|

ps2013-019-02-005-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-22 ps2013-019-02-005-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení

Date2014-10-22
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019055.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

A pro je to strop. jsem bojoval za ten strop v rámci koalice a myslím si, že je možnost, pokud se nám povede všechna opatření zavést, že ten deficit bude nižší a budeme skutečně to zadlužování snižovat. Poměrově ke konci roku 2015 HDP klesne, dluh České republiky jak v tomhle roce klesl o 300 mil., klesne na 39,9 %. Takže myslím si, že budeme na tom dobře, ale je to málo. A je třeba konstatovat, v jakém stavu je tahle země 25 let po revoluci z hlediska investic a deficitu základních škol, mateřských škol, čističek na odpadní vody, dálnice, rychlovlaky atd. Snažíme se i prosadit v rámci Evropské unie, poprvé tam také něco říkáme. jsem i minulý týden v Lucemburku vystoupil a navrhl vzhledem k tomu, že pan Juncker říkal, že chce 300 mld. eur investovat, společné investice, tak jsem byl jediný ministr, který tam řekl konkrétní projekt - rychlovlaků, které končí ve Frankfurtu, a pokud pojedou na Berlín a na Varšavu, tak nás objedou. Tak jsem navrhl našim sousedským zemím, abychom udělali projekt Frankfurt, Praha, Varšava, Vídeň, Budapešť, Bratislava. A některým členským zemím se to líbí. My se taky jenom nespoléháme na státní rozpočet. dneska jednáme konkrétně s asijským investorem o tolik proklamované trase propojení Kladno - letiště - centrum Prahy. Přijede sem v prosinci pan premiér Francie, tak budeme dělat seminář. Musíme se naučit, jak to dělají v zahraničí. Tady v životě nikdo žádný PPP projekt neudělal. A tam je obrovský prostor, protože všeobecně ve světě je dost peněz ve fondech, a je otázka, jestli naše země je schopná přitáhnout investory a přesvědčit je, aby tady investovali a potom, aby dojednali nějaký vztah se státem. My nemáme žádné zkušenosti, nikdo tady takový projekt neudělal. Tady zazněla nějaká připomínka ohledně pobídek. Věřte mi, že jsem se o pobídky staral, a pan ministr Mládek ode dostal strašně moc dotazů. Nechal jsem si zpětně spočítat Hyundai v Moravskoslezském kraji, o kterém vy tady mluvíte, že máme nějaký rozpočet, který ho poškodí. To je samozřejmě nesmysl. Hyundai dostalo taky pobídku, stejně jako to dostal Nexen. A proč ten Nexen nechtěl jít do Moravskoslezského kraje? No protože tam není dostatečná dopravní infrastruktura. Kdo půjde dneska investovat do Bruntálu nebo Ústí, Karlových Varů, Sokolova, Chebu, když tam nemáme spojení? Ano? Takže jsem od pana ministra Mládka požadoval ty údaje a investice byly pečlivě spočítány. A víme, jakým způsobem se nám to vrátí. Není pravda, že Nexen zaměstnávat zahraniční pracovníky. Není to pravda. Takže bylo by dobré, abychom se informovali o těch věcech. jsem se taky ptal, proč dáváme zahraničním investorům tolik peněz a jak se nám to vrátí. Jsou na to propočty. Myslím si, že CzechInvest dělá dobře svoji práci. My jsme to propočítávali a zajímal jsem se o to. Protože samozřejmě je tam ten výdaj. A taky si to sleduju. A taky poprvé někdo začal řídit finanční správu ve prospěch této země, ne ve svůj prospěch. Takže taky dneska specializovaný finanční útvar se ptá, protože bylo strašně moc dotazů na dividendy, na optimalizaci základu daně a to se dneska řeší. Takže si myslím, že děláme maximum, a je třeba si jenom připomenout, v jakém stavu to Ministerstvo financí, když jsem tam přišel, bylo. Státní tiskárna cenin, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových atd. Pokud to někoho zajímá, tak rád předložím v detailu analýzu, kolik jsem tam ušetřil, co všechno tam bylo a jak to je. Takže znovu opakuji, my šetříme na provozních nákladech ministerstev, a samozřejmě pokud je tady investiční deficit i provozní deficit, tak to je samozřejmě náklad. Takže jsme na začátku nějaké cesty a děláme pro to maximum. A děláme konkrétní kroky. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu ministrovi financí. S přednostním právem je dále přihlášen pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo. (Poznámka ministra Babiše mimo mikrofon.) mám přednostní právo, pane ministře, víte? Takže je mi líto, ale není možné zneužít přednostního práva k mystifikaci a nenechat reagovat nikoho s přednostním právem. Takže pane ministře, nikdo vám samozřejmě nemůže zabránit ani zakázat, a ani by to nebylo vhodné, abyste říkal o rozpočtu, který předložila vláda, cokoli. My ale bohužel, dovoluji si zopakovat, nebudeme hlasovat o tom, co říkáte. My budeme hlasovat o těch datech, která jste nám předložili. A ta data říkají něco úplně jiného než to, co vy nám říkáte. Vy říkáte, že šetříte na provozních nákladech, a provozní náklady zvyšujete téměř o 18 mld.. Vy říkáte, že rozpočet podporuje investice, a navrhujete investiční výdaje hluboko pod úrovní všeho, co nejenom plánovaly pravicové vlády v době krize, ale co skutečně proinvestovaly. V každém roce bylo fakticky proinvestováno mnohem více, než vy navrhujete. Samozřejmě že na ty investice tam nemůžete mít prostředky vzhledem k tomu, že ty výdaje jste zaplnil a zahltil provozními výdaji státu, tudíž vám potom na investice nezbývá. Ta koruna je jenom jedna. Buď ji projíme ve vládní spotřebě, nebo ji proinvestujeme. Obojí s udělat nemůžeme. Vy jste se rozhodli tu budoucnost projíst. teď cituji pouze vaše data. Média prosím, protože jsem si zase přečetl, že to jsou čísla podle Kalouska. Ne nikoliv, to jsou čísla podle Babiše. Čísla podle Kalouska by vypadala úplně jinak. Čísla podle Babiše tvrdí, že nebudeme mít úsporný rozpočet, že budeme mít rozpočet, který akceleruje provozní výdaje a sociální dávky a škrtí investice pod úroveň všech krizových let. To je prostě fakt, to jsou tvrdá data z vašich vlastních dokumentů, pane ministře. O těch budeme hlasovat. A taková data podpořit nemůžeme. Bez ohledu na to, že vy o tom tvrdíte něco úplně jiného. Ale ta data si může přečíst každý, kdo je ochoten tu knížku otevřít. (Potlesk zprava.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu předsedovi Miroslavu Kalouskovi. Další s přednostním právem, pan předseda poslaneckého klubu Úsvitu Tomio Okamura. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Tomio OkamuraVážený pane předsedající, dámy a pánové, jsem se k rozpočtu přihlásil, tak bych jenom zareagoval na to, co tady bylo řečeno. jsem jenom malinko nerozuměl panu ministru Babišovi, jak to myslel s těmi soudci, resp. tato vláda, protože zarazilo to spojení - nefungují soudy, proto jim přidáme platy, aby to bylo funkční. Tak to zaskočilo, protože to si tedy nemyslím. vím, že to není z hlavy pana ministra financí, že to je kapitola od někoho jiného, ale s tím tedy zásadně nesouhlasím, že zvýšení platů je jediným nástrojem, evidentně jediným, protože nic jiného tady předloženo od této vlády nebylo ohledně soudní reformy ani se nic nechystá. myslím, že by tím řešením nebylo zvýšení platů. To přece soudy nezrychlí ani nezkvalitní. Pravda je, že to je oblast, se kterou jsou občané velmi nespokojeni. Ale vyřešil by to např. návrh Úsvitu, aby soudci měli např. omezený mandát na pět let, jako je tomu v mnoha demokratických zemích. Aby měli přímou odpovědnost, aby museli skládat účty a aby nebyli neodvolatelní do smrti. To si myslím, že by bylo to správné řešení. A platy to samozřejmě nevyřeší.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities