ps2013-017-02-007-012.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-17 ps2013-017-02-007-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin) Za sebe musím říci , že obecně přechod financování na kraje podporuji a považuji ho za správný . Každé přiblížení rozhodovací pravomoci týkající se nejen dotací na sociální služby blíže k občanům vnímám pozitivně , u sociálních služeb , které se dotýkají v různých ohledech oslabené části populace , ještě o to více . Otázka ale , která se k tomuto záměru váže , zní , zda je celá operace převodu financování na kraje ve všech zúčastněných segmentech dobře připravena . Musím říct , že sám za sebe jsem si na tuhle otázku dlouho odpovídal . V tuto chvíli chci věřit že ano . Mám zprávy z několika krajů , mohu mluvit hlavně za Kraj Vysočina a vím , že tam Kraj Vysočina je skutečně velmi dobře na tuto operaci připraven . Přesto zdůrazňuji , že to není jenom na krajích . Segmentů je tam mnohem víc a tady je potřeba říci , že doba je pokročilá . V této souvislosti si dovolím poznamenat , že je velká škoda , že se k této problematice , resp . k novele zákona o sociálních službách ve druhém čtení , dostáváme až v polovině měsíce září . Nechci spekulovat o příčinách . Rozhodně si nemyslím , že toto padá jen na vrub MPSV . Rozhodně to ale vnáší nejistotu a neklid do celého segmentu sociálních služeb , ale hlavně nejistotu pro potřebné , kteří jsou na fungování sociálních služeb závislí . Opakuji , nechci slepě kritizovat , jen to s politováním konstatuji . Ještě krátce k důvodové zprávě , která kromě jiného zmiňuje dva zásadní cíle této novely . Za prvé je to nastavení transparentního financování sociálních služeb v návaznosti na přechod financování sociálních služeb na kraje a za druhé je to úprava definice střednědobého plánu a sítě sociálních služeb . Kromě toho tam je samozřejmě ještě řada dalších bodů . Musím konstatovat , že toto je zcela v souladu s koaliční smlouvou a s programovým prohlášením vlády . Dnes projednaná novela se těmto oblastem věnuje , bohužel ale z našeho pohledu se zcela nedostává ke kýženému cíli . V této souvislosti vidíme jako jedno z největších rizik fakt , že novela počítá s tím , že většina procesů přechodu financování na kraje a pak naplňování tohoto záměru bude probíhat na podkladě metodiky MPSV . Jsme v tomto ohledu jednoznačně přesvědčeni , že jde o tak zásadní operaci , kterou je třeba upravit vyšším právním předpisem . Už nyní není žádným tajemstvím , že síť sociálních služeb , ale i jejich kvalita a s tím přímo související dostupnost sociálních služeb pro občany se v jednotlivých krajích mnohdy zásadně liší . Samozřejmě to záleží na přístupu každého kraje k sociální problematice . Zcela jistě bychom tady našli top kraje a možná některé kraje , kde to tak úplně top není . Do budoucna je ale nutné , abychom současné nerovnosti v přístupu k sociálním službám napříč naší republikou minimalizovali . Jako zásadní pro klub KDU - ČSL je pak docílit větší veřejné kontroly rozdělení dotací kraji , než jaké navrhuje vládní novela . Už o tom tady byla zmínka . I my jsme přesvědčeni o tom , že tato pravomoc by měla být i v podstatě v souladu s gescí zákona o krajích ponechána zastupitelstvu kraje jako nejvyššímu orgánu samosprávy jednotlivých krajů . Z uvedených důvodů jsem po dlouhých konzultacích s představiteli provozovatelů sociálních služeb , ale i se zástupci krajů dospěl k závěru , že by bylo nejvýš nutné některé parametry předkládané novely ještě upravit . Jen podotýkám , že jsme komunikovali se všemi kategoriemi provozovatelů sociálních služeb , tedy jak z neziskového sektoru , tak i s organizacemi zřizovanými kraji či obcemi . Následně jsme pak přistoupili ke zpracování pozměňovacího návrhu , který , jak se přiznám , a kolegové z výboru pro sociální politiku to vědí , procházel určitým , v některých fázích ne zcela idylickým vývojem . Děkuji na tomto místě zástupcům MPSV , že i když jsme zprvu nemohli najít společnou řeč , tak jsme v poslední fázi celou řadu rozporů odstranili , což oceňuji . Připravený pozměňovací návrh představím potom následně v podrobné rozpravě . Na samotný závěr si dovolím vyjádřit víru , že tak jak v rámci koalice je zdůrazňováno naplňování koaliční smlouvy a programového prohlášení vlády v záležitosti samotného převodu financování na kraje , že se stejně odvážně a důsledně budeme v koalici , a doufám , že třeba i mimo koalici , věnovat tomu , co na dikci těchto dokumentů navazuje , tedy že učiníme další kroky ke standardizaci sociálních služeb , k definici a kultivaci sítě sociálních služeb a zejména pak k hledání nástrojů k prosazování víceletého financování sociálních služeb . Děkuji vám za pozornost . (Potlesk poslanců KDU-ČSL.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku . Prosím , aby se připravil pan poslanec Bendl . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já si dovolím vystoupit na podporu pozměňovacího návrhu pana poslance Kaňkovského a přednést několik argumentů , které podpoří jeho slova . V naší zemi žije 1 , 64 mil . seniorů starších 65 let a 400 tis . lidí je starších 80 let . Do 26 let by se počet seniorů starších 65 let měl zdvojnásobit a počet lidí starších 80 let dokonce ztrojnásobit . Prudce rostou požadavky na dlouhodobou péči , ale v naší zemi dosud neexistují , nebo ve své podstatě neexistují zdravotně sociální služby . Výdaje na sociální systém dosahují 41 , 7 mld . Kč , z toho příspěvek na péči 18 , 1 mld . Kč , dotace poskytovatelům sociálních služeb 12 , 7 mld . Kč , platby klientů 9 , 5 mld . Kč a úhrady za ošetřovatelskou péči ze zdravotního pojištění asi 1 , 4 mld . Kč . Několik let byla snaha vytvořit systém financování dlouhodobé péče , ale tato práce se minimálně 15 let nedaří dotáhnout . Týká se to zejména financování péče na pomezí sociálního a zdravotního systému , kde doposud neexistuje dohoda mezi MPSV a Ministerstvem zdravotnictví , a tyto problémy se přehazují z jednoho ministerstva na druhé . Takovým dokladem můžou být poslední spory poskytovatelů zdravotních a sociálních služeb v domovech pro seniory , kde nelze dosáhnout dohody se zdravotními pojišťovnami o úhradě ošetřovatelské péče v odbornosti 913 . A bohužel dohoda není . MPSV řeklo , že nadále nebude financovat zdravotní péči v domovech , a byl vytvořen kód a měly začít platit zdravotní pojišťovny , ale protože tyto náklady raketově rostou , tak se samozřejmě pojišťovny brání financovat tuto péči v plném rozsahu . Já si dovolím odcitovat v této věci pár řádků : Ústavů máme v této zemi poměrně hodně . Nevzkvétá ale domácí péče a hlavně kvůli tomu , že praktičtí lékaři , kteří mohou takovou službu předepisovat , jsou limitováni , a proto předčasně volíme ústavní řešení . Právě léčebny dlouhodobě nemocných a domovy důchodců jsou instituce , které se na první pohled zabývají podobnou činností , jenomže rozdíl je tu velmi zásadní . Přinejmenším z finančního hlediska . Zatímco v léčebnách dlouhodobě nemocných pacient nedoplácí vůbec nic , v té druhé , to znamená v domovech sociální péče , odevzdává většinu svého důchodu a leckdy musí rodina hradit další náklady .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities