Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-11 ps2013-010-02-011-042 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniNovákové.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecJosefVondrášek.Prosím,paneposlanče,vašedvěminuty.Poslanec Josef VondrášekHezkýden,váženýpanepředsedající,dámyapánové.Jábychchtěljenomkrátceafakticky.Nejsemučitel,jsemstarosta,sučitelimámcodočinění,imanželkajeučitelka.AtroškubychpolemizovalskolegyníPutnovou,stímstudiem,žeještědneskamůženěkdozačít-jámyslím,žejetamnapsánozačítaúspěšnědokončitzatěchdesetlet.Alejeotázka,cotadyzaznělo,jestlibylokdestudovatto,cobylotřebastudovat.Mětamspíšzarážíjednavěc.Jetamurčitývěk,jetamurčitádobapraxeatadobapraxevlastněumožňujeto,abytodalšívzdělánínemuselobýt.Atamjetakovápěknáobezlička,tamjeto"podledruhunebotypuškoly".Takžezákladníškolamátřitypy-základníškola,základníškolapraktická,základníškolaspeciální.Toznamená,žeučitel,kterýmádvacetletpraxe,bohatěsplňujepožadovanoupatnáctiletouhranici,kterábylavdosudplatnémzákonu,takdesetletodučilnazákladníškole,desetletnaspeciálnínebopraktické,alepokudředitelsechytnetypuškoly,taktonesplňuje.Vdruhuškolytosplňuje.Tadybychpoprosilpanaministra,kdybysetotonějakýmzpůsobemsrovnalo,protožejetomocvelkásíladanádorukouředitelů.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciaprozatímsposlednífaktickoupoznámkou-užjetozasjinak-panposlanecIgorJakubčík.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Igor JakubčíkDěkuji,panepředsedající.Váženékolegyně,váženíkolegové,jedenčlověk,kteréhosinesmírněvážím,mikdysiřekl:"Vysokáškolanenízárukouinteligence."Jábychsidovolilpřipojitještějedenmalýdovětek,ževysokáškolaneníznámkouinteligence,aletakéikompetentnosti.Existujemnohoamnohoučitelůapedagogickýchpracovníků,kteříačkolivnemajítostanovenépředepsanévzdělání,jsouvýraznýmzpůsobemnazákladěsvýchživotníchaučitelskýchzkušenostínavýrazněvyššíúrovninežněkteřívysokoškoláci.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipanuposlanciachcisdělit,ževšichnimy,kteřímámevysokouškolu,sitoneberemeosobně.Dalšísfaktickoupoznámkou-panposlanecHerbertPavera.Prosím,paneposlanče,vašedvěminuty.Poslanec Herbert PaveraHezkéapříjemnéodpoledne,váženýpanepředsedající,váženíčlenovévlády,kolegovéamilékolegyně.Dovoltemi,abychijářekljenompárslovknávrhuavůbeckprobíranémutématu.Svýmpovolánímjsemučitelpro5.až12.ročníkpromatematikuachemii,pracovaljsemčtrnáctletveškolství,ztohotřirokyjakozástupceřediteleškolyašestrokůjakořediteljednéznejvětšíchškolvOpavě-Kylešovicích.Takžezesvézkušenostimohuříci,žeurčitěprokaždéhořediteleškolyjeurčitěnejlepšímpracovníkemten,kterýjekvalifikovaný.Toznamená,kterýmáodbornoukvalifikaci,kterýsvéprácirozumíaumípracovatsdětmi.Cojebohužel-ajakořediteltoříkámnarovinu,vysokéškolybohuželneprodukujíkvalitnípedagogicképracovníky.Možnájetoitím,žejsouvysokéškolypřílišodtrženéodreality.Protožekdybynebylyodtrženéodreality,vědělyby,comajíučitbudoucípedagogicképracovníky.Ajestližepřijdeučitelnazákladníškoluanevívůbec,jakmářešitkonfliktyžáků,jakmářešitkonfliktysrodiči,jakmápřistupovatkevzdělávání,taksimyslím,žejetochybaasinastraněvysokýchškol.Dalšímvelmidůležitýmfaktoremprotoje,ževminulostisevelminepodařilyškolskévzdělávacíkoncepce.Tím,žeseneustáleměnily,vznikalveškoláchchaosavzniklatakovákvalitazákladníhoškolství,jakájevsoučasnédobě.Ajádoufám,žeažsesituaceuklidní,ževšesedádopořádku,protoženaškoláchjespoustašikovnýchučitelů,kteřímajírádiprácisdětmiakteřísesnažízapojitširokouveřejnostdopráceseškolou.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji,paneposlanče.Poslednífaktickápoznámkazatím-paníposlankyněAnnaPutnová.Paníposlankyně,řeknesevašejménoahnedjetuvícticho.Prosímvašedvěminuty.Poslankyně Anna PutnováDěkuji,panepředsedající.Dámyapánové,jábychsevyslovilaktépochybnosti,kterázaznělaohlednětermínu,zdamusímítpedagogdokončenéstudium,čistačízačít.Opravdujepodmínkou,abyzahájilstudium,přičemžtermíndokončenínenístanovený.Vtomtosmyslusimyslím,žeitapředlohazákonajepoměrnětolerantní.Akdyžmámslovo,takmitonedá,abychsenevyjádřilaještěktérozpravě,kteroujsmetadymělimožnostslyšet.Jásimyslím,žejevelminebezpečnézpochybňovatformálnívzdělávání.Tojepřecemedvědíslužba,kterouprokazujemeučitelům.Všichnibychomchtěli,abyučitelébyliosobnosti,morálníautority,kterébudoudobřepůsobitnanašeděti,achtělibychom,abybylikvalifikovaní.Apokudtaktoveřejnězpochybňujemeformálnívzdělávání,takvelmišpatněsloužímeučitelům,zakterévřaděpřípadůjindybojujeme.Děkujivám.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniPutnové.SdalšífaktickoupoznámkoupanposlanecJiříZlatuška.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jiří ZlatuškaJábychchtěljenpodtrhnoutto,cotadyříkalateďpaníposlankyněPutnová.Jetovelicedůležité.Topřezíránítoho,ženěkdojeschopnýdosáhnoutkvalifikace,jeopravdunebezpečné.Pokudchcemevéstdebatunatématoho,ževysokáškolanenípotřebanebožespoustaučitelůjedobrýchibezvysokéškoly,taksizkusmetenproblémobrátitdotoho,kdoznásbybylochotnýzvednoutruku,žezrušímepovinnouškolnídocházku.Protožeibeztoho,abydětichodilydoškoly,mohouvyrůstvplatnéobčanyarozumné-amožnájeúplnězbytečné,abychomdětidotěchškolposílali.Zdůrazňuji,mínímtojakoabsurdnípřípad,nenítovážněmíněnýnávrh.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciZlatuškovi,aprotoženevidímžádnoudalšífaktickoupoznámku,taksedostávámekřádněpřihlášenépaníposlankyniMartěSemelové.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováVáženýpanepředsedající,váženékolegyně,kolegové,myslím,aukázalatoidiskuze,kterápředcházela,řadafaktickýchpřipomínek,ženikdoznásasinebudezpochybňovatvýznamtoho,abyžákyastudentyvyučovalikvalifikovaníaaprobovanípedagogové,kteřímajípotřebnévzděláníaznalosti.Osobnostučitele,kterájevevýchovně-vzdělávacímprocesuklíčová,můžemnohédokázat,aletakémnohézkazit.Vkaždémpřípaděodpovídajícípedagogickévzděláníjejednouzpodmínek,kterébymělyvéstkpožadovanýmvýsledkůmtohotoprocesu.Tentocílovýstavbyldánzákonemopedagogickýchpracovnících,kterýbylschválenpředdesetilety.Učitelébezpožadovanékvalifikacetakmělidostatečnoudobunato,abyzačalistudovatatotovzdělánísidoplnili.Zrůznýchobjektivníchisubjektivníchpříčintakmnozíneučinili.Někteříspoléhalinato,žeúčinnostzákonaseopětodsune,jinívěřiliřediteliškoly,kterýsituaciněkdyzlehčoval,jindyvůbecneřešil,dalšístudovatchtěli,alenemohli,jakužtadynatoupozornilaikolegyněpaníDobešová,protožepotřebnýobornebylotevřen.Výsledkemjesituace,kdyvČeskérepubliceje17tisícpedagogůbezkvalifikace.Částznichjižstuduje,částplánujestudiumzahájit.Pokudbytakneučinili,muselibyzastávajícíchpodmínekškolyk1.lednu2015opustit.