|

ps2013-019-02-003-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-22 ps2013-019-02-003-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení

Date2014-10-22
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019032.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Valorizace pro rok 2015 bude vyšší s tím, aby byla důchodcům částečně kompenzována a redukována valorizace důchodů v letech 2013 a 2014. Zvýšení průměrného starobního důchodu v roce 2015 by mělo činit 200 , což představuje zvýšení důchodů o 1,8 %. Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti, a to na odhadovanou výši 24,1 mld. . Výdaje na dávky státní sociální podpory včetně pěstounské péče jsou navrženy v objemu 40,4 mld. a na dávky pomoci ve hmotné nouzi ve výši 12,2 mld. . Výdaje na příspěvek na péči pro rok 2015 se předpokládají ve výši 21 mld. . Návrh výdajů na výplatu podpor v nezaměstnanosti představuje 11 mld. a proti roku 2014 se zvyšují o 2,8 %. Dotace na sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, jsou rozpočtovány ve výši 7,9 mld. a v porovnání s rokem 2014 došlo k nárůstu o 0,5 mld., to je o 6,8 %. Na zvýšení platů v sociálních službách je rozpočtováno 750 mil. . Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 3 mld. bez prostředků z Evropské unie. Po započtení výdaje na předfinancování projektů Evropské unie představují tyto výdaje 6,7 mld. . Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou rozpočtované prostředky v objemu 62,2 mld. . Od 1 července 2014 došlo ke zvýšení platby státu za státní pojištěnce do systému veřejného zdravotního pojištění. Jedná se o navýšení měsíční platby za jednoho pojištěnce o 58 na celkových 787 na osobu a měsíc. Nyní bych se chtěl zmínit o dalších výdajových oblastech státního rozpočtu. Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a mzdové náklady příspěvkových organizací jsou pro rok 2015 rozpočtovány v objemu 139 mld. a proti roku 2014 došlo k jejich zvýšení o 6,5 mld. Rozpočtovaný průměrný plat činí 25 878 . V platech je zapracován 3,5procentní meziroční růst, to je 4,4 mld. pro všechny skupiny zaměstnanců, a to u zaměstnanců odměňovaných podle zákoníku práce a služebního zákona, u vojáků z povolání a u příslušníků bezpečnostních sborů, a dále 1,5 % meziroční růst platů, to je celkem 1 mld. k řešení problematiky ozbrojených složek, kariérního řádu, služebního zákona a věkového automatu. Vyjma parlamentních kapitol. Nárůst platů o 1 % je navržen u ústavních činitelů. K nejvýraznějšímu navýšení platů, a to o 9,9 %, dochází u platů státních zástupců a soudců, a to zejména vlivem navýšení platové základny pro výpočet platů. U státních zástupců se jedná o 2,7násobek a u soudců o trojnásobek průměrného platu v nepodnikatelské sféře na základě rozhodnutí Ústavního soudu. Do výdajů na platy jsou zahrnuty i prostředky na odměňování v rámci projektů a programů Evropské unie včetně technické asistence, kryto příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů, a to ve výši 1,51 mld. , a související jednorázové navýšení počtu zaměstnanců o 2 688. Výdaje na výzkum, vývoj a inovaci jsou zahrnuty v celkovém objemu 34,9 mld. včetně EU prostředků. Podíl těchto výdajů na HDP pro rok 2015 dosáhne 0,83 %. Výdaje na společnou zemědělskou politiku jsou rozpočtované ve výši 38,8 mld. . Největší položku tvoří přímé platby, na které je vyčleněna částka 24,5 mld. . Oblast školství a sportu. Posíleny byly výdaje na platy v souvislosti s očekávaným navýšením počtu žáků v segmentu základního školství o 300 mil. a další posílení výdajů o 300 mil. na vyplácení náhrady platů učitelům a dalším zaměstnancům škol za prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti. Na program Rozvoj výukových kapacit základních a mateřských škol zřizovaných územně samosprávními celky je určena částka 200 mil. . Na výstavbu základních škol v oblasti velkých měst jsou určeny výdaje ve výši 400 mil. . Na sport jsou celkem rozpočtované výdaje ve výši 3,1 mld. . Do této částky je zahrnuto i zvýšení o 800 mil. na podporu sportovní reprezentace a všeobecné sportovní činnosti. Kromě činnosti na krajské a obecní úrovni, to znamená tělovýchovné jednoty a sportovní kluby, bude podporována i výstavba národních olympijských center. Oblast kultury. Dotace na filmové pobídky pro Státní fond kinematografie jsou rozpočtované ve výši 500 mil. . Program péče o národní kulturní poklad byl posílen o 1 mld. . Posíleny byly výdaje na podporu živého umění v souvislosti s mimořádnými výročími a akcemi připadajícími na rok 2015 2017 a výdaje na podporu kulturních památek. Oblast dopravy. Výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 očekávají podle připravenosti staveb do úrovně 94,3 mld. včetně očekávaného zapojení nároků z nespotřebovaných výdajů v objemu cca 11 mld. , souvztažného zvýšení příjmů a výdajů operačního programu Doprava v roce 2015 o 27,5 mld. a zapojení zůstatku na účtu fondu ve výši 6 mld. . Na kompenzace slev na jízdné v roce 2015 jsou rozpočtované výdaje v objemu 260 mil. . Dále jsou v rozpočtu na rok 2015 v kapitole Ministerstva dopravy rozpočtované výdaje na úhradu závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě pro kraje v celkové výši 2,8 mld. včetně inflačního koeficientu. Obrana a bezpečnost. Výdaje kapitoly Ministerstva obrany jsou navrženy ve výši 43,8 mld. pro rok 2015, přitom se počítá s nárůstem výdajů pro další léta. Výdaje kapitoly Ministerstva vnitra byly posíleny oproti roku 2014 o 1,4 mld. , celkové výdaje jsou pro rok 2015 navrženy ve výši 55 mld. . Průmysl. Na průmyslové investiční akce poskytuje Ministerstvo průmyslu a obchodu hmotnou podporu na pořízení dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku v souladu se zákonem č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách. V období 2013 a 2014 vláda podle příslušných usnesení schválila hmotnou podporu pro několik investorů s nárokem na hmotnou podporu v roce 2015, což by mělo podpořit zaměstnanost. Jedná se o následující investory: JC Interiors Czechia s. r. o. 33,5 mil. , LEGO Production s. r. o. 45,7 mil. , Nexen Tire Corporation 250 mil. , Hyundai Mobis Company Limited 66 mil. . Správa státních hmotných rezerv. Posíleny byly výdaje na ochraňování ropných produktů a zvýšeného objemu ochraňovaných potravin v souvislosti s událostmi na Ukrajině. Vládní rozpočtová rezerva je navržena ve výši necelých 3,9 mld. . Výdaje kapitoly Státní dluh jsou pro rok 2015 navrženy v objemu 64,5 mld. . V letech 2014 a 2015 je plánována stabilizace korunové hodnoty státního dluhu na úrovni stavu ke konci 2013. Ke konci roku 2015 se očekává na úrovni 1 683 mil. . Podíl státního dluhu na HDP ke konci roku 2015 by tedy měl činit 39,9 %. Na závěr svého vystoupení bych chtěl požádat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu o podporu vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2015 a schválení základních údajů návrhu tohoto zákona v prvním čtení. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji, pane ministře, a prosím pana zpravodaje pana poslance Votavu. Poslanec Václav VotavaDěkuji za slovo, vážený pane předsedo. Kolegyně, kolegové, vládo. Dovolil bych si vás seznámit s usnesením rozpočtového výboru, který projednal dne 8. října 2014 zákon o státním rozpočtu na rok 2015, a to za přítomnosti místopředsedy vlády a ministra financí pana Babiše. Rozpočtový výbor tedy doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 v prvém čtení přijala následující usnesení.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities