ps2013-017-04-010-057.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-19 ps2013-017-04-010-057 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) A co mně na tom vadí , že není provázán na zákon o pedagogických pracovnících například z hlediska zajištění jednotného přístupu k potvrzování a uznávání učitelských kvalifikací . Takže tento registr zavedeme , vložíme do něj peníze , učitelům to nezajistí rovné zacházení v rámci celé ČR , je to další papírování , další zátěž na školy , na ministerstvo , je to další gesto nedůvěry našeho státu vůči školám a učitelům . To , co je rozhodně pozitivní , je úprava týkající se konkurzu na ředitele škol - § 166 odst . 3 . To je posun k lepšímu a nepochybně bylo potřeba tuto věc ve školském zákoně řešit , protože hrozilo to , že schopní lidé nebudou podstupovat riziko , kterému je vystavuje stát , a nebudou se vůbec hlásit na místa ředitelů , když po šesti letech odejdou a nebudou mít ani zajištěno místo ve škole . To je dobré , že toto ministerstvo napravuje , ale myslím i po těch zkušenostech , které máme s pozicemi ředitelů škol , že bychom měli jít ještě dál , že bychom měli ještě zabránit určité politizaci , která tady může v některých případech nastat , a že vyhlášení konkurzu na obsazené místo ředitele školy by mělo být podmíněno pouze návrhem školní inspekce nebo školské rady , což jsou orgány , které jsme mimochodem zřídili k tomu , aby školu a práci ředitele hodnotily . Ale o tom můžeme diskutovat dál při projednávání ve výborech . Tady tato úprava týkající se konkurzu ředitelů , je mimořádně důležitá , jinak ohrozíme kvalitu těch , nebo ohrozíme to , že se nebudou na místa ředitelů hlásit kvalitní lidé . Dámy a pánové , když děláme takto významnou novelu školského zákona s pozitivními i negativními věcmi , tak bychom si neměli všímat jenom toho , co je tam dobré a špatné , ale měli bychom si všimnout i toho , co tam chybí . A jedna věc v návrhu Ministerstva opravdu chybí . Není dobře , že návrh zákona zachovává pouze současný stav domácího vzdělávání , tedy to , že domácí vzdělávání je přípustné pouze pro první stupeň základní školy , a nerozšiřuje možnost domácího vzdělávání na druhý stupeň základní školy , tedy až do 9 . tříd . Možná si vy , kteří nesledujete tu problematiku , řeknete : jaké domácí vzdělávání a co , bude tam někdo vzdělávat dítě , stát nemá garanci , že to dítě bude vzděláno kvalitně . To samozřejmě není pravda . Stát tu garanci má . Ale hlavně Ministerstvo školství postupně několik let testovalo domácí vzdělávání na 2 . stupni . Jaké jsou výsledky tohoto testování ? Jednoznačné . Jednoznačné . Lze to zavést , je možno i vzdělávání na 2 . stupni základních škol uvést do praxe , upravit podobně , jako je upraveno individuální vzdělávání na 1 . stupni základních škol . Tak já se ptám : Když to tam Ministerstvo nedalo , proč jsme pokusně testovali několik let , proč se tím zabývali odborníci , proč jsme sledovali to , jestli domácí vzdělávání je možné , nebo ne ? Výsledky jsou jednoznačné , je to možné , ale my to potom v zákoně neupravíme . Já samozřejmě předpokládám , že v rámci pozměňujících návrhů , pokud se to už nestalo , bude tato možnost z iniciativy poslanců do zákona doplněna . Dámy a pánové , já vám děkuji , že jste i u tak technických záležitostí a někdy odborných detailů věnovali svým ztišením zde ve Sněmovně pozornost tomu , co jsem zde říkal , a chtěl bych skončit ujištěním , že ODS také podpoří propuštění návrhu zákona do druhého čtení , tak aby ve výborech mohlo dojít k podrobné a důkladné diskuzi a hlavně také aby mohlo dojít k úpravě tohoto návrhu tak , abychom opravdu měli i ten špatný školský zákon lepší , než jak je to teď navrženo ze strany Ministerstva školství . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a jenom pro pořádek přečtu pořadí vystupujících . Jenom vysvětlení panu ministrovi Chládkovi : podle jednacího řádu má faktická poznámka přednost před přednostním právem . A ještě jedno upozornění , že písemná , tudíž elektronická faktická má přednost před přihláškou z pléna . Takže písemné zde mám : paní poslankyni Novákovou , pana poslance Kořenka , paní poslankyni Zelienkovou a poslední faktická paní poslankyně Bohdalová a pak tedy s faktickou pan poslanec Chládek . Tedy prosím paní poslankyni Novákovou . - Omlouvám se , pan senátor . Prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou . Vaše dvě minuty , prosím , máte slovo . Poslankyně Nina Nováková Děkuji , paní místopředsedkyně . Dámy a pánové , vážené poslankyně , vážení poslanci , jako garant klubu TOP 09 i já mohu říci , že klub TOP 09 poskytne možnost novele školského zákona , aby prošla do 2 . čtení , s tím , že já jako řada kolegyň tady a kolegů nepatřím k řadě ministrů , kteří slibovali koncepční změny a potom je třeba udělali nebo neudělali . My to bereme , my , kteří jsme z praxe , my to bereme tak , že ano , ta novela vykazuje známky technické novely . Ale je tam řada věcí , kvůli kterým stojí za to se jimi dál zabývat . Jsou to ty detaily , které by bylo potřeba změnit , určitě změnitelné jsou . Klub TOP 09 se tedy výrazně zaměří na návrh registru pedagogů , dál na školskou radu a její funkci a její roli . Tady musím říci , že mám jiný názor než pan předřečník pan profesor Fiala . Já vnímám školskou radu jako trošku ohrožující a často destabilizující faktor ve školním prostředí , přitom ale nutný . Dál stejně jako asi řada z vás budeme navrhovat , aby individuální vzdělávání buďto bylo součástí této zákonné normy pro 2 . stupeň , nebo minimálně , za minimální variantu považujeme , že se výrazně rozšíří počet škol , kde probíhá vlastně ten jakýsi experimentální projekt . A za nejpozitivnější vnímáme nový postoj (upozornění na čas) , nový pohled na děti , které potřebují , mají nějaké vzdělávací potřeby . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kořenka . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Petr Kořenek Děkuji . Dobrý den , dámy a pánové . Já jenom v rámci přípravy na projednávání tohoto zákona jsem si prošel se školskou legislativou některé věci . Tam je potřeba si všimnout , že budou doprovodné předpisy , doprovodné vyhlášky , které budou jednotlivé body upravovat . Probíhají i jednání . Myslím si , že celý tento materiál projde projednáváním ve školském výboru , v podvýborech , čili v podstatě tam ty věci se řešit budou a budou se i diskutovat mezi lidmi , kteří samozřejmě s touto problematikou denně pracují . Dovolil bych si jen poznamenat svůj názor na domácí vzdělávání na 2 . stupni . Ne že bych si myslel , že by nešlo realizovat nebo že by nebylo kvalitní , že by ho nezvládli ti , kteří ho dělají . Ale osobně i ze zkušeností , které mám ze školy , si myslím , že bychom neměli podporovat sociálně izolované jedince . Dneska všude mluvíme o týmové spolupráci , o řešení sociálních interakcí , dítě by mělo umět - nebo každý jedinec má různé podněty , a jestliže v 18 letech nebo v 16 letech vypustíme jedince , který v podstatě žije v jakési sociální izolaci , nemyslím si , že je to přesně to , co bychom potřebovali pro další rozvoj naší společnosti . Děkuji vám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji za dodržení časového limitu a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Zelienkovou . Prosím , paní poslankyně , vaše dvě minuty . Poslankyně Kristýna Zelienková Děkuji za slovo . Dámy a pánové , já bych jen chtěla z tohoto místa podpořit tento zákon , aby prošel do 2 . čtení . My s kolegy i s kolegyněmi už připravujeme pozměňovací návrhy , které se budou týkat jmenování ředitelů škol , protože vnímáme toto jako problematickou oblast . Domníváme se , že jmenování ředitelů škol bývá často na základě nějakého politického rozhodnutí , čemuž bychom chtěli předejít , nebo to alespoň nějakým způsobem upravit , aby základní školy fungovaly lépe směrem k žákům a směrem k pedagogům , aby měl ředitel více času na pedagogickou práci . Takže to bude souviset i s pracovní náplní a kompetencemi ředitelů škol . A pokud bude mít kdokoli z poslanců zájem připojit se tady k této práci , napříč celým politickým spektrem samozřejmě , tak budeme jenom rádi . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities