ps2013-012-03-002-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-002-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.10 hodin) Pravdou ale také je , že toto zrušení úlevy pro pracující důchodce bylo omezeno časově , a že pokud teď to vracíme , tak to vlastně vracíme o rok dřív , než toto omezení mělo skončit . Je to bohulibé . Musím říct za nás , my jsme to měli ve volebním programu - a že to bude dřív ? Jsme rádi , i když si uvědomujeme , že ti nejchudší důchodci , ti , kteří už jsou starší , ti , kteří jsou , bych řekl , amortizováni životem a nejsou schopni vykonávat vedle svého důchodu nějakou pracovní činnost , tak že těm nepomůžeme . Ale ti , kteří mohou , a bohužel mnohdy díky životní situaci i musí si vydělávat , nechť je jim to tímto způsobem uleveno . Požadovaly to po nás koneckonců i seniorské organizace , konkrétně jejich zastřešující organizace Rada seniorů . Co asi vzbudilo největší diskusi a co se také rodilo za složitých kompromisů , a tady musím říci , že ten kompromis vnímáme a že to rozhodně pro nás není důvod , proč bychom podporovali zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení , a že si myslím , že toto může projít určitou věcnou - zdůrazňuji věcnou - diskusí ve druhém čtení , tak to jsou ty nešťastné či šťastné paušály . Ano , je pravda , že vláda s příměsí levice kolem roku 2006 zvýšila určité paušály , a dokonce se mohu přiznat , musím se přiznat , že tehdy i zástupci klubu KSČM pro toto zvýšení hlasovali . Pak vznikly poměrně a značně nadměrné úlevy pro podnikatele v době krize . To spojení " v době krize " je velmi důležité , protože samozřejmě když je ouvej , když lidé neutrácejí , tak na koho to první dopadá ? Pochopitelně na drobné podnikatele . Takže tehdejší pravicová vláda , byť si s jinými problémy nevěděla rady , zaměstnancům , kteří přicházeli o práci , moc nepomohla , ale aspoň tedy ulevila svému elektorátu - nebo elektorátu , ke kterému má vztah , my do svého elektorátu podnikatele , zejména drobné živnostníky , také řadíme - a ulevila jim tímto způsobem . Ale pokud je krize skutečně pryč , tak si přiznejme , že tato úleva je nepřiměřená . A teď , co je a není přiměřené , je samozřejmě předmětem různých debat . Já nepředpokládám , že bychom se vraceli k takovýmto emotivním debatám , do jaké míry jsou živnostníci parazity . Já si nemyslím , že díky nim nenaplníme rozpočet a že jsou to ti hlavní upíři na těle veřejných financí . To v žádném případě ! Byly debaty o tzv . minimální dani . Pominuly . Zdá se , to skutečně není ten správný nástroj pro tuto dobu . Objevily se myšlenky zrušit základní slevu na dani . Také pominuly . Takže teď jsme pouze v situaci racionálnějšího nastavení úlev , a to nikoliv procent , ale těch kategorií a jak je zastropovat . A já si myslím , že to je jádro kompromisu , které není až tak špatné , pokud zvážíme určité disparity , které tady objektivně existují , a míru zneužívání úlev směrem k živnostníkům . Musím říci , že když všechna tato tři opatření promítneme do rozpočtových důsledků , tedy kolik nám to vydělá a kolik nám to vezme , tak vzhledem k tomu , že daň z příjmů je svým způsobem základní nástroj redistribuce , tak efekt nějak zásadně redistributivní není , aspoň když vycházím z odhadů , které jsou v důvodové zprávě a které jsou samozřejmě jednak limitovány odhadem ekonomického vývoje a jednak samozřejmě tou reakcí prostředí . Když sečtu plusy a odečtu minusy , tak odhad se pohybuje přes 2 mld . korun , což v bilionovém rozpočtu rozhodně není zásadní položka . Pokud tady pan emeritní ministr financí Kalousek vzpomínal , že se dočetl , jak zásadně budou růst daně v příštím roce , nevím , jestli dostatečně oddělil změny daňového inkasa způsobené legislativní úpravou , a způsobené tím , že ekonomika nám přechází přece jenom do růstu . Nechci teď sýčkovat , jsou tady různé pesimistické předpovědi na příští rok , ale konsensuálně spíš krátkodobé prognózy potvrzují , že by mohlo jít o dvouprocentní růst , a to samo o sobě samozřejmě zvyšuje daňový výnos s jistou rozlišnou mírou elasticity , protože samozřejmě na ekonomický růst různě reagují daně přímé a daně nepřímé . Takže možná tam je někde skrytý pes a asi nemá příliš smysl vracet sem debatu nad konvergenčním programem , který posloužil , ten dobový - konvergenční program stejně za chvíli budeme psát nový - , který posloužil určitým , řekněme to rovnou , politickým cílům . A chápu politickou debatu , ale sem k tomuto zákonu si myslím , že to až tak úplně nepatří . Vzhledem k tomu , že jsem řekl , že nepodporujeme zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení , že jsem jakési řekněme obecné výhrady už snad sdělil , tak teď dovolte , abych naznačil , co vás možná bude čekat směrem k druhému čtení , aspoň avizovat to , protože to je jistá řekněme výkladní skříň našeho věcného , byť i koncepčního uvažování . My se domníváme , že vláda mohla být ve svých daňových úvahách odvážnější , že dokonce mohla řešit i další tisk , který za chvíli přijde na řadu , tj . daň z přidané hodnoty , a pokud naše náměty k tomuto tisku by zvítězily , tak samozřejmě musíme přemýšlet nad zbilancovaností těchto kroků . My bychom prostě korekci DPH řešili trošičku jinak , ať již s ohledem na zbytečný počet tří sazeb , jednoduchost , ale i cenové dopady změn , a to ve větším rozsahu více položek , než jsou ty tři položky , o kterých se vláda zatím dohodla . Tak je logické , že kromě hospodářského růstu je třeba nalézt nějaké peníze , a tady si myslím , že je možné zvolit větší míru progrese daně z příjmů , a to přiměřeně hospodářské situaci , čili nikoliv nějaká skandinávská progrese , ale nečekat s druhou sazbou až na rok , jestli se teď nemýlím , 2016 nebo 2017 , to teď nevím , ale už od příštího roku - teď je ta poslední šance , pak už se to nestíhá - zavést řekněme druhou sazbu na střední příjmovou skupinu . Chápu , že ji někteří máte ve svém elektorátu významněji zastoupenu a že je to pro vás citlivá věc , ale prostě 18 % místo 15 % na příjmy nad 50 tisíc není nic dramatického . A stejně tak 21 % nad 100 tis . , neboli na milionáře , není tak dramatické , a přitom to může přinést efekt v případě rostoucí ekonomiky , který by vykompenzoval avizovanou trochu jinou úpravu DPH . Čili to je avízo . Jsem si samozřejmě vědom toho , že se ruší nebo odkládá nejenom jedno inkasní místo , ale že je ve hře například také zrušení superhrubé mzdy . Nemyslím , že bychom se teď měli pouštět do nějakých komplikovanějších daňových zásahů . Pokud by byla shoda , samozřejmě můžeme zrychlit i tu superhrubou mzdu , ale čísla , která jsem tady uváděl , a bilanční úvahy se tedy vztahují k té skutečnosti , že superhrubá mzda skončí až o rok později . Takže to je moje avízo směrem k dani z příjmů . Vzhledem k tomu , že je to tak obsáhlá materie , že je tam spousta věcí , tak očekávám i diskusi na jiná témata . Možná jste si všimli , že se tam vrací myšlenka daňových úlev pro investiční fondy . Asi logicky , protože tato industrie potřebuje nějakou podporu , aby se to trošku v Čechách rozhýbalo , ale zase na druhou stranu je pravdou , že v Čechách je podprůměrné zdanění kapitálu už dnes , že jsme nenalezli odvahu vrátit zdanění dividend , a to pokud možno progresivním způsobem , atd . atd . Takže tenhle typ debat očekávám . Nevím , jak v letních měsících budeme schopni dosáhnout rychle konsensu , ale říct jsem to musel , protože když to náhodou neprojde na rozpočtovém výboru , tak podobné myšlenky a zejména konkrétní návrhy uslyšíte na zářijové schůzi Poslanecké sněmovny . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Votavu . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . Já bych chtěl zareagovat na některá vyjádření svého ctihodného kolegy Jiřího Dolejše , vaším prostřednictvím samozřejmě . On řekl , že v tomto návrhu není nic revolučního . Ono se ani nedalo čekat , že bude něco tak revolučního , a já jsem jasně řekl , že budeme postupovat postupně . Tedy on řekl salámovou metodou . Asi má rád salám , takže se přiklonil k tomuto . Určitě to bude po krocích , samozřejmě .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities