ps2013-017-04-010-057.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-19 ps2013-017-04-010-057 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Paní zpravodajko , já se moc omlouvám a poprosím kolegy zejména v levé části sálu , aby se ztišili , protože nás ruší při projednávání a musíte zvyšovat hlas . Já si myslím , že to je zbytečné . Poslankyně Vlasta Bohdalová A mohla bych o tom mluvit ještě půl hodiny , ale já si myslím , že teď je nejdůležitější , abych vás požádala , abyste tento zákon propustili do druhého čtení , a jako členka školského výboru a podvýboru pro regionální školství slibuji , že se budeme tímto zákonem velmi zodpovědně zabývat . Budeme se snažit vám dát ucelený pohled . Byla bych ráda , kdyby tady platilo to , co bylo v minulých volebních obdobích , že na školských věcech jsme se shodli napříč politickým spektrem , abychom sem přišli eventuálně s pozměňovacím návrhem nebo s doplňujícími návrhy , na kterých se shodne celá tato Sněmovna . Považuji to za velice důležité , protože školství není ani levé , ani pravé , ani oranžové , ani modré . Školství je základ dobrého života celé naší společnosti , celého našeho státu . Čili i já vás velice prosím , abyste tento zákon propustili do druhého čtení . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Mám zde přihlášku s přednostním právem . Táži se pana předsedy Fialy , zda mohu otevřít obecnou rozpravu . Dobrá , otevírám obecnou rozpravu , do které mám s přednostním právem přihlášku pana poslance Fialy . Pak zde mám faktickou poznámku paní poslankyně Novákové , je to tak ? Ano . Tak prosím , máte slovo . Poslanec Petr Fiala Děkuji , paní předsedající . Dámy a pánové , ta novela , jak zde bylo řečeno , reaguje na celou řadu technických problémů , se kterými se školství v České republice potýká . Po této stránce je samozřejmě správně , že novela některé z nich řeší . To , co mně na tom návrhu předloženém Ministerstvem školství vadí , že nám neříká , kterým směrem se to školství má vlastně rozvíjet . Neukazuje nám nějaký koncepční pohled . Já v těch změnách , v tom souboru změn , které tu jsou , žádnou koncepci nevidím a nevím , čeho chceme vlastně dosáhnout . Novela je hodně komplikovaná . Je tam řada technických detailů . Ale já bych vás přece jenom poprosil , abyste tomu věnovali pozornost , protože ty technické detaily zásadním způsobem ovlivňují vzdělávání v naší zemi . A já souhlasím s tou poslední větou paní poslankyně Bohdalové , že školství je pro naši budoucnost mimořádně důležité . Já bych vás možná , až se budete seznamovat s detaily školského zákona , upozornil na jednu věc , kterou jsem z tohoto místa říkal už jako ministr školství , ale bohužel jsem neměl dost času , abych ji mohl provést , a to je to , že pokud budeme dále tímto způsobem rozvíjet školský zákon , tak našemu školství vůbec nepomůžeme a nevyřešíme ty problémy , na které čeká školská veřejnost , a to je snižování byrokracie , vytvoření podmínek pro práci učitelů a ředitelů , odstranění zbytečného papírování , neustálé změny , s kterými se potýkají . A samozřejmě také , a to je obrovský úkol pro Ministerstvo školství a pro nás všechny , lepší , spravedlivější systém financování základních a středních škol . To , co máme před sebou , školský zákon - a tady zase souhlasím s paní poslankyní Bohdalovou , že školství je věc , která se musí řešit napříč politickým spektrem v těch podstatných věcech . Tak si uvědomme , že školský zákon je příklad zákona , jaký nemá být . To je příklad špatné legislativní normy . Školský zákon má více než 100 stran , má 190 paragrafů a k němu se váže obrovská spousta různých nepřehledných doprovodných vyhlášek . Školský zákon upravuje věci , které upravovat nemusí a nemá , které se nemají upravovat takovouto zákonnou normou . A pokud chceme školám pomoct , tak je před námi do budoucna úkol připravit jednoduchý , srozumitelný , koncepční školský zákon , a ne si neustále hrát s vylepšováním této špatné normy . Nicméně máme před sebou technickou , obsáhlou , komplexní novelu , tak se pojďme podívat na některé návrhy , se kterými přišlo v rámci tohoto textu Ministerstvo školství . Abych vám na příkladu dokázal , co je zbytečná regulace a co je nekoncepční návrh ze strany Ministerstva školství , tak uvedu jeden příklad . Příkladem může být zkouška z grafických disciplín , zkouška z těsnopisu , kterou novela v § 171 vyhrazuje ministerstvu nebo jím pověřené právnické osobě . Ve školském zákoně řešíme zkoušku z těsnopisu a ještě k tomu bude vydána speciální vyhláška . Přitom tato věc by byla řešitelná mimo rámec školského zákona v rámci národní soustavy kvalifikací , což je mimochodem jedna z výborných věcí , kterou v našem vzdělávacím systému máme na základě zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání z roku 2006 . A kdybychom to řešili v rámci národní soustavy kvalifikací , tak ta zkouška z těsnopisu má jednu obrovskou výhodu , kterou nemá tato zkouška , kterou tu má teď Ministerstvo školství . Byla by totiž uznávána i mimo rámec České republiky , protože národní soustava kvalifikací je napojena na evropský systém uznávání kvalifikací . My ale v rámci reformismu a levicové představy o tom , že všechno musí být řešeno zákonem do posledního detailu , vložíme zkoušku z těsnopisu , možná na nátlak nějakých zájmových skupin , přímo do školského zákona . Vydáme k tomu speciální vyhlášku - a výsledek ? Ti , co tu zkoušku udělají , ji budou mít platnou jenom pro území České republiky , ale ne , kdybychom použili jiné nástroje , mnohem vhodnější , pro celé území Evropské unie . Abych nebyl nespravedlivý , jedna koncepční věc tam je a tato koncepční věc je rozvíjena správným směrem , a to je ten § 16 , tedy systém podpory žáků se specifickými vzdělávacími potřebami , kde skutečně dochází k určité individualizaci a kde je to hodně složité , kdybych to měl říci jednoduše v jedné větě , kde se odstupuje od toho , že se k žákům přistupuje podle typu znevýhodnění , ale nyní se k nim bude přistupovat spíše podle individuálních potřeb . Ten směr je správný , ale zrovna tato část vyvolává , a to si tady ve Sněmovně taky musíme říct , největší nedůvěru nebo obavy odborné veřejnosti a učitelů , jak to vlastně bude realizováno . Jednak tu hrozí určitá možnost zneužití při tom individuálním posuzování , ale to jde třeba odstranit nějakým dalším vylepšením . Ale to , co tu opravdu hrozí , je , že systém nebude použitelný , protože nebude financovatelný . A tady by nám mělo být panem ministrem školství jasně řečeno , z jakých zdrojů a jak bude ten změněný systém podpory žáků se specifickými potřebami financován . Já bych poprosil pana ministra , aby nám vláda před druhým čtením spočítala , kolik bude v praxi potřeba peněz na tento nový systém speciálního vzdělávání , nebo systém podpory žáků se specifickými potřebami . Další věc , která zde byla zmíněna i panem ministrem i myslím paní zpravodajkou , je zavedení registru pedagogických pracovníků , § 28 a . Tento nový informační systém - a my jsme teď v naší zemi posedlí nejrůznějšími registry všeho možného , které zavedeme . Vždycky jsme nadšeni , že máme další registr , budeme mít nějaký přehled . Vložíme do toho miliony korun - toto má stát tři miliony korun - , ale často nevíme , k čemu ten registr je , a vůbec ty registry v praxi nevyužíváme , leda ke kontrole , k nové byrokracii , k tomu , aby se lidé nemohli věnovat své práci a vypisovali něco do nějakého registru , s kterým stát nakonec nic neudělá . Tento registr za tři miliony korun má také sloužit pouze statisticko - analytickým účelům .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities