|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh poslanců Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1143/ - prvé čtení

Date2021-03-23
Meetingps2017/091
Agenda Itemps2017/091/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/091schuz/s091017.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 269 • previousnext

ps2017-091-01-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2017-091-01-003-003.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1143/ - prvé čtení
ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s1 Stanovisko vlády máme k dispozici jako sněmovní tisk 1143/1.
ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla paní poslankyně Lenka Dražilová.
ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s3 Dámy a pánové, prosím o klid!
ps2017-091-01-003-003.u1.p2.s4 Máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-091-01-003-003.u2.p1.s2 Jak jsme slyšeli, je to opět společný návrh zástupců šesti poslaneckých klubů, sněmovní tisk 1143, a také k tomuto návrhu dala vláda souhlasné stanovisko.
ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s1 Současná právní úprava podmínek poskytování sociálních služeb, druhů sociálních služeb a jejich registrace již neodpovídá potřebám dobré praxe a potřebám subjektů při poskytování sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s2 Právní úprava sociálních služeb vede k přílišné administrativní zátěži.
ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s3 Předložený návrh reflektuje potřebu praxe, která volá po změnách stávající právní úpravy vedoucích zejména k větší efektivitě procesu poskytování sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s4 Návrh vychází, jak řekla paní ministryně, z návrhu novely zákona o sociálních službách předloženého vládě Ministerstvem práce a sociálních věcí v prosinci loňského roku.
ps2017-091-01-003-003.u2.p2.s5 Na rozdíl od ministerského návrhu ovšem obsahuje pouze ty body, které nebyly předmětem rozporů v rámci rozsáhlého konzultačního procesu připomínkového řízení, a to jak na úrovni rezortů, tak na úrovni municipalit.
ps2017-091-01-003-003.u2.p3.s1 Cílem navrhované právní úpravy je zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb, snížení administrativní zátěže, což povede k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení srozumitelnosti a transparentnosti systému sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u2.p3.s2 V neposlední řadě je cílem i ochrana zranitelných klientů.
ps2017-091-01-003-003.u2.p4.s1 Jak jsem již řekla, obsah poslaneckého návrhu tvoří vybrané body vládní novely zákona o sociálních službách, na kterých nebyly z oficiálních připomínkových míst uplatněny žádné nevypořádané rozpory, byly nekonfliktní a byl k nim vysloven obecný souhlas.
ps2017-091-01-003-003.u2.p4.s2 Jen bych upozornila, že k zákonu proběhlo deset diskusních setkání na Ministerstvu práce a sociálních věcí, proběhlo vnější, vnitřní připomínkové řízení a nespočet jednání s jednotlivými kraji, spolky a asociacemi.
ps2017-091-01-003-003.u2.p4.s3 Jedná se například o zavedení distančních přístupů v době pandemie do procesu poskytování sociálních služeb, doplnění základních činností o novou činnost v pečovatelské a asistenční službě, sloučení pečovatelské služby a osobní asistence do pečovatelské a asistenční služby, sloučení pobytových služeb, domovů do jednoho druhu - domov sociální péče -, snížení administrativy poskytovatelům v procesu registrace sociálních služeb, zavedení valorizačního mechanismu u maximálních výší úhrad stanovených vyhláškou, upravení dokládání bezúhonnosti u pracovníků sociálních služeb i právnických osob, posílení ochrany uživatelů úpravou ustanovení opatření omezujících pohyb osob, zavedení flexibilnější úpravy dalšího vzdělávání v sociálních službách a stanovení odborné způsobilosti inspektorů kvality v sociálních službách.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s1 Ráda bych se zastavila u toho, že návrh novely zavádí valorizační mechanismus k navyšování stanovených maximálních úhrad za poskytování sociálních služeb s účinností od ledna 2022.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s2 Chtěla bych zdůraznit, že jde o navýšení maximálních úhrad, to znamená limitů, do kterých lze s uživatelem výši úhrad sjednat.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s3 Rozhodně se nejedná o plošné navýšení cen za sociální služby, jak je nám vkládáno do úst, a dostáváme v tomto duchu spoustu mailů.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s4 V řadě případů, a to zejména v terénních službách, poskytovatelé možnost navýšení plně nevyužijí.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s5 Ostatně nedošlo k tomu ani v minulosti, když se maximální úhrady do roku 2014 pravidelně zvyšovaly.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s6 Institut maximální úhrady není závazným stanovením úrovně úhrady v sociálních službách, ale je to regulační mechanismus stanovující horní hranici, do které je možné úhradu sjednat.
ps2017-091-01-003-003.u2.p5.s7 Konečnou úhradu podle zákona o sociálních službách sjedná poskytovatel s uživatelem individuálně ve smlouvě a měl by při sjednávání přihlédnout i k finančním možnostem uživatele.
ps2017-091-01-003-003.u2.p6.s1 Na závěr bych chtěla zdůraznit, že s navrhovanou novelou vyslovilo souhlas 95 % poskytovatelů sociálních služeb, dále Asociace poskytovatelů sociálních služeb, charity, diakonie, armády spásy, Svaz měst a obcí, Ministerstvo financí, Ministerstvo práce a sociálních věcí a jednotlivé kraje.
ps2017-091-01-003-003.u2.p7.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ještě jednou si dovoluji zdůraznit, že obsah poslaneckého návrhu tvoří vybrané body vládní novely zákona o sociálních službách, na kterých nebyly z oficiálních připomínkových míst uplatněny žádné nevypořádané rozpory, byly nekonfliktní a byl s nimi vysloven obecný souhlas.
ps2017-091-01-003-003.u2.p7.s2 vás tedy prosím o podporu tohoto sněmovního tisku, abychom dále mohli diskutovat na různých úrovních všechny aspekty jednotlivých bodů návrhu.
ps2017-091-01-003-003.u2.p7.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-091-01-003-003.u3.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Dražilové, která nám představila tento návrh za navrhovatele, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec David Kasal.
ps2017-091-01-003-003.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.
ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s2 bych doplnil ve své zpravodajské zprávě, že předkladatelka nám podrobně popsala, jakým způsobem vznikala tato novela zákona o sociálních službách, která je velmi důležitá a kde jsou vybrané části, na kterých je všeobecná shoda.
ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s3 To je první část.
ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s4 Další část je, že je tato shoda právě i s poskytovateli i s jednotkami, jako jsou kraje a ORP.
ps2017-091-01-003-003.u4.p1.s5 Z tohoto důvodu doporučuji Sněmovně, aby postoupila tento tisk do druhého čtení.
ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s3 Do obecné rozpravy je jako první přihlášena paní poslankyně Olga Richterová, připraví se pan poslanec Beitl.
ps2017-091-01-003-003.u5.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s2 Asi podobně jako s mnohými z vás, i se mnou byli v posledních dnech v kontaktu jak poskytovatelé služeb, tak právě lidi, kteří potřebují využívat příspěvek na péči, na osobní asistenci, potřebují využívat pomoc a podporu.
ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s3 To je hned první věc, která rozhodně není nekonfliktní, jak říkají předkladatelé.
ps2017-091-01-003-003.u6.p1.s4 Je tady totiž navrženo v § 76a navýšení maximálních limitů úhrad, což je velmi pochopitelné u dlouho nevalorizovaných příspěvků na stravu, příspěvků na tzv. ubytování nebo lůžkovné, nebo různě se tomu říká, ale je to velice problematické u úhrad osobní asistence.
ps2017-091-01-003-003.u6.p2.s1 A teď se dostáváme k provázanosti s tím předchozím bodem, poněvadž lidé, kteří jsou plně odkázáni na asistenci ve všech úkonech každodenních, jsou často lidé, kteří si zároveň snaží udržet alespoň nějakou samostatnost skrze vlastně plánování osobní asistence.
ps2017-091-01-003-003.u6.p2.s2 A co se tady navrhuje, je, že se bude pravidelně valorizovat - že se navýší ty maximální limity a pak se budou pravidelně valorizovat.
ps2017-091-01-003-003.u6.p2.s3 A souhlasím s valorizacemi a souhlasím s tím, že prostě je inflace, je to příznak naší reality, musíme s tím počítat, ale proto jsem se ptala v tom předchozím bodu, jak se vyrovnáme s tím, že by prostě dávalo smysl zejména u lidí naprosto odkázaných na podporu druhých fungovat samostatně a umožnit jim právě valorizaci toho příspěvku na péči.
ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s1 A teď - jsem si vědoma toho, že mnozí z vás máte zkušenosti s různou, třeba i neblahou kvalitou péče doma atd., umím si představit mnohé, také jsem mnohé viděla, ale znám stovky lidí zastupovaných organizacemi, kteří se snaží žít samostatný život, i když jsou na vozíčku.
ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s2 Sama jsem přes jednu takovou organizaci jezdila jako dobrovolník pomáhat a na celotýdenní tábory, na puťáky s vozíčkáři.
ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s3 Jsou to lidé, kteří třeba dneska byli tady před Sněmovnou a upozorňovali na to, že oni dnes z příspěvku na péči tu osobní asistenci nejsou schopni uplatit a dnes jim to vychází, že zvládnou uplatit zhruba 4 5 hodin denně asistence.
ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s4 A ta klíčová věc v tomhle návrhu je, že přece nemůžeme zvedat, pravidelně valorizovat ty platby, ty náklady, to, co musí ti lidé uhradit, a přitom jim neumožnit právě v oblasti osobní asistence se s tím také finančně vypořádat.
ps2017-091-01-003-003.u6.p3.s5 Znovu zdůrazňuji, je to fakt jiná oblast než to placení za obědy například v domovech pro seniory.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s1 Takže tam jsem samozřejmě se snažila zjistit informace, co by se s tím dalo dělat nějak logicky, poněvadž dneska v těch úpravách to je samozřejmě dané tak, že poskytovatelé nemusí využívat ta maxima, stropy těch cen a hodnot.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s2 To je jasné.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s3 Takže je mi jasné to, že navýšení úhradové vyhlášky neznamená, že u všech služeb dojde k navýšení ceny.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s4 Tak to není.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s5 Jasně.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s6 Ale to, u které služby dojde k navýšení, to vlastně ovlivňují nejenom ti poskytovatelé, ale také kraje podle toho, jakou dávají dotaci.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s7 A třeba by tam byla cesta vyjednávat s kraji, že budou třeba u osobní asistence u těch lidí, kteří jsou v kategorii příspěvek na péči stupeň čtyři a snaží se vést samostatný život, a proto si sjednávají osobní asistenci, více dotovat ty, kteří prostě objektivně potřebují, poněvadž opravdu nevykonají žádný úkon sami, jsou taková postižení, více dotovat toho poskytovatele, aby tam mohl strávit víc hodin.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s8 Tak to třeba byla jedna cesta, co vyjednávat, aby nezůstávaly jediné dvě možnosti, a to dneska je buď péče milující, obětující se rodiny, ale to také není jako úplně správně, anebo ústav.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s9 A opravdu mluvíme o těch případech, kterých není zas tak mnoho.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s10 Když jsem si počítala, tak mi to vyšlo, že mluvíme třeba zhruba o pěti tisících lidech.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s11 To je pět tisíc životů, na které bychom měli myslet, ale současně to není neřešitelné.
ps2017-091-01-003-003.u6.p4.s12 Takže to je první otázka pro těchto, říkám, zhruba odhadem počítáno pět tisíc lidí.
ps2017-091-01-003-003.u6.p5.s1 A co je druhá věc, co se týče těchto garancí, tak si myslím, že další garance, aby vlastně nedošlo ke snížení dostupnosti těch služeb pro lidi, co potřebují velké množství osobní asistence, tak že byste mohli to řešit s asociacemi poskytovatelů.
ps2017-091-01-003-003.u6.p5.s2 A tam vlastně to téma za by mělo být maximálně intenzivní vyjednávání, aby bylo jasné řešení pro těchto, nevím, asi patrně několik tisíc osob, kterých se to týká.
ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s1 Další věc, která není úplně nekonfliktní vedle tohoto navýšení maximálních limitů úhrad, je zavedení distančních přístupů.
ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s2 A si myslím, že to je nezbytná cesta, že poskytování distančních služeb i sociálních služeb je v pořádku.
ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s3 Jenom si myslím, že je tam potřeba být zaměřeni i na to vysvětlení, jakým způsobem se zajistí, že nedojde ke snížení kvality.
ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s4 To je celé.
ps2017-091-01-003-003.u6.p6.s5 Tam je to podle jenom o komunikaci.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s1 Ale složitější z těch návrhů, které jste do novely zahrnuli, se domnívám, že je to sloučení pobytových služeb těch domovů do jednoho druhu, že by se vlastně všecko nazývalo domov sociální péče.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s2 Ono by to bylo administrativně jednodušší, ale současně by to mohlo jít dost zásadně proti zájmům právě osob se zdravotním postižením.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s3 A jenom si dovolím velice stručně ocitovat tři věty vlastně z preambule Strategie práv osob se zdravotním postižením, kde se uvádí: "Osoby se zdravotním postižením mají právo na dobré podmínky na pracovišti, právo vést nezávislý život, právo na rovné příležitosti, právo plně se zapojit do života své komunity.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s4 Všichni mají právo na život bez překážek.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s5 A naší povinností jakožto společenství je zajistit jejich plné zapojení do společnosti na rovnoprávném základě s ostatními."
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s6 A to je myslím si trochu v rozporu s tím, že by bylo velmi snadné na základě sloučení těch služeb do jednoho domova sociální péče být celý život bez nějakého zvážení, jestli by se pro toho člověka nehodilo něco jiného - v jedné jediné službě.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s7 A to tady říkám jako jednu z těch námitek, co mně chodily od různých druhů odborníků, a zase si to ráda nechám vysvětlit, co vás k tomu vedlo, že je to nerozporné.
ps2017-091-01-003-003.u6.p7.s8 Ale nemám tu zpětnou vazbu, že by to bylo nerozporné, v tom odborném terénu.
ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s1 Tak to jsou takové dvě velké věci a ještě to jaksi dovysvětlím.
ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s2 To sloučení domovů se zvláštním režimem dnes zaměřených zejména na lidi s Alzheimerovou nemocí v pokročilém stadiu a případně s nějakými dalšími podobnými nemocemi a domovů pro lidi se zdravotním postižením znamená, že se dají dohromady lidi velmi rozdílných projevů choroby anebo postižení.
ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s3 Jenom chci zdůraznit, že mi není jasné, jestli to je opravdu vedeno jenom tím motivem snížit administrativu a zjednodušit to provozovatelům vlastně v byrokracii.
ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s4 Chápu, že by se tím snížily třeba nároky v období registrace.
ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s5 Stejně tak si uvědomuji, že někdy to může být na hraně, kam by ten člověk přesně patřil.
ps2017-091-01-003-003.u6.p8.s6 Ale jestli jste si opravdu jistí, že to sloučení domovů se zvláštním režimem a domovů pro osoby se zdravotním postižením je cesta správným směrem?
ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s1 A poslední poznámka.
ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s2 Stejně tak se vlastně navrhuje sloučení pečovatelské a asistenční služby, což zase znamená riziko, že se jaksi udělá kompromis pro podmínky a postupy platné pro asistenční službu a pro pečovatelskou službu, a hrozí podle , ale i podle řady těch, kteří se tomu dlouho odborně věnují, že ten kompromis prostě nebude dobrý ani pro jednoho.
ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s3 Buď tam budou tedy významné zvýšené náklady, anebo snížení rozsahu a kvality služeb.
ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s4 Prostě pečovatelské služby a asistenční služby se jeví podobné, ale není to totéž.
ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s5 Asistenční služby jsou mnohem víc rozlišené tím, jak to vlastně vyžaduje ten sám klient v tom smyslu, že jste-li - dám ten příklad konkrétní, si to všichni umíme představit - na vozíčku třeba od narození, jsou takové diagnózy, tak si prostě v asistenci velice přesně říkáte, co jak chcete, co potřebujete, když na to máte ty schopnosti.
ps2017-091-01-003-003.u6.p9.s6 A je to něco úplně jiného, když to takhle člověk , než když se s postupem věku dostanete třeba v nějakém vysokém věku k potřebě pečovatelské služby a naopak potřebujete být trošku i vedeni k tomu, co ta pečovatelská služba vám může nabídnout.
ps2017-091-01-003-003.u6.p10.s1 Snažila jsem se na těchto dvou příkladech ukázat, že si prostě nejsem jistá, že to sloučení asistenční a pečovatelské služby je tak nekonfliktní, jak říkáte, že ze strategie práv osob se zdravotním postižením vyplývá to právo a podpora nezávislého života.
ps2017-091-01-003-003.u6.p10.s2 A zase, tak jak je to navržené, tak si nemyslím, že to bude podporovat tu možnost nezávislého života.
ps2017-091-01-003-003.u6.p10.s3 A potom to finálně, co pro některé je opravdu plně existenčně ohrožující - jak se chcete vypořádat u těch lidí, kteří dnes horko těžko vycházejí s tím příspěvkem na péči na asistenční služby, s tím, aby se jim vlastně navyšovaly úhrady, ale nenavýšil se jim ten příspěvek?
ps2017-091-01-003-003.u6.p11.s1 Děkuji za zodpovězení.
ps2017-091-01-003-003.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u7.p1.s2 S faktickou poznámkou nyní bude reagovat paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-091-01-003-003.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s2 jsem si úmyslně vzala jenom faktickou poznámku, protože na řadu těch otázek, které tady moje předřečnice paní poslankyně Richterová, vaším prostřednictvím, pane předsedající, nedovedu úplně odpovědět.

Text viewDownload CoNNL-U