ps2013-005-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin) A konečně poslední moje poznámka . Bez ohledu na to , že zde zřejmě brzy vznikne koaliční vláda , která prosazuje určité své zájmy , tak si myslím , že bychom měli usilovat o takovou politickou kulturu , aby byly vyvážené zájmy koalice a opozice po formální stránce . A k tomu určitě patří stejná oprávnění a stejné kompetence právě i v oblasti jednacího řádu , který je páteřním procesním předpisem pro naši práci . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní poslankyni Válkové . A ještě než dám slovo s přednostním právem zpravodaji panu Polčákovi , tak se připraví pan Hovorka a pan Adamec . Poprosím všechny , kdo se chtějí hlásit do obecné rozpravy , aby se hlásili písemně , abych předešla nějakému znepokojení , že tady snad někoho zvýhodňuji . Děkuji . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já velmi podporuji tento návrh zákona a dovolím si tady říci několik důvodů proč . Tento zákon neslouží jenom k tomu , aby omezil poslanecké přílepky nebo omezil poslanecké pozměňovací návrhy , které jsou mnohdy návrhy určitých skupin , které mají určité zájmy , nejsou tyto návrhy řádně odůvodněny a potom se poslanec zpravodaj , případně zpravodajové jednotlivých klubů často v rolích detektivů snaží dopátrat toho , k čemu tento pozměňovací návrh má sloužit . Chtěl bych říct , že velmi často tento současný způsob , který dneska je při schvalování a projednávání zákonů , slouží také k tomu , aby se obcházel legislativní proces . Je to v řadě případů při přípravě zákonů , které procházejí určitou veřejnou diskusí s profesními skupinami apod . , a je zájem z určitého ministerstva , aby určité záměry nebyly předem projednány . Proto se často připraví často velmi obsáhlý pozměňovací návrh , ten se přinese do výboru , kde si ho osvojí jeden z poslanců , případně skupina poslanců , a potom je přednese a často mění úplně ten původní návrh zákona . Já si zde dovolím říci něco z historie , co snad tato Sněmovna , něco podobného , nezažila . Bylo to z roku 2007 . V roce 2007 se tady projednávala novela zákona , nebo to byl návrh zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů . Ten zákon měl sám o sobě zhruba 300 stran , jednalo se o velmi obsáhlé změny daňové , změny v oblasti sociální , sociálních dávek a velmi malá část tohoto zákona se týkala zdravotního pojištění , byly to asi dvě nebo tři stránky návrhu . No ale potom v srpnu 2007 se sem přinesl na stůl nebo na lavice pozměňovací návrh pana poslance Topolánka , který obsahoval 50 stran . Byl to tehdejší premiér . A součástí tohoto pozměňovacího návrhu bylo 19 stran vysoce odborného textu , který se týkal změny stanovování cen a úhrad léčiv . To je vysoce odborná záležitost , které v republice rozumí velmi válo lidí , a k tomuto se scházela expertní skupina na Ministerstvu zdravotnictví , která připravovala komplexní změnu , která měla upravit stanovování cen a úhrad léčiv ze zdravotního pojištění , která měla nahradit tehdejší kategorizační vyhlášku . Ta skupina se scházela zhruba půl roku a poté tento zákon vlastně byl vytažen z Legislativní rady vlády několik dnů předtím , než by měl být projednán , a byl předhozen jako pozměňovací návrh k tomu pozměňovacímu návrhu , který jsme dostali na lavice . A protože jsme tehdy dostali příležitost se tím zabývat a našli jsme tam ještě nějaké chyby , na které jsme upozornili , velmi závažné chyby , tak potom ještě tehdejší pan poslanec Tluchoř načítal tady asi hodinu pozměňovací návrh , kterým měnil pozměňovací návrh , který už byl předložen na lavice . A já bych chtěl říct , že něco takového by se nemělo stávat , protože potom došlo ke schválení změny , která byla vlastně výsledkem pozměňovacího návrhu ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu poslance k vládnímu návrhu zákona . A něco takového v normálních zemích světa není možné , ale v České republice to možné je . Jenom pro vaši představu , ty tři stránky , které byly součástí toho vládního návrhu zákona , měnily , nebo v podstatě zaváděly regulační poplatky a týkaly se zhruba asi pěti , pěti a půl miliardy korun . Ale ta změna , která byla obsažena v těch 18 nebo 19 stranách pozměňovacího návrhu , který nikdo nečetl , nebo ti , kteří ho četli , mu stejně moc nerozuměli , tak ta se týkala jedné třetiny nákladů veřejného zdravotního pojištění , to je zhruba 70 miliard korun , a prošlo to tady jako nůž máslem . Takže jenom chci říct , že nejenom poslanci , ale často i vlády se snaží obejít legislativní proces , řádné připomínkové řízení , a přinášejí návrhy zákonů , které nejsou řádně projednány a mění ten původní návrh zákona zcela zásadním způsobem . Proto si myslím , že je třeba tento návrh zákona , který je předložen , podpořit . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Prosím pana poslance Polčáka . Poslanec Stanislav Polčák Děkuji , paní místopředsedkyně . Musím říci , že jsem poměrně potěšen probíhající diskusí . Všechna vystoupení mých kolegů byla velmi podnětná , až na výjimky , ať to byl pan kolega Tejc , pan kolega Hovorka nyní nebo i pan kolega Stanjura , paní prof . Válková rovněž tak . Já chci pouze říci , že při předkládání tohoto návrhu zákona jsem do jisté míry zrazoval paní předkladatelku spolu s dalšími , aby ten návrh byl předkládán zrovna nyní a hned , protože zákon o jednacím řádu Sněmovny má přece jenom do jisté míry svébytné postavení a vyžaduje tedy poměrně širokou diskusi i zástupců nových uskupení , o kterých zde již padla řeč . Nyní se to tedy bude muset udělat opačně . Jestli tomu i já rozumím správně , je snad dohoda na tom , že by se prodloužil legislativní proces tohoto konkrétního zákona . Protože ten návrh musí padnout zde v rozpravě , tak já si dovolím ho načíst tak , že navrhuji , aby se prodloužila lhůta pro projednání tohoto návrhu zákona o 90 dnů . Je vidět , že tento návrh zákona , jakkoli diskuse k němu je obsáhlá , možná i do jisté míry únavná , a to nás tedy skutečně ještě čeká - vidím , že některé řady poslanců vypadají , jako kdyby v té řadě vybuchla mina a poslanec spíše připomíná náhodný solitérní útvar - nicméně faktem je , že je třeba tento návrh zákona podle mého názoru posunout do několika výborů . To je třeba taky ještě , abychom si po proběhnuté diskusi asi ještě ujasnili , které výbory budou k projednání tohoto návrhu zákona příslušné . K tomu , co zde ještě padlo v rámci té legislativní stopy , inspirativní vystoupení pana kolegy Stanjury . Je třeba říci , že já nemohu úplně souhlasit s tím , abychom uvažovali nad tím , že návrh zákona , i z důvodů , které řekla paní kolegyně Válková , bude obsahovat seznam všech osob . Podle mého názoru je důležité , aby obsahoval oprávněné osoby , které jsou způsobilé podat konkrétní návrh , ať je to poslanec , nebo ať je to ministr . Ministr odpovídá politicky nepochybně za to , co provádí jeho náměstek nebo co provádí jeho ředitel odboru nebo jiný pracovník toho útvaru . Představa , že budeme zde do té legislativní stopy zaznamenávat desítky , možná stovky osob , je podle mého názoru špatná a je to představa , která nejde správným směrem . Zodpovědnost nese vždy konkrétní oprávněná osoba , která podle Ústavy a jednacího řádu má právo podat konkrétní návrh , ať je to návrh zákona , nebo návrh pozměňovací . I ve výborech , a to je myslím do jisté míry bolístka , by mělo být patrné , kdo jaký návrh podal , konkrétní poslanec , ať si ho třeba jen osvojil , ale je třeba říci , že žádný lobbista , který není poslancem , nemůže podat žádný návrh . Může tak učinit pouze skrze poslance anebo skrze vládu , ale potom za to odpovídá opět ministr , potažmo celá vláda v rámci své politické zodpovědnosti . Konsekvence s legislativní stopou u zástupců řekněme akademické sféry , justice a dalších je podle mého názoru spíše záporná a nepřináší příliš pozitiv , pro něž by bylo vhodné tento návrh podpořit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities