ps2013-006-05-011-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-11 ps2013-006-05-011-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(19.00 hodin) Kolegové , měli jste na to sedm let , abyste přišli s takovým zákonem . Přišli jste až ke konci minulého volebního období , dá se říci . Asi jste věděli , proč jste to tehdy předkládali . A asi ví pan Kalousek , pan poslanec Kalousek , omlouvám se , určitě ví , proč to předkládá teď . Za druhé jsme přesvědčeni , že návrh ústavního zákona se nedá prosazovat sám od sebe , a to bez jasného a zřetelného ukotvení v současné realitě vývoje veřejných financí a státního dluhu . V takové realitě , ke které jste přivedli vy Českou republiku . Ne sociální demokracie . Ne současná koalice , protože zbývající dvě strany tady tehdy nebyly . Takže jste to byli vy , kteří jste nás přivedly do tohoto stavu , který je třeba nějakým způsobem řešit . A ta situace je velice špatná . Po završení sedmi let vlády rozpočtově zodpovědných , v uvozovkách , pravicových koalic dosáhl státní dluh České republiky téměř dvojnásobku výchozí hodnoty . Dneska jsme na hodnotě 1 , 7 bil . korun . To znamená , že jste ho , přátelé , zdvojnásobili , ten dluh . Vy jste ho zdvojnásobili ! V oblasti veřejných financí dokázala pravice jen jedno . Bezezbytku vyčerpat rozpočtové rezervy . Těch bylo 180 mld . Ty se vám také podařilo vyčerpat . Ty jste dostali do vínku od předchozích vlád , ve které byla účastna sociální demokracie . Stále zřetelněji se ukazuje fakt , že rozpočtový proces v České republice byl a je nekvalitně řízen , plánován a také kontrolován . Sestavuje stále fiktivnější rozpočty postavené na fiktivnějších příjmech . Na tom jste se také , kolegové , podíleli vy . Místo koncepční dlouhodobé rozpočtové politiky se pak řídily veřejné finance České republiky ze dne na den ad hoc nějakými rozpočtovými balíčky kombinovanými s průběžnými škrty na výdajové straně státního rozpočtu . O těch a jen také o nich hovoří předkládaná tzv . finanční ústava . Škrty , které neznamenají nic jiného než výrazný nárůst skrytých dluhů . Těmi je dnes poznamenána celá infrastruktura českého státu , obranou a bezpečností počínaje přes zdravotnictví , školství , kulturu , ochranu životního prostředí až například po dopravu . Vytvářejí se však dluhy i na životní úrovni většiny českých občanů . Veřejné finance se při mizivém potlačení všeobjímající korupce a při zjevně nekvalitním plánování a řízení procesů v oblasti veřejných financí , především v klíčovém státním rozpočtu , opět , v uvozovkách , napravují nejjednodušším způsobem , a to snižováním životní úrovně českých občanů , zaměstnanců především z rozpočtové a příspěvkové sféry , důchodců , nezaměstnaných , nemocných , nízkopříjmově sociálně potřebných rodin . Na to , aby dvě vlády pravicových koalic dokázaly svůj opravdový zájem o nápravu veřejných financí , na zavedení pořádku a na výdajovou a příjmovou stranu veřejných rozpočtů měly dost času . To jsem také říkal . Měli jste na to sedm let . Měly dost času na to , aby zásadním způsobem zasáhly proti rozbujelým daňovým únikům , korupci , práci načerno , praní špinavých peněz a dalším negativním jevům . Měly také dost času na to , aby odstranily z našeho daňového systému privilegia určená pro nejrůznější zájmové skupiny a jednotlivce , privilegia být zdaněn méně než ostatní . Měly také dost času na to , aby provedly podrobný audit veřejných rozpočtů , veřejných výdajů , nastolily ve veřejných výdajích elementární pravidla efektivnosti . V některých částech dokonce jen pouhý pořádek . To se týká také mzdových výdajů placených z veřejných zdrojů včetně auditu přiměřenosti odměňování některých úředníků . Na žádné z těchto podle nás zásadních opatření vláda nepotřebovala ani tak finanční ústavu ani tak rozpočtovou národní radu . A za třetí . Se znalostí vývoje v oblasti veřejných rozpočtů a se znalostí zásadního rozporu mezi deklarovanými cíli předchozích koalic a realitou se nezbytně vynořuje otázka , jakému účelu má vůbec sloužit finanční ústava . Nejde zde jenom o jakousi licoměrnou hru ? Nemá svatý boj za finanční ústavu za účel přesvědčit opět obyvatelstvo o tom , že to jsou jenom pravicové strany , které to myslí s veřejnými financemi dobře , když už je nemohla přesvědčit skutečnými úspěchy ? Když i s jejich návrhy na tzv . finanční ústavu nebude nově nastupující vláda souhlasit , tak je proti konsolidaci veřejných rozpočtů ? Určitě ne . Není to spíše tak , že si exponenti předchozí neúspěšné hospodářské politiky státu , která českou ekonomiku přivedla do vleklé krize , vleklé sociální a ekonomické krize , připravují předpolí pro to , aby z opozičních lavic prostřednictvím dodržování ústavy pouze používali jakýsi klacek na koalici ? Já myslím , že to k smíchu není . Otázkou , a to velice citlivou , je navrhovaná regulace hospodaření územně samosprávných celků . Už tady o tom byla řeč . Je to velice citlivá záležitost . Tato regulace může být dokonce na hraně ústavnosti . Může omezovat jistou suverenitu samosprávných celků . Pokud veřejné finance jsou v problémech , tak územně samosprávné celky budou nuceny k vyrovnanému hospodaření , což samozřejmě může působit řadu problémů . A je třeba opravdu tyto věci řádně prodiskutovat s Asociací krajů , se Svazem měst a obcí , prostě provést širokou diskusi s těmito zainteresovanými . My jsme také kritizovali vytvoření Národní rozpočtové rady . Tak jak je v návrhu , je prostě pro nás nepřijatelná . Je zde snaha vytvořit jakýsi superdozor , či lépe řečeno kuratelu nad rozhodováním vlády , nepřímo i parlamentu . A na tom nic nemění , že tuto radu by měl také volit parlament . Komu vlastně bude Národní rozpočtová rada zodpovědná ? Parlamentu ? Ponese nějaké důsledky za své chybné rozhodování , nebo tu bude jen od toho , aby prohlásila , že podíl dluhu na HDP je xy ? Prostě zavádí se tu institut jakýchsi neomylných soudců , pomazaných hlav , které vědí vše a těm dole nařizují , co také mají dělat . Nelze se prostě zbavit pocitu , že takto napsaným zákonem se snaží strany , které byly součástí předchozích dvou neúspěšných pravicových koalic , jak jsem říkal , opravdu vytvářet určitý klacek na nově vzniklou koalici . Chtěl bych jasně deklarovat , že sociální demokracie má opravdu zájem , a je to obsažené i v koaliční smlouvě , aby naše země nepřekročila v příštích letech 60 procentní limit zadlužení , vztaženo k hrubému domácímu produktu . To jsme vždy deklarovali , deklarovali jsme to i v koaliční smlouvě a určitě to bude i ve vládním prohlášení , tento závazek . Chceme se prostě chovat rozpočtově odpovědně , jsme připraveni hledat věcná , rozumná řešení . Nikoliv však přistupovat na návrhy , které nereflektují současnou realitu , realitu , kterou jste zavinili vy , přátelé , a které mají sloužit , a opět to opakuji , jako klacek na současnou politickou garnituru . Současná vláda deklaruje přistoupení k evropské rozpočtové smlouvě , k fiskálnímu paktu . Bylo tady o tom již hovořeno . Ten také zavazuje země Evropské unie k přísnější rozpočtové disciplíně , k nízkým schodkům rozpočtu , ke snižování státního dluhu , pokud je větší než 60 % hrubého domácího produktu . A já si myslím , že pokud vláda přistoupí k tomuto paktu , že také bude z tohoto paktu vycházet , byť nejsme v současné době v eurozóně . Chci připomenout , že minulá Nečasova vláda se vehementně bránila přistoupení k fiskálpaktu , a tak jsme byli takoví exoti v Evropské unii , kdy společně s Velkou Británií jsme byli jediní , kteří jsme k tomuto fiskálnímu kompaktu nepřistoupili . A myslím si , že nelze se stavět mimo evropský integrační proud . Jedním dechem hovořit , možná to nedělá Občanská demokratická strana , ale hovořit o tom , že chceme jít v tomto proudu , a na druhé straně dělat všechno proti proudu . To si myslím , že vůbec nejde .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities