Poslankyně Helena VálkováDěkuji.Váženýpanepředsedající,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,jemivelkouctízdehovořitjakonováček,jakoněkdo,prokteréhojepřekvapením,žemůžehovořitnapůděPoslaneckésněmovny.Současněměvšakdoprovázípocitzklamáníasmutku,žemusímhovořitkzákonnýmopatřením,kterájsounejenpodleméhopřesvědčení,aleipodlenázorumýchkolegůvpolitickémklubuhnutíANO2011nedobrýmvysvědčenímpředchozívlády,kterápřipustila,abyvtakovémrozsahu,takovýmzpůsobemahlavnětakovýmprocedurálnímzpůsobembylapřijatatatonorma,respektivezákonnéopatřenípředloženénámteďkeschváleníneboneschválení.Situace,dokteréjsmepodlenašehonázorubylivícečiméněvmanipulováni,násdonutila,abychomsedůkladněseznámilisobsahemzákonnýchopatření.Uněkterýchtovůbecnebylosnadné.Napříkladbodč.18,daňovépředpisyeufemistickynazvanésouvisejícísrekodifikacíobčanskéhoprávahmotného,čilispřijetímnovéhoobčanskéhozákoníku,jakcodorozsahu,takcodosvéhoobsahuzdalekapřesahujíhranice,kteréjsounutnénověupravittak,abynapříkladterminologieodpovídalanovémuobčanskémuzákoníku,anaopaksetétomožnostivyužiloažzneužiloktomu,abysedodaňovýchpředpisů,napříkladdonovelyzákonaodanizpříjmů,zařadilaustanovení,kteránebyladostatečněvevnějšímpřipomínkovémřízeníprodiskutována.Přípravětohotovystoupeníjsemvěnovalapoměrnědostčasu.Hovořilajsemsřadouodborníků,protožeoblastdaňovéhoprávaopravdunenímoudoménouaneodvážilabychsezdevystoupit,pokudbychnedospělakzávěru,žetitoodbornícibyliúmyslněvrámcipřipomínkovéhořízeníopomenuti.JetonapříkladKomoradaňovýchporadců,kteráopakovanězdůrazňovalaaupozorňovala,žesoučástínovelyjsouizměnynesouvisejícísrekodifikací,žejsousystémověvěcněšpatné,ževyvolajídůsledky,kterésebudoutýkatjakřadovýchobčanů,takfiremavpodstatěmohouvéstikezpochybněnířádnéhovýběrudanívůbec.Tytopřipomínkynechciteďkvalifikovaněhodnotit,protože,jakjsemjižkonstatovala,daňovéprávonenímoudoménou.Nicménětoukazuje,žesenevyužilymožnosti,kterézdebyly,protožetytopřipomínkybylypřednesenyjižnajařeroku2013,jaktedyvosobníchjednáních,takpísemnouformou.Myslímsi,ževsoučasnédobě,kdyjevelmičastozdůrazňováno,ženepřijetízákonnýchopatřeníbyvedlokchaosu,knejistotě,ktomu,žebychomnevybralidaněvřádumiliardkorunvdaňovémobdobívpříštímroce,námtovlastněneumožňujetakovétozákonnéopatřeníneschválit.Současněnámtoiznemožňujepokusitseoodloženíúčinnostiobčanskéhozákoníku.VtétosouvislostijetřebaipřipomenoutnálezÚstavníhosoudu55/10,kterýpoměrnějasněvymezujepodmínkylegislativnínouze.Cituji:"Ústavnípořádekexplicitněpřipouštímožnostprojednatvládnínávrhzákonavezkrácenémjednánípouzenazákladěčlánku8ústavníhozákonaobezpečnostiČeskérepubliky,atovdoběstavuohroženístátuneboválečnéhostavu.Stanoví-litedyústavnípořádektakovoutomožnostpouzevjedinémpřípadě,jezřejmé,žezajinýchsituacítoobecněmožnénení.NejdepřitomomezeruvÚstavě,pokudústavnípořádekmožnostprojednatnávrhzákonavezkrácenémjednánízná.Ústavodárcesetolikorozhodltutomožnostpřipustitjenvextrémníchamimořádnýchsituacích.Lzesicepřipustit,žesenaúrovnizákona,třebajednacíhořádu,zakotvídalšípřípady,kdylzezákonyprojednatvezkrácenémřízenílegislativnínouze,avšakprotožejdeoúpravupraeterconstitutionemaprotožesmyslemústavněprávníreglementacezkrácenéhoprojednáváníjeochranaprávaprincipůovládajícíchlegislativníprocesvdemokratickémprávnímstátě,využitíinstitutulegislativnínouzejemožnéjenzapředpokladuširokéhokonsensuvParlamentuanebojentehdy,kdytypovázávažnostsituací,vnichžbudelegislativnínouzepoužita,odpovídázávažnostisituací,snimižpočítáústavnípořádekprozkrácenéprojednánínávrhuzákona.Podmínkouvyhlášenístavulegislativnínouzeneníjenhrozbaurčitýchnegativníchdůsledků,alepředevšímexistencemimořádnéokolnosti,kterámápotenciálohrozitzákladníprávaasvobodyzásadnímzpůsobemanebokdystátuhrozíznačnéhospodářskéškody.Zamimořádnouokolnostposuzovánoprizmatemústavníchprincipůjemožnopovažovatjentakovouokolnost,kterásezjevněvymykáběžnémuprůběhupolitickýchprocesůvnitřníchivnějšíchanebomůžejítookolnost,kteroupředstavujípřírodníkatastrofy.Právěonamimořádnostodůvodňujenezbytnostbezprostředníreakcezestranyzákonodárceastímsouvisejícíomezeníústavníchprincipů,ježsevztahujíkparlamentníproceduře.Závěroexistencitétomimořádnéokolnostitakmusímítrozumnýzákladamusíbýtpodloženskutkovýmiokolnostmi."Čilijinýmislovyřečeno,nedomnívámse,žebyzdebylysplněnypodmínkystavulegislativnínouze,nedomnívámse,žemámemožnostžádatoodkladformoupozměňovacíhonávrhunovely,kterábyodložilaúčinnostzákonač.89/2002Sb.,občanskéhozákoníku,ojedenrok,jakjsmediskutovalimyslíminapříčpolitickýmistranami,azbývánámtedyjenomkonstatování,žejsmeseocitlivsituaci,kdyvlastněbudemepoprvéhlasovat,apřitombudemehlasovatotom,jakémenšízlozvolíme.IvtétosouvislostibychrádanavázalanasvéhopředřečníkapanaTejce,kterýzdepředneslnávrhdoprovodnéhousneseníPoslaneckésněmovny,nakterémjsmeseshodliaspolečnějsmejejformulovali,arádabychjejdoplnilaurčitýmúvodnímnávrhemúvodníhokonstatování,totižžePoslaneckásněmovnaČeskérepublikykonstatuje,žeúčinnostzákonač.89/2012Sb.,občanskéhozákoníku,asouvisejícíchprávníchpředpisůk1.lednu2014bylastanovenananepřiměřeněkrátkoudobu,neodpovídajícíanirozsahuanizávažnostilegislativníchzměnvprávnímřáduČeskérepubliky.Odloženíúčinnostiobčanskéhozákoníkuasouvisejícíchpředpisůpředplánovanýmnabytímjejichúčinnostijižvšakneumožňuje-odkazujizdeprávěnamezelegislativnínouze-anipřípadnémimořádnézkrácenílegislativníhoprocesu.Zadalší.NeschválenízákonnéhoopatřeníSenátuozměnědaňovýchzákonůvsouvislostisrekodifikacísoukroméhoprávaaozměněněkterýchzákonůazákonnéhoopatřeníSenátuodaniznabytínemovitýchvěcíbyod1.ledna2014vedlosvysokoupravděpodobnostíkprávnímuchaosuarizikůmvoblastiřádnéhovýběrudaní,přičemžvzhledemkdélcelegislativníhoprocesunelzetytonormyznovuvpozměněnépodoběpředložitaprojednat.