|

ps2013-003-01-001-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2013-12-06 ps2013-003-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 /sněmovní tisk 6/ - první čtení

Date2013-12-06
Meetingps2013/003
Agenda Itemps2013/003/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/003schuz/s003002.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   8 < Page 9 > 10

Nemohu být úplně objektivní. Musím se přihlásit ke své práci ještě z června letošního roku, kdy jako ministr financí jsem předkládal do vlády návrh výdajů na rok 2014 ve výši 1 bil. 98,314 mld. korun s příjmy odpovídajícími předpokládanému růstu 0,8 % HDP a s deficitem 105 mld. korun státního rozpočtu, s deficitem veřejných rozpočtů 2,8 %. Musím připomenout, že to byl konzistentní postoj vzhledem k dlouhodobé fiskální politice vlády, fiskální politice, která získala mimořádnou důvěru České republiky na kapitálových trzích a s tou důvěrou mimořádně nízké úroky a mimořádně levnou dluhovou službu a profinancovávání nároků České republiky z cizích zdrojů. Připomínám, že v roce 2010 jsme převzali veřejné rozpočtu na bodu téměř rozvratu, na téměř 6 % deficitu veřejných rozpočtů HDP, že během tří let jsme to dokázali snížit bezpečně pod 3 % a že ten návrh, který projednávala v červnu vláda tehdy ještě Petra Nečase, znamenal další snížení deficitu ještě více bezpečně pod 3 %. O to více legračně mi zní argumentace pana premiéra Rusnoka - (Obrací se do vládních lavic.)Aha, státní rozpočet České republiky v tuto chvíli zastupuje za vládu České republiky ministryně spravedlnosti a ministr životního prostředí. (Poslanec Faltýnek z lavice: Ještě ministr financí.) se omlouvám, pak je všechno v pořádku. Omlouvám se. - pana premiéra Rusnoka, který přes to, jak zvýšila jeho vláda výdaje, říkal, že deficit navržený bude bezpečně - a to slovo zdůraznil - bezpečně pod 3 %. On je 2,96. 0,1 % jsou zhruba 4 mld. a on je bezpečně pod 3 % asi tak, jako každý z nás bezpečně nezakopne o kámen, když půjde kamenitou cestou. To je... je to politické prohlášení, ale není to prohlášení, kterému můžete věřit. Prostě v každém případě se přijetím tohoto návrhu zákona mění ten trend, který nám získal mimořádný kredit na kapitálových trzích, že deficit veřejných rozpočtů klesá. On stoupne. Budeme-li mít velkou kliku, tak stoupne těsně kolem 3 %, nepřekročí je, ale ta 3 % nejsou svaté číslo. Ale v každém případě stoupne. V každém případě schválíte-li tento rozpočet, deficit veřejných rozpočtů v příštím roce, tedy míra zadluženosti zbytečně větší, vše bude zbytečně větší, než je nezbytné, protože jste schválili vládě výdaje ve výši 1 bil. 211 mld., ačkoliv jsou to výdaje, pro které vláda nemá žádné zvláštní odůvodnění. Návrh, který jsme předložili, který - jak znovu opakuji - byl těsně pod jedním bilionem sto miliardami, 1 bil. 98 mld., byl návrh - a říkám teď zcela otevřeně a zcela sebekriticky jako ministr financí tehdejší vlády - byl návrh, který jsem předkládal jako politik (na své místo přichází premiér Rusnok)s vědomím, že předkládám návrh rozpočtu do volebního roku a že žádná vláda, protože jsme nepředpokládali předčasné volby, a že žádná vláda ve volebním roce si nepřeje v těch prvních měsících před volbami nějaký zvláštní kolaps či exces ze sociálního důvodu či z důvodu nedostatku veřejných prostředků. Chci tím říct, že návrh byl velkorysejší, než sám bych odborně pokládal za správné. Chci tím říct, že byl silně politicky akcentován. Chci tím říct, že respektoval fakt, že to bude rozpočet volební. A že také v tehdejší Nečasově vládě všichni ministři byli mimořádně pozitivně překvapeni, protože Kalousek byl vždycky známý držgrešle, takže byli všichni spokojeni a všichni si uměli představit, jak své kapitoly budou spravovat bez jakýchkoliv politických a technických rizik ke spokojenosti veřejnosti. To byl návrh limitů v červnu 1998. Pak došlo k těm konotacím, ke kterým došlo, vláda padla, byla jmenována úřednická Rusnokova vláda. Ta převzala naše kompetence a začala připravovat deficit, k jehož prvnímu návrhu pan ministr Fischer přistoupil - a chtěl bych mu za to poděkovat - mimořádně odpovědně. Některé věci byly korigovány, ale byl respektován reálný vývoj ekonomiky a byly respektovány výdajové možnosti státu. S tím pan ministr Fischer přišel do tehdejší Rusnokovy - nebo možná Zemanovy, nebo možná Pecinovy - vlády, kde mu bylo vysvětleno, co je úkolem ministra financí: že neurčuje fiskální politiku státu, že je fakturantem rozežranosti některých politických priorit, které chtěly v těchto volbách uspět a neuspěly. Proto znova zdůrazňuji: To, co projednáváme, není Fischerův rozpočet, jakkoliv možná pan ministr Fischer nebude souhlasit. To není Fischerův rozpočet, to je Pecinův rozpočet. Oni mu ho v vládě přepsali. On přišel do vlády s nějakým rozpočtem, který měl ještě hlavu a patu a který bych jako bývalý ministr financí byl ochoten podpořit a byl bych ochoten tady se prát za pana ministra Fischera. To, co mu přepsali pánové Pecina, Rusnok a jiní, není rozpočet, který dává jakoukoliv logiku. To je rozpočet, který samozřejmě musí respektovat těch zhruba 80 % mandatorních a kvazimandatorních výdajů, které jsou dány legislativou, kterou žádná úřednická vláda nemůže přepsat, ale kde v rámci fakultativních výdajů došlo k naprosto nesmyslnému navýšení některých položek podle ambicí těch nejsilnějších kandidátů strany SPOZ. To znamená, nejvíc došlo k navýšení kapitoly Ministerstva vnitra na provozních výdajích, na dalším nesmyslném náboru policistů, kterých máme nejvíc v rámci Evropské unie, tak pan Pecina jich chtěl ještě víc, no tak holt se mu tam půl druhé miliardy přidalo, protože v tu chvíli to byl nejsilnější kůň pana prezidenta ve vládě Jiřího Rusnoka. Potom se přidalo dalších nesmyslných - zhruba 3 mld. - provozních výdajů na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zdůrazňuji, nikoliv na sociální dávky, ale na provozní výdaje této kapitoly, na nákupy jejích budov a na provoz úředníků. Potom téměř 3 mld., konkrétně 2,902 mld. na národní programy kapitoly Ministerstva zemědělství. Přestože jsme součástí jednotné zemědělské politiky Evropské unie, přestože dnes adresáti tzv. top-upů berou více peněz, než si kdy dokázali představit, tak Rusnokova vláda ještě posílila tyto zdroje z Evropské unie ve prospěch skupiny Agrofert o 3 mld. (Poslanec Faltýnek z lavice: Víte, že to není pravda.)Ty 3 mld. korun, které bude inkasovat z těchto dotací skupina Agrofert, budou buď logicky chybět někde jinde, nebo si o půjčíme někde více. A když to takhle spočteme, tak na národních zdrojích Rusnokova vláda navýšila o 12,3 mld. z národních zdrojů na úkor deficitu. Dál byla optimistická, co se týče příjmů z Evropské unie, takže celkově předpokládá výdaje oproti tomu, co jsme navrhli v červnu, o 24 mld. víc. No co s tím? Původní návrh deficitu byl 105 mld., 105 a 24 by bylo 129 mld. a to by vypadalo neslušné a možná i vůči ratingovým agenturám, vůči Evropské komisi a vůči veřejnosti příliš odvážné.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities