ps2013-005-01-002-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-002-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Existují oprávněné obavy , že zveřejněním veškerých smluvních vztahů budou tyto společnosti znevýhodněny oproti konkurentům . To může vést v případě obcí například až k likvidaci některých městských firem . Na Slovensku po novelizaci uložili tuto povinnost jen státem či samosprávou výlučně kontrolovaným podnikům , a to po novelizaci zákona v roce 2011 , a poslanecký návrh tuto povinnost ukládá všem podnikům s majoritní účastí státu či samosprávy . Další věc , kterou mám na srdci - praktické fungování registru musí upravit nařízení vlády . To zde v tomto návrhu není přímo dáno termínově , ale myslím , že by to mělo jít současně s tímto zákonem . Chybí přesné vyčíslení nákladů , které si zveřejňování smluv vyžádá na radnicích . Máme sice v důvodové zprávě příklady některých obcí a měst , ale je to tak orientačně a myslím si , že hlavně bude ještě velký finanční dopad přímo do státního rozpočtu . Starostové mají oprávněné obavy z nárůstu administrativy a zejména u menších obcí , to jsou právě ti , se kterými také mluvívám , protože na Vysočině , odkud pocházím , je hodně malých obcí . Já tady rozhodně toto musím vyslovit . Musíme se věnovat tomu , jak s tím nakládat , protože vím , že v důvodové zprávě je sice napsáno , že každý starosta na malé obci má počítač , má skener , má vybavení , takže to není vůbec pravda , ale sama vím , když je navštěvuji , že tomu tak úplně není , že by tam probíhala obsluha těchto zařízení . Není tomu tak . Ten malý starosta , malý v uvozovkách , nebo starostka , musí také zajistit , aby nedošlo ke zveřejnění citlivých osobních údajů nebo obchodního tajemství . V případě chyby se vystavuje riziku , že zaplatí sankci Úřadu pro ochranu osobních údajů . Vím , že na větších radnicích , trojkových , dvojkových , není problém , tam je většinou právník a toto všechno je vyřešeno , ale pro menší obce je to opravdu velký problém . Už se blížím ke konci . Jak se bude postupovat v případě , kdy bude nutné zveřejněnou smlouvu měnit či opravit , například včetně nějakých dodatků ? Jak zákon vyloučí , že k těmto změnám nebude docházet účelově , tedy přesně proti smyslu předkládaného zákona ? Jak se budou řešit situace , kdy nedopatřením nebude smlouva zveřejněna kompletní , například tam nebudou přílohy ? Jaká tam jsou pak rizika a případné sankce a bude se na takovou smlouvu vztahovat stejná sankce neplatnosti jako u úplného nezveřejnění ? Budou zveřejňovány například i nájemní smlouvy na byty ? Mám ještě několik dalších poznámek , ale já se už opravdu budu blížit ke konci , protože si myslím , že máme před sebou možnost postoupení do druhého čtení , které na jedné straně opravdu podporuji , ale jsou zde otázky a já vidím jako řešení - protože i nyní pracuji ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj - a hlásím se k tomu , že bude velmi dobře udělat pracovní seminář pro poslance za účasti právníků , abychom si některá stanoviska a některé detaily mohli vyjasnit a abychom došli ke konečné shodě . Mohu říci , že na závěr doporučuji postoupit návrh do druhého čtení , ale opravdu mám výtky , které jsem jmenovala . Je potřeba se tomu věnovat , protože je tady mnoho institucí a malých starostek a starostů , na které to dopadá , a je potřeba včas zabránit tomu , aby došlo k tomu , že už nikdo nebude na malých obcích chtít dělat starosty . Děkuji vám moc za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Fischerové . Slova se ujme paní poslankyně Jana Černochová . Připraví se pan kolega Antonín Seďa . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Jana Černochová Dobré odpoledne , dámy a pánové . Já volně navážu na to , co tady říkala moje kolegyně Jana Fischerová , která byla starostkou přibližně ve stejně velkém městě , v jakém jsem uvnitř hlavního města Prahy , v městské části Praha 2 , starostkou já , takže i já mám samozřejmě celou řadu připomínek k návrhu zákona o registru smluv . O účinnosti smlouvy , která je vázána na její uveřejňování a neplatnost smlouvy při neuveřejnění už tady byla řeč . Já bych možná jenom ještě zmínila to , že skutečně může dojít ke zneplatnění smlouvy v případě , že při uveřejnění smlouvy dojde k neúmyslnému nesplnění některých obsahových nebo čistě formálních náležitostí . Může tak dojít k negativnímu jevu , kterým je řetězení absolutních neplatností smluv , což popírá princip právní jistoty a ochranu dobré víry třetích osob . Ustanovení o neplatnosti smlouvy umožňuje také situaci , kdy jedna strana úmyslně uveřejní smlouvu skrytě nesprávným způsobem , druhá strana nicméně smlouvu dodržuje a v dobré víře poskytuje plnění . Teprve později zjistí , že smlouva není kvůli nesprávnému uveřejnění účinná , čímž jí samozřejmě vznikne ekonomická škoda . Myslím si , že si všichni vzpomeneme i na debatu z konce roku 2013 , kdy jsme diskutovali rozsáhlou novelu , kodifikaci , občanského zákoníku a víme , že nové pojetí soukromého práva , právě kodifikované v novém občanském zákoníku , se odklání od institutu absolutní neplatnosti právního úkonu . Navrhované vázání vzniku smlouvy na její uveřejnění jde zcela proti novým tendencím v právu soukromém . Zákon , tak jak je navržený , vnáší další nejistotu do platnosti již podepsaných smluv . Vzpomeňme si na poměrně aktuální a stále mediální prostor zaplňující spor Magistrátu hlavního města Prahy s Metrostavem o dostavbu tunelu Blanka . Podobných případů by se zavedením registru smluv mohlo objevit více . Kvůli drobným formálním nedostatkům může nastat , že špatně uveřejněné smlouvy pozbudou platnosti . Nesystémově určený okruh povinných osob také zde byl zmiňován . Já bych možná připomněla - o zdravotních pojišťovnách už mluvila kolegyně - příspěvkové organizace , které jsou zřízeny zákonem . Na ty se to vztahuje , ale existují , a víme to všichni , i příspěvkové organizace , které zákonem zřízeny nejsou , nicméně hospodaří s příspěvkem ze státního rozpočtu a jejich zvýšená kontrola je tudíž , asi se shodneme , namístě . Jenom v resortu kultury je to zhruba nějakých 27 příspěvkových organizací . O rozporu návrhu zákona se zákonem o ochraně osobních údajů už tady také byla řeč . Ke zveřejňování smluv - to tady možná ještě nezaznělo - bych chtěla apelovat na všechny kolegyně a kolegy , kterým není lhostejné , jaké podnikatelské prostředí tady tato Sněmovna a jaké normy tato Sněmovna bude vytvářet , protože je tady i celá řada lidí , kteří z podnikatelského prostředí pocházejí . Moje připomínka je , že informace z uveřejněných smluv přece mohou být využity i k řadě nekalých praktik . V nejkrajnější variantě může například dojít k úmyslnému blokování dodavatelů povinné osoby , kdy její konkurence vykoupí potřebnou výrobní kapacitu dodavatele . Mohu uvést za všechny národní podnik Budvar . Všichni určitě máme kladný vztah k českým podnikům . Národní podnik Budvar působí na mimořádně rozvinutém domácím i zahraničním konkurenčním trhu - nechceme mu rozhodně škodit - a podle návrhu zákona by byl nucen uveřejnit veškeré smlouvy , tedy i smlouvy na dodávky piva do restaurací , smlouvy se zahraničními odběrateli , a to by samozřejmě mohlo narušit dodavatelsko - odběratelské vztahy a zhoršit tak jeho konkurenceschopnost . Myslím si , že o to nestojíme . Vysoký objem zveřejněných informací může bohužel paradoxně vést též k nižší efektivitě veřejné kontroly . Zahltíme naše úřední desky - teď mluvím jako starostka - různými informacemi a ani nevíme , do jaké míry ty informace budou přehledné , jak bude fungovat software , který bude vlastně umožňovat zájemcům , kteří si ty smlouvy budou chtít prohlédnout , aby tak mohli činit snadno a nemuseli se z nich stát na půl roku ajťáci , kteří se budou velmi složitým způsobem tento software učit ovládat . Stejně to platí samozřejmě i pro ty , kteří budou ta data pořizovat , nejenom pro ty , kteří je budou využívat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities