|

ps2013-012-06-003-025.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-30 ps2013-012-06-003-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení

Date2014-07-30
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012191.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   10 < Page 11 > 12

David Cameron zahájil, myslím, v roce 2001 reformu veřejné správy. Myslím si, že i přesto, že tam mají parlamentní dohled, uvažují tak, že je potřeba zmírnit, řekl bych, tu takzvanou odpolitizovanost služebního zákona. Nicméně vrátím se na Slovensko. Na Slovensku byl se zákonem o státní službě zaveden i Úrad pre štátnu službu. Toto opatření bylo zdůvodňováno tím, že je třeba nezávislého úřadu, který bude jmenovat úředníky na základě kvalifikačních požadavků. Vláda Mikuláše Dzurindy však tento úřad později zrušila s odůvodněním, že úřad nedokáže efektivně vybírat úředníky s přihlédnutím k místním specifikům. Oficiálně jsme se od partnerů ze Slovenska dověděli, že se v praxi naráželo na problémy, kdy v Bratislavě byli vybíráni úředníci do všech regionů. Obecné kvalifikační požadavky však nepřihlížely k místním specifikům a nově vybraní úředníci nebyli vždy pozitivně přijati do místních kolektivů. Tím se některé úřady paralyzovaly a místo práce se v nich vedly boje o vliv nad vedením úřadu. To je zajímavá informace, ale na Slovensku je to ještě trochu jinak než u nás. My totiž máme ještě jiné specifikum proti Slovákům. Slováci důsledně oddělili státní správu od samospráv. To jsme my nikdy neudělali, máme dnes smíšený model a máme i úředníky, kteří vykonávají státní správu a do režimu tohoto systému spadat nebudou. Takže oni to tam mají velmi jednoduché. Dokonce, abych po pravdě řekl, některé kruhy uvažují znovu o zřízení tohoto generálního úřadu. Nicméně když jsem se ptal lidí, kteří se v politice pohybují konkrétně... Slovensky to neumím, česky mi řekli, že ten úřad byl na dvě věci: na nic a jsem slušně vychovaný, dál pokračovat nebudu. I tady je potřeba to tak vnímat, že vytváříme jistou kastaci úředníků, státních úředníků, a že jiní úředníci, kteří pro stát vykonávají tuto službu, jsou vyňati z tohoto zákona. Myslím si, že to také není dobře, protože to rozhodně nějakým způsobem nepřispěje k dobré náladě ve společnosti. Musím říct, že tady zarazila ještě jedna věc. Říkám to pokaždé, když se dostanu k mikrofonu, a musím to říct i dnes: Prosím vás, prosím i pány ministry, aby se tu neopírali o vyjádření Rekonstrukce státu. Jak tady bylo řečeno, je to jedna z mnoha lobbistických organizací, které si prosazují své zájmy, aniž by samy cokoli investovaly do těchto zájmů, obracejí se na nás, na poslance, a různými způsoby od nás požadují, abychom se nějakým způsobem dle jejich zájmů chovali. Nemyslím si, že to sem patří, a rozhodně bych si přál, abychom k lobbistům zaujali vždy stejný postoj, minimálně o nich tady veřejně nemluvili. Musím říct, že jestli si někdo myslí, že po těch martyriích, která tady proběhla, že tento návrh zákona je koncepční, že je opravdu dobře připravený - a víte, co ještě na závěr nejvíc irituje? Že ministr, který tento zákon v gesci, ten tu vůbec není. Neřekl k němu ještě ani slovo. Pokud se ptáte, který je to ministr, je to pan ministr Chovanec. Dámy a pánové, myslím si - vraťme to do druhého čtení, jednejme. Protože účelem není, aby platil původní zákon o státní službě. Účelem je, abychom vytvořili dobrý nový zákon o státní službě tak, aby vyhovoval našim podmínkám a zároveň splnil podmínky Evropské komise. Děkuji vám za pozornost a omlouvám se, že jsem byl tentokrát malinko delší. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Mám zde přihlášenou jednu faktickou poznámku pana poslance Zlatušky. Poslanec Jiří ZlatuškaVážený pane předsedající, pokud byste mohl sdělit panu poslanci Adamcovi jenom drobnou poznámku. Když se tady hlásil k tomu, jak to mají na Slovensku dobré, že mají rozdělenou samosprávu a státní správu, připomněl bych, že to byl v dobách opoziční smlouvy požadavek ODS vládnoucí v tiché koalici se sociální demokracií, která si tehdy na vládě Miloše Zemana a tehdejší náměstkyni Streckové, která to měla v gesci za Ministerstvo vnitra, vymohli ten spojený model. Čili ten, kdo za to může, je ODS, respektive její tehdejší spolupráce se sociální demokracií. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Další faktickou poznámku přihlášen pan Ivan Adamec. Poslanec Ivan AdamecDěkuji, vážený pane předsedající. Dámy a pánové. Chtěl bych vaším prostřednictvím sdělit kolegovi Zlatuškovi, že jsem neřekl, že je to špatně. Řekl jsem, že je to pouze odlišný model. Samozřejmě kdybych chtěl hodnotit rozhodnutí, které padlo před lety, jak říkáte, vinou ODS a sociální demokracie a velké koalice, respektive opoziční smlouva, abych byl přesnější, tak to rozhodnutí dodnes považuji za velmi dobré. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. S přednostním právem se hlásil pan ministr Dienstbier. Ministr vlády ČR Jiří DienstbierJde spíše o faktickou poznámku, protože opakovaně tady padlo pár slov o kompetencích, že by tady měl být ministr vnitra a obhajovat tento návrh zákona. Není to úplně přesné, protože samozřejmě ministr vnitra gesci za celou oblast veřejné správy, v případě státní služby je to ale trochu odlišné. Jednak je zřízeno generální ředitelství již podle účinné části platného služebního zákona a toto generální ředitelství sice fakticky ještě neexistuje, protože bylo za Nečasovy vlády rozprášeno, respektive zbytek, co z něj zbyl, a v tuto chvíli podle rozhodnutí vlády mám za jeho přípravu odpovědnost . Oddělení státní služby, jakýsi zárodek, z kterého by mělo vzniknout generální ředitelství, je oddělením v legislativní sekci na Úřadu vlády, které spadá pode mne. Tolik na vysvětlení k některým výrokům, které tady padají. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji. Dále s přednostním právem pan poslanec Fiala. Poslanec Petr FialaVážený pane předsedající, dámy a pánové, budu rychle reagovat na to, co tady řekl pan ministr Dientsbier. Možná je škoda, že to nemá na starosti pan ministr Chovanec, třeba bychom se dočkali alespoň nějakého jednání a přece jenom trochu rozumnějšího postoje k této záležitosti. Pane ministře Dientsbiere, poslouchal jsem, co jste říkal ve svém úvodním vystoupení, a opravdu se nestačím se divit. Vy tady obviňujete opozici z toho, že vyhrožuje, že jsme hloupí a nevím co všechno. Někdy mám pocit, že mluvíme různými jazyky. Že vláda by snad rozuměla jen tehdy, kdybychom mluvili čínsky nebo rusky, a vy pravděpodobně byste tomu nerozuměl vůbec. Tak ještě jednou: My tady neobstruujeme proto, že nechceme žádný služební zákon. Jediné o co prosíme, o co žádáme, co chceme, je jednání o tomto služebním zákonu. A nezlobte se na , jsem se žádného jednání nedočkal. Minulý týden jsem měl v úplně jiné věci jednání s panem premiérem Sobotkou. Pan premiér Sobotka mi řekl: příští týden, to začneme projednávat, tak pan předseda Sklenák svolá jednání na úrovni předsedů klubů. Uběhl týden, projednáváme to, žádné jednání na úrovni předsedů klubů není, nebo aspoň o něm nic nevím. Takže s námi nejednáte, neposloucháte, co říkáme, jen nás neustále obviňujete z obstrukcí a z vydírání. Zatím k žádným obstrukcím nedošlo. Třetí týden této schůze jsme se díky postoji vládní koalice a vaší nešikovnosti při projednávání jiných zákonů teprve dostali k projednávání služebního zákona. No a teď tedy, a s tím souhlasím, pokud nebudeme jednat, budeme mít opravdu dost času, abychom velmi důkladně probrali jak tento zákon, tak všechny věci historické, které s tím souvisejí.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities