ps2013-008-01-010-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-04-29 ps2013-008-01-010-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Já si myslím , že většina samospráv u nás funguje velmi dobře . Ale jsou bohužel případy především z větších měst , kde v řadě případů dochází k nehospodárnostem , a není to jen na úrovni měst , ale je to často právě v organizacích , kde mají města svoji majetkovou účast . Myslím si , že takto pojatý pozměňovací návrh , který byl přijat , je krok správným směrem , a nebojím se toho , co často zaznívalo jak na kontrolním výboru i od představitelů Svazu měst a obcí apod . , že to je šikanování měst a obcí . Domnívám se , že to je nastavení jasných mantinelů , a je to dokonce vylepšení toho , co dosud v Ústavě v této záležitosti směrem k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu bylo . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Hovorkovi . Nyní pan poslanec Martin Komárek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Martin Komárek Děkuji za slovo , pane předsedající . Dámy a pánové , já se omlouvám nejen za kašel , ale nepochopil jsem moc dobře obavy pana kolegy Polčáka , protože nedomnívám se , že Senát je sbor loutek v jednom dresu a že předseda kterékoli strany může dát garance , jak budou senátoři , byť v dresu jeho strany , hlasovat . To bychom Senát věru degradovali . Chápu i dopisy představitelů vesnic a měst , kteří nechtějí být kontrolováni . Nikdo nechce být kontrolován . To je samozřejmě přirozený požadavek každého člověka , protože každý si říká : " Já to přece dělám dobře , proč by na mě měl někdo posílat nějakou kontrolu ? " Ale jak říkal kolega Hovorka , myslím si taktéž , že Nejvyšší kontrolní úřad má dobrý zvuk , na rozdíl od některých jiných úřadů a institucí naší země , a pokud někdo hospodaří s veřejnými prostředky dobře , tak proč by se měl kontroly obávat . Ta mu akorát může poklepat na rameno a říci : " Dobře jsi hospodařil . " Takže si myslím , že tak jak to pozměnil kontrolní výbor , pozměnil to dobře a není sebemenší důvod se obávat něčeho , stavět falešnou bariéru , že to bude blamáž , když my odhlasujeme něco , co je dobré , a někdo nám to pak vrátí . Jestli to dobře chápu . Ano , Senát nám to může v tomto případě vrátit nebo neodhlasovat , ale takovou máme Ústavu . My Senát z Ústavy koneckonců můžeme spolu se Senátem vymazat . (Smích v sále.) Ale nebojme se něčeho . . . Můžeme spolu se Senátem změnit Ústavu , to není k smíchu . Nebo nemůžeme ? Můžeme . (Předsedající: Prosím, abychom se věnovali tématu.) Já už skončím , protože mě to vždycky rozhodí , když se mi někdo směje , protože já jsem sice bývalý humorista , ale už nechci být . Takže myslím si , že obavy pana Polčáka jsou neopodstatněné a měli bychom pozměňovací návrh kontrolního výboru brát jako dobrý . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Martinu Komárkovi . Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . Pokud se nikdo nehlásí , požádám o vystřídání a přihlásím se do rozpravy i já . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Takže prosím , pane místopředsedo , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji , paní předsedající . Paní a pánové , zamysleme se nad tím , co je ústavní změna , která se týká pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu . Z pohledu předloženého tisku jde o opak toho , co bylo smyslem jednak původní novely , jednak toho , co bylo smyslem vládního prohlášení vlády Petra Nečase , ale i co je smyslem vládního prohlášení současné vlády . Protože smyslem dokumentů , o kterých jsem mluvil , je přece rozšíření pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu , protože zpracovaný text je udělán tak , jak tu bylo řečeno , že je příliš kazuistický , povede k zúženému výkladu právní normy , což v ústavním právu je velmi důležité , protože rozšířený výklad Ústavy by v podstatě připouštěl něco , co může být extra legem , extra constitutione , čili nemusí to být ještě protiústavní , ale bylo by to mimo Ústavu a to si snad nikdo nepřeje . Proto samotný text , který bychom měli projednat předtím , než se budeme zabývat zákonem o Nejvyšším kontrolním úřadu , přece musí být takový , který upevní postavení nezávislého kontrolního úřadu jako nejvyšší kontrolní instituce v České republice . To je hlavním smyslem . Co mi v návrhu zákona zásadním způsobem chybí , a to zejména z toho důvodu , pro který se tu bavíme o zákoně o státních úřednících . Totiž Ústava České republiky , i když to zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu obsahuje , předpokládala , že činnost kontrolního úřadu bude řídit prezident , viceprezident a kolegium . Ale kolegium je jen na úrovni zákona . A představme si , že se Poslanecká sněmovna zbaví své pravomoci volit , tedy i uvádět do funkce členy kolegia , tedy kolektivního orgánu Nejvyššího kontrolního úřadu . Proč byla ochrana NKÚ právě tím kolegiem ? Právě proto , aby úřad byl nezávislý . Jestliže se pravomoc soustředí do pravomoci prezidenta a viceprezidenta a kolegium bude formálním orgánem , který nakonec bude moci jmenovat např . generálního ředitele státní služby , tak se dostaneme do toho , že za chvilku se nám z kontrolního úřadu nezávislost vytratí . To si snad nikdo z nás nepřeje , i když tu pan kolega Komárek před námi prohlásil , že si snad nikdo nepřeje být kontrolován . Ano , je to většinou možná pocit , ale podle mého soudu ten , kdo chce něco řídit , si sám zřizuje kontrolní orgán , aby byl včas upozorněn na to , že se v řídicí struktuře něco pohybuje mimo rámec řídicích rozhodnutí . V tomto ohledu tedy je jasné , že kontrolní výbor ve svém pozměňovacím návrhu navrhuje něco , co umožňuje do budoucna rozšířit kontrolní pravomoci právě na ty systémy , které byly nejméně kontrolovány a byly zasaženy také poměrně vysokou mírou korupce . A to se tu prokázalo ať už kontrolními zjištěními NKÚ , která se toho dotýkala jen okrajově , protože se týkala jen kontroly státního rozpočtu , tzn . prostředky , které byly městům a obcím a krajům vlastně posunovány v rámci státního rozpočtu , a šlo o rozpočtové prostředky státu , na které mohl Nejvyšší kontrolní úřad přijít na kontrolu i v minulosti . Ale nám jde přece o ten systém . Anebo řekněme , že nám nejde o systém , a mlátíme tu prázdnou slámu , protože chceme někomu vytírat zrak . To si myslím , že není předmětem našeho jednání . V tomto ohledu tedy je podle mého soudu jen posun , když se nám nepodařilo schválit minulou normu , alespoň takový , že si upevníme možnost , aby kontrola probíhala v celé struktuře výstavby státu , tzn . i v té samosprávě , protože samospráva tu není kvůli tomu , abychom vytvořili , teď promiňte , samostatné město České Budějovice , které bude nezávislé na České republice , ale České Budějovice jsou pořád městem , krajským městem Jihočeského kraje , v České republice . Stejně tak jednotlivé kraje mají právo na samosprávu , ale jsou součástí státního celku , jako je Česká republika , nota bene i celku , kterému se říká Evropská unie . Takže v tomto ohledu si tedy dovolím říci , že zásah státního orgánu Nejvyššího kontrolního úřadu není zásahem do výkonu samosprávy , protože samozřejmě se kontroluje to , jestli se dodržují zákony tohoto státu , a to je přece podstata pozměňovacího návrhu , který padl v kontrolním výboru Poslanecké sněmovny . Byl bych rád , abychom se na tom shodli , nebo abychom si tu nelhali jeden druhému , protože to si myslím , že se u ústavního zákona opravdu nehodí . Děkuji vám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Dalším přihlášeným je pan poslanec Polčák . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities