat dál . Zrovna tak , tohle je výsledek , ta mizerná kvalita za možná předražené peníze . Nedělejte si iluze . My říkáme zloději , ale ono to všechno zřejmě běželo sofistikovaně podle zákona přes změny , nepřesnosti projektů a tak dále a tak dále . Takže nemyslete si , že kdyby policie mohla konat , tak by snad konala . Ale všechno sedí , je to ve smlouvách . Všude jsou nějaké rozdílovky . Většinou to začíná u mizerných projektů , u požadavků a tlaků různých iniciativ , u tlaku starostů , co ještě si tam chtějí přidat , jiní vydírají , že nedají souhlasná stanoviska jejich státní správy , do kterých by neměli zasahovat . Takže ono je to jedno s druhým . To , že jsou problémy na dalších úsecích nebo na dalších stavbách , navrhoval jsem tady , a jediná ODS , mám pocit , nás podpořila , aby vznikla vyšetřovací komise pro řadu dalších věcí . A ne , že by šla úplně do hloubky . Jak by někdo zjistil , co tam spáchali s dodatkem na rekonstruovaném úseku D 1 , tak to snad není potřeba dlouho řešit . Stačí předložit dodatek a říct , kdo ho podepsal , kdo u toho byl , a pak už jenom ekonomickou analýzu a může následovat : buď je to v pořádku , anebo orgány činné v trestním řízení . Vy jste to neumožnili . Přijde mi zvláštní , když od nejsilnější strany koalice zazní , že z krizového manažera se stal manažer v krizi . Tak to řešte . A já si myslím , že ti dva zodpovědní , kteří dnes už nesou spoluzodpovědnost za stav rezortu dopravy , jsou Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš - bez pardonu . Budeme podporovat vznik komise , dáme tam svého zástupce . Nebude to jednoduché . Co bude problém , jestli tam běží , a já to nevím , ale zřejmě ano , nějaká trestní řízení , pak je problém , že může dojít k úniku informací . Ale to záleží na vás , jak bude komise zabezpečena , která data budou poskytnuta , která nebudou . Už jenom principiálně kdyby pohlídali , že někdo udělá a dotáhne proces zjišťování a proces nápravy věci , jak má , kdyby tohle komise dokázala , tak klobouk dolů a bylo by to obrovsky přínosné . Nám se kdysi vysmívali , když město založilo vyšetřovací komisi na utopené metro . Byl jsem jediný politik , který tam byl , který předsedal jako člen , jinak tam byli samí odborníci . Bylo to terčem vtipů , brutálního nátlaku médií zaplacených z jedné a druhé strany , to znamená Dopravní podnik , tehdejší management , versus tehdejší dodavatelé některých věcí . Dělali z nás pitomce oboustranně . Bylo to krajně nepříjemné , zastání nebylo . Někteří politici tam sehráli krajně nehoráznou roli v tom , že chodili jako přizvávaní , protože chtěli monitorovat , co že to tam je . Nicméně reálným výsledkem bylo postavení protipovodňové ochrany metra , odchytávání slabých míst , nový systém v průchodech , kterými se zatápělo metro , průběžné kontroly , v jakém stavu jsou uzavírací vrata , přizpůsobení se , nové standardy na metro , co se týká z hlediska bezpečnosti a správy , kde se zavedly báňské standardy pro toto dílo . To předtím nebylo . A další a další věci . Samozřejmě veřejně jsme skončili skandalizováni , ale v reálné rovině , doufám , komise , odborníci pomohli obrovsky moc . Je to i další zkušenost . Samozřejmě bude dobré , když si komise přizve ke spolupráci nějaké odborníky . Upozorňuji , že tehdy jsem měl řádově lepší zkušenosti s lidmi z Vysoké školy báňské z Ostravy . Ovšem teď to pro ně může být žinantní , že to je v jejich regionu , na rozdíl od pražských . Když jde na lámání chleba a dáte lidem pocit bezpečí , že to nebude zneužito proti nim , tak oni vám pravdu řeknou poměrně rychle . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu poslanci . Dříve než pozvu k mikrofonu dalšího přihlášeného v pořadí a tím je pan poslanec Šidlo , dovolte mi načíst omluvy , a to pana magistra Vondráčka - pan poslanec se omlouvá z jednání dnešního dne od 12 do 13 hodin z důvodu pracovního jednání mimo budovu , dále zde mám omluvu paní poslankyně Maxové , která se omlouvá z dnešního jednání od 12.40 do 16 hodin a od 17.10 do 18 , a potom se omlouvá ze zítřejšího jednání od 9 do 11.30 . Děkuji . A nyní již máte slovo , pane poslanče . Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo , paní místopředsedkyně . Členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych se připojil - (předsedající omylem vypnula mikrofon) - k diskusi na téma vyšetřovací komise k realizaci D 47 . Já jsem ve Sněmovně už poměrně delší dobu a chtěl bych tady reagovat na to , co říkal pan kolega Birke . Já si myslím , že Poslanecká sněmovna žádným způsobem nenadužívá institut vyšetřovacích komisí . Já jsem jich tady zažil několik a komise vždycky byly spíš vytvořeny pod všeobecným tlakem určité nespokojenosti s realizací celé řady projektů , které prováděla exekutiva České republiky . Poslanecká sněmovna nejen jako legislativní , ale i politický orgán se snažila svým způsobem plnit svoji kontrolní roli vůči exekutivě . Já to tak vnímám i v tomto případě , kdy za námi přišla paní kolegyně Havlová a požádala náš klub , a přímo tedy mě , zda budeme ochotni podpořit vznik této vyšetřovací komise . Zaznělo také to , že závad při výstavbě liniových staveb na úrovni dálnic a rychlostních komunikací je v České republice celá řada . Ano , já tomu argumentu rozumím . Nejsem také zastánce toho , aby vyšetřovací komise byly u každé dílčí stavby , to si myslím , že by bylo velmi špatně i pro politickou scénu v České republice . Ale na druhé straně si myslím , že může být i dobrým argumentem to , že pokud se budeme zaobírat jednou konkrétní stavbou , která proběhla , případně jejím jednotlivým objektem nebo úsekem , tak můžeme také nastavit to , že politiky v České republice samozřejmě zajímá , jakým způsobem jsou tyto jednotlivé liniové stavby realizovány .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities