ps2013-012-06-003-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-30 ps2013-012-06-003-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.00 hodin) Já si to umím představit lépe , říkal jsem to i tehdy v Poslanecké sněmovně , že bych raději než krajské úřady spíše poopravil fungování okresních úřadů , místo krajských zastupitelstev by stačilo tehdejší okresní shromáždění v podstatě pojmout jako územní volební celek a mohla se na okresních úřadech postavit samospráva , naplnili bychom tím , co jsme měli v Ústavě , nestálo by nás to tolik peněz a neměli bychom takovou nerovnováhu fungování státní správy a veřejné správy v České republice , jako například vezmete - li si velikosti jednotlivých krajů a podobně . Nicméně na tom chci demonstrovat fakt , že jsme prostě byli schopni najít kompromisy , které budou v zájmu stability a schopnosti České republiky - naplnit jednak povinnosti , které vyplývají z Ústavy , tak povinnosti , které vyplývají z legislativy Evropské unie . Opravdu je dojemné , když tady člověk poslouchá , jak ministr bez práce Dienstbier , nebo chcete - li bez ministerstva , říká " dejte mi , prosím vás , nějakou práci , my už to máme dohodnuté , že do budoucna tyhle věci budou pode mnou " . A ministr vnitra , který ty věci má na starosti - kompetenční zákon jasně říká , kdo to má na starosti - , se už po druhé omluví , dožvýká a odejde . Já bych velmi rád , aby tohle tady zaznělo znovu , fakt , že se lidé , kteří to mají na starosti , celé té záležitosti nevěnují . Já bych chtěl říct jednu svoji vlastní zkušenost o tom , co vlastně my tady připravujeme . Já jsem prošel funkcí komunálního politika i regionálního politika . Dokonce jsem seděl v jedné lavici s v tuhle chvíli zde nepřítomným ministrem životního prostředí Richardem Brabcem , kdy jsme za ODS společně hájili vznik nové průmyslové zóny a potřebovali jsme , aby než tato průmyslová zóna vznikne , všichni státní úředníci využili maximálně svého pracovního času a pracovní doby k tomu , aby taková průmyslová zóna mohla vzniknout . Aby nevyužívali takové ty třicetidenní doby k tomu , aby se vyjádřili , či k odvolání šedesát dní atd . , zkrátka aby nezdržovali věc , která zcela v souladu se zákonem musí projít . Díky tomu dneska je na Kladensku významná a velká průmyslová zóna zaměstnávající tisíce lidí . A nešlo o žádné lámání chleba , respektive lámání rukou státních úředníků . Jenom prostě tady existovala šance a snaha samosprávy a šance rychle zareagovat v té konkurenci příchozích investorů do Evropy a do České republiky , tak abychom byli schopni zareagovat a nabízet těm , kteří přinášeli pracovní příležitosti a chtěli do České republiky investovat , šanci , že mohou brzy postavit fabriku , že mohou brzy zaměstnat lidi . Nepotřebovali jsme k tomu žádný další silný zákon , který by odděloval fungování , řeknu , legálně , legitimně zvolených zastupitelů , ať už Parlamentu , či samosprávy měst a obcí , či kraje od státních úředníků . Protože to je to , čemu se snažíme v tuto chvíli v diskusi k tomuto zákonu zabránit . Na úrovni kraje moje zkušenost byla podobná . Byl jsem si vědom toho , že podstatnou podmínkou pro to , abychom přilákali zahraniční investory , a podstatnou podmínkou konkurenceschopnosti České republiky je , abychom byli schopni garantovat nejenom zákonný proces možnosti výstavby takové fabriky , nebo té investice jako takové , ale také dostatečnou rychlost a pružnost , schopnost reagovat na podmínky investora , který přicházel . A dobře vím , jak jsme byli v Evropské unii řadě zemí trnem v oku , a možná s tím máte ve valné většině nějakou zkušenost , že přichází - li investor , říká si " půjdu do České republiky , nebo do Maďarska , nebo do Polska , nebo na Slovensko " , a jedna z věcí , která rozhoduje , je samozřejmě i termín schopnosti prosadit takovouto stavbu . Termín schopnosti fungování státní správy jako celku . Pan ministr bez práce Dienstbier tady říká , že chce , nebo že musíme zajistit nezávislost úředníka . Nezávislost na kom ? Nebo na čem ? Nezávislost na - řeknu - zvolených orgánech ? Nezávislost na svém ministrovi ? To si opravdu myslíte , že když bude na ministerstvu ministr bez schopnosti motivovat lidi k tomu , aby pracovali pružně , rychle a často možná i nad rámec času , protože to Česká republika potřebuje , že se Česká republika někam pohne , pokud tohle oddělíme ? Ministr je tady od toho , aby dobře řídil ministerstvo a motivoval státní orgán k tomu , aby také naplňoval volební program , s kterým šel do voleb , a že lidem bylo něco slíbeno . Někdo vyhraje volby , sestaví se vláda a tato vláda by měla naplnit svůj volební program . Ten volební program by měla prosazovat prostřednictvím svých ministrů . A dobře odmítáte v tom návrhu zákona , aby to byli náměstci , protože říkáte " to už je přespřílišná politizace , to stačí už ten ministr , už žádného dalšího politika tam , prosím vás , nedávejte , ti úředníci budou dobře vědět , co ta země potřebuje " . Ale dobře cítíte ten rozpor v tom , že ten úředník neprošel tím volebním martyriem , neslíbil těm lidem a neptal se jich na ulicích , co chtějí , aby se stalo . A chce mít klid hlavně , řeknu , úředník , od toho , kdo ho motivuje k tomu , aby něco dělal . A to přece není ta nezávislost , kterou si přejeme ! Když se projednával zákon reformy veřejné správy , zákon o krajích , řešilo se podobné dilema . Paní náměstkyně Strecková , kterou tady připomínal kolega poslanec , přišla s nápadem , že musíme mít státního tajemníka na úrovni kraje , že ten státní tajemník bude součástí krajské rady , bude mít svůj úřad , aby zajistil nezávislost fungování státního úředníka uvnitř krajské instituce , a že takto a jedině je to možné a takto a jedině to Evropská unie chce , protože přece musíme zajistit nezávislost fungování státní správy uvnitř krajů . Nakonec jsme po diskusi , bez toho , aniž bychom museli dělat nestandardní kroky , které se tady bohužel v této Poslanecké sněmovně odehrávají , ten problém vyřešili tak , že nevznikl žádný úřad uvnitř krajského úřadu , úřad státního tajemníka , nebo státního úředníka , který by sám personálně řídil chod úřadu . Protože to by prostě jednak nebylo funkční , a všichni to vědí , všichni to tak cítí , a také by to bylo mnohonásobně dražší . Situace se vyřešila tak , že dnes ředitel krajského úřadu není jmenován jenom radou , není pod , řeknu , politickým tlakem absolutně , je v tom zakomponována kompetence ministra vnitra , a naplnili jsme podmínky , které po nás Evropská unie chtěla . Stejný způsob můžeme použít při konstrukci služebního zákona v diskusi , o kterou se opozice v tuhle chvíli marně snaží , která je nám sice tady odsud slibována , ale ve skutečnosti se neděje nic . A my s odkazem na tu minulost - nemusíte věřit , nebo nemuseli byste věřit tomu , že to myslíme vážně , že se chceme bavit o tom zákonu , kdybyste s námi neměli aspoň - obracím se teď na sociální demokracii - stejnou zkušenost z minulosti , že jsme společně byli schopni postavit zákon , který nepřinášel významně větší náklady na chod státní správy , splnil podmínky Evropské unie a naplnil Ústavu . Mám ještě jednou důležitou poznámku . Vznikne - li generální ředitel všech státních úředníků a jeho generální ředitelství , které zprvu bude vypadat nenápadně - " vždyť je to jen pár lidí " , my jsme tady slyšeli , že to vlastně není nic , a bude se zabývat jenom takovými nepodstatnými věcmi , jako je personalistika jednotlivých ministerstev a ministrů , pominu - li fakt , že hájit zájmy zaměstnanců si daly do vínku odbory , které na jednání tripartity s vládou projednávají pravidelně podmínky , řeknu , fungování zaměstnanců a podmínky zaměstnanců obecně , nejenom ve státní správě , tak teď už to budou asi do budoucna projednávat pouze s tím generálním ředitelem všech státních úředníků . Následně pak budou předkládat návrhy ministrům , kteří nebudou mít žádnou kompetenci , aby v tom cokoli udělali . Dostaneme se do bludného kruhu , který v podstatě nepůjde rozetnout .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities