|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 961/ - druhé čtení

Date2021-03-23
Meetingps2017/091
Agenda Itemps2017/091/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/091schuz/s091001.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 915 • previousnext

ps2017-091-01-001-001.u15.p1.s3 Ještě než přijde paní poslankyně, přečtu jednu omluvu.
ps2017-091-01-001-001.u15.p1.s4 Omlouvá se pan ministr zdravotnictví Jan Blatný z dnešního celého jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-091-01-001-001.u15.p2.s1 Máte slovo, prosím.
ps2017-091-01-001-001.u16.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes projednáváme zákon o dětských skupinách, který byl přijat před sedmi lety.
ps2017-091-01-001-001.u16.p1.s2 Důvody pro jeho přijetí byly následující.
ps2017-091-01-001-001.u16.p2.s1 Tento zákon měl částečně a přechodně pomoci řešit nedostatečnou kapacitu v mateřských školách ve velkých městech a jejich okolí.
ps2017-091-01-001-001.u16.p2.s2 Dále měl umožnit, aby byla předškolní zařízení i v malých obcích, kde si obec nemohla dovolit zřídit mateřskou školu, buď že neměla peníze na takovou investici, nebo by neufinancovala provoz, anebo také měla malý počet dětí.
ps2017-091-01-001-001.u16.p2.s3 Zákon o dětských skupinách byl určen také jako alternativa pro ty rodiče, většinou maminky, které se chtěly nebo musely z finančních důvodů vrátit do práce, například také pro studentky.
ps2017-091-01-001-001.u16.p2.s4 Důležité bylo, že dětské skupiny se zřizovaly ve firmách a na ministerstvech.
ps2017-091-01-001-001.u16.p2.s5 Představovaly i určitou alternativu k mateřským školám, protože menší kolektiv, adaptace a příprava dětí na mateřskou školu, tam našly v dětských skupinách místo děti, pro které byl velký kolektiv nevhodný.
ps2017-091-01-001-001.u16.p3.s1 Většina z nás se shodne na tom, že dětské skupiny tuto roli, tyto důvody, pro které byl přijat zákon, rozhodně splnily.
ps2017-091-01-001-001.u16.p3.s2 A jsem moc ráda, že dnes se konečně dostává na druhé čtení, protože na tento zákon čekají nejenom poskytovatelé služeb v dětských skupinách, ale také rodiče s malými dětmi.
ps2017-091-01-001-001.u16.p3.s3 Jsem také ráda, že jsme tuto novelu konzultovali napříč politickým spektrem s jednotlivými poslankyněmi a poslanci, a doufám, že dospějeme k nějakému kompromisu, který bude ve prospěch jak poskytovatelů, tak rodičů s malými dětmi.
ps2017-091-01-001-001.u16.p4.s1 V prvním čtení vzhledem k tomu, že byl časový pres, jsem po dohodě s paní ministryní a na její žádost neuvedla některé důvody a některá úskalí tohoto zákona.
ps2017-091-01-001-001.u16.p4.s2 Dovolte mi tedy, abych je zopakovala a přednesla dnes.
ps2017-091-01-001-001.u16.p5.s1 Prvním je změna názvu z dětských skupin na jesle.
ps2017-091-01-001-001.u16.p5.s2 Samozřejmě to bude znamenat administrativní zátěž, nějaké finanční náklady.
ps2017-091-01-001-001.u16.p5.s3 Ale tak jak to zaznělo z úst paní ministryně, i tam by mohlo dojít k nějaké částečné bonifikaci řekněme, pokud by tento nový název prošel.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s1 Druhým úskalím je kvalifikace, která je potřebná pro pečující osoby.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s2 Bohužel z návrhu zákona vypadávají tak učitelky z mateřských škol, sociální pracovníci a zůstávají pouze zdravotní sestry či lékaři.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s3 Co to tedy znamená?
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s4 Že 80 % současných pečujících osob si bude muset udělat novou zkoušku, přestože již zkoušku složily - název této zkoušky je "chůva pro děti do zahájení školní docházky" - a vykonávaly pozici pečující osoby v dětských skupinách.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s5 Nejenom že to přinese velké finanční náklady.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s6 Zkouška stojí v řádu 5 000 korun, přípravné kurzy kolem 10 000 korun a to představuje finanční zátěž jak pro dětské skupiny, tak pro budoucí a současné pečující osoby, které tu zkoušku mohly složit před měsícem a budou ji muset vykonat znova.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s7 Zde vidím jako částečné řešení příslib opět Ministerstva práce a sociálních věcí, že jak kurzy, tak zkoušky budou hrazeny z Ministerstva práce a sociálních věcí, a tím by se tedy vyřešil částečně jeden problém.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s8 Ale zároveň mi připadá zbytečné, že 80 % těch, kteří takovou podobnou zkoušku složili, ji budou muset vykonat znovu.
ps2017-091-01-001-001.u16.p6.s9 O tom bude hovořit více paní poslankyně Adamová, se kterou jsme podali pozměňovací návrh.
ps2017-091-01-001-001.u16.p7.s1 Myslím si ale, že tyto dvě záležitosti nejsou úplně tím hlavním problémem, který se týká dětských skupin.
ps2017-091-01-001-001.u16.p7.s2 První a velmi z těch vážnějších úskalí tohoto zákona je zastropování příspěvku jeslím od rodičů.
ps2017-091-01-001-001.u16.p7.s3 Na jedné straně se hovoří v důvodové zprávě o tom, že se chce vytvořit systém, který bude finančně dostupný pro všechny rodiče, a zároveň aby bylo udržitelné financování.
ps2017-091-01-001-001.u16.p7.s4 A to také souvisí s tím druhým úskalím a to je nové financování, protože dostupnost pro rodiče a udržitelné financování tak, jak by to ten zákon předpokládal, resp. o jaké výši se hovoří, tak to rozhodně není možné dosáhnout těchto dvou cílů.
ps2017-091-01-001-001.u16.p8.s1 Pokud se podíváme na financování jeslí, tak je jasné, že končí peníze z Evropské unie a ten princip, který by měl, že by jesle byly financovány ze státního rozpočtu a zároveň z příspěvku od rodičů.
ps2017-091-01-001-001.u16.p8.s2 Pokud říkáme, že chceme vytvořit systém, který je podobný tomu systému financování v mateřských školách, tak se pojďme podívat na srovnání mateřských škol a financování jeslí.
ps2017-091-01-001-001.u16.p9.s1 Financování mateřských škol tři pilíře.
ps2017-091-01-001-001.u16.p9.s2 Prvním pilířem je takzvaný normativ na mzdy a platy, který je ve výši 5 000 korun, který je ze státního rozpočtu.
ps2017-091-01-001-001.u16.p9.s3 Druhým pilířem jsou peníze na další provozní náklady, jako je vodné, elektřina, drobné opravy, a tyto náklady platí obec.
ps2017-091-01-001-001.u16.p9.s4 Ale zároveň dostává na jedno místo ve školce příspěvek z rozpočtového určení daní a to je 9 % z celkové částky na jednoho žáka rozpočtového určení daní.
ps2017-091-01-001-001.u16.p9.s5 Třetím pilířem financování mateřských škol je takzvané školkovné, které bývá ve výši 500 korun a výše, a to zůstává také mateřské škole.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s1 Teď se pojďme podívat na jesle.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s2 Jesle v prvním pilíři jsou na tom podobně jako mateřské školy.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s3 Podle normativu dostanou peníze zjednodušeně řečeno na mzdy a platy.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s4 A jak jsem zaznamenala částku, která by přicházela v úvahu, jedná se o výši 7 500 korun, a to z toho důvodu, že péče o děti menší než v mateřské škole je dražší.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s5 Druhý pilíř ovšem - to jsou ty další provozní náklady - zcela vypadává.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s6 Novela zákona o dětských skupinách s ním nepočítá.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s7 Nepočítá s příspěvkem ze státního rozpočtu, a tím pádem pokud hovoříme o zastropování - a o třetím pilíři financování jeslí, kterým je příspěvek od rodičů - tak nám zde vznikne obrovská díra.
ps2017-091-01-001-001.u16.p10.s8 A opět si pokládáme otázku, zda dostupnost pro rodiče a udržitelné financování jdou ruku v ruce.
ps2017-091-01-001-001.u16.p11.s1 A právě z tohoto důvodu podáváme pozměňovací návrh, který do příspěvku od státu zařadí i takzvané další provozní náklady, to je tedy vodné, stočné, nájem budov a podobně.
ps2017-091-01-001-001.u16.p11.s2 Tuto částku bude, jak je stanoveno v zákoně, určovat vláda.
ps2017-091-01-001-001.u16.p11.s3 Tímto pozměňovacím návrhem uvolníme ruce vládě, aby mohla navýšit tu částku, kterou dnes předpokládá na mzdové náklady, ze 7 500 korun na částku vyšší, tak aby byl pokryt provoz dětským skupinám, tedy jeslím.
ps2017-091-01-001-001.u16.p12.s1 Druhý pozměňovací návrh - podnět přišel od starostů a starostek z menších obcí.
ps2017-091-01-001-001.u16.p12.s2 To byly ty obce, které si zřídily dětskou skupinu, spíše to byly obce malé, a to z toho důvodu, že si nemohly dovolit mateřskou školu, investice pro byla nedostupná, provoz by neutáhly a měly malý počet dětí, a přesto chtěly mít předškolní zařízení právě u sebe v obci.
ps2017-091-01-001-001.u16.p12.s3 Šlo jim o to, aby zajistily služby pro mladé rodiny, protože jak víme, vylidňování venkova je fakt.
ps2017-091-01-001-001.u16.p12.s4 Dalším důvodem bylo to, že děti z jejich obce se nedostaly do nejbližší školky v jiné obci.
ps2017-091-01-001-001.u16.p13.s1 Proto navrhujeme, aby v takovéto obci mohly dětské skupiny fungovat i nadále, a to do zahájení školní docházky.
ps2017-091-01-001-001.u16.p13.s2 Těch obcí není mnoho, je jich kolem třiceti, dětských skupin, které zřizují obce.
ps2017-091-01-001-001.u16.p13.s3 Zároveň by takováto zařízení, respektive obec, dostávala příspěvek ze státního rozpočtu, tedy od státu, a také by zůstalo zachováno předškolní zařízení právě v těchto malých obcích z těch důvodů, jaké jsem uvedla.
ps2017-091-01-001-001.u16.p13.s4 Otázkou bylo, jak zvolit hranici, co jsou to malé obce.
ps2017-091-01-001-001.u16.p13.s5 My jsme v původním návrhu, který jste možná v systému viděli, navrhovali, že by to platilo pro obce do tisíce obyvatel, ovšem z Ministerstva financí přišla oprávněná výtka, že by mohlo dojít k tomu, že se vám přistěhují do vsi dva lidé, počet obyvatel stoupne nad tisíc a fungující a dotovaná služba od státu zkrátka a dobře bude muset v obci skončit.
ps2017-091-01-001-001.u16.p13.s6 Nebudu zde rozebírat přesně ty tabulky, ze kterých jsme vycházeli, to případně představím na výboru pro sociální politiku, ale určili jsme a zvolili jsme jiný způsob a omezili jsme to tím, že se to bude týkat obcí prvního typu, které by tedy mohly mít zachovanou dětskou skupinu, tedy jesle, do zahájení školní docházky, ovšem s tím, že na svém území nezřizují a nemají zřízenu mateřskou školu.
ps2017-091-01-001-001.u16.p14.s1 Doufám, že tyto oba návrhy najdou u vás pochopení, protože si myslím, že tak jak jsme to konzultovali, mají podporu většiny z vás a že to pomůže tomu, aby ten zákon byl tak dobrý, jako bylo doposud fungování dětských skupin.
ps2017-091-01-001-001.u16.p14.s2 Děkuji.
ps2017-091-01-001-001.u17.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2017-091-01-001-001.u17.p1.s2 Slovo předám panu poslanci Juchelkovi a připraví se pan poslanec Čižinský.
ps2017-091-01-001-001.u18.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-091-01-001-001.u18.p1.s2 mám tedy tři pozměňovací návrhy, z čehož dva jsou technicistní a ten další je ten, který tady v Poslanecké sněmovně rezonuje poněkolikáté, a to je zrušení zastropování plateb pro rodiče.
ps2017-091-01-001-001.u18.p2.s1 První pozměňovací návrh se týká toho, že nahrazuji číslo 3 číslem 10, a to právě u doby, kdy se mají uchovávat elektronicky pro nezbytnou kontrolu de facto údaje ohledně příspěvku, který budou dětské skupiny pobírat.
ps2017-091-01-001-001.u18.p2.s2 Pro účely prokázání obsazenosti kapacitního místa prostřednictvím elektronického přihlášení nebo elektronické aplikace nahrazuji to, aby smlouvy, které uzavře dětská skupina s rodiči, mohly být nahrazeny jenom čestným prohlášením poskytovatele.
ps2017-091-01-001-001.u18.p2.s3 Tady toto je i v rámci Evropské unie a Evropské komise.
ps2017-091-01-001-001.u18.p3.s1 Druhý pozměňovací návrh, tam upravuji, posunuji o měsíc, a to z 25. června na 25. května a z 25. října na 25. září, výplatu záloh, tak aby poskytovateli nevznikla větší prodleva při zabezpečení finančních prostředků na provoz jeslí ze státního příspěvku, a byla tak zajištěna kontinuita poskytované služby pro nejmladší děti a zachování jistoty rodičů, kteří potřebují efektivně sladit svůj rodinný a pracovní život.
ps2017-091-01-001-001.u18.p4.s1 A třetí pozměňovací návrh se týká, tak jak tady zmínila i paní kolegyně Kovářová, zastropování plateb pro rodiče.
ps2017-091-01-001-001.u18.p4.s2 Vzhledem k tomu, že jesle fungují na nevýdělečném principu a v různých regionech naší republiky mohou být náklady na provoz dětských skupin různé, tak navrhuji odstranit zastropování částky, kterou může rodič uhradit na náklady obsazeného kapacitního místa.
ps2017-091-01-001-001.u18.p5.s1 Ke všem třem pozměňovacím návrhům se poté přihlásím i v podrobné rozpravě.
ps2017-091-01-001-001.u18.p5.s2 Děkuji moc.
ps2017-091-01-001-001.u19.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-091-01-001-001.u19.p1.s2 A o slovo poprosím pana poslance Čižinského, připraví se pan poslanec Bauer.
ps2017-091-01-001-001.u20.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-091-01-001-001.u20.p1.s2 Aby byl splněn cíl tohoto zákona, tak je skutečně potřeba přijmout pozměňovací návrhy, jinak budeme velmi riskovat.
ps2017-091-01-001-001.u20.p1.s3 bych tedy rád načetl několik pozměňovacích návrhů kolegyně Pavly Golasowské.
ps2017-091-01-001-001.u20.p2.s1 Jedná se o pozměňovací návrh 7200, který odstraňuje zastropování příspěvku pro rodiče a současně prodlužuje dobu, kterou bude uznávána kvalifikace chůva pro děti.
ps2017-091-01-001-001.u20.p2.s2 Sněmovní dokumenty 7820 a 7821 modifikují právě věková omezení pro umístění dětí do jeslí.
ps2017-091-01-001-001.u20.p2.s3 A sněmovní dokument 7804 umožňuje, aby rodič mohl uplatnit daňovou slevu za umístění dítěte nejen v zařízení péče o dítě provozovaném živnostensky, ale i jinak, především neziskově prostřednictvím zapsaných ústavů a spolků.
ps2017-091-01-001-001.u20.p3.s1 A ještě bych tady rád uvedl a zdůvodnil tři své pozměňovací návrhy.
ps2017-091-01-001-001.u20.p4.s1 Sněmovní dokument 7817, tam navrhuji věkové omezení pro umístění dětí do jeslí na čtyři roky věku.
ps2017-091-01-001-001.u20.p4.s2 Je to jakýsi kompromis mezi tím, co prosazuje ministerstvo, a tím, co by bylo podle mého názoru nejlepší, to znamená ponechat to bez omezení.
ps2017-091-01-001-001.u20.p5.s1 Dále sněmovní dokument 7833, je to pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu kolegyně poslankyně Kovářové, který by to zrušení věkového limitu pro malé obce rozšířil na všechny obce, protože i větší obce řeší ad hoc situaci, kdy nejsou schopny zabezpečit péči o děti, a tento pozměňovací návrh by jim dal potřebnou flexibilitu.
ps2017-091-01-001-001.u20.p6.s1 A sněmovní dokument 7824 ruší nepřiměřeně vysoké požadavky na osvětlení týkající se malých dětských skupin.
ps2017-091-01-001-001.u20.p6.s2 Jedná se skutečně o velmi důležitý pozměňovací návrh, protože pokud to schválíme špatně, tak reálně ty dětské skupiny zrušíme, protože nebudou schopny ty požadavky splnit.
ps2017-091-01-001-001.u20.p6.s3 Hygiena je schopna kontrolovat jenom požadavky podle vyhlášky - a co požadavky, které nebudou schopny dětské skupiny plnit?
ps2017-091-01-001-001.u20.p6.s4 Děkuji.
ps2017-091-01-001-001.u21.p1.s1 Děkuji také.
ps2017-091-01-001-001.u21.p1.s2 Pan poslanec Bauer je na řadě a připraví se paní poslankyně Richterová.
ps2017-091-01-001-001.u22.p1.s1 Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené kolegyně, kolegové, bych zde rád ve druhém čtení krátce zopakoval stanovisko poslaneckého klubu Občanské demokratické strany a současně vyjádřil svůj smutek nad tím, že projednávání zákona o dětských skupinách bohužel, a opakuji bohužel, probíhá přesně tak, jak jsme předpovídali, jak jsem to dokonce předpovídal i sám.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s1 ODS od samotného začátku s vládním návrhem zásadně nesouhlasila.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s2 Také je pravda říci, že jsme byli jediní, protože jsme dávali návrh na zamítnutí.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s3 My jsme totiž považovali za chybu pouštět tento návrh zákona dál do legislativního procesu.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s4 Neviděli jsme a nevidíme ani teď žádný důvod, proč zasahovat do nastavení dětských skupin podle původního zákona, který podle našeho i mého názoru je funkční.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s5 Ten stanovil pravidla, podle kterých dětské skupiny fungovaly zcela bez problémů a ke spokojenosti rodičů i dětí.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s6 Jediné, co podle našeho názoru vláda měla řešit, bylo pokračování jejich financování poté, co nebude možné čerpat evropské fondy.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s7 To byl hlavní úkol této vlády i paní ministryně.
ps2017-091-01-001-001.u22.p2.s8 Právě proto jsme chtěli vládě tento návrh vrátit a jasně nastavit mantinely, aby přestala strkat nos do věcí, které fungují, a vyřešila pouze časově naléhavý problém spojený s financováním.

Text viewDownload CoNNL-U