Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-30 ps2013-012-06-003-025 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení
Ktomu,cotadyzaznělozEvropskéunie.BuďchceteideályEvropskéunienaplňovatdefacto,paksepodletohochovejte,anebodeiure-budetedělatprázdnágesta,jakojetomuufiskálníodpovědnosti,fiskálkompaktuapodobně,anebojenaplňujte.Evropskáuniestanoviskem,kekterémujsmesedostalidříveúdajněnežpanministrDientsbier,myslím,jednoznačněříká,žepreferujekvalitupředkvantitou.Vzhledemktomu,žepanministrnámtadyzaseříká,žepožadavkynarychléschváleníjsoutvrdší...Myjsmenedostalinastůljedinýpapír.TovámskutečněSněmovnanestojízato,abystestanoviska,aťužvoriginále,nebovpřekladutadynastůlrozdaliutakzásadnívěci,kdyžříkáte:nevyjednáme,nestihneme,neumíme?Nevím,kjakémunávrhusevyjadřovalapředběžněEvropskáunie,mnějejichpožadavky,doporučení,názorvžádnémpřípaděnevedouktomu,žebysemělojednatovydírání.Vzhledemktomu,žetadynaněnebylozareagováno-obecnétvrzení,žejetamvšechnozapracováno,neberu,odmítámho,protožepokudbybylozapracováno,přecebysektomunevyjadřovalaspřipomínkami.Nebomáte,paneministře-ikdyžbytadyzatentozákonmělbojovat,obhajovatho,ministrvnitra,nikolivpanministrDientsbier,otomjsemhlubocepřesvědčen,protoževnitrojezkompetenčníhozákonazodpovědnézastátnísprávu.Stejnějetadyještějednoupřečtu.1.Rozsahpůsobnosti1.1.Článek1vymezujeorgányazaměstnanceveřejnésprávy,nakterésezákonvztahuje(všichni zaměstnanci, administrativní složky státu podle jiných právních předpisů a jiní zaměstnanci).Článek2vymezujezaměstnancevyňatézpůsobnostitohotozákona.Zásadabymělabýttaková,ževšechnyorgányvykonávajícístátníslužbubezohledunajejichprávnístatusbymělyspadatdopůsobnostizákona,všechnypřípadnévýjimkybymělybýtodůvodněny.Vzájmuzvýšenítransparentnostibyseznamorgánůazaměstnancůvyňatýchzpůsobnostizákonamělbýtzveřejněn.Přijdevámtotojakovydírání?Bod1.2.Jakkolichápeme,žemnohosprávníchorgánůnejsouformálněvzatoadministrativnísložkystátu,vkaždémpřípaděsejednáorozpočtovénebopříspěvkovépolorozpočtovéorganizace,právnickéosobystátníhoorgánu,obvykleministerstva.Tytoorgánybydopůsobnostizákonamělyspadat.Napříkladsezdá,ženaCentrumregionálníhorozvojesesoučasnénávrhyzákonanevztahují.Zase.Prohlasovalijstetadyvprvnímčteníprováděcízákon.Kdozvássijejistýdopadytoho,jakézářezytoudělá-zaznělototadyodpanaposlanceBendy-dotakovýchinstitucí,kterépotřebujínezávislost?Organizacenaochranukrajiny,fondyatakdále.1.3.Nezávislostorgánůbynemělabýtapriorizdůvodněnímpronepoužitízákona.Vtomtosmyslusesoučasnásituace,kdysenačástzaměstnancůuplatňujepouzezákoníkpráce,nezdábýtdostačujícíavyhovující.1.4.Vnávrhuzákonajeustanovení-článek11-žeoběkategoriezaměstnanců-vizkomentář1.1.-sebudouříditstejnýmislužebnímipředpisyvydanýmiGenerálnímředitelstvímstátníslužby-nebylodosudvytvořeno-,kterébymělyzajistitzákladnísouladmezitěmitodvěmakategoriemi,atopouzepokudjdeoorganizačnístránku.Jakkoliobsahslužebníchpředpisůvtomtookamžikunelzehodnotit,neboťteprvemajíbýtpřijaty,doporučujese,abysenadruhoukategoriivztahovalynejenorganizačníaspekty,aletakéostatnídůležitéaspektyzmíněnévčlánku1-služebnívztah,odměňování,hodnoceníatd.1.5.Navícdokonceivorgánechstátnísprávynenídruhákategoriezaměstnancůjasnědefinovaná-vizčlánek2,písmenoj).Jetřebapoznamenat,žejakkolinejsoustátnímizaměstnancideiure,defactovykonávají,plnífunkcistátníneboregionálnísprávy.1.6.Zákonvyjímázesvépůsobnostinejenpoliticképředstavitele,alerovněžty,kteříproněpracují,tedyrovněžosobypracujícípropolitickénáměstky.Znamenátovynětívýznamnéčástiúředníkůplnícíchúkolyveřejnéslužby.Nejsouposkytnutyžádnépodrobnějšíinformaceopravidlechvztahujícíchsenatytoúředníky,tedydoporučenástrukturaminimální/maximálnípočetnáměstkůnebojejichspolupracovníků,takžešířivýjimeknelzeposoudit.Vkaždémpřípaděbypočettohototypuúředníkůmělbýtomezennato,cojepřísněvzatonezbytné.1.7.Regionálníradyjsouvyňatysodkazemnatvrzenílegislativníchomezení,přičemžřešeníneslučitelnosti,rozporumezizákonemokrajskýchúřednícíchč.332/2002Sb.azákonaostátníslužběnejsoupředstavována.1.8.Článek79upravujepovinnostiúředníkůzhlediskaetikyaosobníintegrity.Bylobyvhodnézahrnoutrovněžvýslovnýodkaznazákladníprincipyahodnotystátníslužby,jakojeintegrita,nestrannost,objektivita,úctakprávnímustátu,efektivita;tedysituaci,kdystátníúředníkobdržípříkaz,kterýpovažujezanesprávnýnebopravděpodobněvedoucíkvážnýmpotížím.Tutopřipomínkupovažujizajednuzklíčovýchpřipomínek.Jestliženechcetetvrděvázatetickýkodex,nebojenedostatečněvázánsezákony,jakpotomchceteřešitkonfliktmeziúředníkemstátnísprávyapolitiky,kteříbudoutlačitúředníkydokoutaavyžadovatnanichvěci,kteréjsouvrozporusetickýmkodexem,sjejichvnitřnímpřesvědčením,sezákonytétozemě?Slyšelijstetadynikolizústpravicovéopoziceněcookašlánínanormynebopředpisy.Nevím,jaktominulýtýdenzaznělopřesně.1.9.Neníjasné,pročjsouvčlánku5konkrétnězmíněnypouzeněkteréoblastijakovýzkum,civilníochrana,zatímcočetnéjinénikoli-zaměstnanost,vzdělání,životníprostředí.Podrobnějšíspecifikacetěchtooblastímábýtnavícvymezenapodzákonnýmpředpisembezjakéhokolipředstavenéhodatanabytíúčinnosti.1.10.Právníúpravaochranyinformátorů,whistleblowers,sejevínedostatečná.Rovněžopatřenínapředcházenístřetůmzájmůbymělabýtpodrobnějizpracovánaarozvedena.