|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh poslanců Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1143/ - prvé čtení

Date2021-03-23
Meetingps2017/091
Agenda Itemps2017/091/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/091schuz/s091017.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 269 • previousnext

ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s3 Nicméně jsme tuhle problematiku také řešili na zasedání našeho Vládního výboru pro práva osob se zdravotním postižením, který probíhal nedávno.
ps2017-091-01-003-003.u8.p1.s4 A samozřejmě že je to velmi obtížná problematika a že rozlišit přesně ty druhy služeb, a nejen jejich kvalitu, ale i jejich zaměření, může být i pro samotné poskytovatele nikoliv snadné.
ps2017-091-01-003-003.u8.p2.s1 tady ale vycházím z toho, co tady řekla i navrhovatelka.
ps2017-091-01-003-003.u8.p2.s2 Za prvé, nejenže nikdo nechce těm zdravotně postiženým osobám jakýmkoliv způsobem upírat práva, o kterých jste tak přesvědčivě hovořila.
ps2017-091-01-003-003.u8.p2.s3 jen můžu potvrdit ze své vlastní zkušenosti péče o svoji maminku, která bohužel skončila také v takovém zařízení, byť ve vysokém věku, ale i proto, že si myslím, nebo jsem o tom přesvědčena, že musíme poslouchat hlavně ty, kteří mají z praxe dlouholeté zkušenosti a kteří se na nás, jak říkají navrhovatelé zákona, obracejí s žádostí o podporu tohoto tisku.
ps2017-091-01-003-003.u8.p3.s1 sama jsem byla hodně rozpolcená a také jsem to říkala dneska na našem poslaneckém klubu.
ps2017-091-01-003-003.u8.p3.s2 Nicméně si myslím, že přes to všechno, že se může stát a může se i zdát, že na první pohled to vypadá, že by mohlo dojít k nějakému snížení práv těchto osob, tak na ten druhý pohled a z hlediska těch, kteří odpovídají jako profesionálové za práva osob se zdravotním postižením a jejich uplatnění v praxi, tomu tak není.
ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s1 Takže my jako poslanci, jsem došla k závěru - poslední věta - že svým způsobem pokorně poslouchám hlasu těch, kteří by se o ty naše zdravotně postižené osoby měli kompetentně starat.
ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s2 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s3 Snad z toho bylo zřejmé, co jsem chtěla říci.
ps2017-091-01-003-003.u8.p4.s4 Děkuji vám.
ps2017-091-01-003-003.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u9.p1.s2 Pan poslanec Petr Beitl v obecné rozpravě, připraví se paní poslankyně Aulická Jírovcová.
ps2017-091-01-003-003.u9.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s2 Vážená paní ministryně, vážené kolegyně a kolegové, prezentovaným cílem dnes projednávané poslanecké novely je optimalizace, stabilizace, zpřehlednění a zjednodušení systému sociálních služeb a snížení administrativy, což vést k výraznému zefektivnění a také ke zvýšení vstupní a procesní kvality, srozumitelnosti a transparentnosti.
ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s3 Fakticky návrh vychází z novely zákona o státních službách připravené Ministerstvem práce a sociálních věcí, v níž jsou však odstraněny novelizační body, které byly předmětem rozporů.
ps2017-091-01-003-003.u10.p1.s4 Zahrnuta je pouze ta část změn z vládní verze, kterou předkladatelé považují za spíše zpřesňující a legislativně technickou.
ps2017-091-01-003-003.u10.p2.s1 Navrhovaná úprava se tak zaměřuje zejména na umožnění distanční formy poskytování sociálních služeb, sloučení některých stávajících zařízení do nového zařízení - domovy sociální péče -, sjednocení dosavadních služeb pečovatelská služba a osobní asistence pod službu pečovatelská asistenční služba, doplnění některých nových základních služeb či zpřesnění a sjednocení služeb stávajících.
ps2017-091-01-003-003.u10.p2.s2 Dále na úpravu údajů poskytovaných žadatelem o registraci a zavedení nových kompetencí ministerstva pro vedení registru poskytovatelů sociálních služeb, který bude nadále veden již jen v elektronické podobě.
ps2017-091-01-003-003.u10.p2.s3 Dále rozšíření okruhu odborných pracovníků o inspektory sociálních služeb, zpřesnění plnění povinnosti dalšího vzdělávání sociálních pracovníků, zvýšení maximálních úhrad v rámci úhradové vyhlášky, zavedení valorizačního mechanismu pro navyšování maximálních úhrad za poskytování sociálních služeb, navržená každoroční valorizace úhrad za stravu, ubytování a péči v pobytových sociálních službách, která je rovněž v souladu s požadavky praxe a pomůže zajistit klientům pobytových sociálních služeb kvalitní servis i stravu.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s1 Již tady zaznělo, že se objevují i protiargumenty, které hlásají, že novelou dochází k automatickému zvýšení cen za sociální služby.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s2 Věřím, že to není a nebude pravda.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s3 Jedná se totiž o navýšení maximálních úhrad, to znamená limitů, do kterých lze s uživatelem výši úhrad sjednat.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s4 Institut maximální úhrady není závazný pro úroveň úhrady, ale je pouhým regulačním mechanismem stanovujícím horní hranici.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s5 Věřím, že v řadě případů, zejména v terénních službách, poskytovatelé možnost navýšení plně nevyužijí.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s6 Konečnou úhradu podle zákona o sociálních službách sjedná poskytovatel s uživatelem ve smlouvě a přitom přihlédne i k finančním možnostem uživatele a v souladu s dalším ochranným mechanismem.
ps2017-091-01-003-003.u10.p3.s7 Například podle zákona musí po úhradě za ubytovací a stravovací služby uživateli zůstat minimálně 15 % z jeho příjmu.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s1 Je potřeba doplnit, že maximální úhrady v sociálních službách nebyly valorizovány od roku 2014 a do doby byly navyšovány pravidelně.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s2 To znamená, že poskytovatelé se pohybují teoreticky na cenových hladinách roku 2014, což například v případě mzdových nákladů je samozřejmě neúnosné.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s3 sám jsem osobně paní ministryni několikrát upozorňoval a vyzýval ke zvýšení úhrad.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s4 Jak jsem řekl, od roku 2014 došlo k zásadnímu navýšení také starobních a invalidních důchodů i příspěvků na péči, ale oproti tomu vzrůstají náklady na poskytování.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s5 Opomenutí valorizace limitů maximálních úhrad dlouhodobě působí celou řadu problémů například v oblasti stravování seniorů a osob se zdravotním postižením.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s6 V pobytových terénních ambulantních službách vede toto omezení k prokazatelnému snižování kvality a pestrosti stravy, což je samozřejmě velmi špatné.
ps2017-091-01-003-003.u10.p4.s7 V oblasti hodinové sazby za poskytovanou péči může navýšení úhradového stropu umožnit poskytovateli kompenzovat nedostatečné veřejné financování poskytování terénních služeb a hlavně pečovatelských služeb v méně osídlených oblastech, kde například i ta logistika zajištění daného výkonu sociální služby může být nákladnější, a tudíž nedostupnější.
ps2017-091-01-003-003.u10.p5.s1 Všechno svou hodnotu, i poskytování sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p5.s2 Příspěvek na péči je tu od toho, aby si potřební mohli sociální služby koupit.
ps2017-091-01-003-003.u10.p5.s3 Samozřejmě na druhé straně toho servisu je poskytovatel, kterého nikdo nenutí, aby své služby zdražoval, naopak měl by vytvářet příznivé podmínky pro své klienty.
ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s1 Poskytovatelé sociálních služeb jsou v každodenním kontaktu s osobami se zdravotním postižením, se seniory i se svými dalšími klienty a jsou v těchto i v jiných složitých dnech klientům oporou a často jedinými blízkými osobami, s nimiž se senioři a další uživatelé teď v době pandemie koronaviru setkávají.
ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s2 Nikdo je nemůže podezírat, že by chtěli klienty přestat podporovat, chránit je a poskytovat jim péči.
ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s3 Je potřeba jim i v tuto chvíli za to poděkovat, vyjádřit úctu a vytvořit jim takové podmínky, které jsou pro jejich práci co nejvstřícnější.
ps2017-091-01-003-003.u10.p6.s4 Jsem přesvědčen, že navrhované změny povedou k větší dostupnosti sociálních služeb, ke zvýšení jejich kvality a lepšímu fungování sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p7.s1 To byl tedy komentář k tomu navýšení a nyní zpátky k návrhu zákona.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s1 Návrh, který dnes projednáváme, být podle předkladatelů zaměřen především na systémové změny v oblasti sociálních služeb, a to zejména co se týká kvality jejich poskytování, úpravy získání oprávnění k jejich poskytování, jejich druhů a základních činností.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s2 Návrh samotný však stanovený cíl plní jen částečně, neboť změny v něm obsažené neřeší problematiku sociálních služeb souhrnně a v dostatečné šíři na to, aby mohly mít za následek výraznější změny ve fungování systému poskytování sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s3 Vymezení sociálních služeb a jejich druhů zůstává téměř nedotčeno.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s4 Není například zahrnuta kategorie sociálních služeb poskytovaných osobám v terminálním stavu a jejich osobám blízkým, možnost komunitního poskytování sociálních služeb a dále také redefinice některých dalších stávajících služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s5 Návrh pak zcela opomíjí zřejmě nejpalčivější otázku týkající se sociálních služeb, kterou je způsob jejich financování, a nezabývá se ani problematikou zkvalitnění sociálních služeb prostřednictvím stanovení jasných standardů poskytování, úpravy povinností sociálních pracovníků a stanovení opatření na ochranu klientů.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s6 Tedy s výjimkou jediného ustanovení upravujícího opatření omezující pohyb osob v § 89.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s7 Vážení kolegové, jistě si pamatujete, kolik času tato Sněmovna trávila tématem financování sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p8.s8 Do návrhu není zahrnuta úprava přestupků v souvislosti s opatřením omezujícím pohyb osob, a pravidla tak nejsou vymahatelná.
ps2017-091-01-003-003.u10.p9.s1 Součástí nové komplexní úpravy sociálních služeb by dále měly být i změny některých navazujících zákonů, například zákona číslo 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, které by zajistily efektivní spolupráci mezi státními orgány a orgány územně samosprávných celků, na něž je odkazováno i v samostatném názvu návrhu, avšak jeho součástí nejsou.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s1 Návrh vychází z vládního návrhu novely, na rozdíl od něj však novelizuje pouze ty oblasti, které se v rámci rozsáhlého ministerského konzultačního procesu k vlastnímu návrhu ukázaly jako bezproblémové.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s2 Legislativní postup, kdy je návrh novely tvořen v zásadě pouze vybranými novelizačními body z jiného návrhu, však může být problematický, neboť v sobě zahrnuje poměrně velké riziko vzniku chyb v důsledku absence některých změn, které na sebe navazují.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s3 Předkladatelé se takto vzniklých chyb zcela nevyvarovali.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s4 Jako příklad lze uvést neřešené prokazování bezúhonnosti u sociálních pracovníků nebo u inspektorů sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s5 Ohledně sociálních pracovníků je relevantní § 110 odst. 2, který není novelou dotčen a který odkazuje v otázce prokazování bezúhonnosti na jiný paragraf.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s6 Tato ustanovení ale způsob prokazování bezúhonnosti neupravují.
ps2017-091-01-003-003.u10.p10.s7 Obdobná situace nastává u inspektorů sociálních služeb, kdy ustanovení § 115a odkazuje na § 110, který v otázce prokazování bezúhonnosti odkazuje na nevyužitelné ustanovení § 79.
ps2017-091-01-003-003.u10.p11.s1 Návrhu lze dále vytknout na několika místech se objevující nesoulad důvodové zprávy a textu novely, který zřejmě vznikl rovněž v souvislosti s výše popsaným legislativním postupem.
ps2017-091-01-003-003.u10.p11.s2 Například odůvodnění k novelizačnímu bodu číslo 5 se hovoří o doplnění cílové skupiny pečujících osob u pečovatelské a asistenční služby, ke vztažení této služby i na pečující osoby však navrženou textací nedochází.
ps2017-091-01-003-003.u10.p11.s3 Zřetelný je i nesoulad u odůvodnění přechodných ustanovení, kterých být dle důvodové zprávy osm, ve skutečnosti jich je v návrhu pouze šest.
ps2017-091-01-003-003.u10.p12.s1 Oproti tomu, co avizuje důvodová zpráva, chybí v návrhu přechodné ustanovení upravující postup při inspekčních kontrolách poskytování sociálních služeb, které nebyly dokončeny ke dni nabytí účinnosti navrhovaného zákona, a dále přechodné ustanovení řešící zajištění plnění minimálních personálních podmínek u stávajících poskytovatelů sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u10.p12.s2 Obě tato přechodná ustanovení je potřeba do návrhu doplnit.
ps2017-091-01-003-003.u10.p13.s1 Platnost registrace poskytovatelů sociálních služeb, kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci podle dosavadní úpravy, je potom řešena pouze přechodným ustanovením článku 2 v bodě 4 návrhu, jež upravuje případy poskytovatelů sociální služby, která se novou úpravou slučuje s další sociální službou.
ps2017-091-01-003-003.u10.p13.s2 Je však třeba obecně upravit i další platnost registrace všech ostatních poskytovatelů, kteří byli zaregistrováni podle dosavadní úpravy, neboť podmínky pro registraci se novou úpravou zásadně mění.
ps2017-091-01-003-003.u10.p14.s1 Mohl bych pokračovat dál, dají se tam najít ještě další vady a nepřesnosti, ale se raději posunu k závěrečnému shrnutí.
ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s1 Vláda nám na počátku volebního období slibovala koncepční novelu zákona o sociálních službách.
ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s2 To, co nakonec Ministerstvo práce a sociálních věcí zplodilo, nemělo většinovou podporu, jak přiznala paní ministryně, a nedostalo se ani včas do legislativního procesu.
ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s3 A my nyní máme před sebou pouhé torzo původního záměru, obsahující věci, na kterých byla plus minus shoda, a k tomu se naštěstí podařilo přihodit dlouhodobě poptávané navýšení maximální výše úhrad.
ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s4 Bohužel, a to je nejhorší, vláda a Ministerstvo práce a sociálních věcí úplně rezignovaly na nastavení dlouhodobého a předvídatelného financování, které je zoufale poptáváno jak z úrovně krajů, tak obcí, měst i samotných organizací.
ps2017-091-01-003-003.u10.p15.s5 Tento horký brambor tak bude nadále přehazován mezi těmito úrovněmi.
ps2017-091-01-003-003.u10.p16.s1 Jinými slovy, vláda selhala, nesplnila své sliby a teď se snaží podporou dílčí poslanecké novely protlačit alespoň něco.
ps2017-091-01-003-003.u10.p16.s2 I když si uvědomujeme, že je to nekoncepční a dostatečně neprojednané, vnímáme pozitivní body v návrhu i požadavky terénu a umožníme projednání tohoto materiálu na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2017-091-01-003-003.u10.p16.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-091-01-003-003.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u11.p1.s2 A nyní v rozpravě vystoupí paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová, v tuto chvíli poslední přihlášená do obecné rozpravy.
ps2017-091-01-003-003.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, nebudu dlouhá, myslím, že předřečníci všechno víceméně řekli.
ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s3 Za KSČM se ztotožňujeme s touto novelou, opravdu je to takzvané, když to můžu říct takhle drsně, vykostění toho vládního návrhu, které řešilo mimo jiné i to financování, které opravdu vnímáme v terénu a z těch připomínkových míst, že ten návrh nebyl zdařilý.
ps2017-091-01-003-003.u12.p1.s4 Ale zase tato část, která byla projednávána i s Asociací poskytovatelů sociálních služeb, která je dnes předložena, tak víceméně reaguje právě nejenom na kompromisy, ale požadavky toho terénu.
ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s1 Jsme přesvědčeni, a tak jak jsem si prošla všechny dopisy Asociace poskytovatelů služeb, nebo Svaz měst a obcí a i Asociace krajů, tak se ztotožňují a podporují tento poslanecký návrh všichni a vlastně žádají o to, aby se přijal.
ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s2 Za nás tedy prosíme, aby byl v prvním čtení, aby prošel.
ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s3 A samozřejmě ta diskuze, která se nese k určité oblasti, která asi nejvíce vzbuzuje nějaké rozpaky, myslím si, že by se měla přesunout i za účasti právě těch dalších partnerů na výbor pro sociální politiku.
ps2017-091-01-003-003.u12.p2.s4 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-091-01-003-003.u13.p1.s2 V rozpravě nyní vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-091-01-003-003.u13.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, bych se také chtěla vyjádřit za klub STAN k návrhu této novely.
ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s2 Je zřejmé, že navýšení cen u služeb je oprávněné, odůvodněné, se snadno vysvětlit a pro poskytovatele sociálních služeb je rozhodně důležité.
ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s3 Je jasné, že řada z nich zvýšené náklady, ty náklady, vstupy rostou, mzdové náklady rostou.
ps2017-091-01-003-003.u14.p1.s4 Z tohoto pohledu není vlastně o čem diskutovat.
ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s1 Na druhou stranu zde máme poskytovatele - a jak zmínila zástupkyně předkladatelů, tak souhlas s touto novelou mají téměř od všech poskytovatelů sociálních služeb.
ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s2 Na druhou stranu zde máme tedy skupinu, která je na druhé straně, a to jsou ti, kteří využívají těchto sociálních služeb a kteří si tyto sociální služby platí.
ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s3 A to je něco, co v tom zákoně tak trochu chybí.
ps2017-091-01-003-003.u14.p2.s4 Na jedné straně není možné, aby poskytovatelé měli ceny, které neodpovídají těm nákladům, ale na druhé straně není možné, aby pečující osoby, popřípadě ti, kteří využívají těchto služeb, pobírají příspěvky, a ty jim na tyto služby po zvýšení nebudou stačit.
ps2017-091-01-003-003.u14.p3.s1 To, co zde zaznělo, že se pravděpodobně někdy nemusí stát, že k navýšení těch cen nedojde, tak si myslím, že to není pravda, protože si vzpomeňte na příklad, když došlo k navýšení příspěvku na péči, a to bylo v roce 2016, tak okamžitě poskytovatelé sociálních služeb navýšili tyto ceny, a zase oprávněně, protože věděli, že pokud dojde k navýšení příspěvku na péči, tak je tam nějaká rezerva, v uvozovkách, i ze strany těch pečujících.
ps2017-091-01-003-003.u14.p3.s2 si myslím, že je potřeba upozornit na ty, kteří jsou pečujícími osobami a pobírají příspěvek na péči, nebo sami pobírají příspěvek na péči, zůstávají doma, nejdou do pobytových zařízení, a z toho jasně vyplývá, že tyto osoby šetří náklady státu.
ps2017-091-01-003-003.u14.p3.s3 Proto si myslím, že to, co v zákoně chybí, je úprava toho, jakým způsobem bude pracováno právě s tím příspěvkem na péči, a měl by být také nějakým způsobem potom valorizován, resp. navýšen, aby to zkrátka a dobře bylo fér.

Text viewDownload CoNNL-U