ps2013-010-05-003-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-17 ps2013-010-05-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Některé problémy odstraňuje pozměňovací návrh kolegy Zahradníka , za což mu i děkuji . Tyto zásadní problémy , které dnes přináší elektronovela , budou , doufám , vyřešeny v kompletní novele zákona o odpadech . Co mě ovšem děsí více , je legislativní práce Ministerstva životního prostředí , kdy v procesu projednávání elektronovely ministerstvo předložilo na jednání výboru pro životní prostředí , dá se říci ze zákulisí ministerského sekretariátu , prostřednictvím poslance za hnutí ANO závažnou změnu , která zásadně mění nakládání s odpady pro obce a občany . Například zvyšuje ceny za skládkování , stanovuje termín pro zákaz skládkování , zavádí povinnost třídění bioodpadu pro obce i pro podnikatele , např . i pro restaurace , a další . Znovu upozorňuji , že tyto a další velmi závažné změny jsou předloženy do druhého čtení formou poslaneckého pozměňovacího návrhu . Pokud se podíváme do legislativního plánu vlády , tak uvidíme , že ministr životního prostředí chce předložit již v září tohoto roku věcný záměr kompletní novely zákona o odpadech . A já se ptám : Proč takto závažné změny nejsou řešeny komplexně v podzimní novele zákona o odpadech ? A nevymlouvejme se tu opět na Evropskou unii . Proč se ministr životního prostředí vyhýbá komplexní změně ? Proč nemá odvahu předstoupit před obce , občany a podnikatele s nepopulárním řešením ? Že si to nechce odpracovat , nebo , chcete - li , nechce si to odmakat ? My dnes tímto pozměňovacím návrhem fakticky zdražíme a do budoucna i zakážeme skládkování . Všichni se shodneme na tom , že skládkování není tou cestou a tou metodou nakládání s odpadem , kterou chceme dlouhodobě podporovat . Ale pokud dnes něco zakážeme , tak také musíme dnes odpovědět , jak budeme nakládat s odpady do budoucna . Na tuto odpověď čekají obecní samosprávy i občané . Budeme více recyklovat ? Jak a kde a za co ? Budeme nakonec odpad místo jeho zahrabávání do země pálit ? Jak a za jakých podmínek ? Zakazujeme skládkování , ale neodpovídáme na tyto zásadní otázky . Všichni tušíme , co stojí za tímto účelovým pozměňovacím návrhem : snaha Ministerstva životního prostředí vyhnout se diskusi , utéct od problému , neřešit složitou problematiku komplexně , ale schvalovat ji per partes , až bude ze zákona o odpadech pověstný dort pejska a kočičky . Břicho z něho bohužel bude bolet naše obce a naše občany . Také si musíme uvědomit , že nakládání s odpady je miliardový byznys . A trochu všichni vnímáme , že tu jde zejména o střet odpady , skládkování kontra pálení . Jak už jsem řekl , tak tento účelový pozměňovací návrh se vůbec nezabývá tím , co bude dál v oblasti nakládání s odpady . Zcela pomíjím míru recyklace . Jistě si všichni pamatujeme na střet na jarním zasedání Poslanecké sněmovny , kdy Ministerstvo životního prostředí předložilo nízké cíle recyklace a rezignovalo na motivaci ve vyšší recyklaci . Já se zde opět ptám : Když Ministerstvo životního prostředí za prvé nechce motivovat ve vyšší recyklaci , za druhé chce zakázat skládkování , co tedy chce za třetí ? Samozřejmě - pálit odpadky . Je to správné ? To nám Ministerstvo životního prostředí neříká , protože kompletní novela zákona o odpadech leží na ministerstvu a odpovědi se možná máme dozvědět až na podzim . Musím říci , že skutečně nevidím sebemenší důvod , abychom tak závažné změny v nakládání s odpady schválili v účelovém pozměňovacím návrhu , chcete - li , v přílepku . To musí být řešeno v podzimní novele zákona o odpadech . Já jsem se zabýval tím , zda dělat dílčí změny a vylepšit parametry tohoto pozměňovacího návrhu , nebo ho neschválit jako celek . Vzhledem k závažným skutečnostem , se kterými jsem vás tady teď seznámil , se shoduji se svými předřečníky a navrhuji vrátit tento návrh k projednání výboru pro životní prostředí . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu s faktickou poznámkou pana poslance Opálku . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Miroslav Opálka Děkuji , paní místopředsedkyně . Kolegyně a kolegové , faktická poznámka by neměla souviset s obsahem a já také takovouto faktickou poznámku uplatním . Často se zneužívá pojmu přílepek . Přílepek je tehdy , pokud naroubujeme na změnu zákona zcela jiný zákon , který s problematikou nesouvisí . Neříkejme přílepek něčemu , co vlastně souvisí se zákonem a nejde za hranice jeho působnosti . To jen proto , že se to často objevuje . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu poslanci a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Kovářovou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Věra Kovářová Děkuji . Dámy a pánové , stanovisko klubu TOP 09 a Starostové zde jasně vyjádřil kolega Gazdík a kolega Kučera . Dovolte mi nicméně , abych se k tomuto návrhu ve znění pozměňovacího návrhu kolegy Oklešťka , který usilovně v koalici prosazuje , vyslovila i já . Důvod , proč návrh v této podobě nemá moji podporu , je skutečnost , že bez dostatečného odůvodnění zvyšuje poplatky , které v konečném důsledku dopadnou na občany a mnoho firem . Platí , že zvýšení poplatků v obcích za svoz vede ke zvýšení počtu neplatičů . Dalším důvodem je též krajně nestandardní způsob , jakým prošel připomínkovým řízením . Ministerstvo životního prostředí tvrdí , že se k materiálu měly možnost vyslovit i organizace typu Sdružení místních samospráv , Svaz měst a obcí a Asociace krajů . Jak jsem ale zjistila od představitelů Svazu měst a obcí , bylo to připomínkování jen naoko . Pozměňovací návrh totiž svaz obdržel ve čtvrtek 29 . května a připomínky k němu měl odevzdat do pondělí 2 . června do 10 hodin dopoledne . V nejlepším případě šlo tedy o celé dva pracovní dny . Takový spěch ve mně pochopitelně vyvolává podezření , obzvlášť v situaci , kdy podle stanoviska České asociace odpadového hospodářství hrozí sankce ze strany EU jen v případě nepřijetí části ustanovení obsažených v pozměňovacím návrhu kolegy Oklešťka . V případě těch zbývajících pak je velkou otázkou , komu má jejich urychlené schválení prospět . Obávám se , že veřejnost nebude tím , kdo z tohoto nestandardního postupu bude profitovat . Proto podporuji návrh svých kolegů na vrácení k novému projednání ve výboru pro životní prostředí . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kudelu . Poslanec Petr Kudela Dobrý den , paní předsedající , dobrý den , dámy a pánové . Původní vládní novela zákona o odpadech se věnuje potřebné úpravě zákona v oblasti elektroodpadů . To je v pořádku , díky za ni . Tento návrh novely doplňuje návrh pana poslance Zahradníka . Poslanecké pozměňovací návrhy se však velmi zásadním způsobem věnují povinnostem obce a fyzických osob při nakládání s komunálním odpadem . Ministerstvo životního prostředí a pan ministr upozorňují , že přijetí pozměňovacího návrhu v tomto smyslu podmiňuje přijetí dotací z Evropské unie . V pořádku . Pozměňovací návrh pana Oklešťka se dotýká specifikace nakládání s nebezpečným odpadem na vlastní skládce , avšak podle mne nedostatečně , protože to je místo , kde mohou provozovatelé od původců odpadu poplatky za nebezpečné odpady vybírat , ale státu neodvádět . Přitom pozměňovací návrh pana Václava Zemka však o zákazu použití nebezpečného odpadu na technické zabezpečení skládky vůbec nehovoří . Pozměňovací návrh hovoří o zpoplatnění na skládku ukládaných materiálů , a to i ušlechtilých , např . pro budování cest nebo pro těžbu metanu . Pozměňovací návrhy se věnují také hlavně zvýšení poplatků za ukládání odpadu , všech odpadů ostatních , komunálního odpadu i odpadu nebezpečného .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities