Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-16 ps2013-012-02-001-005 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení
Adruhávěc,okteréjsmemluvili,bylovyužívánístávajícíchodborníků,kdetřebanemělředitelšancisehnatvoblastipedagogikykvalifikovanéhoodborníka,alemělodborníkavoblastipraxeabylschopenhovyužívat,anatrhuprácenebylnikdo,kdobymělktomutoještěpedagogickévzdělání.Vokamžiku,kdyřediteltakovéhočlověkanajde,jeurčitědobřeaveprospěchkvalityvyučování,abysetakovýzapojildoprocesuanatéškolepracoval.Alepakbychchtěltakéslyšet-myslímsi,žebystěmi,kteřípracovalinatéškolečastovelmidlouhoamůžejimbýt49apůl,nebudejim50,mělobýtzacházenoslušně,abyzkrátkatofinančníoceněnípřiodchoduodpovídalonějakému,řeknu,vyššímustandardu,jestlijetomožné.Zdastímpanministrškolstvítaképočítá.Jinakpodporujito,cotadyříkalpankolegaZahradník,některévýjimky.Protožejsouoboryvoblastipodnikání,byznysu,voblastinovýchtechnologií,ITtechnologií,kteréjdouvelmirychledopředu,aikdyžbudememítkvalifikovanélidivtéhleoblastiatřebavysokoškolskyvzdělané,takonozadvarokysečastoposouvajíněkteréoblastitakdopředu,ženejsmeschopnivzdělánímzajistitzcelatenvývoj.Avoblastipraktickéhovyučováníbystálozatomožnáněkdypřimhouřitočinadtou,řeknu,kvalifikovanostípedagogickouachtíttukvalifikovanostodbornou.Někdyseprostěodborníkůmnevyplatíjítještěučit,protožejsoulépeplacenivtom,včempracují.Atenhletenstřet,kdehledámekvalifikovanéodborníky,jetřebazachytitvzájmukvalityvýuky.Apakjsemchtělříctposlednípoznámku,ževelmipodporujipozměňovacínávrhpaníposlankyněBerdychové,kterýzlepšujepřístupkevzdělánílidíneslyšícíchapod.Myslímsi,žetojesprávnácestaaženenínutnéčekatnanoveluškolskéhozákona,žesestímmůžemepopratteď,apakpřípadněnovelaškolskéhozákonaaťtenproblémvyřešídefinitivně.Alemáme-litušanciudělatněcoproneslyšící,udělejmetoteď.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciBendlovi.DálespřednostnímprávempanministrškolstvíMarcelChládek.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkuji,panepředsedající.JásidovolímvkrátkostiodpovědětnaotázkypanaposlanceBendla.Toprávěbyljedenzdůvodů,pročzmiňovaliučitelé,ženemajítukvalifikaci,ženebylischopninajítvnějakéslušnévzdálenostinabídku,kterábybyladistančníformou.Aprávěřediteljenemohluvolnit-buďzaněnemělsuplování,nebotobylojinakkomplikované.Protojsmesedohodlispedagogickýmifakultami,žeotevřousvépobočkyivtěchvzdálenějšíchregionech,azároveňbudeširšínabídkadistančníhovzdělávánítak,abysedotohomohlzařaditučitel,anižbymuselzanějněkdosuplovat.Vámizmiňovanéodborníkyjsmeprávěřešilivtomčtvrtémbodu,atoprávěztohodůvodu,žetakésimyslíme,žebybylošpatné,abychomodborníka,kterýjetřebaněkdeekonomickýmředitelemapůjdenastředníodbornouškoluučitdvěnebočtyřihodiny,nutilidodalšípedagogickékvalifikace.Protojsmemudalitutovýjimku,žekdyžbudenazkrácenýúvazek,takmámožnostučit,anižbyhoněkdododalšíkvalifikacenutil.Naprostosouhlasímstím,žeučitelbyseměldálevzdělávat.Počítástímkariérnířád,okterémtadyjižněkteříposlancihovořili.Azároveňtakvalifikaceadalšívzdělávánímusíbýtnejenomvtépedagogickéčásti,alesamozřejměivtéodborné.Musítambýtdalšíprohlubování,protožeasibychomtěžkoodůvodnili,žeučitelneseznámížákynebostudentysnovýmipoznatky,kterévtomoborujsou.Takžestímsamozřejměpočítámeapovažujemetozaklíčovédokoncevtomkariérnímřádu.Jetopodmíněnoivtomdalšímpostupu.Takžejenatomyšleno.Jestlitaktovkrátkostistačímojeodpověď.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipanuministrovizarychlouodpověďpanuposlanci.SdalšířádnoupřihláškoujepřihlášenpanposlanecPetrKořenek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Petr KořenekDěkuji.Dobrýden,dámyapánové,panepředsedající.Jájsembylúčastníkemspolečnéhojednánípodvýborupropředškolní,základní,středníavyššíodbornéškolství,kdeprobíhalapodrobnádebatazaúčastijakzástupcůpedagogickýchfakult,takSdruženímístníchsamospráv,Sdruženíměstaobcí,zástupcůČeskomoravskéhosvazupracovníkůveškolstvíajinýchzástupců,kdeseoproblematicetétonovelyvelmipodrobnědiskutovalo.Proměztohovyplynuloněkolikzásadníchvěcí.Všichniseshodlinatom,ženelzeustupovatzpožadavkůnavzděláníučitelů,atozjednohoprostéhodůvodu.Jámyslím,ževšichnineustálemluvímeotom,ževzděláníaprestižučitelejezáklad.Vpodstatěučitelisvěřujemetonejcennější,comáme,atojsounašeděti.Faktemaleje,žetasituacenenízaviněnajenomučitelisamotnými,alemyslímsi,žetaktroškunatomnesevinustát,potažmovysokéškolyatroškusamotníučitelé,protoženelzevjednévětěříct-ano,myškolámsnížímefinančníprostředky,anastranědruhé-posílejteučitelenavzděláváníaumožnětejimvzdělávání.Školysepotýkají,apotažmoředitelé,svelkýmiproblémy.Nemajízaconakupovatpomůcky,nemajívpodstatěnavěci,kterémusíplnitzezákona.Anastranědruhémusíplatitzanepřítomnéučiteledvěstěprocentzatzv.přespočetnouhodinu.Čilitotovšechnovháníškolyisamotnéučiteledotéměřneřešitelnýchsituací.Protoztohotopohledusamozřejmějepotřebatutosituacivyřešittak,abychomředitelenedostalidodalšísložitésituace,kdymusívědoměporušovatzákon,abyzajistilivýuku.Vedletohosamozřejmě,ikdybychomvzalivpotazto,žemámekvalifikovanéučitele,jsmeschopnizajistitvýuku,takvedletohomámeimalotřídníškoly.Příklad:Mámevychovatelkuškolnídružiny,kterámáúvazek0,7,ařediteliškolyzbývána0,2nebo0,1úvazkuvýukavýchovnýchpředmětů.Řeknětemně,jaktentoředitelmázajistitplněkvalifikovanéhopedagogavsouladusezákonem563tak,abymujezdilučit.Tobytenučitel,kterýbysitaktoskládalúvazky,muselnabratpětnebošestškol,abysinaplnilúvazek.Tojetaktéžnereálné.Takžejetamspoustavěcí,kterésamozřejmětatonovelanějakýmzpůsobemvyřeší.Ještězpoziceředitelůbychsidovolilříct,žeředitelépotřebujíjasnáavčasnápravidla.Asamozřejmětadysehrajevelmirazantněočas,protoževtutodobuvětšinaředitelůjižmásestavenyrozvrhy,alespoňjejichnástřely,budoujedolaďovatvsrpnu.Zvlastnízkušenostivímúplněpřesně,jakjsemreagoval,kdyžpřišelministerskýpokynčinějakálegislativníúpravavdobě,kdyužjsemmělvšechnopřipraveno.Nepřejtesislyšetto,cozaznělo.Ztohotopohledu,protožesamozřejměijájsemdostalspoustupřipomínek,námětů,cobysemělodopracovat,jakbysemělivložitsociálnípedagogové,tlumočnícidozákona,aletobychompakmuselizměnitcelýsystémškolství,určit,jaképozice,pročjepotřebujeme.Vzákoněopedagogickýchpracovnícíchdneskajsouspeciálnípedagogové,psychologové.Aprosímvás,pokudjsmenaněnedostalipenízevtěchnormativech,taknikdytufunkcinemůžemeustavit.Takževpodstatěbychomsizasejenomnaněcohráli.Dneskajevrámcisoučasnélegislativyvpodstatěvětšinavěcířešitelnýchsamozřejmě,alevždysetobudeodvíjetodmnožstvífinančníchprostředků,kterémáředitelkdispozici.