|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-003-494 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

494. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1170/ - druhé čtení

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/494
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087345.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 649 • previousnext

ps2017-087-11-003-494.u1.p1.s1 494.
ps2017-087-11-003-494.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1170/ - druhé čtení
ps2017-087-11-003-494.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček.
ps2017-087-11-003-494.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-087-11-003-494.u1.p2.s3 Prosím, pane ministře.
ps2017-087-11-003-494.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-11-003-494.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, jsem ten vládní návrh podrobně odůvodnil v prvním čtení, druhé čtení slouží k diskuzi a odůvodnění pozměňovacích návrhů, takže nebudu zdržovat a dám prostor kolegům, kteří jsou přihlášeni.
ps2017-087-11-003-494.u2.p1.s3 Děkuji.
ps2017-087-11-003-494.u3.p1.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-087-11-003-494.u3.p1.s2 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 1170/1.
ps2017-087-11-003-494.u3.p1.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavně-právního výboru poslanec Marek Benda a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-087-11-003-494.u3.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-087-11-003-494.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo, vážený pane ministře - (Rozhlíží se.)- páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, jedná se o velmi sledovaný tisk, který vznikl na základě překvapivého a řekněme velmi pozdního rozhodnutí Ústavního soudu, které vypustilo možnost spočítat volby.
ps2017-087-11-003-494.u4.p2.s1 Jak všichni víte, tak tady byly dva návrhy.
ps2017-087-11-003-494.u4.p2.s2 Jeden návrh kolegů z KDU-ČSL, poté vládní návrh, který dokonce přicházel ve variantách.
ps2017-087-11-003-494.u4.p2.s3 Ústavně-právní výbor po nějaké dalekosáhlé domluvě, řekl bych napříč politickým spektrem, upřednostnil vládní návrh jako nosič dohody, která by měla na půdě Poslanecké sněmovny vzniknout, a doporučil komplexní pozměňovací návrh, který myslím, že bychom měli, na začátek, nebo na konec obecné rozpravy, hlasovat, aby bylo jasné, k čemu se návrhy předkládají, i proto, že vládní návrh je variantní, takže se musíme nějakým způsobem vypořádat s tím, kam se pokračuje.
ps2017-087-11-003-494.u4.p2.s4 Teď nechci říci, že hlasování pro komplexní pozměňovací návrh ústavně-právního výboru znamená souhlas se vším, co v něm je.
ps2017-087-11-003-494.u4.p2.s5 Je mi jasné, že někteří s tím mohou mít problém, ale musíme mít nějaký nosič, a také všechny návrhy, které byly zatím předkládány a které jsou v systému, směřují právě k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu.
ps2017-087-11-003-494.u4.p3.s1 Abych stručně odůvodnil, co je obsahem usnesení ústavně-právního výboru: je to ona dohoda, která předtím byla většinově na půdě Poslanecké sněmovny uzavřena.
ps2017-087-11-003-494.u4.p3.s2 To znamená, jde se variantou 1 vládního návrhu zákona, tedy 14 volebních krajů, tak jak jsme na zvyklí.
ps2017-087-11-003-494.u4.p3.s3 Dochází k lehké úpravě načítacích klauzulí pro koalice - z vládního návrhu 7-9-11 se mění na pouze dvě hranice, a to 8 pro koalice dvou stran a 11 pro koalice tří a více stran.
ps2017-087-11-003-494.u4.p4.s1 Dále je v návrhu obsažen přepočítávací systém, kde v prvním kole v prvním skrutiniu dochází k přepočítání systémem Imperiali plus 2.
ps2017-087-11-003-494.u4.p4.s2 Asi zase všichni tušíme trochu, co to je, kde jde o to, že více mandátů je přerozděleno v prvním skrutiniu v rámci volebních krajů, a to zejména těch menších volebních krajů, protože samozřejmě v těch větších všechny systémy fungují fakticky jako poměrné.
ps2017-087-11-003-494.u4.p4.s3 Teprve posléze následuje druhé skrutinium, které provádí ono vyrovnání, ke kterému nás vyzýval Ústavní soud ve svém rozhodnutí, ono vyrovnání mezi politickými stranami na základě jejich celostátních výsledků, nikoliv krajských výsledků, a tam vznikl spor, který asi všichni tady známe a vnímáme, jakým způsobem budou přidělovány mandáty ve druhém skrutiniu.
ps2017-087-11-003-494.u4.p4.s4 Návrh, který jsem předložil na půdu ústavně-právního výboru a který byl tímto výborem schválen, předpokládal, že tak, jak tomu bylo v minulosti, bude vyzvána příslušná politická strana, respektive koalice, respektive hnutí, samozřejmě, k tomu, aby stanovilo pořadí krajů, regionů krajů, ve kterých budou dodatečné mandáty z druhého skrutinia přiděleny.
ps2017-087-11-003-494.u4.p4.s5 K tomuto návrhu se přiklonila většina ústavně-právního výboru, ale je mi naprosto jasné a zřejmé, že tady zazní návrhy, které směřují jiným směrem.
ps2017-087-11-003-494.u4.p5.s1 Nevím, jestli bude požadavek, abychom hlasovali o tom, že se za základ jednání vezme usnesení ústavně-právního výboru hned na začátku obecné rozpravy, nebo na jejím konci, ale myslím, že před začátkem podrobné rozpravy tak musíme učinit, ale možná pro klid svědomí bych navrhl, abychom tak hlasovali na konci obecné rozpravy, aby se všichni mohli vyjádřit se svými kritickými stanovisky k tomu, co nám to zase ten zlý Benda připravil.
ps2017-087-11-003-494.u4.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-087-11-003-494.u5.p1.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které - pane místopředsedo, vy se hlásíte, nebo ne?
ps2017-087-11-003-494.u5.p1.s2 Ano, takže místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal s přednostním právem, připraví se paní poslankyně Karla Šlechtová.
ps2017-087-11-003-494.u5.p1.s3 Tak prosím.
ps2017-087-11-003-494.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-11-003-494.u6.p1.s2 si dovolím využít svého přednostního práva, také vám děkuji, pane předsedající, že jste vystřídal, protože tento čas by běžně měl přicházet na .
ps2017-087-11-003-494.u6.p1.s3 Protože jsme v obecné rozpravě, začnu trošku obecně, trošku zeširoka.
ps2017-087-11-003-494.u6.p1.s4 Chtěl bych předně říci, že jsem velice rád, že jsme se dostali do druhého čtení, a že tedy všechno nasvědčuje tomu, že zákon stihneme včas projednat a přijmout tak, aby volby mohly proběhnout řádně, v daném termínu a podle předem známých pravidel.
ps2017-087-11-003-494.u6.p1.s5 To byl jeden ze zásadních cílů a věřím, že se k němu blížíme.
ps2017-087-11-003-494.u6.p1.s6 Trošku mrzí, že tedy jsme se zdrželi nějakým sporem o ten podklad, ale to je již za námi.
ps2017-087-11-003-494.u6.p2.s1 Z našeho původního přesvědčení by...
ps2017-087-11-003-494.u6.p2.s2 nás trošku mrzí, kam se ten systém posunul, respektive my jsme původně vnímali jako ideální řešení ten návrh, který předložila jak vláda ve variantě 1, tak vlastní, který tady již ležel od pana poslance Výborného, to znamená, že mandáty se mají rozdělit co nejpoměrněji s ohledem na celostátní úroveň, tedy že by se prostě vzal počet hlasů, které získaly všechny strany, které překročily ty klauzule, a ty se sečetly, vydělily dvěma sty, to by odpovídalo mandátovému číslu, každá strana by získala tyto mandáty a ty by se pak přikázaly do krajů podle toho, kdo získal kolik těchto mandátových čísel v jednotlivých krajích, respektive podle nějakých největších zbytků, to znamená, když se nezískaly ty celé mandáty, tak tam, kde byly ty největší zbytky mandátů.
ps2017-087-11-003-494.u6.p2.s3 To nám přišlo jednoduché, dostatečně poměrné a zároveň srozumitelné.
ps2017-087-11-003-494.u6.p2.s4 Teď jsme někde trošku jinde, ale k tomu se dostanu později.
ps2017-087-11-003-494.u6.p3.s1 Důležitá věc, kterou bych chtěl říct, vytknout jaksi bokem a před závorku, je otázka toho, co udělá tento poměrnější systém s naší parlamentní demokracií z hlediska toho, jak zde mohou a nemohou být zastoupeny nějaké menší subjekty ve Sněmovně a jaký to vliv a úskalí pro fungování Sněmovny.
ps2017-087-11-003-494.u6.p3.s2 Současný jednací řád ve své formulaci předpokládá, že klub si mohou po volbách ustavit alespoň tři poslanci, kteří kandidovali společně za samostatně kandidující politickou stranu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p3.s3 Je to v § 77 jednacího řádu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p3.s4 Toto ustanovení je podle poněkud nešikovné, protože vede ke dvěma možným výkladům: buď k tomu, že kluby si mohou po volbách zakládat pouze samostatně kandidující politické strany, nikoliv koalice, což věřím, že je absurdní výklad.
ps2017-087-11-003-494.u6.p3.s5 Stejně tak to může vést k tomu, že na koalice se toto omezení nevztahuje, tudíž kdyby se v rámci koalice do Sněmovny dostal například jenom jeden nebo dva poslanci za tu menší ze stran, které takto vstoupí do Sněmovny, tak by mohli založit samostatný poslanecký klub.
ps2017-087-11-003-494.u6.p4.s1 Z tohoto důvodu předkládám pozměňovací návrh, který směřuje ke všem variantám, které by nakonec mohly být přijaty.
ps2017-087-11-003-494.u6.p4.s2 Nicméně předpokládám, že jako základ pro další projednávání jsme na ústavně-právním výboru zvolili alespoň variantu 1 vládního návrhu, který vlastně nyní projednáváme, takže to směřuji primárně k němu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p4.s3 Je to doplnění toho zákona o změnu jednacího řádu tak, abychom umožnili zakládání poslaneckých klubů po volbách buď stranám, které získaly alespoň 8 poslanců, u těch stran, které kandidují v rámci koalic nebo samostatně, buď tedy společně za koalici aspoň 8 poslanců, nebo každá strana z koalice alespoň 8 poslanců, a pro kluby, které vzniknou v průběhu volebního období, 10 poslanců.
ps2017-087-11-003-494.u6.p4.s4 to nějaké důsledky pro množství přednostních práv, která zde mohou být uplatňována, podrobné zdůvodnění je v tom tisku a se k němu asi dostanu podrobněji případně v podrobné rozpravě.
ps2017-087-11-003-494.u6.p4.s5 Takže tolik takto před závorku.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s1 Nyní tedy podrobněji k vládnímu návrhu a k návrhu ústavně-právního výboru.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s2 Návrh ústavně-právního výboru, jak již jsem zmiňoval, není zcela poměrný.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s3 Jak jsem říkal, za nás by byl nejlepší systém ideální poměrnosti, což by představoval poměrný návrh vlády, který by vlastně přerozděloval zhruba jenom 8 mandátů od těch stran, které se vůbec - anebo do 10 mandátů, dejme tomu - od těch stran, které vůbec nepřekročily 5% nebo 7% nebo 9% - nebo jaká tam nakonec bude klauzule - těm stranám vítězným.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s4 Návrh ústavně-právního výboru již přerozdělil poněkud více, ale to zhruba někde na půl cesty mezi tím, co jsme měli v letech předchozích v rámci metody d'Hondta a proti ideální poměrnosti, takže se nám to jeví jako přijatelné.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s5 Uvidíme, jak se bude vyvíjet roztříštěnost politické scény a jak se bude vyvíjet poměr mezi stranami, jestli někdy dojde k nějakému dalšímu extrému.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s6 Ale vzhledem k tomu, že se tam přerozdělují hlasy v druhém skrutiniu, tak by vlastně nemělo nastávat nějaké masivní propadnutí hlasů v menších krajích, jako se nám to dělo doteď, takže by takové extrémní případy neměly nastat.
ps2017-087-11-003-494.u6.p5.s7 Nicméně chci upozornit na to, že to není zcela poměrný systém, a z našeho pohledu se tedy jedná o ústupek.
ps2017-087-11-003-494.u6.p6.s1 Další ústupek pak nastal při projednávání toho, jaké budou ty klauzule pro koalice, protože za nás by samozřejmě ideální systém byl jako pro všechny stejný metr, ale chápeme, že to není v souladu s politickou realitou.
ps2017-087-11-003-494.u6.p6.s2 Proto jsme byli připraveni podpořit a navrhovali jsme, aby byly aditivní klauzule 7 % a 9 % pro tří- a vícekoalice, nicméně je tady tedy nějaká dohoda, která říká, že pro dvoukoalice to bude 8 % a pro koalice tří a více stran nebo hnutí to bude 11 %.
ps2017-087-11-003-494.u6.p6.s3 Těch 11 % se nám zdá opravdu excesivní, protože to zasahuje vlastně nad nějaký dvojnásobek toho, co je běžná klauzule.
ps2017-087-11-003-494.u6.p6.s4 Chápu, že je to většinovětvorný prvek, na druhou stranu ty klauzule by měly také vytvářet nějakou motivaci pro strany se spojovat a spolupracovat a se obávám, že těch 11 % je vysoko a povede to potom k nějakému obcházení, vytváření speciálních volebních subjektů a dalšímu znepřehledňování politické scény.
ps2017-087-11-003-494.u6.p6.s5 Ale i tak, když tam bude těch 11 %, budeme ochotni to zřejmě podpořit.
ps2017-087-11-003-494.u6.p6.s6 Takže to jsou tyto záležitosti.
ps2017-087-11-003-494.u6.p7.s1 Nyní ještě k jedné věci, která se stala sporem a diskutovala se hodně v prvním čtení, a to je otázka zachování poměrnosti mezi kraji, protože tady se diskutoval systém možnosti jednoho volebního obvodu, který by tady nějakou poměrnost zastoupení mezi kraji, respektive mezi regiony, zcela rezignoval, protože všichni bychom byli zvoleni v jednom regionu, a tedy by jediný region, který by byl zastoupen, byla Česká republika jako celek, což by samozřejmě vedlo k tomu, jak můžeme se podívat u našich sousedů, k nějaké koncentraci těch zástupců pravděpodobně do hlavního sídla České republiky, to znamená, do Prahy a jejího nejbližšího okolí, což bych nepovažoval za vhodné.
ps2017-087-11-003-494.u6.p8.s1 Takže jsem hrozně rád, že jsme se dostali k shodě na 14 mandátech (krajích?), nicméně systémy, které jsou tam navržené, toho rozdělování podle největších zbytků, mohou vést k tomu, že všechny největší zbytky se sejdou v jednom kraji a vlastně počet zástupců například Karlovarského kraje - vím, že se vybírá, protože je nejmenší, tudíž je to nejvíce vidět, ale může se to týkat úplně stejně jiných krajů - tak prostě ten počet zástupců by mohl oscilovat například mezi 3 a 8 poslanci s nějakou náhodou na to, kam by to bylo, což považuji, že při těch třech by to bylo velice nedostatečné zastoupení a je potřeba s tím něco dělat, a při těch osmi by tam zase byla nadreprezentace.
ps2017-087-11-003-494.u6.p9.s1 Stejný efekt, upozorňuji, může nastat i v případě, že bychom se vydali navrženou cestou, kdy budou rozhodovat strany po volbách, kam umístit zbytkové mandáty, protože všichni se můžou podívat na Karlovarský kraj a říct si: To nám nestojí za to, anebo si naopak říct.
ps2017-087-11-003-494.u6.p9.s2 Ano, tam přidáme ještě jednoho - a nepředpokládám, že by se strany mezi sebou po volbách zkoordinovaly, dohodly, aby udělaly své zastoupení napříč republikou poměrně.
ps2017-087-11-003-494.u6.p9.s3 Proto předkládám pozměňovací návrh jednak k vládnímu návrhu zákona, který směřuje k tomu, aby zastoupení zachovalo poměrnost, to znamená aby se při rozdělování zbytkových mandátů rozdělovalo skutečně od největšího zbytku, ovšem pokud je naplněno zastoupení, které odpovídá velikosti toho kraje, které ostatně se vypočítává již dříve, tak aby se dále již nepřiděloval.
ps2017-087-11-003-494.u6.p10.s1 To znamená: pokud počtu voličů, kteří přišli k volbám v nějakém kraji, odpovídá 12 poslanců, tak tam bude 12 poslanců, pokud 5 poslanců, tak tam bude 5 poslanců, nebude tam více, nebude tam méně.
ps2017-087-11-003-494.u6.p10.s2 To je také pozměňovací návrh, který předkládám jednak k vládnímu a jednak potom v jisté variantě i k návrhu ústavně-právního výboru.
ps2017-087-11-003-494.u6.p11.s1 A nyní se již tedy dostávám asi k návrhu ústavně-právního výboru, kde - jak jsem řekl - jsme ochotni ustoupit na ty varianty tak, jak tam byly předloženy, ale je tam jedna věc, která nám vyloženě vadí, na kterou jsme upozorňovali od začátku a se kterou jsme vyjadřovali nesouhlas, a nebyli jsme to jenom my.
ps2017-087-11-003-494.u6.p11.s2 Jedná se o tu věc, že po volbách politické strany během 12 hodin někde, nějaké jejich vedení, rozhodnou o tom, komu nakonec připadne politický mandát.
ps2017-087-11-003-494.u6.p11.s3 bych předem chtěl říct, že si nelze hrát na to, že je to přidělování do regionů a ty strany neví, kdo to bude.
ps2017-087-11-003-494.u6.p11.s4 Je to rozhodování o osobách, je to rozhodování o tom, kdo tam konkrétně bude a kdo tam nebude, a jistě tam budou hrát roli nějaké osobní vazby a zkušenosti a znalosti.
ps2017-087-11-003-494.u6.p12.s1 Samozřejmě, můžete namítnout, že stejně tak můžou osobní vazby, zkušenosti, znalosti a nějaká zákulisní jednání hrát roli při sestavování kandidátních listin - ano, ale o těch potom může slušně rozhodnout volič nakonec ve volbách a může takové kandidáty vykroužkovat, nebo se může rozhodnout na základě toho tu stranu nevolit.
ps2017-087-11-003-494.u6.p12.s2 Nicméně pokud budou rozhodovat strany po volbách, tak se prostě může stát, že nějak zákulisně rozhodnou, ostatně jak jinak, a vyberou způsobem, který nebude odpovídat vůli voliče.
ps2017-087-11-003-494.u6.p12.s3 Respektuji názor, že každý z poslanců nebo kandidátů, kteří jsou první na pásce, představuje nějakou část mandátu, nicméně někteří mohou představovat část mandátu řádově vyšší, řádově jinou.
ps2017-087-11-003-494.u6.p12.s4 Dokonce si lze - vzhledem ke způsobu, jak je to vypočítáváno - představit situaci, kdy naopak v tom kraji bude již zastoupeno za danou stranu více mandátů, než by odpovídalo celorepublikovému mandátovému číslu, a přesto tam bude přidělen stranou ještě další mandát.
ps2017-087-11-003-494.u6.p13.s1 Takže to je ta základní věc, se kterou máme spor, a jak říkám, nebyli jsme to jenom my, kdo na to upozorňoval.
ps2017-087-11-003-494.u6.p13.s2 Mám zde před sebou návrh hnutí STAN, kterým upozorňovalo na to, že tento způsob se jim nezdá vhodný, neboť to zasahuje... takový systém vykazuje známky nahodilosti a libovůle, může porušovat hned několik ústavních zásad, a to zásadu přímé volby podle čl. 18 odst. 1 Ústavy, a také může vést k pochybnostem o proporčnosti systému a zásady rovnosti za srovnatelných podmínek podle čl. 3 Listiny.
ps2017-087-11-003-494.u6.p13.s3 Zásadou rovnosti výkonu volebního práva dle čl. 21 odst. 3 Listiny voliči v krajích, kam mandát strana nepřikáže, jim třeba unikl nejnižším odstupem ve srovnání ve všech 14 krajích, mohou evidentně cítit nerovnost.
ps2017-087-11-003-494.u6.p13.s4 A tak zjevně rozpor s čl. 21 odst. 4 Listiny, podle něhož občané mají za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím, tedy kandidát, který svému mandátu unikl skutečně jen těsně, bude pokládat tento ústavní princip za nenaplněný, když jeho strana přikáže mandát kandidátovi ve zcela jiném kraji na pomyslně opačném konci zbytku dělení po prvním skrutiniu.
ps2017-087-11-003-494.u6.p13.s5 Takže jsme přesvědčeni, že tento...
ps2017-087-11-003-494.u6.p13.s6 STAN byl takto přesvědčen, že tento návrh je problematický a lze to vyřešit nějakým ústavně bezesporným způsobem, to druhé skrutinium.
ps2017-087-11-003-494.u6.p14.s1 Dále zde mám vyjádření pro předsedkyni stálé komise z Poslanecké sněmovny pro Ústavu České republiky k otázce přímého volebního práva, pod kterým jsou podepsáni ústavní právníci Marek Antoš a Jan Wintr, které říká, že...
ps2017-087-11-003-494.u6.p14.s2 ... odvolává se na to, že princip přímé volby zabezpečovat, že okruh zvolených byl přímo a nezprostředkovaně určen hlasy, které voliči ve volbách pro odevzdali.
ps2017-087-11-003-494.u6.p14.s3 Proto musí být volební proces uzpůsoben tak, aby každý odevzdaný hlas mohl být přičten určitým osobám.
ps2017-087-11-003-494.u6.p15.s1 Princip přímé volby nebrání však, aby volba jednoho kandidáta byla odvislá od spoluvolby dalších kandidátů, to znamená nebrání volbě na základě hromadných kandidátních listin, na nichž jednotlivé strany v určitém pořadí kandidují řadu osob současně.
ps2017-087-11-003-494.u6.p15.s2 Taková listina splňuje podmínky přímých voleb, protože kandidáty pro budoucí volby sice vybírá jiná instance, tedy politická strana, to se však děje ještě před vlastním volebním aktem.
ps2017-087-11-003-494.u6.p15.s3 To bych chtěl zdůraznit.
ps2017-087-11-003-494.u6.p15.s4 Tady je důležitý princip toho, že ten výběr je znám voliči před volebním aktem.
ps2017-087-11-003-494.u6.p16.s1 Rozhodnutí stran o sestavení kandidátních listin tak volbám předchází a lze ho chápat jako nabídku voličům.
ps2017-087-11-003-494.u6.p16.s2 Pokud pak jde o vlastní hlasování voličů, postačí pro přímost volby, jestliže je stanovené pořadí kandidátů voličům předem známo a jestliže každý odevzdaný hlas mohl být připsán určitým jednoznačně zjistitelným osobám, které na volenou funkci samostatně kandidovaly.
ps2017-087-11-003-494.u6.p16.s3 Tato podmínka je splněna, i když na základě 5% klauzule určitá strana získá nárok na další mandát nebo mandát nad hranici konsekventního poměrného zastoupení.
ps2017-087-11-003-494.u6.p16.s4 to tady nebudu číst celé, ale zde máme další stanovisko, které předpokládá, že ten způsob není úplně vhodný.
ps2017-087-11-003-494.u6.p17.s1 Pak tady mám další stanovisko... to nepřeskakuju...
ps2017-087-11-003-494.u6.p17.s2 pod kterým několika vyjádřeními Síť k ochraně demokracie vydala tiskové prohlášení, kdy se opět k tomuto návrhu vyjadřovala a toto společné stanovisko expertů zní: "V případě, že by volební zákon stanovil, že obsazení mandátu ve druhém skrutiniu voleb do Poslanecké sněmovny na základě své úvahy rozhodují orgány politických stran, šlo by o úpravu rozpornou s principem přímého volebního práva.
ps2017-087-11-003-494.u6.p17.s3 Pokud bude taková úprava předmětem přezkumu před Ústavním soudem, je vysoce pravděpodobné, že by ji zrušil v rozporu s ústavním pořádkem."
ps2017-087-11-003-494.u6.p17.s4 Pod tímto stanoviskem jsou podepsáni Maxim Tomoszek, ústavní právník Univerzity Palackého v Olomouci, Ladislav Vyhnánek, ústavní právník Masarykovy univerzity, Michal Pink, politolog, též z Masarykovy univerzity, a Jakub Šedo.

Text viewDownload CoNNL-U