Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-16 ps2013-012-02-001-005 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení
Aposlednídrobnoupoznámku:Ztéanalýzynevyplývá,ževšichniztěchnekvalifikovanýchjsouti,kteřínaškoláchsedělicelýchdesetlet.Vokamžiku,kdysitopřečtete,mohoutambýtlidé,kteřínějakoudobupobývalimimoškolství,vracejíse,jetamjasnékritérium,kterésetýkájedinévěci,atojecelkovéodučenédoby,celkovépraxeajejichvěkuvokamžikunabýváníúčinnosti,resp.tamjepřímodatum1.1.2015.Nevšichniztěch,kterébychomtadydneskritizovali,žetadytutovýjimkubudouvyužívat,muselibýtnutněnaškoláchcelýchdesetletnepřetržitě.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuzpravodaji.NynísfaktickoupoznámkoupanposlanecZbyněkStanjura.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Zbyněk StanjuraMnětonedalo.Myslímsi,žemámepoužívatpravdivéargumenty.Panministrpožádalozkrácenílhůtyna48hodin.Pročne.Myjsmenatopřipraveni.Aledůvodneníten,žebysetonestihlodo1.ledna.Jestlitobudemedělatvtentopátek,nebopříštístředu,natermínuprojednánítohotozákonavSenátutonicnezmění.Kdybypanministrřekl"jábychtochtělvpátek,aťtomámerychlezasebou",taktomurozumím,alenenítotak,žebyhrozilomezipátkemastředounějakézpožděníažpoprvnímlednu.Jájsemtoříkalivprvnímčtení,kdyžjsmesebavili,ajetojedno,kterýčlenPoslaneckésněmovnytoříkázkteréstrany.Otázka,lidé,nekvalifikovaníučitelé,tovědělidesetlet.Atadyivelmikvalifikovanílidéříkali:Codělalstát,abytitolidésplnilito,cojimzákonukládá?Mnětaotázkapřijdeúplněnepatřičná.Mysemámeptáttěchlidí,pročtonestihli.Někteřímožnámajíobjektivnídůvody.Slyšeljsemotom,žeseneotevíralyobory,kterépotřebovali,atd.Alenemůžemepodlemětuotázkuotočit-codělalstát.Musímeseptát,pokudchcemeseptát,těchlidí,kteřínesplnilizákonnoupovinnost,pročtoneudělali.SprávněříkalpanpředsedaFiala,žetohlejenespravedlivévůčitěm,kteřítupovinnostsplnili,kvalifikacisidodělalivelmičastopřizaměstnání,velmičastozatěžkýchpodmínek.Amusímříct,žesevposlednídoběnaměobracejíkvalifikovaníučitelé,kteřínemajípráciapíšímimaily,určitěoslovujíivás,aříkám:nepovolteto,protožeonimajíoprávněnýpocit,žekdyžvýjimkuneprodloužíme,onibudoumítvětšíšanciztohoúřaduprácesedostatdoškoly.Anatobychomtakynemělizapomínat.Vím,žetoneníúplnějednoduché,jedenzajednoho,hrajítamrolirůznékvalifikaceapod.,aleitakmámedneskapodlemýchinformacípřed5tisíckvalifikovanýchučitelůnaúřadechpráceatěmprodlouženímvýjimkynijaknepomůžemesiprácinajít.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji.SdalšífaktickoupoznámkoupanzpravodajJiříZlatuška.Prosím,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaDovolilbychsireagovatnapanaposlanceStanjuru.Naotázku,pročseptát,codělalstát,kdyžtobylevidentněproblémučitelů,jábychještědoplnil,žetobylproblémijejichředitelů.Těch,kteříbudoumítdneskapravomoctykvalifikaceuznávat.Tobylistejnílidé,kteříměliukládatsvýmzaměstnancům,abysidoplnilivzdělání.Aletuotázku,pročjsemříkal,žestátněcozanedbal.PankolegaStanjurajistěbuderozumětpříkladuzdopravnísituace.Vokamžiku,kdysenadálnicistanehavárkaastanesetamkalamita,takplatípravidlasilničníhoprovozu.Všichnivědí,jaksechovat.Přestovokamžiku,kdytamnepřijdepolicieanezačneusměrňovatdopravuanezačnesestaratoto,abyprovozsměremnaobjížďkybylnějakýmzpůsobemplynulý,taktakalamita,kterátouhaváriívznikne,budemnohemhorší,nežbudezapředvídavéasistencetoho,kdonatenprovozdozírá.Avtomtopřípadějetototéž.Vzniklazdekalamita,Ministerstvoškolství,mládežeatělovýchovyjetenorgán,toministerstvo,kterémánastarostovzdělávacísoustavupečovat,avokamžiku,kdynicneudělalo,takseudělalekvivalentzacpanédálnicebezdopravníchpolicistů,kteříbypomáhalitukalamituodstranit.Totojeproblém,prokterýtvrdím,žejechyboupředchozíchministrů,žesetomutonevěnovali.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuzpravodajiadostávámesekřádnýmpřihláškám.JakoprvnísedoobecnérozpravypřihlásilpanposlanecAndrle.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Augustin Karel Andrle SylorVáženýpanepředsedající,váženéposlankyně,váženíposlanci,jájsemsivčeradovolildátpozměňovacínávrhktétonovelezákonaatenpozměňovacínávrhspočívalvtom,žejsemsesnažiloddálittentoproblémodvarokysohledemnaučitele,kterýchsetotýká,kteříbypřišliopráciapod.Jetamispoustadalšíchadalšíchvěcí,kteréjsemkonzultovalsrůznýmiodborníky,abylomiřečeno,nebojsmedošlikzávěru,žetentoproblémnenídokončenažejepotřebananěmdálepracovat.Povčerejšíschůzivýboruprovědu,vzdělání,mládež,kulturuatělovýchovujsemsisvůjnázortrochupoopravilvzhledemktomu,žejsmebyliinformovánipanemministremapanívrchníředitelkouKácovouidalšímiosituaci,kteráseohlednětétonovelypřipravujenebodělá,aotěchtozměnáchvásvelicedobřeinformovalipanprofesorZlatuškaiministrpanChládek,amnětedynezbývánicjiného,nežstěmitopozměňujícíminávrhysouhlasit,protoževěřímtomu,žetoprospějejaktěmvuvozovkáchpostiženým,protožemajítroškuzměkčenýzákonnebotunovelu,takžetoprospějeitomu,žeti,covzdělánínebokvalifikacinemají,žesijidoplní.Protostahujisvůjpozměňovacínávrhnaodkladnovelyodvaroky.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciAndrlemu.SdalšířádnoupřihláškoujepřihlášenpanposlanecJanZahradník.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jan ZahradníkVáženýpanemístopředsedo,dámyapánové,jábychsidovolilnejprvesevyjádřitktomutonávrhuzhlediskasvépedagogickézkušenosti.Byljsemdvacetletučitelemnagymnáziuapakjsembylosmletředitelemtakédvojjazyčnéhogymnáziaavím,žeškola,tojevelmirůznorodéprostředí,inspirující,cožjejehohlavnímposláním.Vtomtoprostředímajímístoškolyzřizovanéobcemi,samozřejměškolyzřizovanékraji,školyzřizovanéstátem,majívněmmístotakéškolysoukromé,školycírkevní.Samozřejměževím,žeodedávnahlavnímpožadavkemnato,státseučitelem,bylakvalifikace,tedyvzdělání.Atotedyvzděláníučitelské.Musímříct,ževeškolách,vkterýchjsembyl,tentopožadavekbylvždyckystoprocentnězohledňován.Přestovímtaké,ževtomtorůznorodémprostředísemohouvyskytnoutučitelé,kteřímajívýbornoukvalifikacioborovou,alescházíjimkvalifikaceučitelská,pedagogická.Protourčitéprocentovýjimekzesvýchzkušenostípodporuji.Chtělbychsealezaměřitnajinoučástzákonaatačástsetýkápracovníhozařazenívychovatel.Konkrétnětedy§16tohotozákona,kdevjehoodstavci2,kterýsezabýváprávěpožadovanýmvzdělánímvychovatelů,kteřívykonávajípřímopedagogickoučinnost,mj.takéveškolskémzařízeníprovýkonústavnívýchovyneboochrannévýchovy,cožjesegmentvýchovnépéče,kterýupravujezákon109,avtomtozákoně109jsoupopsányjednotlivétypytétopéče,diagnostickýústav,výchovnýústav,dětskýdomov,případnědětskýdomovseškolou.Konkrétnětedybychserádzabývaldětskýmdomovem,tedytímtypemtohotozařízení,kteréupravuje§12zákona109.