ps2013-006-06-002-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-12 ps2013-006-06-002-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Poslanec Jeroným Tejc Děkuji . Dovolil bych si zareagovat na svého předřečníka pana poslance Fiedlera . Jednoduše prostřednictvím pana předsedajícího , nemusíte ani mě ani sociální demokracii vyzývat a apelovat na to , aby takový návrh podpořila , případně aby situaci řešila . Jak jsem říkal , my jsme ty návrhy předkládali v minulosti . Nebyly přijaty , přestože jsme pro ně hlasovali všichni . Nebyly přijaty , protože tady byla většina , která bránila přijetí tohoto návrhu zákona , této úpravy . My jsme připraveni o této věci jednat a rozhodně tady nechceme tento návrh odmítat proto , abychom připravili vlastní verzi , tak jak to často znělo ve Sněmovně , ale abychom využili tento návrh k řešení , které určitě bude ku prospěchu . A rozumím i výhradám paní poslankyně Langšádlové . Určitě ta úprava nesmí být taková , která nakonec ze zóny , která bude přeregulovaná , převede lidi do zóny , která je absolutně neregulovaná . A to je věc , na kterou si musíme dávat pozor a určitě o ní musíme hovořit , protože skutečně ten problém není černobílý . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Jeronýmu Tejcovi a vrátíme se do řádných přihlášek do rozpravy . Prvním přihlášeným je pan poslanec Klaška . Připraví se kolega Beznoska . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jaroslav Klaška Vážený pane místopředsedo , vážení přítomní členové vlády , kolegyně a kolegové , dobrý den . Chtěl bych ocenit návrh předkladatelů , který chápu jako příspěvek k řešení lichvy , ale považuji ho také za ne úplně domyšlený , protože by se mohlo také stát , že bychom paradoxně mohli schválením tohoto návrhu tak , jak je , vlastně lichvu jakýmsi způsobem také legalizovat . Chtěl bych své tvrzení opřít o několik argumentů . Za prvé . Existují již v České republice dva judikáty Nejvyššího soudu , které jasně konstatují , že úrok nad 65 % , resp . ve druhém případě nad 70 % , je hrubý nepoměr mezi vzájemnými plněními pachatele a poškozeného ve smyslu § 253 odst . 1 trestního zákoníku . Jinými slovy , nad 70 % jde o lichvu . Když se vrátíme do toho návrhu , tam ty horní hranice jsou 80 , resp . 100 % , podle míry velikosti úvěru . Za druhé . Pokud si vezmeme inspirace z jiných zemí , tak je jasné , že tam jsou úrokové sazby , tedy RPSN , tedy roční procentní sazby nákladů , stanoveny podstatně níže . Mohu uvést Belgii , která má také více druhů výše půjček , a ty hranice jsou od 13 do 21 % . Nebo pokud navrhujete , aby to bylo ve výši 15 - až 20 násobku lombardní sazby , můžeme uvést příklad Polska , kde již roky platí tzv . protilichvářský zákon , a tam sazba byla maximálně čtyřnásobek této sazby . Mohu uvést další příklady . Bylo tady , pan poslanec Laudát tuším hovořil o Polsku . Mohu taky uvést třeba příklad Nizozemska , kde půjčky do 40 tis . eur jsou limitovány zákonným úrokem plus 17 % . Za další . Samotné omezení RPSN proti lichvě až tak nepomůže . Jednak je tu tedy judikát Nejvyššího sodu , jak jsem o něm hovořil , ale hlavně se do RPSN nepočítají smluvní pokuty a úroky z nich . Ty mohou v některém případě dosáhnout i několikanásobku půjčené částky . A dále je zde takový ten systém , že si člověk vezme půjčku relativně nižší hodnoty , třeba 50 až 200 tis . , za kterou musí ručit nemovitostí . Tady bohužel dochází už ke spojení lichvářů , exekutorů a dražitelů . Podstatou tedy je půjčit klientovi , v obchodních podmínkách skrýt takové pokuty a podmínky , aby klient ani neměl možnost řádně splatit , a už se rozběhne systém pokut , úroků , exekucí , zabavení domu , dražba spřízněnou realitkou atd . Jsou známy příklady , kdy z půjčky 200 tis . korun narostl dluh tak , že byl zabaven dům v hodnotě dva miliony korun , dlužník byl stále zadlužen a bez domu . Takže bych chtěl , nebo bych byl rád , pokud by měl být tento návrh vůbec propuštěn dál , aby byl zásadně pozměněn a přepracován , aby do něj byly zabudovány všechny mechanismy tak , jak tady o tom mluvili kolegové . Jak sankce , tak nějakým způsobem dále regulovat to , že dobře , RPSN bude nějaká , potom se bude obcházet poplatky , smluvními pokutami , termíny k jejich splacení a tak podobně . Takže abychom potom nemuseli tady hořce litovat , že jsme vlastně lichvu legalizovali . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Klaškovi za vystoupení , ale na rozdíl od ohlášeného pořadí ho trochu změním . Nejdříve přečtu omluvu . Paní ministryně spravedlnosti profesorka Helena Válková se omlouvá od 14 hodin z dnešního jednání . A nyní je čas pro faktickou poznámku pana poslance Martina Komárka . Poté řádně přihlášený kolega Beznoska . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Martin Komárek Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , chtěl bych navázat na kolegu Klašku . Já si myslím , že nemá cenu tady povídat , jak se to někdy děje , srdceryvné příběhy o maminkách , kterým jsou zabavovány věci pro malé děti a tak podobně . Ale skutečně problém lichvy nebo přehnaných spotřebitelských úvěrů je jeden z největších problémů této země . Setkávám se s tím ve svém volebním obvodě dnes a denně . Čili si taky myslím , že tento zákon , tak jak je navržen , není úplně dokonalý . Ale vzhledem k tomu , jak přistupuji k tomu , co dělám , si myslím , že by měl být propuštěn dál a opraven . Podobně jako je to se služebním zákonem . Protože to , co říkal pan Klaška , je pravda . Podle mě ten ďábel je zakopán v dodatečných podmínkách , v tom , co je psáno malým písmem . V tom , že lidé , kteří si půjčují 10 tis . , nevědí , že vrátí 200 tis . , protože je to tam někde zamotáno tak , že tomu nerozumějí . Protože skutečně ne všichni jsme finančně gramotní a všichni chápeme lsti a pasti , co na nás dámy a pánové , kteří se nám snaží vnutit tyhle půjčky , chystají . Ale myslím si , že budeme mít dost času , abychom ten zákon dopracovali tak , aby začal platit co nejdřív , nebo tu novelu . Protože fakt si myslím , že to je strašně potřeba . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času . A nyní řádně přihlášený pan kolega Beznoska . Zatím poslední písemně přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Adolf Beznoska Pane předsedo , dámy a pánové , řečeno bylo mnohé . Já předesílám to , že tento návrh nemohu podpořit . Zastropováním RPSN bychom totiž vyřadili standardní tržní podmínky . Protože poskytovatel úvěru by měl být tím suverénem , který rozhoduje , za jakých podmínek je ochoten spotřebitelský úvěr poskytnout , a zvažuje přitom , na jakou je to komoditu , na jaký je to čas atd . V momentě , kdy zastropujete něco a uděláte regulaci a naše životy bychom neměli neustále regulovat , tak to vyvolá to , že právě pravděpodobně ti rizikovější klienti naletí těm , o kterých tady byla řeč . Lichvářům . My tím , že zastropujeme RPSN , budeme limitovat objem možnosti spotřebitelských úvěrů na trhu a vytlačí nám to klienty do černé zóny . A těch poskytovatelů , nebankovních poskytovatelů , tady máme více než 30 tis . Jediné , co podle mého názoru má smysl , je to , že bychom se měli zamyslet nad dozorem , dohledem a pravidly a sankcemi , jak o tom hovořil pan poslanec Tejc , v nebankovním sektoru . To je jediné , jak můžeme tyto klienty před lichvou ochránit . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Beznoskovi . Mám tady dvě faktické poznámky . Pan kolega Holík a pan kolega Plzák . Nyní pan kolega Jaroslav Holík s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities