ps2013-019-01-001-060.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-21 ps2013-019-01-001-060 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Zároveň , myslím si , platí a je třeba přiznat , že ten boom zájmu investorů , zájmu stavění a podobně , který tady byl po revoluci v těch letech 1992 , 1995 , 1997 , 1998 a tak dále , ten už je dávno pryč . Tlak na to , aby vznikaly nové průmyslové zóny a podobně , už zdaleka takový není . Naopak hledáme způsob , jak vůbec sem přilákat nějaké nové investory , jak posílit množství pracovních příležitostí v České republice . A z tohoto pohledu je citlivý právě zákon o ochraně zemědělského půdního fondu . Musíme se na něj podívat jako na zákon , který na jednu stranu chrání tu hodnotu v oblasti zemědělského půdního fondu , na druhou stranu ovlivňuje rozvoj měst a obcí v České republice a může tím i brzdit řadu pozitivních věcí . Dneska už se tu zmiňoval dokument , kterým územní plán bezesporu je , klíčový dokument , ke kterému se vyjadřují , pokud se to týká měst a obcí , jednotlivé obce , orgány Ministerstva životního prostředí , nebo řeknu všechny dotčené orgány , kraj a podobně . To znamená , vzniká dokument , jehož povaha charakterizuje , jakým směrem má jít rozvoj daného území , kde kudy mají jít silnice , dálnice , kde rozvojové plochy , kde naopak chráněná území a podobně . A tohle , tento zákon , který v podstatě se snaží ještě zpoplatnit , nebo popisuje zpoplatnění vyjmutí ze zemědělského půdního fondu , ještě více chrání některé oblasti a umožňuje státní správě se k tomu vyjadřovat . Já bych velmi podporoval to stanovisko , aby za nejdůležitější dokument v tomto ohledu byl právě ten územní plán , nikoliv zájem veřejný reprezentovaný jedním či dvěma úředníky na tom či onom ministerstvu či krajském úřadě i či městském úřadě . Myslím si , že zájem veřejnosti tady reprezentují především zastupitelstva . Ale chápu , že jsou zde státní úředníci a státní orgány , které musí a mají dohlížet v symbióze s tím , co si veřejnost přeje , na to , jak to území má být do budoucna zachováváno . Existují , nebo znám konkrétní příklady , kdy například k vybudování chodníku z jedné obce do druhé , které jsou vedle sebe velmi blízko , bylo potřeba podél silnice vyjmout ze zemědělského půdního fondu pruh , na kterém by se dal postavit obyčejný chodník . Vyjmutí ze zemědělského půdního fondu stálo víc než vybudování tohoto chodníku . To mi přijde , že je absurdní . Stejně tak jako je absurdní , když stát si řekne , že vybuduje dopravní infrastrukturu , ať už jsou to železnice , či silnice , projedná toto v územních plánech , vyčlení na to svoje finanční prostředky , ale ten stát si zdraží tu svoji dopravní infrastrukturu o finanční prostředky nutné k použití k tomu vyjmutí . My si prostě několikrát zaplatíme z vlastních peněz a použijeme ty peníze i dopravní infrastrukturu , použijeme peníze jiné . Tím pádem nemůžeme stavět a sami si komplikujeme a zdražujeme dopravní infrastrukturu . I o tom je tento zákon . Já jsem pro to , aby se zákon dostal co nejrychleji do druhého čtení , a podpořím tento návrh zákona . Ale zároveň chci říct , že budu hledat ve svém rozhodování takové usměrnění zákona , které nebude bránit rozvoji měst a obcí , tak aby prostě obce mohly za minimálního finančního přispění se dále rozvíjet v souladu především se svým územním plánem , na kterém se podílejí státní instituce i jednotlivá zastupitelstva . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám , pane poslanče . Eviduji tři přihlášené do rozpravy - první je pan poslanec Vilímec , dále pan poslanec Faltýnek a jako třetí pan poslanec Kováčik . Poprosím pana poslance Vilímce , aby se ujal slova . Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , chtěl bych upozornit na možná pro někoho dílčí aspekt , ale pro mnohé nebo pro některé vcelku zásadní , který ani vlastně nezmínil pan ministr ve své úvodní řeči , myslím ani paní zpravodajka . Upozornil na to až pan Tomáš Kučera , a to na změnu kompetencí dosavadních orgánů ochrany zemědělského půdního fondu , které také tento sněmovní tisk přináší , a to především ve vztahu k jednotlivým typům obcí . Víte , od doby zániku okresních úřadů a vzniku obcí s rozšířenou působností k 1 . lednu 2003 se neustále diskutuje o pozici jednotlivých typů obcí , o pozici především těch obcí , které zůstaly v kategorii tzv . obcí s pověřeným obecním úřadem . Velmi dobře si pamatuji tehdejší diskusi , když vznikaly obce s rozšířenou působností . Ani náznakem tehdejší vláda , byla to vláda sociální demokracie , či tehdejší představitelé Ministerstva vnitra nezmiňovali , že to povede také k dlouhodobé snaze fakticky zlikvidovat výkon státní správy na pověřených obcích . Tehdy probíhaly velké debaty o postavení a počtu obcí s rozšířenou působností . K tomu se nechci vracet . Po těch deseti letech se mi zdá , nebo jsem přesvědčen , že kýženého efektu se moc nedocílilo , že přiblížení výkonu státní správy se totiž mnohde nekonalo a konalo se spíše oddálení výkonu státní správy ať již na obce s rozšířenou působností od těch původních obecních úřadů s pověřeným úřadem , anebo na krajské úřady . Během těch deseti , nebo dnes již jedenácti let se také s různou mírou intenzity v jednotlivých volebních obdobích začala přesouvat skutečně kompetence státní správy od obcí s pověřeným úřadem , a to především směrem k obcím s rozšířenou působností . Jednalo se vždy o takovou salámovou metodu , protože fakticky žádná koncepce či reformy , další reformy veřejné správy nebyla přijata . Myslím , že takto se postupovat nedá . Jsem dlouholetým místostarostou města s pověřeným úřadem , proto také tady vystupuji . Když říkám dlouholetým , tak pamatuji v této pozici 24 let . A skutečně nepochopím , proč ze stran nebo strany některých ministerstev se neustále rodí pokusy o likvidaci výkonu státní správy na těchto obcích . To jsou totiž obce , které disponují zkušeným administrativním aparátem , odborností , a není většinou žádného důvodu , proč by se mnohé kompetence k výkonu státní správy měly přesunovat někam jinam . Ministerstvo životního prostředí již na konci , vlastně v samém závěru minulého volebního období učinilo takový neúspěšný pokus , když do senátní novely zákona o zemědělském půdním fondu prosadilo v Poslanecké sněmovně zrušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na pověřených obcích . V zásadě provedlo to , co teď s mírnou obměnou se navrhuje v tomto sněmovním tisku . Senát tehdy přijal pozměňovací návrh , na kterém se podílel vedle samotných senátorů také Svaz měst a obcí . Ten pozměňovací návrh celkem logicky nastavoval kompetence jednotlivých orgánů zemědělského půdního fondu podle přirozené úlohy jednotlivých stupňů státní správy , ať už se jedná o obce s rozšířenou působeností , s pověřeným úřadem , krajské úřady , anebo Česká inspekce životního prostředí . Bohužel došlo k rozpuštění Sněmovny , nebo bohudík , to nechci teď hodnotit , a ten zákon spadl pod stůl , protože o pozměňovacím návrhu Senátu již neměl kdo rozhodovat . V novém volebním období , pravda , s jinými aktéry je tento návrh opět na stole . Když jsem si ho včera podrobně přečetl , tak opět odkazuje na dávné usnesení , hodně fousaté usnesení vlády někdy z roku 2006 . Cílem toho usnesení vlády rozhodně nebylo likvidovat státní správu na obcích s pověřeným úřadem . Když bych ocitoval z důvodové zprávy , tak se v důvodové zprávě tohoto sněmovního tisku na konto rušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným úřadem píše , že ve značné míře již působnost obecních úřadů obcí byla koncentrována v obcích s rozšířenou působností , jak to umožňuje zákon o obcích . Tomu skutečně nerozumím , hlavně tomu dodatku . Na jiném místě , a to myslím , je také zajímavé , se při vyhodnocení přínosů a nákladů připouští , že převedením kompetencí z pověřených úřadů může dojít ke zvýšení nákladů na dopravu a k větším časovým nárokům jak pro obce s rozšířenou působností , tak i pro žadatele .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities