ps2013-006-02-006-009.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-05 ps2013-006-02-006-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) Vítám ta kladná slova , která zde padají , protože opravdu zjednodušujeme - nebo tento návrh předpokládá zjednodušení potravinové legislativy . Potravináři budou moci snižovat některé své zbytné náklady , které měli s byrokracií , která vycházela z dvojkolejnosti prokazování některých věcí , protože ty dva resorty , Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo zemědělství , se ne vždy byly schopny dohodnout , jak to vlastně udělat . Dopláceli na to potravináři . Směr , který naznačuje zákon o potravinách , myslím , je dobrý , protože bude snižovat náklady a duplicitní platby potravinářů . Dílem zvyšuje náklady zpracovatelů masa , ale to na úkor , řeknu , kvality . Ten návrh zákona vždycky myslel prvotně na kvalitu , padni komu padni . Bez ohledu na to , jestli je ta potravina odkudkoli . To , co nás má zajímat primárně , je , aby státní organizace měly dostatek nástrojů na to , aby ohlídaly kvalitu . Samozřejmě zákazník má mít šanci se lépe orientovat v tom , co nakupuje a odkud to je . I toto ten zákon přináší . Byť dopředu tady říkám , že i když je tam povinnost jednou za dvanáct měsíců pro toho , kdo má nad pět miliard obrat , říci , odkud , kolik procent zboží bere , prosím , vezměte v úvahu , že to s kvalitou nemá vůbec nic společného . Že to není o kvalitě , ale je to spíš taková možná trošku snaha ukázat to domácí . Já v tom vidím - nemám s tím zásadní problém , jenom chci tady zdůraznit , že to nemá s kvalitou zboží nic společného . Na kvalitu zboží se obracejí jiné paragrafy a jsem rád , že se tam zvyšuje zejména šance lidí v tom zákoně něco se dozvědět o potravině , kterou kupují . Posilují se kompetence Státní veterinární správy , tak jak zde bylo řečeno , protože statistika ukazuje , že zejména u zvěřiny , přestože odloveno je jí čím dál tím více , kompetentních osob oprávněných k tomu , aby zvěřinu kontrolovaly - prokazuje , že těch kontrol probíhá čím dál tím méně . Zvěřina je velkým problémem a naši veterináři už dlouhou dobu upozorňují na to , že v jisté fázi , řeknu , toho potravinového řetězce prodeje zvěřiny té kontroly není dostatek a mohlo by to znamenat nepříjemné věci spojené s ohrožením zdraví lidí . Proto je potřeba , aby naši veterináři získali kompetence v oblasti kontroly zvěřiny . A ještě jedna , poslední poznámka . Ano , pan zpravodaj měl absolutní pravdu , že naše státní orgány a organizace v resortu zemědělství svoji roli tady plnily dobře a v podstatě žádné kauzy nebyly , až na jednu , a to bych připomněl , to byl ten metylalkohol . Ale tam si nemyslím , nebo dlouhodobě si nemyslím , že to byla chyba resortu zemědělství , ale celní správy . Tam já si myslím , že byl hlavní zdroj toho problému , který dneska bohužel dodatečně řešíme . Jinak děkuji za předložení tohoto návrhu zákona a věřím , že ho pustíme do druhého čtení . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní zatím poslední přihlášený do rozpravy pan poslanec Michal Hašek . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Michal Hašek Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , nemějte obavy , nebudu příliš prodlužovat jednání Sněmovny krátce před polední pauzou , ale přesto si dovolím ještě několik fakt k tomuto návrhu zákona . Za prvé chci vystoupit také na jeho podporu . Zákon o potravinách máme patnáct let . Je to velmi citlivé téma , o kterém málokdo před rokem věřil , že bude třeba hýbat i volební kampaní a následně volebními výsledky . Realitu známe všichni . Já jsem velmi rád , že se tady podařilo prosadit předložení tohoto vládního návrhu zákona Poslanecké sněmovně . Nebudu rozebírat jednotlivá ustanovení , o těch hovořil pan ministr , pan zpravodaj , ale dovolím si několik čísel jako širší kontext . Novela má reagovat na otázky zajištění kvality a bezpečnosti potravin , a jsem přesvědčen , také pomoci otevřít možnosti dodávky českých kvalitních potravin na náš trh . Takže v přeneseném slova smyslu to může být určitý nástroj podpory naší potravinové soběstačnosti a českého zemědělství jako takového . Bohužel z Výroční zprávy o stavu českého zemědělství za rok 2012 vyplývá , že i nadále pokračuje spíše jeho pokles . Pro vaši představu , z hlediska odhadu produkce naše zemědělství , dámy a pánové , je na 65 procentech stavu ze začátku transformace našeho zemědělství . Z hlediska nasazení pracovní síly dnes pracuje v agropotravinářském komplexu ve srovnání s rokem 1990 asi 25 % lidí . Jednou z příčin tohoto stavu jsou také masivní dovozy potravin do České republiky , které se od roku 2000 ztrojnásobily . Zatímco schodek obchodu s potravinami a živými zvířaty se pohyboval v letech 1999 až 2001 vždy zhruba pod 20 miliardami Kč , tak v letech 2009 až 2012 , tedy o deset let později , překonával tento schodek už 33 miliard Kč ročně . K prohlubování tohoto deficitu vedly zejména silné dovozy zeleniny , ovoce , masa a masných výrobků . V roce 2003 činila hodnota dovozu masa a masných výrobků 4 miliardy , v roce 2012 už obrovských 26 miliard Kč . Fakticky to jsou také věci , které vedou k postupnému útlumu a likvidaci živočišné výroby v České republice , která významným způsobem podporuje také zaměstnanost v našem zemědělství . Celkově se dovoz potravin za posledních několik let ztrojnásobil , z 53 miliard v roce 2000 na zhruba 145 miliard Kč v roce 2012 . Už jsme tady slyšeli z úst mých předřečnic to , jakým způsobem si vybírají potraviny naši spotřebitelé . Zda jsou preferovány , ať už jimi , nebo obchodními řetězci , značky domácí , nebo zahraniční a jakou roli při tom hraje otázka ceny . Když se podíváme ještě jednou na dovozy potravin , je zarážející , že jsou dováženy dříve typicky české plodiny a komodity , jablka , zelenina , vepřové maso . Jsou dováženy za poměrně nízkou cenu , je otázka v jaké kvalitě , a zda ze zahraničí nedochází také k dovozům za takzvaných skrytých dotací . To samozřejmě vedlo k tomu , že v minulých letech české a moravské podniky končily s pěstováním ovoce a zeleniny , s chovem prasat , a návrat k původnímu stavu je velmi obtížný , prakticky nemožný . Díky svému monopolnímu postavení jsou obchodní řetězce schopny si zajišťovat poměrně nadstandardní výhody . Není to jenom problém České republiky . Zájemce o tuto problematiku chci odkázat na takzvanou Zelenou knihu o nekalých praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží . Tento dokument vydala Evropská komise v roce 2013 . Samostatnou otázkou by byla také záležitost marží u obchodních řetězců . Tyto marže značně omezují v některých případech pro spotřebitele možnost výběru , protože kvalitní a specializované výrobky jsou díky takové obchodní politice pro zákazníky cenově méně dostupné , dá se říci , v některých případech možná i nevýhodné . To je samozřejmě alarmující fakt s ohledem na bohužel se snižující kupní sílu českého obyvatelstva ve srovnání s populací v Evropě , a rozhodujícím kritériem při výběru zboží minimálně pro třetinu českých spotřebitelů je pak , dámy a pánové , pouze a jenom cena . Já jsem rád , že se do této novely dostalo povinné zveřejňování údajů o zemi původu všech nebalených potravin , údaje o výrobci , hlavní složce také v případě pultového prodeje a také to , že obchodní řetězce budou mít za zákonem stanovených okolností povinnost zveřejnit procentuální podíl dovozu potravin , aby se u každé významné komodity zákazník dozvěděl , že v takovém obchodě se prodává takové či jiné procento domácích produktů a takové či jiné procento produktů dovozových . Také já vítám zvýšení sankcí , například maximální pokuty za nedodržení požadavku na označování potravin nebo kvalitativní parametry , kde pokuta narůstá více než trojnásobně na 10 milionů Kč .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities