|

ps2013-012-06-003-025.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-30 ps2013-012-06-003-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení

Date2014-07-30
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012191.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   14 < Page 15 > 16

Nevím, jestli odbory s něčím takovým souhlasily, možná si představují, že to bude mnohem jednodušší, ale my si tu situaci celkově obecně zkomplikujeme. Protože vznikne další partner, kterého bude potřeba brát vážně a který, a to mi věřte, si může dnes koalice myslet, že lidi, které dosadí do funkce generálního ředitele všech státních úředníků a náměstka generálního ředitele všech státních úředníků, že v okamžiku jejich jmenování budou loajální vůči vládní koalici, tomu nemůže věřit nikdo. Možná pár jednotlivců, kteří přímo ovlivní to, jestli to bude Špidla, nebo nebude, nebo jestli to bude někdo jemu podobný, možná chvíli na základě kamarádských vztahů to bude fungovat, ale nebude to nezávislá funkce, nebude to nezávislý státní úředník. Bude mít na sedm let velkou jistotu a ti pod ním téměř jistotu, že někdo z nich, z náměstků generálního ředitele nejvyššího státního úředníka, se stane potom také na sedm let tím generálním ředitelem všech státních úředníků. Sami musíte cítit, že tohle nemůže fungovat, resp. že to pro Českou republiku nemůže být něco, co bychom potřebovali, a že tohle ani nemůže být podmínka Evropské unie, i když věřím tomu, že by si to leckterý byrokrat v Evropské unii přál, aby Česká republika ztratila jakoukoli svoji dynamiku, jakoukoli svoji konkurenceschopnost, aby byla hendikepována tím, že než se budete dohadovat s legálně a legitimně zvolenými politickými reprezentacemi, budete si to muset všichni jít předjednat ke generálnímu řediteli všech státních úředníků, pak se zeptat případně nějakého náměstka - tady v Praze, podotýkám. Protože i to byla správná poznámka, že vlastně ten systém státní správy je rozprostřen na celém území České republiky. Ale kde se bude rozhodovat o tom, kdo bude vlastně jakým zaměstnancem, zdali bude potrestán, či nikoli, protože o tom se tady také nemluvilo. Ale připomínám, že např. za první republiky, a to byl velmi slušně a solidně vypracovaný byrokratický systém, jak potrestat státního úředníka, když se něčeho dopustí. Protože to bude muset udělat to generální ředitelství. A to generální ředitelství na to bude potřebovat nějaké právníky a nějaké další firmy, které budou posuzovat, jestli ten dotyčný zaměstnanec v Dolní Lhotě se opravdu nedopustil něčeho protizákonného a jestli ho potrestá tak či onak. Jestli s ním zavede nějaké řízení, nebo jestli ho k soudu apod. Což samozřejmě zase nezpružní výkon státní správy a fungování České republiky jako celku. bych si moc přál, abyste se podívali do zákona, který v roce 1937 fungoval, a podívali se na všechny jeho součásti, protože i tam platilo, a je potřeba to sdělit i naší veřejné správě, že odsouhlasení tohoto návrhu zákona bude dělit státní úředníky na úředníky sedící na obcích a na krajích a na úředníky, kteří na tom budou nejen finančně, ale existenčně lépe, a přitom jim budou mluvit do toho, co mají nebo nemají dělat. Že neplatí, že se tady bavíme o rovných podmínkách pro všechny státní úředníky, to je také potřeba tady silně říci. Není to tak, že by všichni státní úředníci měli svoji státní definitivu a že o všechny bude postaráno a že všichni dostanou odstupné nebo ty zlaté padáky, které navrhuje ministr bez práce. Prostě je potřeba, aby i státní úředníci věděli, že tady budou jiné kasty. Budou tady tací, co mají jistotu na sedm let, kterých se všichni začnou chodit ptát, co si o tom myslí a jestli nemají vyhodit tamhle toho státního úředníka, protože štve, anebo jestli nemají vyhodit tohohle, nebo naopak, tohle bude sympaťák, protože jsme spolu chodili do školy, toho je tam potřeba nechat a je potřeba to jet vyřídit nejlépe do Prahy, nebo nevím kam to generální ředitelství strčíme, ono je to v zásadě jedno, prostě vždycky odněkud se to bude řídit. To je potřeba, aby věděli i ti starostové, že jejich úředníci budou v jiné kategorii než úředníci tady v Praze, úředníci na ministerstvech. Mimochodem při projednávání tohoto návrhu zákona ve výboru pro veřejnou správu přišli lobbovat i představitelé státních institucí, zdali by nakonec ten zákon nemohl být jiný apod. se jim na jednu stranu nedivím, protože on se s nimi totiž nikdo nebavil. Takto důležitý návrh zákona neprošel řádným připomínkovým řízením. To v minulosti, protože ten návrh reformy veřejné správy předkládala vláda, přestože jsme k tomu pak udělali komplexní pozměňovák, po dohodě s vládou, ale ten základ prošel připomínkovým řízením. Vychytaly se jemnosti fungování veřejné správy tak, aby celá záležitost mohla fungovat. Tohle jsme opominuli, a tak logicky řada státních institucí, kterých máme stovky, možná tisíce, o kterých nikdo pořádně nikdy ani neslyšel, o pár zaměstnancích apod., najednou otevřely oči a říkají: my tam buď chceme být součástí toho služebního zákona, chceme mít ty výhody, jako pár vyvolených, a zkoušejí to, jestli by náhodou poslanci s tím ještě něco neudělali apod. I k takovýmto disproporcím vede tento návrh služebního zákona, protože prostě obešel systém, ke kterému by se mohli vyjádřit jednotliví ministři, nebo chcete-li, ministerstva. I když z toho, jak to tady vidím - ministr vnitra, jsem říkal, se omluvil, protože ho to nezajímá. podruhé. Podotýkám - podruhé. To není náhoda. To je spíš vyjádření vztahu: "Tak si to tam projednejte, my si to stejně odsouhlasíme. Mně je v zásadě jedno, jestli ta veřejná správa bude fungovat tak či onak. tady potom stejně nebudu." Jenomže tady budou ti občané, kteří budou muset s tou státní správou nějak vycházet. A bude tady další centrum moci jménem generální ředitelství. Nebo o tom rozhodujeme, jestli tady bude generální ředitelství všech státních úředníků, či nikoli. moc prosím, aby se od těch slov a slibů, že se chce vážně jednat s opozicí o konkrétních jednotlivých paragrafech, došlo k činům. se zvedne premiér nebo předseda poslaneckého klubu sociální demokracie a hnutí ANO a další a řeknou ano, tak pojďme, udělejme odborný tým o pár lidech. Protože prostě platí Parkinsonovy zákony. Platí to, že v okamžiku, když se sejde více než sedm lidí, tak aby byl jeden slyšen a vnímán, si musí stoupnout, a to, aby si stoupl, musí říci projev a ten projev nemůže být jenom: dobrý den, přátelé a na shledanou, ale musí být nějak dlouhý a strukturovaný, a zkrátka nedospějeme k ničemu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities