ps2013-010-01-002-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-10 ps2013-010-01-002-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Je třeba říct , že levné cigarety jsou převážně dovozové a naopak ty dražší se vyrábějí v České republice . Myslím , že je třeba to tady otevřeně říci . Máme tu továrnu , která působí v okrese či v městě Kutná Hora . Chci jen připomenout těm , kteří neznají z hlavy statistiku , že to je okres s nadprůměrně vysokou nezaměstnaností . Kromě zhruba jednoho tisíce pracovních míst přímo v tomto podniku je na výrobu navázáno asi 3 tisíce dalších pracovních míst . Myslím si , že i to bychom měli posuzovat , protože , už jsem to říkal jednou , kouření je legální , a pokud máme zvýhodňovat dovozce před vlastním výrobcem , nemyslím si , že je to správná cesta . Proto si myslím , že je správné , že to budeme posuzovat ve výborech , že to budeme podrobně debatovat . Opravdu mi to nedá , abych se nezeptal - informace o intervenci České národní banky , nikdo nezpochybňuje , že to řešit musíme . Myslím , že je to naprosto jasné , o tom se nemusíme přesvědčovat . Ale ta se stala v listopadu loňského roku . Dnes máme 10 . června a je to návrh k devadesátce . Já tomu nerozumím , proč to trvalo tak dlouho , proč nám vláda navrhuje upřít debatu , která bude bezesporu zajímavá . Chci říci , že jsou lepší metody , jak vyřešit problém předzásobení . Chci říci , že návrh , tak jak je koncipován , nezvýší výnos z daní do státního rozpočtu , takže nemá ani fiskální rozměr , přestože autoři důvodové zprávy tvrdí opak . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k řečnickému pultíku předsedu klubu TOP 09 pana poslance Kalouska . Prosím , máte slovo . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo . Já budu poněkud stručnější , než jsem měl v úmyslu , neboť on v podstatě dvě hlavní námitky řekl pan poslanec Stanjura , kterým jsem se chtěl věnovat . Není samozřejmě pochyb o tom , že je nezbytné respektovat závazky a je nezbytné v rámci přechodného období , ve kterém se stále nalézáme , spotřební daň z tabákových výrobků zvýšit . Pokud by to bylo předloženo vládou zcela neutrálním způsobem , tak bychom pravděpodobně byli ochotni souhlasit i s § 90 , ale jsou tam dvě čertova kopýtka , která minimálně pro mě jsou velmi bolavá , protože jsem se jim několik let věnoval , a která si zaslouží svou diskusi . Tím prvním bodem je otvírání nůžek mezi cigaretami drahými a cigaretami levnými . Pro vás , kteří se nevěnují tak podrobně spotřební dani z tabákových výrobků , jen připomínám , že spotřební daň z cigarety je dvousložková , že je tam pevná položka za kus bez ohledu na cenu a pak je tam procento z ceny . Věnoval jsem tři roky tomu , abych při postupném zvyšování srovnal diskriminaci , která tu zjevně byla a která se snažila maximálně zatížit v rámci možných pravidel nejdražší cigarety a co nejvíce ulevit těm nejlevnějším cigaretám , jako by snad cigarety byla nějaká sociální spotřební položka . Nezamýšleli jsme se , ti , kteří tohle dělali pravděpodobně ze sociálních nebo populistických důvodů , tak se pravděpodobně nezamýšleli , že trh na to logicky reagoval a že spotřeba se přesouvala směrem od drahých k levnějším , celkem logicky , a potom si myslím , že nikoli na ústavněprávní výbor , ale na hospodářský výbor by možná diskuse patřila , protože , nedá se nic dělat , máme na svém území výrobce drahých cigaret , zatímco ty levné se k nám dovážejí . Nevidím důvod , nebo mě docela mrzí , že Ministerstvo financí navrhuje do Poslanecké sněmovny návrh , který zvýhodňuje dovozce před domácími výrobci . Je to škoda a možná bychom si tohoto faktu měli být vědomi , aniž bychom museli . Druhou věcí je předzásobení . Návrh , který je teď obsažen , znám . Určitá část daňové zprávy mi ho navrhovala několik let . Vždy jsem ho odmítl z jednoho jediného důvodu : protože při dosavadních postupech předzásobení riziko a zátěž s přechodem nesl stát . Standardní způsob předzásobení byl , že se spočetl průměrný prodej cigaret u distributora a na poslední tři měsíce si můžeš odebrat jen tolik a tolik . To , co teď navrhuje pan ministr , nebo to , co navrhuje vláda , je přesunutí tohoto rizika na prodejce . Můžeš si koupit , kolik chceš , ale v okamžiku , kdy ti to zbude na skladě , tak máš 1 . 1 . smůlu a prodáváš to za vyšší cenu . Prosím , to možná je zvládnuté v řetězcích , ale musíme také myslet na malé trafiky , kde také může být někdo měsíc nemocen nebo se může stát jakýkoli provozní problém , přijde vis maior , na skladě spousta cigaret , které prostě nikdo neprodá , a zátěž a riziko padá na malého prodejce . To byl důvod , proč jsem tyto návrhy opakovaně , některé , neříkám , že všichni v daňové správě tohle navrhovali , ale samozřejmě pro daňovou správu , v tomto případě pro celní správu , je to nejvýhodnější . Má po starostech , nemá žádná rizika . Ale rizika nese drobný živnostník a nejsem si jist , zda bychom s tímhle měli souhlasit . To jsou tedy dvě věci , které si zaslouží diskusi , to jsou dvě věci , proč to nebylo možné projednávat v § 90 , a to jsou dva problémy , u kterých prosím , abychom se věnovali v parlamentní diskusi . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane předsedo . Mohu se zeptat jen pro utvrzení : Navrhl jste , aby se to projednávalo v hospodářském výboru taktéž ? Nebyl to návrh . Poslanec Miroslav Kalousek Ne , jen jsem říkal , že tam by to bylo případnější než v ústavněprávním . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Dobře . Vzhledem k tomu , že už nemám nikoho přihlášeného do obecné rozpravy , končím obecnou rozpravu . Nyní přistoupíme k návrhům na přikázání výborům k projednání . Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru . Zaznamenala jsem zde návrh pana poslance Stanjury na projednání v ústavněprávním výboru . O jednotlivých výborech budeme hlasovat zvlášť . Nyní zahajuji hlasování o návrhu přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru . Zahajuji hlasování . Kdo je pro , stiskněte tlačítko a zvedněte ruku . Kdo je proti ? Tímto hlasování končím . Je to hlasování s pořadovým číslem 14 . Přihlášeno 180 poslanců , pro 135 , proti 1 . Návrh byl přijat . Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru . Zahajuji hlasování . Kdo je pro , zvedněte ruku , stiskněte tlačítko . Kdo je proti ? Hlasování končím . Je to hlasování č . 15 . Přihlášeno 180 poslanců , pro 94 , proti 17 . Návrh byl přijat . Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému a ústavněprávnímu výboru . Tímto bod končím a přecházíme k projednávání dalšího bodu a to je bod č . 23 . Dříve než tak učiníme , s přednostním právem pan poslanec Kalousek . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji . Drobnou poznámku . Kolegyně a kolegové , my jsme vysvětlili důvod , proč jsme trvali na projednávání a nemohli jsme souhlasit s § 90 . Kdybyste ovšem navrhli zkrácení lhůty , tak o tom bychom byli připraveni jednat , ale to zřejmě už nikoho z vás nezajímalo . Takže v září na toto téma na shledanou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities