ps2013-005-01-002-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-002-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin) Nedostatečné vyčíslení přínosu návrhu s ohledem na náklady pro stát , to znamená , kolik nás to bude stát a co eventuálně v následujících letech ušetříme . Tak tady , pokud jde o vyčíslení přínosů navrhované úpravy , předkladatelé pouze v obecné rovině konstatují pozitivní roli veřejné kontroly , ale bohužel se nezabývají otázkou , zda se v důsledku přijetí navrhované úpravy předpokládá rovněž úprava prostředků vynakládaných z veřejných rozpočtů , což je taková standardní záležitost , kterou obsahují všechny důvodové zprávy , všechny návrhy . Velmi mě mrzí to , že nám tuto normu nepředkládá vláda , protože to jsou přesně ty záležitosti , které jsem zmínila , které by pravděpodobně byly vysvětleny už v důvodové zprávě a nemusela bych je tady takto přednášet . Když je předkládán nějaký vládní návrh , tak je přece zřejmé , že vzniká na základě širokého konsensu , a to nejenom mezi nevládními organizacemi a politickými stranami , ale také mezi různými organizacemi , kterých se bude registr smluv týkat . To , že to projednáváme ještě ve zrychleném připomínkovém řízení , to je samozřejmě také úplně špatně . Víme i to , že polovina všech našich ústředních orgánů státní správy , tedy ministerstev , vyslovila ve zkráceném meziresortním připomínkovém řízení názor , že by bylo vhodné návrh předložit jako vládní návrh , ke kterému by proběhlo opravdu to standardní meziresortní připomínkové řízení . A to mi chybí . Chybí , a to je asi pro vás všechny velmi důležité a na to bych chtěla zástupce předkladatelů upozornit , chybí prováděcí předpis definující postup vkládání smluv do registru a další náležitosti . Faktická funkčnost registru smluv je vázána na nařízení vlády . Navrhovatel tudíž měl podle § 86 odst . 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny předložit návrh prováděcího právního předpisu , pokud má tento předpis nabýt účinnosti současně se zákonem . K tomu bohužel v tuto chvíli nedošlo nebo alespoň já o tom , že by k tomu došlo , nevím , a návrh tohoto nařízení předložen nebyl . A v případě , že zákon nabude účinnosti před zprovozněním samotného registru smluv , může tak paradoxně dojít k situaci , kdy uzavřené smlouvy nebudou moci nabýt účinnosti , což ohrožuje právní jistotu účastníků tohoto právního vztahu . Byla by tedy vhodná výrazně delší než navrhovaná i legisvakance tak , aby bylo možné vše zkoordinovat a připravit . Já sama za sebe a priori registr smluv neodmítám . Trošku mi jenom vadí to , že při čtení důvodové zprávy k tomuto tisku , té krátké důvodové zprávy k tomuto tisku , téměř nezůstává oko suché , kolik dobra se tímto registrem napáchá a kolik úspor přinese do státního rozpočtu , ale bohužel po podrobnějším prostudování tohoto návrhu i po tom , co tady zaznívá za připomínky je vám jasné , že to tak v praxi bohužel platit nebude . A ještě na závěr moje jedna připomínka . Nelíbí se mi to , že činíme politiku transparentní na základě nějakých prázdných hesel na transparentech a možná tím , že někdo vyjde do ulic , i když i to je součástí demokratického zřízení . Na druhou stranu máme tady velmi početnou samosprávu na poměry v Evropské unii , jsme jedna ze zemí , která má vůbec největší počet obcí , obecních samospráv , které se nám ještě další geometrickou řadou rozrůstají po různém rušení či slučování různých vojenských újezdů , takže se možná časem můžeme dopracovat k tomu , že těch obcí budeme mít něco k šesti a půl tisícům . Mrzí mě na tom , že skutečně se tady nemyslí na malé obce , kde je jedna úřednice na tři hodiny , starosta je neuvolněný , tedy neplacený , který nemá ani počítač a těžko bude zvládat administraci tohoto procesu . Mrzí mě , že jsou někde definovány výjimky , které podle mého názoru jsou neopodstatněné . Už tady byla zmíněna ta zdravotní pojišťovna - proč tedy jedna pojišťovna ano , Všeobecná zdravotní , a proč ostatní ne , když vlastně i ony jsou něco , můžeme je nazvat jakýmsi modelem veřejnoprávních korporací . Já se domnívám , že v naší české zastupitelské demokracii , do které stále , věřím , ještě patříme , jsou nastaveny kontrolní mechanismy . Opozici jsou svěřovány komise kontrolní a finanční , takto to funguje i na slušných radnicích , mezi které řadím i Prahu 2 . Občané mají právo na informace , které již jsou uzákoněny , existuje tady zákon 106 o svobodném přístupu k informacím . Máme velmi přísný zákon o zadávání veřejných zakázek . Na Praze 2 na téměř všechny zakázky děláme veřejné aukce , volné byty za smluvní nájemné také dražíme v aukcích . To vše probíhá pod drobnohledem našich občanů . A já se domnívám , že tento návrh zákona to , co je podstatné , aby v České republice veřejná správa byla transparentní , bohužel neřeší , ale řeší věci nepodstatné a přidělává práci ne samosprávám - ty jsou od toho , aby pracovaly , aby pracovaly pro občany této země - , ale nakládá jim na bedra úkoly , které jenom obtížně budou moci splnit . A to by mě mrzelo . Myslím , že přístup Občanské demokratické strany k tomuto návrhu je konstruktivní v tom , že jsme připraveni se bavit o těch věcech v rámci druhého čtení , ale budeme klást velký důraz na to , aby tento zákon neohrozil a neomezil právě práva těch samospráv , které , jak všichni víte , jsou vzniklé z Ústavy České republiky a které jsou tím prvním článkem v tom systému , na které se obrací naše veřejnost . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Janě Černochové . Slova se ujme pan poslanec Antonín Seďa a připraví se kolega David Kádner . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Antonín Seďa Děkuji , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , předně musím říct , že navrhovaný zákon , který je předkládán , jsem podpořil i v minulém funkčním období , a to zejména s ohledem na zlepšení transparentnosti činnosti veřejné správy . Já osobně vidím největší problémy s možným korupčním chováním v netransparentním veřejném řízení , kdy vítězí podle současného zákona nejnižší nabídka bez ohledu na požadovanou kvalitu provedení a poté se dodatky ke smlouvě neúměrně navýší výsledná cena zakázky . Současná vláda ve svém stanovisku upozorňuje na některé věcné problémy návrhu , které se však dají podle mého názoru odstranit ve druhém čtení , tak jako v současné době navrhované variantní řešení , které je uvedeno v návrhu . Rozumím tomu , že v § 3 jsou uvedeny omezené výjimky z povinného uveřejňování smluv . Chci pouze připomenout , že pokud hovoří návrh o bezpečnosti , pak by tato měla zahrnovat jak vnitřní , tak vnější bezpečnost . Konkrétně mám na mysli provázanost tohoto návrhu se zákonem o obchodu s vojenským materiálem . Vážené kolegyně , vážení kolegové , Svaz měst a obcí České republiky se obává byrokratické zátěže a navrhuje , aby náklady na zveřejňování smluv nesl státní rozpočet . Také existuje obava z nefunkčnosti či výpadků veřejného portálu , a proto svaz navrhuje změnu z povinnosti uveřejňovat smlouvu na povinnost jejího odesílání do registru smluv . Tady bych se přimlouval o zapracování těchto připomínek do zákona ve druhém čtení . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu kolegovi Antonínu Seďovi . Slova se ujme pan kolega David Kádner , připraví se pan poslanec Martin Novotný . Pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities