|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-26 ps2017-088-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Informace vlády o pandemické situaci a dalším postupu

Date2021-02-26
Meetingps2017/088
Agenda Itemps2017/088/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/088schuz/s088020.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 972 • previousnext

ps2017-088-01-002-002.u1.p1.s1 2.
ps2017-088-01-002-002.u1.p1.s2 Informace vlády o pandemické situaci a dalším postupu
ps2017-088-01-002-002.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal ministr zdravotnictví Jan Blatný, a pak tady mám nějaká přednostní práva, je začnu sbírat.
ps2017-088-01-002-002.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-088-01-002-002.u1.p2.s3 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2017-088-01-002-002.u1.p2.s4 ještě poprosím Sněmovnu, aby se uklidnila.
ps2017-088-01-002-002.u1.p2.s5 Tento bod jsme si zařadili tak, abychom dostali informaci, a myslím, že bychom ji měli dostat v klidu a pozornosti.
ps2017-088-01-002-002.u1.p2.s6 Prosím, pane ministře.
ps2017-088-01-002-002.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové poslankyně, poslanci, dovolte mi shrnout důvody, které nás vedou k opatřením, o kterých budu následně hovořit, a k tomu, abych se také vyjádřil, zda jsou či nejsou možná v různých situacích, v krizovém, nebo nouzovém stavu, pandemickém stavu, nebo bez obou dvou těchto norem.
ps2017-088-01-002-002.u2.p1.s2 Budu se snažit být stručný.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s1 V současné době je reprodukční číslo asi 1,2 a bude směřovat k vyššímu, podle odhadu k hodnotám mezi 1,3 a 1,4.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s2 Je kontinuální růst počtu případů COVID-19, současné denní hodnoty jsou v mezitýdenním srovnání - v mezitýdenním srovnání! - o 25 % vyšší.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s3 Aktuální sedmidenní klouzavý průměr 10 258 je nejvyšší od 13. ledna 2021.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s4 Je více než 30procentní nárůst v mezitýdenním srovnání v hlavním městě Praha, ve Středočeském kraji, v Plzeňském kraji, v Ústeckém kraji a ve Zlínském kraji.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s5 Sedmitýdenní incidence čili počet případů na 100 000 obyvatel za sedm dní, je aktuálně na hodnotách 671 a opět je nejvyšší od 13. ledna.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s6 V 52 okresech ze 77 je sedmidenní incidence vyšší než 500 případů na 100 000 obyvatel, v 17 okresech pak dokonce vyšší než 1 000 případů na 100 000 obyvatel.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s7 Nárůst počtu případů ve věkové kategorii 65+, aktuálně je hlášen dlouhodobý průměr nad 1 400, k dnešnímu dni dokonce kolem 2 000 případů, a nejvyšší je opět tento průměr v současné době ve Středočeském kraji.
ps2017-088-01-002-002.u2.p2.s8 Podotýkám, že ve chvíli, kdy víme, že zhruba třetina této rizikové populace skončí během 10 dnů v nemocnici s vysokou pravděpodobností, znamená to, že v průběhu příštího týdne se budou počty denních příjmů do nemocnic pohybovat kolem 700 za den.
ps2017-088-01-002-002.u2.p3.s1 Situace v oblasti nemocniční péče je i nadále vysoce nepříznivá vzhledem k narůstajícímu počtu celkových hospitalizací, ale zejména počtu pacientů v těžkém stavu, vyžadujících vysoce intenzivní péči.
ps2017-088-01-002-002.u2.p3.s2 Aktuálně je hospitalizováno více než 7 000 pacientů, zhruba 1 400 pacientů bylo včera na jednotkách intenzivní péče a ve většině krajů jsou jednotky intenzivní péče v kritickém stavu pod tlakem.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s1 Celý systém se blíží hranici své kapacity a jsou nutné intenzivní převozy pacientů mezi jednotlivými kraji, bez kterých by tento systém nemohl fungovat vůbec, je 740 lidí na umělé plicní ventilaci.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s2 vám tady ukážu aspoň takto formou obrázků tři modely, které jsou koncipovány podle toho, jestli by došlo k tomu, že bychom se chovali pouze podle zákona o ochraně veřejného zdraví, což v podstatě znamená rozvolnění.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s3 Ukážu to tady tahle (ukazuje model), abychom to všichni viděli.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s4 Ta červená křivka je to, co se bude dít, ta žlutá křivka je to, co se v současné době děje.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s5 Jinými slovy, vidíte, že žlutá a červená křivka se velmi shodují.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s6 To znamená, že ten model se trefuje.
ps2017-088-01-002-002.u2.p4.s7 Když bych to převedl do řeči čísel, při aplikaci tohoto modelu by ke konci března byly nové případy onemocnění za den nad hodnotami 35 000 denně.
ps2017-088-01-002-002.u2.p5.s1 Tento druhý model je, jakým způsobem by situace vypadala, když by se jednalo o částečné posílení opatření, se to zhruba přeložit jako při aplikaci takzvaného pandemického zákona.
ps2017-088-01-002-002.u2.p5.s2 Opět ukážu obrázek (ukazuje), kde vidíte, že sice ta červená křivka nejde úplně nahoru, ale poměrně dlouho se drží na tomto plató.
ps2017-088-01-002-002.u2.p5.s3 Když to převedu do řeči čísel, potom v průběhu celého března a pravděpodobně i déle jsou odhadované denní počty nad 20 000 denně nových diagnóz, a z toho samozřejmě vyplývající i zátěž nemocnic.
ps2017-088-01-002-002.u2.p6.s1 V případě, že budou aplikována razantní opatření, o kterých budu za chvíli hovořit, potom je tady třetí obrázek (ukazuje), kde vidíte, že tady dochází k zásadnímu zlomu.
ps2017-088-01-002-002.u2.p6.s2 Toto je ten třetí model.
ps2017-088-01-002-002.u2.p6.s3 I v tomto případě ale prosím, musíme počítat s tím, že v průběhu přelomu února, března, to znamená v příštím jednom dvou týdnech, bude situace znamenat další kulminaci k hodnotám kolem 20 000 nově diagnostikovaných osob denně, a z toho vyplývající zátěž nemocnic.
ps2017-088-01-002-002.u2.p6.s4 Dojde ale k tomu, podle tohoto modelu, že se situace zvrátí a následně dojde k poklesu, takže ve druhé polovině března budeme moci podle tohoto modelu být na číslech velmi podobných těm, která jsou nyní.
ps2017-088-01-002-002.u2.p7.s1 Jaká zásadní opatření tedy navrhujeme zavést a používat k tomu, abychom zastavili toto razantní, velmi rychlé a velmi nebezpečné zrychlující se šíření epidemie?
ps2017-088-01-002-002.u2.p8.s1 Povinné nošení FFP2 respirátorů nebo zdravotnické obličejové masky či podobného prostředku na veřejnosti i v zaměstnání.
ps2017-088-01-002-002.u2.p8.s2 Jsou tam samozřejmě některé výjimky, do kterých teď nechci zasahovat, například pro děti nebo pro určité rizikové provozy.
ps2017-088-01-002-002.u2.p8.s3 Pouze FFP2 respirátory potom v prodejnách, ve veřejné dopravě, zdravotnických zařízeních a sociálních pobytových službách.
ps2017-088-01-002-002.u2.p9.s1 Povinné antigenní testování včetně samotestování pro zaměstnance ve firmách.
ps2017-088-01-002-002.u2.p10.s1 Důrazné doporučení, aby všichni zaměstnanci, u kterých to je z provozních důvodů možné, pracovali na dálku, takzvaný home office.
ps2017-088-01-002-002.u2.p11.s1 Uzavření všech škol a mateřských škol a dětských skupin.
ps2017-088-01-002-002.u2.p11.s2 Bude zachována jen existence určených škol a mateřských škol pro nezbytná povolání, jako jsou zaměstnanci Integrovaného záchranného systému a další složky, které potřebujeme pro krizové řízení epidemie, zdravotníci apod.
ps2017-088-01-002-002.u2.p12.s1 Omezení prodeje jen na nezbytně nutné zboží.
ps2017-088-01-002-002.u2.p12.s2 Nebudu teď ty výjimky číst, jedná se o redukci počtu doposud otevřených obchodů.
ps2017-088-01-002-002.u2.p13.s1 Nadále zákaz poskytování služeb v provozovnách a omezená možnost ubytování - tam změna není.
ps2017-088-01-002-002.u2.p14.s1 Pokračování zákazu nočního vycházení mezi 21. a 5. hodinou ranní s omezenými výjimkami.
ps2017-088-01-002-002.u2.p15.s1 Povinnost pohybovat se pouze v okrese, kde osoba bydliště, s výjimkami například cesty do zaměstnání, k výkonu podnikatelské činnosti nebo činnosti nebo návštěvy zdravotnického zařízení.
ps2017-088-01-002-002.u2.p15.s2 V těch ostatních případech, jako je například cesta za sportem nebo do přírody, další omezení uvnitř těchto okresů.
ps2017-088-01-002-002.u2.p15.s3 Je nutné zajistit, aby tato opatření mohla být rovněž vymáhána.
ps2017-088-01-002-002.u2.p15.s4 Bez nouzového stavu je naprosto jasné, že tato opatření, a tudíž i tento graf (ukazuje graf), není realizovatelný.
ps2017-088-01-002-002.u2.p16.s1 Bez nouzového stavu totiž nelze zejména nařídit zákaz nočního vycházení, omezit pohyb na stanovenou vzdálenost od bydliště, omezovat shlukování lidí na veřejnosti, a zejména také nařídit pracovní povinnost potřebným zaměstnancům, bez kterých se náš zdravotní systém v současné době neobejde.
ps2017-088-01-002-002.u2.p16.s2 Nebylo by také možné určit školy pro nezbytná povolání, jako jsou zaměstnanci složek Integrovaného záchranného systému, zdravotníků, orgánů ochrany veřejného zdraví apod.
ps2017-088-01-002-002.u2.p17.s1 Nečetl jsem zde paragrafové znění, ale znovu to shrnu.
ps2017-088-01-002-002.u2.p17.s2 Jedná se o nezbytné a povinné nošení definovaných ochranných prostředků, s velkým důrazem a zpřísněním na minimálně FFP2 v určitých lokalitách.
ps2017-088-01-002-002.u2.p17.s3 Jedná se o povinné antigenní testování v podnicích, ve firmách, maximalizaci home office, uzavření všech edukačních aktivit, omezení prodeje, pokračování v zastavení ubytování, pokračování v nočním zákazu vycházení a výrazné omezení mobility osob s tím, že ve chvíli, kdy budou muset z nějakého přesně definovaného důvodu, jakým může být například pracovní povinnost, vycestovat mimo svůj okres, tak to bude kontrolováno.
ps2017-088-01-002-002.u2.p17.s4 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-088-01-002-002.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-088-01-002-002.u3.p1.s2 Nyní zde mám nějaká přednostní práva, nicméně pan vicepremiér a ministr vnitra Hamáček poprosil, že by doplnil tuto zprávu vlády, takže pokud nikdo nic nenamítá - pan poslanec Jurečka, který je přihlášen jako první, říká, že nenamítá - tak bych mu dal nyní slovo.
ps2017-088-01-002-002.u3.p1.s3 Ještě bych podotkl, že pokud nikdo není proti, tak by se role zpravodaje ujal pan poslanec Výborný.
ps2017-088-01-002-002.u3.p1.s4 Takže bych ho poprosil, aby zaujal své místo u stolku zpravodajů.
ps2017-088-01-002-002.u3.p1.s5 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-088-01-002-002.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-088-01-002-002.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, na ranní poradě nebo na tom jednání, kdy jsme diskutovali opatření, která vláda plánuje, nejvíce kontroverze nebo nejvíce debaty vzbudilo opatření, které se týká volného pohybu, tak mi dovolte ho v několika větách vysvětlit, protože věřím, že si to vysvětlení vyžaduje, a bude naším úkolem v následujících hodinách a dnech pečlivě vysvětlovat všem našim občanům, jak mají postupovat.
ps2017-088-01-002-002.u4.p2.s1 Pan ministr Blatný nás tady všechny informoval, jaká je situace z hlediska nárůstu hospitalizací, z hlediska obložnosti lůžek, lůžek intenzivní péče, a je evidentní, že na to je jediný recept - recept, který se používal a používá všude ve světě, a to je razantní snížení mobility.
ps2017-088-01-002-002.u4.p3.s1 My jsme jako Ministerstvo vnitra samozřejmě pracovali se zadáním najít řešení, které bude účinné a které bude kontrolovatelné či vymahatelné.
ps2017-088-01-002-002.u4.p3.s2 Vzhledem k tomu, že ve společnosti, ale ani ve vládě nepanuje konsenzus na tom, zda by se ta omezující opatření měla týkat průmyslu, či nikoliv, máme relativně omezený prostor působnosti, a z logiky věci tedy to hlavní omezení musí mířit do mobility obyvatelstva.
ps2017-088-01-002-002.u4.p3.s3 Když jsme hledali správné řešení pro Českou republiku, tak jsme studovali opatření, která použily a používají země EU.
ps2017-088-01-002-002.u4.p3.s4 Koukali jsme se na portugalský model, španělský, francouzský, irský, německý.
ps2017-088-01-002-002.u4.p3.s5 Každá země svoje specifikum buď z hlediska nějakých podmínek pro mobilitu, nebo z hlediska prokazování, ale pokud hledáme nějaký společný jmenovatel, tak je to velmi razantní omezení.
ps2017-088-01-002-002.u4.p3.s6 Tudíž přicházíme s omezením pohybu mimo okresy.
ps2017-088-01-002-002.u4.p4.s1 Znovu říkáme, je to opatření nouzové, je to opatření extrémní a je to opatření časově omezené.
ps2017-088-01-002-002.u4.p4.s2 Jsme přesvědčeni, a pan ministr Blatný vám to ukazoval na těch křivkách, že pokud to společně tři týdny vydržíme, tak kýžený efekt se dostaví a ta křivka se zlomí.
ps2017-088-01-002-002.u4.p4.s3 To samozřejmě by byla dobrá zpráva jak pro naše zdravotníky, tak de facto pro všechny, protože by tady aspoň byla naděje, že po těch třech týdnech, plus samozřejmě nějaká potřebná inkubační doba, by ta zátěž, která je kladena na naše zdravotníky, mohla konečně klesnout a my bychom se mohli soustředit, samozřejmě v době omezení, ale i potom, na ten hlavní cíl, a to je proočkovat maximum populace.
ps2017-088-01-002-002.u4.p5.s1 Tudíž rozumím tomu, že to opatření je kontroverzní, že to opatření vzbudí velké diskuze, nicméně z našeho pohledu je to opatření naprosto nezbytné.
ps2017-088-01-002-002.u4.p5.s2 Smyslem toho opatření není nikoho šikanovat, terorizovat.
ps2017-088-01-002-002.u4.p5.s3 Smyslem toho opatření je primárně apelovat na naše občany, aby si uvědomili závažnost situace, a tak, jak to říkám víceméně celou tu krizi, zůstali doma.
ps2017-088-01-002-002.u4.p5.s4 Rozumím tomu, že to nikoho nebaví, že všichni by chtěli cestovat, navštěvovat svoje kamarády, děti chtějí na hřiště, obzvlášť jestli se zlepší počasí, ale prostě to ještě chvíli musíme vydržet.
ps2017-088-01-002-002.u4.p6.s1 Proto jdeme s omezením na pohyb mimo okresy, v rámci okresů, a bohužel, každý materiál nějak vzniká, každý materiál je podroben nějaké diskuzi, takže vznikají různé pracovní verze.
ps2017-088-01-002-002.u4.p6.s2 My jsme jednu z těch verzí představili dneska ráno na poradě a je v médiích, že Ministerstvo vnitra chce omezit pohyb na kilometr od bydliště.
ps2017-088-01-002-002.u4.p6.s3 Ano, byla to jedna z pracovních verzí.
ps2017-088-01-002-002.u4.p6.s4 Předesílám, že Irsko pět kilometrů, jsou státy, které mají 500 metrů.
ps2017-088-01-002-002.u4.p6.s5 My jsme pracovali s tím jedním kilometrem v případě cest do přírody či za sportem.
ps2017-088-01-002-002.u4.p7.s1 Debatovali jsme o tom s kolegy z opozice.
ps2017-088-01-002-002.u4.p7.s2 Uvědomujeme si, že to je velmi razantní a velmi tvrdé, tudíž ten materiál dozná změny a finální návrh je, aby , pokud lidé chtějí trávit část volného času mimo svoje bydliště, typicky se chtějí proběhnout, projet na kole, projít, aby se pohybovali v katastru dané obce, ve které bydlí.
ps2017-088-01-002-002.u4.p7.s3 To znamená, nebude to omezeno kilometry, ale shodli jsme se na tom, že pokud na to aplikujeme hranice nebo katastr obce, ve které bydlí, tak je to snesitelné.
ps2017-088-01-002-002.u4.p7.s4 Rovnou předesílám, že v Praze bude nejjednodušší vzít Prahu jako jednu obec a nedělit ji na katastrální území, protože těch je asi 120, ale prostě říci, že se ti lidé za účelem sportu a cest do přírody budou pohybovat v rámci hranic, chcete-li, obce, ve které bydlí.
ps2017-088-01-002-002.u4.p8.s1 Co se týká cest mimo okres, je tam jasně stanoveno, za jakým účelem.
ps2017-088-01-002-002.u4.p8.s2 To znamená, neomezujeme cesty do zaměstnání, plus je tam taxativně vymezeno několik dalších výjimek.
ps2017-088-01-002-002.u4.p8.s3 S výjimkou cesty do zaměstnání, kde předpokládáme, že zaměstnanec je schopen doložit fakt, že je zaměstnán, buď pracovní smlouvou, nebo nějakou průkazkou nebo jiným způsobem, kde je napsána adresa firmy, tak u ostatních výjimek - cesta na nákup, cesta s cílem pečovat o blízkou osobu, cesta k lékaři, cesta na úřad, pokud vede mimo okres - jsme přišli s řešením, které je ve Francii.
ps2017-088-01-002-002.u4.p8.s4 To znamená, občan před tím, než opustí svoje bydliště, tak na kus papíru, chcete-li, napíše zjednodušenou formu čestného prohlášení, kdy stanoví, kdy byt opouští a kam jede, respektive kterou tu výjimkou využívá, a v případě kontroly to předloží policii, takže by měla odpadnout nějaká možnost vymýšlení výmluv na místě.
ps2017-088-01-002-002.u4.p8.s5 Je to takové řešení papír-tužka, ale musím říct, že ve Francii to fungovalo velmi dobře, a je to řešení méně invazivní do soukromí než například řecký model, kdy lidé museli posílat esemesky a čekali na schválení, či nějaké jiné modely.
ps2017-088-01-002-002.u4.p8.s6 Takže my jsme hledali i model, který je co nejméně invazivní do soukromí našich obyvatel.
ps2017-088-01-002-002.u4.p9.s1 Takže toto je vysvětlení toho asi nejtvrdšího opatření.
ps2017-088-01-002-002.u4.p9.s2 Samozřejmě, Policie ČR, ani kdyby byla stoprocentně posílena armádou, nemůže stát na všech silnicích, nemůže stát na všech železničních tratích, nemůže stát všude, takže primární dodržování bude na našich občanech.
ps2017-088-01-002-002.u4.p9.s3 A prostě odmítám akceptovat to, že naši občané jsou ti, kteří ze 100 % nedodržují.
ps2017-088-01-002-002.u4.p9.s4 věřím, že drtivá většina lidí pochopí naléhavost toho opatření a dodržovat ho bude, a pokud policie bude postupovat namátkovými kontrolami, popřípadě nějakými cílenými kontrolami ve větším počtu a ve větších plochách, tak to bude jenom postup, který dodá na důrazu nebo na urgenci celé materie, ale věřím, že 90 % či ještě více, ideálně skoro 100 % našich obyvatel vnímá ten problém, vnímá tu naléhavost a vnímá obrovský tlak na jednotky intenzivní péče a na naše zdravotníky.
ps2017-088-01-002-002.u4.p9.s5 V principu je to o tom, aby lidé zůstali doma, a když jdou ven, aby si vzali respirátor, a tím pomohli našim zdravotníkům.
ps2017-088-01-002-002.u4.p10.s1 Věřím, že jsem to vysvětlil dostatečně.
ps2017-088-01-002-002.u4.p10.s2 Policie nebo policisté samozřejmě dostanou k dispozici pokyny, jak mají postupovat.
ps2017-088-01-002-002.u4.p10.s3 Rozumím tomu, že celá řada našich obyvatel bydlí jinde, než trvalé bydliště uvedené v občance.

Text viewDownload CoNNL-U