|

ps2013-010-04-003-101.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-13 ps2013-010-04-003-101 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

101. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2013 /sněmovní tisk 189/

Date2014-06-13
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/101
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010117.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Poslanec František VáchaPane předsedající, dámy a pánové, my jsme se teď dozvěděli, že to trvá 300 let, než se dostane na kontrolu nějaké firmy. Ale pak je zajímavé, že se objeví zpravodajský internetový deník, je tady měsíc dva, začne kritizovat pana ministra financí, začne kritizovat hnutí ANO, a pan ministr při tiskové konferenci řekne, že se mu to nelíbí a že na něj pošle finanční kontrolu. A co se nestane! Do týdne, do dvou týdnů je finanční kontrola tady v tom deníku. Takže tady je nějaký rozpor - 300 let, 14 dní, měsíc. Každý si z toho udělejte svůj vlastní závěr o tom, jak se zneužívá státní moc novou mocí v této zemi. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců TOP 09.)Místopředseda PSP Jan BartošekDalší s faktickou poznámkou je pan poslanec Stanjura. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za tu odpověď, že firma registrovaná v Praze - nicméně si z debaty odnesu, a dneska odjíždím zpátky do volebního kraje, a je nás tady myslím 21 z Moravskoslezského kraje, tak to vyřiďte všichni v pondělí ve svých regionálních kancelářích: Lidé z Ostravy, z Moravy na těch finančních úřadech nemají moc práce. Řekl ministr financí. (Ohlas v sále.)Místopředseda PSP Jan BartošekDalší s faktickou poznámkou je přihlášen pan vicepremiér Andrej Babiš. Máte slovo, pane vicepremiére. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš nechápu, proč pan Stanjura lže. jsem díky panu poslanci Kortemu dostal papír, že češtinu mám za C2. (Pobavení v sále.)Takže myslím, že to všichni slyšeli, že jsem neřekl, že vlastně nemají práci. Chtěl bych jenom říct o tom Echu, o bývalé partě z Lidových novin. Vždycky když vznikne nová firma a pan ministr Kalousek to , tak tam přijde kontrola na DPH. To je normální. Je zajímavé, že pan Kalousek to věděl dřív, že tam je ta kontrola. jsem se to dozvěděl následně. Taková náhodička. A když mluvím o kontrole za 300 let, tak se bavím o kontrole z titulu daně z příjmů právnických osob. Samozřejmě na DPH chodí kontrola často. Takže abychom si nepletli pojmy s dojmy. Zkuste být exaktní. A není to pravda, jsem nikdy neřekl, že na někoho pošlu nějaký finanční úřad. Ani to nemám v kompetenci. Ani to nemůžu udělat. jsem se vyjádřil na tiskové konferenci, že bude zajímavé vidět, jak pan - tzv. investor to zvládne. Protože asi vím, kolik stojí takový internetový deník. Jestli tolik peněz na to. To je všechno. Ale o žádné kontrole nebyla řeč. Takže byl bych rád, kdybyste nelhali. Místopředseda PSP Jan BartošekV tento moment neregistruji žádnou faktickou poznámku, přihlášení, takže přihlášeného s přednostním právem mám pana poslance Kalouska. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji. No tak - tohle bylo tak za C3. (Smích. Potlesk.)Nicméně, pane ministře, dovolte, abych vám poděkoval za poměrně obsáhlou odpověď, která skutečně objasnila mnohé. sice mohu souhlasit pouze s tím, co jste říkal u problematiky nároků, že tomu nerozumíte. Tam s vámi plně souhlasím. Jinak si troufnu říct, drtivá většina ostatních vět byla zcela nerelevantních. Dovolím si uvést jenom dva příklady, které se týkaly přímo útoků na . Ta novela RUD, na kterou jsem docela hrdý a kterou uvítali všichni starostové na českém i moravském venkově, která výrazně zlepšila život lidí na venkově, ta se týkala výlučně obecních rozpočtů. Ta se vůbec netýkala krajských rozpočtů. Pan ministr Babiš říkal - ta novela RUD, ten deal, co Kalousek udělal se starosty, a pak hovořil o financování krajů. Vám doporučím, abyste panu ministrovi nevěřili. Panu ministrovi doporučím, aby si nechal vysvětlit, co to je RUD, čeho se týká, jakými mechanismy jsou financovány obce a jakými mechanismy jsou financovány kraje. Jsou to dva úplně jiné případy. Druhý příklad se týká oné prognózy. Samozřejmě prognózovali jsme pro období politické změny a bylo zřejmé, že bude mít svůj legitimní mandát vláda, která šetření neměla v programu. Takže bylo legitimní také do prognózy na léta 2014 a 2015 napsat velice optimistickou, byť nešetřicí prognózu, že alespoň snad ta rozhazovačná vláda to udrží pod 3 procenty. Ale zvyšování strukturálního deficitu jsme logicky museli předpokládat. Vláda, která však uchopila svůj mandát zcela legitimně, říkala "my budeme šetřit". Což byla velká naděje pro nás, kteří vyrovnané rozpočty máme jako velkou makroekonomickou prioritu. Ale prostě, kolegové, nedává logiku, říct: vy jste nešetřili, vy jste nehospodařili, ale snižovali jste strukturální deficit, to prostě i oficiální materiály Ministerstva financí musejí přiznat, a my budeme šetřit, a my budeme hospodařit - a zvyšujeme strukturální deficity. Buď jedno, nebo druhé. Není možné obojí. To potom je stejný nesmysl jako ten RUD, který jsme slyšeli. To prostě nedává logiku. A apeluji na vaši inteligenci, abyste souhlasili alespoň s tímto rozporem. Jestliže my jsme nešetřili, a přesto jsme snižovali strukturální deficity, tak jak vy můžete říkat, že budete šetřit, když ty strukturální deficity budete zvyšovat? To je, promiňte, totéž, jako kdyby vám vaše manželka řekla: "Ušetřila jsem, neboť jsem koupila levnější houbičky na nádobí. Jo, a Pepo, tady jsem si koupila ještě tenhle krásnej kožich, když tak hezky šetřím." Tento primitivní příklad mi připomíná vaši rétoriku. A teď zcela vážně. Situaci pokládáme za vážnou, neboť se domníváme, že velké společenské i politické náklady, které byly vynaloženy na stabilizaci veřejných rozpočtů, by neměly být vyhozeny z okna. A vrátím se k tomu, co řekl pan poslanec Pilný, a s tím souhlasím, že země potřebuje nějakou svoji vizi, nějakou svoji strategii. A my si myslíme, že potřebuje alespoň nějakou svoji dlouhodobou nebo alespoň střednědobou fiskální strategii. Jsme v situaci, kdy budeme v této Poslanecké sněmovně projednávat nejenom zákony státních rozpočtů, ale budeme projednávat i fiskálkompakt, ke kterému se vláda přihlásila na úrovni Evropské unie. Budeme projednávat i finanční ústavu, kterou teď vláda projednává a ministr financí ji předložil. Využívám této příležitosti, protože zatím jsme to říkali pouze ve veřejných zdrojích, jsem sice nabídl panu předsedovi vlády jednání, ale zatím žádná nabídka k jednání nezazněla, využívám tedy příležitosti předsedy vlády, ministra financí, a využívám toho, že zasedá Poslanecká sněmovna, abych jménem klubu TOP 09 a Starostové zcela oficiálně vládě předložil vstřícnou opoziční nabídku. A myslím si, že to je vstřícnost, která nemá v historii moderního parlamentarismu od opoziční strany precedent. Dobrá, respektujeme, že politické dohody na rok 2015 o rozpočtu jsou v takové situaci a v takové fázi, že zvýšíte strukturální deficit oproti strukturálnímu deficitu Fischerovy vlády. Pokládáme to sice za nesmírně chybné, rozmařilé a nehospodárné, ale prostě musíme to asi vzít jako fakt. Pojďme se zkusit dohodnout, že od roku 2016 tento strukturální deficit, který plánujete na 1,8 - to znamená téměř na dvojnásobek maximální výše, kterou připouští fiskálkompakt -, budete snižovat tím minimálním tempem, které doporučuje OECD i Evropská komise, to je 0,5 procenta ročně. Tedy střednědobá strategie - 1,8 - 1,3 - 0,8 - 0, 3.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities