ps2013-005-02-003-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-22 ps2013-005-02-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Je pravděpodobné , že tato novela bude posunuta do jednání ve výborech , a je pravděpodobné , že v tomto směru rodící se koalice bude oslavovat vítězství . Historie zná ale i jiná vítězství . A já jsem přesvědčená , že toto vítězství z hlediska parlamentní demokracie a z hlediska zkvalitnění procesu je Pyrrhovo vítězství . Děkuji vám . (Potlesk zprava.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Anně Putnové . Slova se ujme paní poslankyně Věra Jourová a připraví se pan kolega Martin Komárek . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Věra Jourová Vážený pane předsedající , dámy a pánové , ať už ten zákon kolegové nazývají jakkoli , já jej nazývám návrhem služebního zákona . Zákona , který nespadl z nebe , který je platný , který novelizujeme , o kterém se hodně dlouho hovoří , že ho tato republika potřebuje . Domnívám se , že je potřeba zdůraznit , že tento zákon potřebuje Česká republika nikoliv proto , že to chce Brusel , protože ten zákon má přinést několik zásadních věcí pro naši státní správu a pro kvalitní fungování společnosti . Má přinést stabilitu , má přinést výkonnost , kvalitu výkonu státní správy a také , a na to se někdy zapomíná , kontinuitu . Není možné , aby při každé výměně politické garnitury docházelo k zásadní výměně administrativy na ministerstvech a na státních organizacích . Já se nenechám vtáhnout do pokračování debaty o procedurálních okolnostech přijímání tohoto zákona , resp . jeho návrhu na puštění do dalšího čtení . Nenechám se vtáhnout do debaty o lustraci , protože si myslím , že bychom měli být schopni se tady dnes soustředit na tu materii , na služební zákon , tak jak je navržen . A prosím všechny , aby se aspoň na chvíli zamysleli nad tím , že je tady velká skupina lidí , kteří chtějí v rámci další práce na tomto návrhu přinést do dalšího čtení pozměňovací návrh , který bude pro praxi přijatelný a který splní kritéria dobrého služebního zákona . Já se k tomu procedurálnímu aspektu ještě vrátím závěrem své řeči . Myslím si , že hnutí ANO by mělo v tuto chvíli mým prostřednictvím sdělit , jaké jsou naše návrhy , které budou projednávány během legislativního procesu , jaká je naše filozofie . Především je to ta , že se nechceme dívat dozadu , nechceme se zabývat věcmi kolem lustrací . My chceme pracovat a chceme řešit problém , kterým je špatně fungující státní správa . Při práci na pozměňovacím návrhu , která probíhá na půdorysu koalice , tzn . s kolegy ze sociální demokracie a s KDU , se bavíme o několika modelech , které fungují v Evropě . Hnutí ANO se přiklání k modelu , tak jak funguje v Německu , tzn . že má vzniknout v rámci státní správy silná administrativa na resortech speciálně v čele se státním tajemníkem , který bude první mezi rovnými , pokud se postaví vedle odborných náměstků . (Hluk v sále.) Vím , že tyto věci nejvíce fascinují i média a některé politiky , takže jenom velmi krátce k tomu , jak budou fungovat podle našeho návrhu ty zásadní figury , které vlastně instalujeme služebním zákonem do funkcí . Domníváme se , že velmi dobrou analogií , kterou můžeme používat z našeho právního řádu , je ta , o které tady mluvil pan předseda Stanjura , a to zákon o obcích a zákon o krajích . Je to něco , co tady funguje celá léta . Dovolte mi tu analogii představit . Starosta je hlavou samosprávy a hlavou úřadu , ale přitom tam má tajemníka , který je v pracovněprávních vztazích a organizačních věcech nadřízeným pracovníkům úřadu . Starosta řídí samosprávné věci přímo nebo v rámci kolektivního orgánu , jako je rada a zastupitelstvo , a tajemník řídí úřad . My chceme tuto analogii přenést i na úroveň resortů a dalších institucí , na které má služební zákon dopadnout . Nechci teď zabíhat do dalších detailů . Myslím si , že je ale dobře , že se díváme do našeho právního řádu a do praxe , tedy na věci , jak fungují . Ministr by nově neměl zasahovat do správního rozhodování . Bude tam státní tajemník , u kterého by např . měla končit odvolávání v režimu státosprávních rozhodování . Co se týče dalších zásadních věcí v zákoně - a je jich tam celá řada , o některých se vůbec např . mediálně nemluví právě proto , že jsme fascinováni tím , jaké osoby a obsazení budou ve služebním zákonu mít jakou roli - , tak bych chtěla pohovořit o zcela zásadní věci , kterou je osobní působnost zákona , tzn . na koho dopadne . Tady se nějakou dobu diskutovala varianta , že dopadne pouze na ministerstva , což by bylo 17 tisíc zaměstnanců státu . My se domníváme - a tímto směrem pracujeme v expertní skupině - že by to mělo dopadnout na státem zřizované organizace , na které může být aplikována definice státní služby . Tato definice bude obsažena v zákoně . Myslím si , že toto bude ta křižovatka nebo ten pevný bod , kterým můžeme pohnout státní správou v tom smyslu , že na základě definice , co to je státní služba , se podíváme na státem zřizované organizace a můžeme udělat inventuru , které mají a nemají právo na další existenci pod hlavičkou státu . Možná vás to už některé obtěžuje , že je to příliš technické , ale pevně věřím , že si tohoto povšimnete , že my chceme skutečně udělat inventuru na základě pevného kritéria , co to je státní služba a co to má být státní služba . Takže to je osobní působnost . Je tam zásadní oblast vzdělávání . To tady nikdy nebylo , aby pro funkce a pro odborné pozice ve státní správě byly stanoveny kvalifikační předpoklady a aby v těchto předpokladech se vzdělávali ti konkrétní úředníci . Ale taky aby na základě těchto předpokladů byly vedeny konkursy na výběr lidí do funkcí . Já teď na sebe řeknu jednu nepříjemnou věc . Teď možná zpozorníte . Já se etabluji dlouhá léta jako odborník na regionální rozvoj . Pracovala jsem v různých funkcích a můžu vám říct , že se mě málokdy někdo u konkursu ptal , co vím o regionálním rozvoji . Zkoušeli mě z angličtiny , zkoušeli mě z toho , jestli budu mít čas na funkci . Zažila jsem i sexistické konkursy , kdy se mě ptali , co na to řekne manžel . Nikdy jsem ale nebyla dotazována na odborné otázky z oblasti evropských fondů regionálního rozvoje atd . O ty jsem si musela říct , protože si troufám tvrdit , že tu materii znám . Myslím si , že pokud toto je aplikováno na celou státní správu , tak je to špatně a je nutné tady zavést praxi , aby se lidé do vedoucích funkcí etablovali a dostali se do těchto funkcí přes svou odbornost . Takže vzdělávání by mělo být ve znamení určení kvalifikací akreditovaných vzdělávacích programů u vysokých škol . Neměli bychom tam připustit nějaké divoké poskytování vzdělávacích a různých obskurních vzdělávacích akcí mnohdy pro státní úředníky . Měl by to být řízený proces a měla by tady být jasně stanovena kritéria pro zkoušky pro úředníky . Odměňování . Naprosto citlivá a ostře sledovaná oblast , kterou má zákon řešit . My budeme hledat takový systém odměňování , aby byli kvalitní a vzdělaní lidé motivováni jít do státní správy , aby systém odměnování nebyl zneužíván na nějaké nerovnoměrné odměňování pracovníků ve státní správě a zároveň abychom byli schopni odměnit ty nejschopnější . To znamená , ano , já to považuji za nejcitlivější a možná nejnáročnější část služebního zákona . Počítáme s tím , že bude přechodné období . Zatím hovoříme o dvou letech , kdy by měli úřednici ve vedoucích funkcích projít výběrovými řízeními . To znamená ten argument , že schválením služebního zákona , resp . jeho uvedením v účinnost zafixujeme stav , který tam je nyní , je lichý . My budeme chtít , aby i náměstci , kteří nyní budou nastupovat na své pozice , prošli výběrovými řízeními . Nepočítáme tedy s nějakým automatickým překlopením . Já osobně , pokud se stanu ministryní , svoje budoucí náměstky , které jsem si vybrala a se kterými jednám , na to jasně upozorňuji . Věřím tomu , že tak dělají i kolegové . Během toho přechodného období tedy proběhnou konkursy a proběhne taky přezkoušení úředníků , zda jsou způsobilí vykonávat kvalifikovaně své práce .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities