ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s3
Nicméně jsme tuhle problematiku také řešili na zasedání našeho Vládního výboru pro práva osob se zdravotním postižením , který probíhal nedávno . ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s4
A samozřejmě že je to velmi obtížná problematika a že rozlišit přesně ty druhy služeb , a nejen jejich kvalitu , ale i jejich zaměření , může být i pro samotné poskytovatele nikoliv snadné . ps2017-091-01-003-003.u8.p2.s1
Já tady ale vycházím z toho , co tady řekla už i navrhovatelka . ps2017-091-01-003-003.u8.p2.s2
Za prvé , nejenže nikdo nechce těm zdravotně postiženým osobám jakýmkoliv způsobem upírat práva , o kterých jste tak přesvědčivě hovořila . ps2017-091-01-003-003.u8.p2.s3
Já jen můžu potvrdit ze své vlastní zkušenosti péče o svoji maminku , která bohužel skončila také v takovém zařízení , byť ve vysokém věku , ale i proto , že si myslím , nebo jsem o tom přesvědčena , že musíme poslouchat hlavně ty , kteří mají z té praxe dlouholeté zkušenosti a kteří se na nás , jak říkají navrhovatelé zákona , obracejí s žádostí o podporu tohoto tisku . ps2017-091-01-003-003.u8.p3.s1
Já sama jsem byla hodně rozpolcená a také jsem to říkala dneska na našem poslaneckém klubu . ps2017-091-01-003-003.u8.p3.s2
Nicméně si myslím , že přes to všechno , že se může stát a může se i zdát , že na první pohled to vypadá , že by mohlo dojít k nějakému snížení práv těchto osob , tak na ten druhý pohled a z hlediska těch , kteří odpovídají jako profesionálové za práva osob se zdravotním postižením a jejich uplatnění v praxi , tomu tak není . ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s1
Takže my jako poslanci , jsem došla k závěru - poslední věta - že svým způsobem pokorně poslouchám hlasu těch , kteří by se o ty naše zdravotně postižené osoby měli kompetentně starat . ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s2
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s3
Snad z toho bylo zřejmé , co jsem chtěla říci . ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s4
Děkuji vám . ps2017-091-01-003-003.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u9.p1.s2
Pan poslanec Petr Beitl v obecné rozpravě , připraví se paní poslankyně Aulická Jírovcová . ps2017-091-01-003-003.u9.p1.s3
Prosím máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s1
Děkuji , vážený pane předsedající . ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s2
Vážená paní ministryně , vážené kolegyně a kolegové , prezentovaným cílem dnes projednávané poslanecké novely je optimalizace , stabilizace , zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb a snížení administrativy , což má vést k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení vstupní a procesní kvality , srozumitelnosti a transparentnosti . ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s3
Fakticky návrh vychází z novely zákona o státních službách připravené Ministerstvem práce a sociálních věcí , v níž jsou však odstraněny novelizační body , které byly předmětem rozporů . ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s4
Zahrnuta je pouze ta část změn z vládní verze , kterou předkladatelé považují za spíše zpřesňující a legislativně technickou . ps2017-091-01-003-003.u10.p2.s1
Navrhovaná úprava se tak zaměřuje zejména na umožnění distanční formy poskytování sociálních služeb , sloučení některých stávajících zařízení do nového zařízení - domovy sociální péče - , sjednocení dosavadních služeb pečovatelská služba a osobní asistence pod službu pečovatelská asistenční služba , doplnění některých nových základních služeb či zpřesnění a sjednocení služeb stávajících . ps2017-091-01-003-003.u10.p2.s2
Dále na úpravu údajů poskytovaných žadatelem o registraci a zavedení nových kompetencí ministerstva pro vedení registru poskytovatelů sociálních služeb , který bude nadále veden již jen v elektronické podobě . ps2017-091-01-003-003.u10.p2.s3
Dále rozšíření okruhu odborných pracovníků o inspektory sociálních služeb , zpřesnění plnění povinnosti dalšího vzdělávání sociálních pracovníků , zvýšení maximálních úhrad v rámci úhradové vyhlášky , zavedení valorizačního mechanismu pro navyšování maximálních úhrad za poskytování sociálních služeb , navržená každoroční valorizace úhrad za stravu , ubytování a péči v pobytových sociálních službách , která je rovněž v souladu s požadavky praxe a pomůže zajistit klientům pobytových sociálních služeb kvalitní servis i stravu . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s1
Již tady zaznělo , že se objevují i protiargumenty , které hlásají , že novelou dochází k automatickému zvýšení cen za sociální služby . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s2
Věřím , že to není a nebude pravda . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s3
Jedná se totiž o navýšení maximálních úhrad , to znamená limitů , do kterých lze s uživatelem výši úhrad sjednat . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s4
Institut maximální úhrady není závazný pro úroveň úhrady , ale je pouhým regulačním mechanismem stanovujícím horní hranici . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s5
Věřím , že v řadě případů , zejména v terénních službách , poskytovatelé možnost navýšení plně nevyužijí . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s6
Konečnou úhradu podle zákona o sociálních službách sjedná poskytovatel s uživatelem ve smlouvě a přitom přihlédne i k finančním možnostem uživatele a v souladu s dalším ochranným mechanismem . ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s7
Například podle zákona musí po úhradě za ubytovací a stravovací služby uživateli zůstat minimálně 15 % z jeho příjmu . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s1
Je potřeba doplnit , že maximální úhrady v sociálních službách nebyly valorizovány od roku 2014 a do té doby byly navyšovány pravidelně . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s2
To znamená , že poskytovatelé se pohybují teoreticky na cenových hladinách roku 2014 , což například v případě mzdových nákladů je samozřejmě neúnosné . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s3
Já sám jsem osobně paní ministryni několikrát upozorňoval a vyzýval ke zvýšení úhrad . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s4
Jak už jsem řekl , od roku 2014 došlo k zásadnímu navýšení také starobních a invalidních důchodů i příspěvků na péči , ale oproti tomu vzrůstají náklady na poskytování . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s5
Opomenutí valorizace limitů maximálních úhrad dlouhodobě působí celou řadu problémů například v oblasti stravování seniorů a osob se zdravotním postižením . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s6
V pobytových terénních ambulantních službách vede toto omezení k prokazatelnému snižování kvality a pestrosti stravy , což je samozřejmě velmi špatné . ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s7
V oblasti hodinové sazby za poskytovanou péči může navýšení úhradového stropu umožnit poskytovateli kompenzovat nedostatečné veřejné financování poskytování terénních služeb a hlavně pečovatelských služeb v méně osídlených oblastech , kde například i ta logistika zajištění daného výkonu sociální služby může být nákladnější , a tudíž nedostupnější . ps2017-091-01-003-003.u10.p5.s1
Všechno má svou hodnotu , i poskytování sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p5.s2
Příspěvek na péči je tu od toho , aby si potřební mohli sociální služby koupit . ps2017-091-01-003-003.u10.p5.s3
Samozřejmě na druhé straně toho servisu je poskytovatel , kterého nikdo nenutí , aby své služby zdražoval , naopak měl by vytvářet příznivé podmínky pro své klienty . ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s1
Poskytovatelé sociálních služeb jsou v každodenním kontaktu s osobami se zdravotním postižením , se seniory i se svými dalšími klienty a jsou v těchto i v jiných složitých dnech klientům oporou a často jedinými blízkými osobami , s nimiž se senioři a další uživatelé teď v době pandemie koronaviru setkávají . ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s2
Nikdo je nemůže podezírat , že by chtěli klienty přestat podporovat , chránit je a poskytovat jim péči . ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s3
Je potřeba jim i v tuto chvíli za to poděkovat , vyjádřit úctu a vytvořit jim takové podmínky , které jsou pro jejich práci co nejvstřícnější . ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s4
Jsem přesvědčen , že navrhované změny povedou k větší dostupnosti sociálních služeb , ke zvýšení jejich kvality a lepšímu fungování sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p7.s1
To byl tedy komentář k tomu navýšení a nyní zpátky k návrhu zákona . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s1
Návrh , který dnes projednáváme , má být podle předkladatelů zaměřen především na systémové změny v oblasti sociálních služeb , a to zejména co se týká kvality jejich poskytování , úpravy získání oprávnění k jejich poskytování , jejich druhů a základních činností . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s2
Návrh samotný však stanovený cíl plní jen částečně , neboť změny v něm obsažené neřeší problematiku sociálních služeb souhrnně a v dostatečné šíři na to , aby mohly mít za následek výraznější změny ve fungování systému poskytování sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s3
Vymezení sociálních služeb a jejich druhů zůstává téměř nedotčeno . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s4
Není například zahrnuta kategorie sociálních služeb poskytovaných osobám v terminálním stavu a jejich osobám blízkým , možnost komunitního poskytování sociálních služeb a dále také redefinice některých dalších stávajících služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s5
Návrh pak zcela opomíjí zřejmě nejpalčivější otázku týkající se sociálních služeb , kterou je způsob jejich financování , a nezabývá se ani problematikou zkvalitnění sociálních služeb prostřednictvím stanovení jasných standardů poskytování , úpravy povinností sociálních pracovníků a stanovení opatření na ochranu klientů . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s6
Tedy s výjimkou jediného ustanovení upravujícího opatření omezující pohyb osob v § 89 . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s7
Vážení kolegové , jistě si pamatujete , kolik času tato Sněmovna trávila tématem financování sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s8
Do návrhu není zahrnuta úprava přestupků v souvislosti s opatřením omezujícím pohyb osob , a pravidla tak nejsou vymahatelná . ps2017-091-01-003-003.u10.p9.s1
Součástí nové komplexní úpravy sociálních služeb by dále měly být i změny některých navazujících zákonů , například zákona číslo 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů , které by zajistily efektivní spolupráci mezi státními orgány a orgány územně samosprávných celků , na něž je odkazováno i v samostatném názvu návrhu , avšak jeho součástí nejsou . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s1
Návrh vychází z vládního návrhu novely , na rozdíl od něj však novelizuje pouze ty oblasti , které se v rámci rozsáhlého ministerského konzultačního procesu k vlastnímu návrhu ukázaly jako bezproblémové . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s2
Legislativní postup , kdy je návrh novely tvořen v zásadě pouze vybranými novelizačními body z jiného návrhu , však může být problematický , neboť v sobě zahrnuje poměrně velké riziko vzniku chyb v důsledku absence některých změn , které na sebe navazují . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s3
Předkladatelé se takto vzniklých chyb zcela nevyvarovali . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s4
Jako příklad lze uvést neřešené prokazování bezúhonnosti u sociálních pracovníků nebo u inspektorů sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s5
Ohledně sociálních pracovníků je relevantní § 110 odst . 2 , který není novelou dotčen a který odkazuje v otázce prokazování bezúhonnosti na jiný paragraf . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s6
Tato ustanovení ale způsob prokazování bezúhonnosti neupravují . ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s7
Obdobná situace nastává u inspektorů sociálních služeb , kdy ustanovení § 115 a odkazuje na § 110 , který v otázce prokazování bezúhonnosti odkazuje na nevyužitelné ustanovení § 79 . ps2017-091-01-003-003.u10.p11.s1
Návrhu lze dále vytknout na několika místech se objevující nesoulad důvodové zprávy a textu novely , který zřejmě vznikl rovněž v souvislosti s výše popsaným legislativním postupem . ps2017-091-01-003-003.u10.p11.s2
Například odůvodnění k novelizačnímu bodu číslo 5 se hovoří o doplnění cílové skupiny pečujících osob u pečovatelské a asistenční služby , ke vztažení této služby i na pečující osoby však navrženou textací nedochází . ps2017-091-01-003-003.u10.p11.s3
Zřetelný je i nesoulad u odůvodnění přechodných ustanovení , kterých má být dle důvodové zprávy osm , ve skutečnosti jich je v návrhu pouze šest . ps2017-091-01-003-003.u10.p12.s1
Oproti tomu , co avizuje důvodová zpráva , chybí v návrhu přechodné ustanovení upravující postup při inspekčních kontrolách poskytování sociálních služeb , které nebyly dokončeny ke dni nabytí účinnosti navrhovaného zákona , a dále přechodné ustanovení řešící zajištění plnění minimálních personálních podmínek u stávajících poskytovatelů sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u10.p12.s2
Obě tato přechodná ustanovení je potřeba do návrhu doplnit . ps2017-091-01-003-003.u10.p13.s1
Platnost registrace poskytovatelů sociálních služeb , kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci podle dosavadní úpravy , je potom řešena pouze přechodným ustanovením článku 2 v bodě 4 návrhu , jež upravuje případy poskytovatelů sociální služby , která se novou úpravou slučuje s další sociální službou . ps2017-091-01-003-003.u10.p13.s2
Je však třeba obecně upravit i další platnost registrace všech ostatních poskytovatelů , kteří byli zaregistrováni podle dosavadní úpravy , neboť podmínky pro registraci se novou úpravou zásadně mění . ps2017-091-01-003-003.u10.p14.s1
Mohl bych pokračovat dál , dají se tam najít ještě další vady a nepřesnosti , ale já už se raději posunu k závěrečnému shrnutí . ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s1
Vláda nám na počátku volebního období slibovala koncepční novelu zákona o sociálních službách . ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s2
To , co nakonec Ministerstvo práce a sociálních věcí zplodilo , nemělo většinovou podporu , jak přiznala paní ministryně , a nedostalo se ani včas do legislativního procesu . ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s3
A my nyní máme před sebou pouhé torzo původního záměru , obsahující věci , na kterých byla plus minus shoda , a k tomu se naštěstí podařilo přihodit dlouhodobě poptávané navýšení maximální výše úhrad . ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s4
Bohužel , a to je nejhorší , vláda a Ministerstvo práce a sociálních věcí úplně rezignovaly na nastavení dlouhodobého a předvídatelného financování , které je zoufale poptáváno jak z úrovně krajů , tak obcí , měst i samotných organizací . ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s5
Tento horký brambor tak bude nadále přehazován mezi těmito úrovněmi . ps2017-091-01-003-003.u10.p16.s1
Jinými slovy , vláda selhala , nesplnila své sliby a teď se snaží podporou dílčí poslanecké novely protlačit alespoň něco . ps2017-091-01-003-003.u10.p16.s2
I když si uvědomujeme , že je to nekoncepční a dostatečně neprojednané , vnímáme pozitivní body v návrhu i požadavky terénu a umožníme projednání tohoto materiálu na půdě Poslanecké sněmovny . ps2017-091-01-003-003.u10.p16.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-091-01-003-003.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u11.p1.s2
A nyní v rozpravě vystoupí paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová , v tuto chvíli poslední přihlášená do obecné rozpravy . ps2017-091-01-003-003.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , nebudu dlouhá , myslím , že předřečníci už všechno víceméně řekli . ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s3
Za KSČM se ztotožňujeme s touto novelou , opravdu je to takzvané , když to můžu říct až takhle drsně , vykostění toho vládního návrhu , které řešilo mimo jiné i to financování , které opravdu vnímáme v terénu a z těch připomínkových míst , že ten návrh nebyl zdařilý . ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s4
Ale zase tato část , která byla projednávána i s Asociací poskytovatelů sociálních služeb , která je dnes předložena , tak víceméně reaguje právě nejenom na kompromisy , ale požadavky toho terénu . ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s1
Jsme přesvědčeni , a tak jak jsem si prošla všechny dopisy Asociace poskytovatelů služeb , nebo Svaz měst a obcí a i Asociace krajů , tak se ztotožňují a podporují tento poslanecký návrh všichni a vlastně žádají o to , aby se přijal . ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s2
Za nás tedy prosíme , aby byl v prvním čtení , aby prošel . ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s3
A samozřejmě ta diskuze , která se nese k určité oblasti , která asi nejvíce vzbuzuje nějaké rozpaky , myslím si , že by se měla přesunout i za účasti právě těch dalších partnerů na výbor pro sociální politiku . ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s4
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-091-01-003-003.u13.p1.s2
V rozpravě nyní vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová . ps2017-091-01-003-003.u13.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych se také chtěla vyjádřit za klub STAN k návrhu této novely . ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s2
Je zřejmé , že navýšení cen u služeb je oprávněné , odůvodněné , dá se snadno vysvětlit a pro poskytovatele sociálních služeb je rozhodně důležité . ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s3
Je jasné , že řada z nich má zvýšené náklady , ty náklady , vstupy rostou , mzdové náklady rostou . ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s4
Z tohoto pohledu není vlastně o čem diskutovat . ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s1
Na druhou stranu zde máme poskytovatele - a jak zmínila zástupkyně předkladatelů , tak souhlas s touto novelou mají téměř od všech poskytovatelů sociálních služeb . ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s2
Na druhou stranu zde máme tedy skupinu , která je na té druhé straně , a to jsou ti , kteří využívají těchto sociálních služeb a kteří si tyto sociální služby platí . ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s3
A to je něco , co v tom zákoně tak trochu chybí . ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s4
Na jedné straně není možné , aby poskytovatelé měli ceny , které neodpovídají těm nákladům , ale na druhé straně není možné , aby pečující osoby , popřípadě ti , kteří využívají těchto služeb , pobírají příspěvky , a ty jim na tyto služby po zvýšení nebudou stačit . ps2017-091-01-003-003.u14.p3.s1
To , co zde zaznělo , že se pravděpodobně někdy nemusí stát , že k navýšení těch cen nedojde , tak si myslím , že to není pravda , protože si vzpomeňte na příklad , když došlo k navýšení příspěvku na péči , a to bylo v roce 2016 , tak okamžitě poskytovatelé sociálních služeb navýšili tyto ceny , a zase oprávněně , protože věděli , že pokud dojde k navýšení příspěvku na péči , tak je tam nějaká rezerva , v uvozovkách , i ze strany těch pečujících . ps2017-091-01-003-003.u14.p3.s2
Já si myslím , že je potřeba upozornit na ty , kteří jsou pečujícími osobami a pobírají příspěvek na péči , nebo sami pobírají příspěvek na péči , zůstávají doma , nejdou do pobytových zařízení , a z toho jasně vyplývá , že tyto osoby šetří náklady státu . ps2017-091-01-003-003.u14.p3.s3
Proto si myslím , že to , co v zákoně chybí , je úprava toho , jakým způsobem bude pracováno právě s tím příspěvkem na péči , a měl by být také nějakým způsobem potom valorizován , resp . navýšen , aby to zkrátka a dobře bylo fér .