|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-24 ps2017-087-10-008-044 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

44. Vládní návrh zákona o občanských průkazech /sněmovní tisk 1043/ - prvé čtení

Date2021-03-24
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/044
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087326.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 284 • previousnext

ps2017-087-10-008-044.u1.p1.s1 44.
ps2017-087-10-008-044.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o občanských průkazech /sněmovní tisk 1043/ - prvé čtení
ps2017-087-10-008-044.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček.
ps2017-087-10-008-044.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2017-087-10-008-044.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona o občanských průkazech.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s3 Jeho účelem je adaptovat právní řád České republiky na evropské nařízení o posílení zabezpečení průkazů totožnosti občanů Unie a povolení k pobytu.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s4 V této souvislosti se do občanských průkazů zavádějí biometrické údaje, kterými jsou zobrazení obličeje a otisky prstů rukou.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s5 Chceme rovněž přehodnotit a zefektivnit některé procesy, které probíhají na úseku občanských průkazů.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s6 Změny, které jsou s tímto zefektivněním spojené, jsou však tak rozsáhlé, že bylo přistoupeno k přípravě nového zákona.
ps2017-087-10-008-044.u2.p1.s7 Ten nahradí dosavadní zákon o občanských průkazech, který je účinný dvacet let.
ps2017-087-10-008-044.u2.p2.s1 Vedle toho, co jsem říkal, to znamená, biometriku, přináší návrh zákona oproti stávající právní úpravě zejména tyto změny: zrušení vydávání občanských průkazů bez strojově čitelných údajů vydávaných v souvislosti s výkonem volebního práva, změnu v době platnosti občanských průkazů vydávaných občanům mladších 15 let, změnu v obsahu údajů uvedených v občanských průkazech, možnost podání žádosti o vydání občanského průkazu a převzetí občanského průkazu prostřednictvím zastupitelských úřadů, které určí Ministerstvo zahraničních věcí, možnost podání žádosti o vydání občanského průkazu ve výjimečných případech mimo pracoviště obecního úřadu obce s rozšířenou působností, možnost podání žádosti o poskytnutí digitálního zpracování podoby osoby, které byl vydán občanský průkaz po jejím úmrtí, možnost ponechat si úředně znehodnocený občanský průkaz.
ps2017-087-10-008-044.u2.p3.s1 Vzhledem k tomu, že to evropské nařízení, které implementujeme, bude závazné a přímo použitelné ve všech členských státech od 2. srpna tohoto roku, je i účinnost tohoto zákona s výjimkou několika ustanovení stanovena na tento den a dovoluji si upozornit, že na návrh zákona navazuje i změnový zákon, který bude následovat.
ps2017-087-10-008-044.u2.p3.s2 Oba návrhy tedy je potřeba projednávat společně.
ps2017-087-10-008-044.u2.p4.s1 vás závěrem všechny žádám o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu ve výborech, a to na 30 dnů.
ps2017-087-10-008-044.u2.p4.s2 Důvodem je samozřejmě zájem na rychlém schválení, nicméně upozorňuji na to, že tady hrozí i reálné komplikace, to znamená, pokud tento zákon nevstoupí v platnost a stane se nějaká havárie, tak po 2. srpnu 2021 nastane komplikace s cestováním na občanky vydané po 2. srpnu.
ps2017-087-10-008-044.u2.p4.s3 To znamená, pokud nechceme komplikovat život našim občanům, kteří chtějí od 2. srpna cestovat s novou občankou, tak prosím, abychom tento zákon projednali a schválili.
ps2017-087-10-008-044.u2.p4.s4 Děkuji vám.
ps2017-087-10-008-044.u3.p1.s1 Takže registruji, pane ministře, váš návrh na zkrácení doby pro projednání na 30 dnů.
ps2017-087-10-008-044.u3.p1.s2 A nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Ondřej Profant.
ps2017-087-10-008-044.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-087-10-008-044.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-087-10-008-044.u4.p1.s2 Vážení, sněmovní tisk 1043 již představil ministr.
ps2017-087-10-008-044.u4.p1.s3 Tisk nám byl rozeslán 7. 10., lhůta pro implementaci předpisů EU je do 2. 8., 2. srpna tohoto roku.
ps2017-087-10-008-044.u4.p1.s4 Předkládaný tisk reaguje na potřebu nařízení EU 2019/1157, která vyžaduje, aby průkazy totožnosti používané k uplatnění práva volného pohybu pro EU nově obsahovaly biometrické údaje, konkrétně zobrazení obličeje a dvou otisků prstů.
ps2017-087-10-008-044.u4.p1.s5 Dále také v souvislosti s vydáváním občanských průkazů navrhuje zefektivnění stávajícího procesu na základě poznatků z aplikační praxe.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s1 Z hlediska ochrany soukromí je povinné pořizování biometrických údajů významným zásahem.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s2 návrh naštěstí nepočítá se vznikem centrální databáze biometrických údajů na úrovni EU ani Česka, je třeba podobné kroky přijímat s velkou obezřetností.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s3 Za velmi nešťastné vnímám výběr konkrétních biometrických údajů.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s4 Shromažďování otisků prstů totiž vede k dalším rizikovým faktorům včetně možné tvorby podvržených důkazů.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s5 Vhodnějším biometrickým údajem by byl například sken krevního řečiště z dlaně, ale to nám neumožňuje právě to evropské nařízení, tam je to přesně určeno, že to musí být otisky prstů.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s6 Nicméně bylo by dobré, abychom se bavili a aby vláda vzala na vědomí, že v případě, že by se tohle někdy na úrovni Evropské unie otevíralo, tak se o tom bavit, protože opravdu my tím dáváme strašně lehkou možnost třeba třetím zemím, do kterých cestujeme, si jednoduše zkopírovat ty otisky prstů, což prostě není podle dobrý nápad a může to vést ke spoustě problémů, s kterými se v budoucnosti budeme potýkat.
ps2017-087-10-008-044.u4.p2.s7 Děkuji.
ps2017-087-10-008-044.u5.p1.s1 Otevírám rozpravu, do které mám přihlášeného jednoho poslance, a je to pan poslanec Zdeněk Ondráček.
ps2017-087-10-008-044.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-087-10-008-044.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-087-10-008-044.u6.p1.s2 Pane ministře, kolegyně a kolegové, si dovolím být dneska asi o malinko delší, než bývá zvykem, protože jsem si tento materiál se zájmem přečetl, a vzhledem k tomu, že nejsem úplný zastánce všech těch evropských směrnic a nařízení, což je o mně obecně známo, tak krom těch biometrických údajů, otisků prstů, tak se trochu obávám, že do dvou, do tří let tady opravdu z Evropské unie přijde ten čip, který nám někam vpraví pod kůži, a prostě v rámci čtečky si nás budou číst, kde bude potřeba.
ps2017-087-10-008-044.u6.p1.s3 Je to postupný krok, byť samozřejmě chápu, že některé kroky je potřeba modernizovat nebo digitalizovat.
ps2017-087-10-008-044.u6.p2.s1 V případě daného tisku je nutné zdůraznit, že tento materiál, jak zmínil pan ministr, navazuje na sněmovní tisk 1044, a to v několika zákonných oblastech.
ps2017-087-10-008-044.u6.p2.s2 V tisku 1044, který budeme probírat následně, jsou mimo jiné i návrhy na změny zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, samozřejmě ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-087-10-008-044.u6.p2.s3 Domnívám se, že pro běžného občana je v oblasti osobních dokladů zásadní a podstatné, aby postupy při vydávání těchto dokladů byly obdobné, nejlépe totožné.
ps2017-087-10-008-044.u6.p2.s4 Pokud jsou tedy navrhovány nové postupy v oblasti občanských průkazů, měly by být analogicky provedeny i v oblasti cestovních dokladů.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s1 Teď pojďme ke sněmovnímu tisku 1043.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s2 Začnu některými citacemi z důvodové zprávy a pak přijdu k jednotlivým ustanovením, jednotlivým paragrafům.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s3 Na straně 43 důvodové zprávy je uvedeno, že "v souvislosti s přijetím návrhu zákona jsou očekávány dopady na státní rozpočet, zejména v souvislosti s novým vzorem občanského průkazu".
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s4 To je konec citace.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s5 Lze tedy konstatovat, že již tak vysoké náklady v projektu eObčanský průkaz a CDBP budou navýšeny.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s6 Lze se domnívat, že ze strany navrhovatele nebyly uvedeny další náklady, které by v některých případech nutné vynaložit na vybudování a provozování pracovišť u některých pověřených obcí s rozšířenou působností.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s7 Již dnes jsou některé obce limitovány prostory a další instalace kabin již proto není reálná.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s8 Jsou to informace, které mám od vedoucích správních orgánů několika okresů, se kterými jsem tento návrh diskutoval.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s9 Překvapilo , že když jsem tento návrh tisku 1043 předložil, že kolegové vedoucí občanských průkazů na hleděli, jako že ho vidí poprvé.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s10 Kdyby to bylo u jednoho okresu, možná bych to pochopil, že zrovna pan vedoucí nebyl přítomen, ale těch okresů bohužel bylo víc.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s11 Ptám se, jak děláme legislativu, když s dotčenými pracovišti to není konzultováno.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s12 Řada z vás, kolegové, jste starosty některých okresních měst.
ps2017-087-10-008-044.u6.p3.s13 Zkuste se schválně v mezičase zeptat na svých pracovištích, jestli tento materiál oni viděli a jestli s nimi byl někdy konzultován.
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s1 Takže pokud by se musely zřizovat nové kabinky, může to být nereálné.
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s2 K tomu je nutno uvést, že již místnosti, rozšíření projektů, pronajatý a tak dále jsou všechny tyto věci hrazeny ze státního rozpočtu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s3 Pokud tato situace přetrvává, teď myslím hrazení nájemného, určitě nebude ochota ze strany obcí instalovat další kabiny a hradit nájemné ze svého rozpočtu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s4 Potřeba dalších pracovních míst u některých obcí také zvýší náklady, které bude obec nutně hradit ze svého rozpočtu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s5 Ptáme se tedy: Byla navrhovatelem provedena podrobná analýza o navýšení počtu pracovišť ORP, obcí s rozšířenou působností, a analýza potřebnosti dalších pracovních sil na jednotlivých oerpéčkách v rámci České republiky?
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s6 Může dojít k tomu, že některé obce odmítnou instalovat další kabiny a další personální navýšení?
ps2017-087-10-008-044.u6.p4.s7 Výsledkem budou buď přetížená pracoviště, a služba pro veřejnost tím bude samozřejmě logicky méně dostupná.
ps2017-087-10-008-044.u6.p5.s1 Další otázka.
ps2017-087-10-008-044.u6.p5.s2 Je ze strany navrhovatele potvrzeno, že ke dni 1. 8. budou jednotlivá pracoviště připravena k reálnému provozu?
ps2017-087-10-008-044.u6.p5.s3 Jde o velmi krátkou dobu mezi schválením zákona a reálným provozem.
ps2017-087-10-008-044.u6.p5.s4 Nejde tedy jen o instalaci těch kabin, ale hlavně o připravenost veškeré programové vybavenosti.
ps2017-087-10-008-044.u6.p5.s5 Jde i o programy vytvořené soukromým subjektem, podotýkám, ale i přijmutí a proškolení stávajících, popřípadě chcete-li nových pracovníků, kteří k tomu musí mít osvědčení, chcete-li certifikáty.
ps2017-087-10-008-044.u6.p6.s1 Na straně 53 důvodové zprávy je uvedeno, že "řízení upravená v rámci navrhovaných právních úprav jsou navázána především na správní řád a zákon o odpovědnosti za přestupky a v řízení o nich".
ps2017-087-10-008-044.u6.p6.s2 V paragrafovém znění není uvedeno, že by se při rozhodování podle tohoto zákona postupovalo podle správního řádu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p6.s3 Ptáme se tedy: Postupuje se v řízeních o vydávání občanského průkazu podle správního řádu, nebo ne?
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s1 Strana 54 a 55 důvodové zprávy: "Návrh zákona představuje kompaktní celek, který je možno bez potíží začlenit do rámce digitální legislativy.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s2 Je stanovena široká paleta komunikačních kanálů, které v zákonem vyjmenovaných případech umožňují činit úkony.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s3 Za klíčový lze považovat portál veřejné správy."
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s4 Ptáme se: Nakolik běžný občan využívá komunikaci s uvedeným portálem veřejné správy?
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s5 To je podle dostupných informací těžké odhadnout.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s6 Podrobná analýza a statistika tohoto projektu, pokud je nám tedy známo, nebyla veřejnosti nikdy představena nebo předložena.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s7 Aby občan využil tento portál, musí si zadat sestavu kódů při převzetí eObčanský průkaz.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s8 Statistiky - tento úkon bude vysoké číslo.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s9 Uvedená statistika ale nikdy nebude vypovídat o tom, zda občan někdy eObčanský průkaz využil jako vstup do komunikačního kanálu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s10 Plnohodnotné využití uvedeného portálu souvisí s tím, že občan zavedeny i datové schránky.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s11 Problém těchto datových schránek je všeobecně znám.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s12 Nechtěné dopady z oblasti daní - a i zde se konstatovat, že běžný občan nevyužívá datové schránky.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s13 Praxe na pracovištích ORP jednoznačně prokazuje, že drtivá většina občanů ani nezná kódy, které u předchozích dokladů byly z jejich strany zavedeny.
ps2017-087-10-008-044.u6.p7.s14 Nemůžeme se divit, protože mezi tím zadáním kódu uplynulo několik let, nejméně pět.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s1 Strana 56: "Zároveň návrh zákona umožňuje, aby bylo na žádost žadatele umožněno podání žádosti o vydání občanského průkazu, jsou-li pro to závažné důvody, mimo pracoviště pověřeného úřadu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s2 V praxi to bude znamenat, že se úřední osoba pověřeného úřadu dostaví například k žadateli o vydání občanského průkazu, který pobývá třeba ve zdravotnickém nebo pobytovém zařízení."
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s3 Zde je nutno uvést, že jednotlivá ORP mají rozdílnou situaci při realizaci žádostí mimo pracoviště.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s4 ORP, které mám ve svém obvodu, máme například věznici v Odolově, pobytové zařízení nemocnici v Trutnově, samozřejmě několik pobytových zařízení domovů seniorů, léčebná zařízení v Janských Lázních, a takto bych mohl pokračovat třeba po Ústav sociálních služeb Barevné domky Hajnice.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s5 Tyto jsou v úplně jiné pozici než oerpéčka, která ve svém obvodu například jen dva pečovatelské domy.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s6 Navíc řešit tyto žádosti v dnešní době, teď myšleno v době pandemie, ale samozřejmě zákon bude platit doufám, i když pandemie nebude, je značně obtížná.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s7 Předpokladem je připravený personál, který je schopen a ochoten realizovat tyto žádosti v terénu.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s8 Jde o zaměstnance, který se dostává částečně do pozice sociálního pracovníka, který při jednání s těmito klienty musí být v této oblasti jistotou připravenosti.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s9 Tedy nestačí mít řidičské oprávnění a ochotu řídit auto třeba v zimě, 20, 30, anebo také 40, 50 kilometrů nebo 30 kilometrů od místa ORP.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s10 Jde o komplexního pracovníka s letitou zkušeností a připraveností.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s11 Byla ze strany navrhovatele provedena analýza pracovních pozic, které jsou schopny obstát při realizaci těchto žádostí mimo ORP, a zda tedy mají ORP dostatečně personální obsazení?
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s12 Jen příklad: Příprava této žádosti třeba pro jednoho vězně, který je ve výkonu trestu, nemá podklady pro podání žádosti, neví, kdy ztratil občanku, neví, zda to kdy ohlásil, případně zrušený trvalý pobyt, je třeba rozveden a tak dále - tato příprava zde zabere mnoho a mnoho času a takový pracovník se nemůže věnovat jiným běžným klientům na přepážce.
ps2017-087-10-008-044.u6.p8.s13 Konkrétně se zde bavíme o pracovní pozici úředníka, nejčastěji samozřejmě ale úřednice v 9. platové třídě, která vykonává uvedenou komplexní agendu v oblasti dokladů a evidence obyvatel.
ps2017-087-10-008-044.u6.p9.s1 Na straně 57 je pak uvedeno, že žádosti o vydání občanského průkazu budou zpracovány osobami splňujícími požadavky na zařazení do příslušné platové třídy podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb. v katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů po jejich přiměřeném zaškolení.
ps2017-087-10-008-044.u6.p10.s1 A teď to zajímavé: Nejsou vyžadovány nadstandardní nároky pro zvýšení digitální gramotnosti úředních osob.

Text viewDownload CoNNL-U