|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-04-01 ps2017-095-01-002-901 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 2 a 3 /sněmovní tisky 1008 a 1009/

Date2021-04-01
Meetingps2017/095
Agenda Itemps2017/095/901
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/095schuz/s095002.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1583 • previousnext

ps2017-095-01-002-901.u1.p1.s1 Sloučená rozprava k bodům 2 a 3 /sněmovní tisky 1008 a 1009/
ps2017-095-01-002-901.u1.p2.s1 Jsme ve sloučené rozpravě s Vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, a sice sněmovní tisk 1009, také jsme ve druhém čtení.
ps2017-095-01-002-901.u1.p2.s2 Těmito sněmovními tisky jsme se zabývali dne 3. března 2021 na 87. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme přerušili obecnou rozpravu.
ps2017-095-01-002-901.u1.p2.s3 Paní ministryně již je přítomna u stolku zpravodajů jako navrhovatel, tedy paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, a zpravodajem by měl být poslanec garančního výboru pan poslanec Martin Kolovratník, kterého také prosím, aby zaujal své místo u stolku zpravodajů.
ps2017-095-01-002-901.u1.p3.s1 Dalšími zpravodaji dalších výborů potom jsou pan poslanec Ivan Bartoš za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Dominik Feri za ústavně právní výbor, a pak také pověření zástupci menšin výborů, jimiž jsou pan poslanec Martin Kupka za menšinu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Ondřej Polanský za menšinu hospodářského výboru a pan poslanec Marek Výborný za menšinu ústavně-právního výboru.
ps2017-095-01-002-901.u1.p4.s1 Nyní tedy opět dávám možnost vystoupit paní navrhovatelce, která jak vidím, zájem, případně potom dalším zpravodajům a zástupcům menšin.
ps2017-095-01-002-901.u1.p4.s2 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-095-01-002-901.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-095-01-002-901.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnes se opět setkáváme ke stavebnímu zákonu, naposledy jsme se nad ním sešli 3. března letošního roku, kdy Poslanecká sněmovna projednávání přerušila a odročila do 30. března 2021.
ps2017-095-01-002-901.u2.p1.s3 Na toto jednání dnes tedy navazujeme a sněmovna přerušila jednání z důvodu, kdy určila jako normu, ke které se bude podávat komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru.
ps2017-095-01-002-901.u2.p1.s4 Vlastně to je sloučení několika komplexních pozměňovacích návrhů, z pera pana Kolovratníka, pana Luzara, pana Dolínka, pana Kalouse nebo pana Fialy.
ps2017-095-01-002-901.u2.p1.s5 Tento komplexní pozměňovací návrh tedy hospodářský výbor takto přijal a sněmovna ho doporučila jako nosný tisk.
ps2017-095-01-002-901.u2.p2.s1 Co se týká samotných věcí v rámci toho komplexního pozměňovacího návrhu hospodářského výboru.
ps2017-095-01-002-901.u2.p2.s2 Návrh hospodářského výboru navrhuje jednotnou soustavu státní stavební správy na všech úrovních, tedy včetně prvoinstančních stavebních úřadů.
ps2017-095-01-002-901.u2.p3.s1 bych velmi ráda zde skutečně znovu vyvrátila ten mýtus, že to bude stát obrovské množství peněz.
ps2017-095-01-002-901.u2.p3.s2 Je potřeba si uvědomit, že dneska máme 1300 samostatných úřadů, v těchto úřadech pracuje přes 13 tisíc úředníků.
ps2017-095-01-002-901.u2.p3.s3 My skutečně nechystáme budování žádných nových stavebních úřadů někde na zelené louce, určitě využijeme všechny stavební úřady, které máme.
ps2017-095-01-002-901.u2.p3.s4 sama jsem měla mnoho jednání se starosty, protože i čistá státní stavební správa, která bude od úrovně kraje, bude mít územní pracoviště a nejlépe tam, kde jsou stavební úřady dnes.
ps2017-095-01-002-901.u2.p3.s5 Tzn., se starosty skutečně jednáme o tom, že nám pronajmou jako státní správě tyto prostory.
ps2017-095-01-002-901.u2.p3.s6 A je potřeba říci, že stavební řízení v dnešní době je přenesená působnost, tzn., je to výkon státní správy v přenesené působnosti, a již dneska si stát platí za všechny prostory, za úředníky, za archivy vlastně, kde dneska stavební úřady působí.
ps2017-095-01-002-901.u2.p4.s1 Takže tyto čtyři miliardy, které stát platí již dnes, budeme samozřejmě platit i do budoucna tak, aby ta územní pracoviště zůstala nejlépe tam, kde jsou.
ps2017-095-01-002-901.u2.p4.s2 Co se týká potom dalšího bodu, tak je územní plánování.
ps2017-095-01-002-901.u2.p4.s3 V návrhu hospodářského výboru zůstává zachován současný model výkonu působnosti v oblasti územního plánování s tím, že cílem návrhu je posílit postavení územně samosprávných celků.
ps2017-095-01-002-901.u2.p4.s4 Je potřeba ale zdůrazni, že zejména z popudu velkých měst je připravováno i pořizování územně plánovacích dokumentací jako do samostatné působnosti.
ps2017-095-01-002-901.u2.p4.s5 Je to součást tzv. čtyř městských artikulů, my jsme se tím velmi vážně zabývali a myslím si, že je připraven pozměňovací návrh, který skutečně to územní plánování dává do samostatné působnosti od nejmenší obce po největší město.
ps2017-095-01-002-901.u2.p5.s1 V oblasti stavebního řádu navrhuje nový stavební zákon komplexní procesní úpravu povolování staveb.
ps2017-095-01-002-901.u2.p5.s2 Výsledkem navrhovaných změn je jedno řízení vedené jedním úřadem, v němž budou v maximální možné míře integrovány dotčené orgány.
ps2017-095-01-002-901.u2.p5.s3 Proces povolení stavby pevně stanovené lhůty.
ps2017-095-01-002-901.u2.p5.s4 Pro všechny neintegrované dotčené orgány bude platit fikce souhlasu, ke které dojde po uplynutí lhůty pro vydání vyjádření nebo závazného stanoviska.
ps2017-095-01-002-901.u2.p6.s1 V oblasti stavebního práva hmotného předpokládá návrh komplexní úpravu požadavků na výstavbu v jednom prováděcím právním předpisu, avšak při zohlednění specifických územních požadavků velkých sídel.
ps2017-095-01-002-901.u2.p6.s2 Návrh zákona zavádí pro Hlavní město Prahu, statutární město Brno a statutární město Ostravu oprávnění vydat prováděcí předpis upravující odchylně některé požadavky na výstavbu, tzv. městské stavební předpisy.
ps2017-095-01-002-901.u2.p7.s1 V oblasti změnového zákona, který byl taktéž projednán na výborech, jsme řešili společně se stavebním zákonem 3. března, kdy Poslanecká sněmovna i změnový zákon přerušila a odročila do 30. března.
ps2017-095-01-002-901.u2.p7.s2 V rámci pozměňovacích návrhů se řešily zejména pozměňovací návrhy pánů Kolovratníka a samozřejmě dalších v množství samostatných návrhů k jednotlivým zákonům ve změnovém zákoně obsaženým.
ps2017-095-01-002-901.u2.p8.s1 Pozměňovací návrhy ke změnovým zákonům se týkaly například integrace rozhodování o nakládání s vodami do stavebního řízení, rozšíření možnosti pro umisťování reklamních zařízení, zrušení návaznosti hygienických limitů nebo zavedení poplatku z výstavby.
ps2017-095-01-002-901.u2.p8.s2 Nebo dále o úpravu v soudním řádu správním, konkrétně v řízení o zrušení opatření obecné povahy.
ps2017-095-01-002-901.u2.p8.s3 Tento návrh odporuje kompromisní dohodě a úpravě Legislativní radě vlády a dohodě s Nejvyšším správním soudem.
ps2017-095-01-002-901.u2.p8.s4 Musíme zároveň uvést, že rovněž Ministerstvo spravedlnosti po pečlivém vyhodnocení dopadů zastává na místo původního neutrálního námětu jednoznačně negativní stanovisko.
ps2017-095-01-002-901.u2.p9.s1 Dovolte mi tedy závěrem poděkovat všem, kdo se jakýmkoliv způsobem podílel na přípravě vládního návrhu, nebo i zmíněného komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2017-095-01-002-901.u2.p9.s2 Opravdu si velmi vážím úsilí všech, kdo se zapojili do přípravy nového stavebního zákona.
ps2017-095-01-002-901.u2.p9.s3 Je jasné, že ne ke všem návrhů mohu mít pozitivní stanovisko, na druhou stranu vnímám to jako velmi vyvážený kompromis a budu se těšit na velmi věcnou a konstruktivní debatu.
ps2017-095-01-002-901.u2.p9.s4 Děkuji.
ps2017-095-01-002-901.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-095-01-002-901.u3.p1.s2 Připomínám, že znovu je možnost vystoupit, těch, co mají zpravodajů nebo zástupců (menšin?), nicméně pokud se nikdo nehlásí, tak nyní otevírám rozpravu, přerušenou, sloučenou obecnou, ve které mám nějaká přednostní práva a nějaké přihlášky.
ps2017-095-01-002-901.u3.p1.s3 Mám zde přednostní právo pana předsedy Bartoše a pana poslance Kupky, předpokládám, nicméně ještě z minula byla přihlášena paní poslankyně Maříková, u které si také nejsme jisti, jestli také neuplatňovala přednostní právo.
ps2017-095-01-002-901.u3.p1.s4 Nicméně vzhledem k tomu, že paní poslankyni Maříkovou v sále nevidím, tak zvu pana předsedu Bartoše a pak se posuneme.
ps2017-095-01-002-901.u4.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážená paní ministryně, pane předsedající.
ps2017-095-01-002-901.u4.p1.s2 bych chtěl v tuto chvíli jenom krátce pohovořit o důležitosti digitalizace jako nástroje k zefektivnění stavebního řízení.
ps2017-095-01-002-901.u4.p1.s3 Paní ministryně kývá, my se určitě v této části shodneme, že digitalizace je důležitá, ale ačkoliv tento zákon v jistém směru navazuje na naše původní digitalizační snahy, které jsme jako poslanci ve spolupráci s vládou zhmotnili v zákoně týkající se digitálních technických map, najednou se vládou navrhovaný zákon, respektive nyní ten kvazivládní návrh pana poslance Kolovratníka bere tu digitalizaci jako něco bokem, co by vlastně nemuselo úplně tak zafungovat ve zrychlení stavebního řízení.
ps2017-095-01-002-901.u4.p2.s1 A říkám, že je to základ, zrychlení stavebního řízení, jeho zefektivnění a i finálním úsporám.
ps2017-095-01-002-901.u4.p2.s2 pár desítek let ve veřejném prostoru koluje takové rčení, že mají obíhat data, nikoliv lidé.
ps2017-095-01-002-901.u4.p2.s3 s tímto rčením souhlasím, ostatně to je princip digitalizace, to je princip toho, že když si dneska něco vyřizujete s úřadem a ta cesta se snad bude zrychlovat, použijete mobilní telefon, vám se tam ty věci vyplní, pošlete třeba formulář žádosti o prodloužení parkování a ono se vám prodlouží.
ps2017-095-01-002-901.u4.p3.s1 bych byl rád, kdyby se tento princip, který známe z řady služeb, přenesl do stavebního řízení v České republice.
ps2017-095-01-002-901.u4.p3.s2 Co ale ten návrh, který teď projednáváme ve Sněmovně, přináší?
ps2017-095-01-002-901.u4.p3.s3 On možná částečně řeší tu otázku, že lidé nemají obíhat úřady, ale jak ji řeší?
ps2017-095-01-002-901.u4.p3.s4 Vezme úředníky z různých oblastí a ty v podstatě sestěhuje - a to není do virtuální, ale na jeden úřad, kde všichni budou sedět v nějakém domě, asi ve své kanceláři a odpoledne se sejdou na nějakou poradu a tam si tu věc vyřeší.
ps2017-095-01-002-901.u4.p3.s5 To není ten moderní efektivní princip.
ps2017-095-01-002-901.u4.p4.s1 Princip, že mají obíhat data a ne lidé, je následující.
ps2017-095-01-002-901.u4.p4.s2 Vy jste občan, který staví nějakou stavbu, svoji, nebo jste stavebník či developer.
ps2017-095-01-002-901.u4.p4.s3 Vy si ten projekt připravíte, nahrajete ho do systému nebo ho asistovaně nahrajete do systému, vznikne jediná dokumentace, která je uložena na jednom místě a všichni další, kteří s tou dokumentací pracují - k tomu nepotřebujete být u toho jako stavebník nebo jako občan - tak vzdáleným přístupem se na ni podívají, dají tam to virtuální razítko, o kterém hovoříme, zda jich bude v danou chvíli, těchto virtuálních razítek, deset nebo patnáct nebo jiný počet, to úplně v tom procesu není tak relevantní, a na konci, kdy vlastně všechno může běžet najednou a paralelně, se vypořádají tyto rozpory a v danou chvíli je ten projekt schválený a můžeme se posunout dál.
ps2017-095-01-002-901.u4.p5.s1 To je princip digitalizace, to je to, integrace procesů, o které hovoříme, v 21. století, kdy jsme měli možnost a byla tam i paní ministryně Dostálová, sice s jinou výpravou, podívat se, jak funguje stavební řízení v moderní společnosti v severských zemích, kde sedí úředník v kanceláři, kde není jediný papír, před sebou velký monitor a říká - dneska mám hodně práce, dneska musím vyřešit třicet čtyři stavebních řízení.
ps2017-095-01-002-901.u4.p5.s2 A usmívá se, protože se mu na obrazovce objeví průběh toho stavebního řízení, on kontroluje pouze ty dotčené orgány, klikne, když končí ten čas nebo ta lhůta, klikne a připomene (je?)emailem a ten proces běží, je transparentní, je levný, je efektivní, nikam nikoho nestěhujeme, žádné nové úředníky nenabíráme, funguje ve stávajícím systému.
ps2017-095-01-002-901.u4.p6.s1 Toto byla ta moderní vize, se kterou my jsme přistoupili jako skupina poslanců ve skupině pod výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoje, který se zabývá stavebním řízením, a na této procesní integraci jsme postavili náš komplexní pozměňovací návrh, který Sněmovna zamítla, který přesto dnes budeme předkládat jako komplexní pozměňovací návrh k návrhu pana Kolovratníka, ale ty dílčí části týkající se územně plánovací dokumentace, týkající se toho jádra stavebního řízení, ty předložíme taktéž jako pozměňovací návrhy, protože každá tato část je uplatnitelná samostatně a se použít.
ps2017-095-01-002-901.u4.p7.s1 Nejraději bychom samozřejmě byli, kdyby se naše země, kde budou potřeba peníze a nyní, jsme zásadně deficitní, nepouštěla do divokého projektu vzniku stavebního úřadu, kde jen ty transformační náklady jsou odhadovány na desítky miliard korun s nejistým výsledkem, ale šli jsme cestou moderní, šli jsme cestou digitální.
ps2017-095-01-002-901.u4.p7.s2 Digitalizace i ve stavebním řízení neznamená pouze nižší náklady na zavedení, ale ve finále šetří čas a peníze.
ps2017-095-01-002-901.u4.p8.s1 Šetří čas lidem, kteří si nemusejí shánět razítka, kteří to mohou udělat z pohodlí domova, kteří nemusejí nikam cestovat.
ps2017-095-01-002-901.u4.p8.s2 Šetří čas státu na prostředcích ve vysoké míře.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s1 Když se podíváme na globální případ, a Estonsko je, pan premiér se rád chlubí, ze se setkal s někým z Estonska - Estonsko digitalizovalo státní správu jako celek.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s2 V danou chvíli to mělo své náklady a i snad rozpočet v době byl deficitní v Estonsku, ale podařilo se jim to.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s3 V následujícím období ušetřili na provozu, na výdajích států tři procenta hrubého domácího produktu.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s4 To by bylo v České republice něco přes sto miliard na výdajích.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s5 Stavební řízení není celá digitalizace, ale spoustu věcí jsme udělali od registru, třeba přes bankovní identitu, kterou schválila tato Sněmovna v předminulém roce.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s6 A toto všechno dohromady spolu se stavebním řízením může ve finále šetřit čas a šetřit peníze.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s7 bych proto požádal vás o podporu toho hlavního návrhu, který skutečně nejde cestou odebírání pravomoci samosprávám a stěhování úředníků, ale jde cestou digitální.
ps2017-095-01-002-901.u4.p9.s8 Myslím si, že to je základ, že to je cesta pro 21. století.
ps2017-095-01-002-901.u4.p10.s1 Samozřejmě bych vás chtěl požádat i o podporu dalších pozměňovacích návrhů, které dnes zaznějí, od skupiny poslanců, která řešila stavební zákon, tak i třeba od Pirátů, jejichž jménem tady mluvím.
ps2017-095-01-002-901.u4.p10.s2 Za sebe bych chtěl upozornit na dva pozměňovací návrhy, které budou načteny.
ps2017-095-01-002-901.u4.p10.s3 Jedním je předkladatelem skupina poslanců prostřednictvím , který se týká elektronického stavebního deníku.
ps2017-095-01-002-901.u4.p10.s4 Druhý následně bude předkládat pan poslanec Polanský za Piráty.
ps2017-095-01-002-901.u4.p11.s1 My jsme v předchozím jednání v legislativě prosadili elektronický stavební deník jako nástroj, který by měl řídit stavbu, který by měl být pro kontroly dostupný, kam by stavebník nebo realizátor zapisoval postupy ve stavbách a umožnil by i kontrolu.
ps2017-095-01-002-901.u4.p11.s2 Pokud se jedná samozřejmě o veřejné prostředky, jsou to stavby, které staví obec, stát, je to naprosto žádoucí z pohledu třeba nevhodnosti vybraných materiálů a pozdějších reklamací, ale třeba i kontrolování průběhu projektu.
ps2017-095-01-002-901.u4.p12.s1 Otázku elektronického stavebního deníku jako dobrovolného nástroje bychom chtěli uchopit i v novém stavebním zákoně jako možnost určit parametry, které by takový stavební deník měl mít.
ps2017-095-01-002-901.u4.p12.s2 A věřím, že později bude vystupovat i pan kolega Polanský.
ps2017-095-01-002-901.u4.p12.s3 A samozřejmě pod zakázky většího rozsahu, kde stavby jdou z veřejných prostředků, o něm uvažovat jako o povinnosti.
ps2017-095-01-002-901.u4.p13.s1 bych tímto uzavřel své první vystoupení.
ps2017-095-01-002-901.u4.p13.s2 Samozřejmě se dále ještě přihlásím ke svým návrhům v podrobné rozpravě a budu pozorně sledovat, kam se dnes bude debata vyvíjet.
ps2017-095-01-002-901.u4.p13.s3 Děkuji.
ps2017-095-01-002-901.u5.p1.s1 Děkuji a jako další je přihlášen pan poslanec Kupka - předpokládám se stanoviskem klubu.
ps2017-095-01-002-901.u5.p1.s2 Prosím.
ps2017-095-01-002-901.u6.p1.s1 Dobrý den, vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2017-095-01-002-901.u6.p1.s2 My jsme dali dohromady spolu s dalšími kluby a s dalšími kolegy hned několik pozměňovacích návrhů.
ps2017-095-01-002-901.u6.p1.s3 Ale to nejpodstatnější: Bojujeme za to, aby se stavební řízení v České republice opravdu zrychlilo a zjednodušilo, ale aby se stát nevydal cestou, která ve výsledku, byť tady mnoho lidí vystupuje hodně odlišně, tak nepředstavovala naopak zašpuntování výstavby, zašpuntování veškerého stavebního povolování.
ps2017-095-01-002-901.u6.p1.s4 Protože vznik megastavebního úřadu znamená jediné, říká kdo chce, co chce - ale znamená to reálné převedení více než 13 tisíc úředníků do nově budovaného stavebního úřadu.
ps2017-095-01-002-901.u6.p2.s1 Nikde se ve světě nestalo, že by vybudování nového úřadu vyřešilo vážné problémy, které ta země .
ps2017-095-01-002-901.u6.p2.s2 A Česká republika opravdu v prodlužovaných lhůtách stavebního řízení vážný problém .
ps2017-095-01-002-901.u6.p2.s3 Proto jsme se pustili do řešení, které především znamenat vyvážení jednotlivých zájmů, zrychlení jednotlivých procesů, elektronizaci, jak o byla řeč.
ps2017-095-01-002-901.u6.p2.s4 A zároveň staví na vyzkoušených dobrých modelech, tak jak to teď při současném platném zákonu v mnoha zemích funguje.
ps2017-095-01-002-901.u6.p2.s5 A na mnoha českých úřadech.
ps2017-095-01-002-901.u6.p3.s1 Zaznělo tady z úst paní ministryně, jak je to vlastně vyvážený model, jak je to vyvážený přístup.
ps2017-095-01-002-901.u6.p3.s2 A to, že jsme tady na mimořádné schůzi, tak jasně dokladuje, že naopak je to od začátku uplatnění pozice síly a protlačování toho zákona hlava nehlava.
ps2017-095-01-002-901.u6.p3.s3 jsme to jednou zažili.

Text viewDownload CoNNL-U