ps2013-006-06-002-025.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-12 ps2013-006-06-002-025 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.00 hodin) Zadluženost našich domácností v současné době dosáhla již hranice 1 , 2 bilionu korun . Je to tedy nepředstavitelná částka , respektive představitelná , když si ji porovnáme se státním rozpočtem , který je skoro na stejné úrovni . Na jednoho obyvatele v loňském roce činila ta zadluženost 106 tisíc korun . To jenom pro představu , abychom věděli , kde se se zadlužeností domácností pohybujeme . Je třeba také říci , a to proběhlo i v médiích , dotýká se tato problematika seniorů , důchodců , a v současné době je asi 70 tisíc exekucí na důchod , což je také nelichotivé číslo . V loňském roce schválila Poslanecká sněmovna novelu zákona o spotřebitelském úvěru , který precizoval některá ustanovení . Snahou bylo řešit některé problémy poskytování těchto úvěrů , například co se týkalo zajištění úvěrů . Dnes už není možné zajišťovat úvěr například směnkou . Nařizovalo poskytovateli úvěru prověřovat schopnost splácet úvěr , skončily například ty předražené telefonní linky pro sjednávání úvěrů . Byla to i otázka odstoupení od smlouvy , kde je dáno , že dlužník může do 14 dnů za určitých podmínek od smlouvy odstoupit . Já jsem tady několikrát hovořil právě na téma spotřebitelských úvěrů v minulém období a vždy jsem poukazoval na to , že je třeba také řešit nedobrou finanční gramotnost našich obyvatel . Že tato věc začíná už na školách a na školách by se měla vyučovat finanční gramotnost , protože samozřejmě řada lidí , ty starší samozřejmě už tyto věci možná nepostihnou , ale ty mladší určitě , si ani nepřečte pořádně smlouvu , neví , co je to RPSN , neví , co je to úrok , a tak dále . To jsou základní pojmy , které by prostě každý měl nějakým způsobem znát , pokud chce uzavírat nějakou úvěrovou smlouvu . Co se týká návrhu předkladatelů , tak jsem řekl , že chápu smysl toho jejich návrhu , nicméně si myslím , že to asi není řešení správným směrem . My jsme podávali poslanecký návrh v roce 2010 , tuším , který také řešil zastropování RPSN , kdy jsme to chtěli řešit nařízením vlády , to znamená , že vláda vydá nařízení , ve kterém určí průměrné hodnoty roční procentní sazby nákladů za kalendářní rok . Neříkám , že to není věc , o které bychom neměli diskutovat , nebo že to pro nás bylo jasně stanoveno . On ten náš návrh nakonec nebyl akceptován . Řešili jsme tam i otázku smluvních pokut , které neměly přesahovat výši toho spotřebitelského úvěru . Takže závěrem : Já se domnívám , že bychom neměli zamítat tento poslanecký návrh , měli bychom jej propustit do druhého čtení , měli bychom se pokusit v diskusi najít ještě možná jiné cesty , jak zákon o spotřebitelském úvěru vyprecizovat , aby tam byla ještě větší ochrana dlužníků , samozřejmě za předpokladu , že dluh se musí platit , to je naprosto jasné . Ale vyprecizovat tam , anebo i se zamyslet nad tím , jak vyloučit ty poskytovatele z nebankovní sféry , kteří poskytují lichvářské úroky , kteří mají ty nehorázné praktiky . Takže myslím , že na diskusi je toho poměrně hodně , a ve výboru bychom mohli toto velice důkladně prodiskutovat . Chtěl bych navrhnout zároveň , aby byl čas na projednávání , abychom prodloužili lhůtu na projednání ve výborech o 30 dnů . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . A ještě než dám slovo panu poslanci Tejcovi , s faktickou je přihlášen pan poslanec Zahradník . Prosím , pane poslanče . Poslanec Jan Zahradník Vážená paní předsedající , dámy a pánové , chtěl bych navázat na pana poslance Votavu . Tak jednak samozřejmě mnoho lidí je přesvědčeno o tom , že mají nárok na všechny ty věci , které jim reklama nabízí . A když na to nemohou vydělat , tak že mají povinnost si ty peníze si na to půjčit . Ale on zmínil ještě jednu významnou věc a tou je vlastně to , že by se naše školství mělo ve zvýšené míře věnovat podpoře ekonomické a finanční gramotnosti , tedy vzdělávání lidí o tom , co to znamená vlastně vzít si úvěr , jaké to může mít následky . Myslím , že by tato výchova měla být významně posilována už od základních škol a měly by ji převzít samozřejmě i školy střední . Na vysokých školách už existují studijní programy pro přípravu učitelů , kteří by byli schopni kvalifikovaně učit ekonomickou gramotnost . Tyto programy si podle mého názoru zaslouží naší podpory . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . S další faktickou mám přihlášeného pana poslance Kořenka . Prosím , pane poslanče . Poslanec Petr Kořenek Dobrý den , dámy a pánové . Já jenom na svého předřečníka navážu . Ano , v základních školách je program finanční gramotnosti . Ministerstvo školství zařadilo tuto problematiku do výuky . Napomohl tomu i program , který se jmenoval EU peníze školám . Byl to program z ESF 1.4 . Ministerstva školství . Potvrzuji , že je potřeba na tuto problematiku klást daleko větší důraz ve vzdělávání , a myslím si , že Ministerstvo školství touto cestou půjde . Děkuju . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . S další faktickou pan poslanec Mihola . Poslanec Jiří Mihola Já jenom krátce navážu na své předřečníky . My jsme se velmi věnovali v předvolebním programu , a budeme se k tomu hlásit i nadále , věřím , že celá vláda , k tomu , co je obvyklé v sousedních zemích , ke kterým máme hodně blízko , to znamená v Německu a Rakousku . Jedná se o takzvané občanské vzdělávání , které právě velmi dbá . Není to pro prosím vás , nezaměňovat s občanskou výchovou , kterou samozřejmě známe ze základní či střední školy , ale je to celý systém , který vychovává člověka k občanství , ale k praktickému občanství , a zdůrazňuje tady ty ekonomické , finanční a další aspekty . Finanční gramotnost je tam samozřejmě důležitou složkou . Takže tomu se chceme velmi podrobně věnovat . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . S další faktickou pan poslanec Blažek a poté s faktickou pan poslanec Plzák . Poslanec Pavel Blažek Dobrý den , děkuji za slovo . Víte , já nemám nic proti tomu , aby se na školách učilo cokoliv , ale otázkou je moje víra v to , že to postačí k tomu , aby ten svět byl lepší . Musíme si uvědomit , ten zákon se jmenuje o spotřebitelském úvěru . To znamená , to není o tom , že si lidé půjčují na to , že nemají na živobytí , ale velmi často o tom , že si půjčují na věci , které vlastně de facto příliš mnoho nepotřebují , ale protože je má někdo jiný , typicky ve škole má nějaký žák nejlepší mobil , tak ho chtějí mít i ti ostatní . Tak se lidé zadlužují kvůli věcem , které tak potřebné nejsou . Problém je totiž v tom , že v podstatě , když ocituji Švejka , " to se nám to žije , když nám lidi půjčujou " , tak prostě určitá část společnosti si na toto zvykla a líbí se jí to . Tragédie nastává tehdy , když vznikají politické subjekty , jako je v tomto případě třeba Úsvit , který vlastně , aby získal hlasy dlužníků , v podstatě jednak kritizuje vymáhání pohledávek , což je základní věc , která je nutná pro naprosto zdravou ekonomiku , ale současně se snaží omezit ty půjčovatele . To znamená , že vlastně ty lidi nahání k tomu : půjčky budou pro vás výhodnější , ale k tomu se ještě dost možná nebudou vymáhat , protože my naprosto omezíme vymáhání pohledávek . Hrabalovsky řečeno , to je inzerát na dům , ve kterém bych tedy fakt bydlet nechtěl .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities