ps2017-087-10-002-333.u1.p1.s1
333 . ps2017-087-10-002-333.u1.p1.s2
Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 374 / - třetí čtení ps2017-087-10-002-333.u1.p2.s1
Děkuji panu poslanci Petru Dolínkovi , že zaujal místo u stolku zpravodajů , a o totéž požádám pana poslance Martina Kolovratníka , který se stal náhradním zpravodajem , a kolega Bauer , který byl nemocen , tuto změnu respektuje i pro třetí čtení , a kolega Kolovratník se tedy ujme zpravodajské zprávy . ps2017-087-10-002-333.u1.p2.s2
Požádám ho , aby spolu s námi sledoval rozpravu ve třetím čtení . ps2017-087-10-002-333.u1.p3.s1
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 374 / 6 , který vám byl doručen 22 . ledna letošního roku . ps2017-087-10-002-333.u1.p3.s2
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 374 / 7 . ps2017-087-10-002-333.u1.p3.s3
Ptám se navrhovatele pana poslance Petra Dolínka , jestli má zájem vystoupit před zahájením rozpravy . ps2017-087-10-002-333.u1.p3.s4
Má , je tomu tak . ps2017-087-10-002-333.u1.p4.s1
Já vám dám hned slovo , jak se Sněmovna uklidní , pane poslanče . ps2017-087-10-002-333.u1.p4.s2
Požádám kolegy a kolegyně , aby zaujali svá místa a případné diskuze o jiných návrzích , než je silniční provoz , přenesli do předsálí . ps2017-087-10-002-333.u1.p4.s3
Ještě chviličku , pane poslanče . ps2017-087-10-002-333.u1.p4.s4
Máte slovo . ps2017-087-10-002-333.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-087-10-002-333.u2.p1.s2
Dobré dopoledne . ps2017-087-10-002-333.u2.p1.s3
Pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , máme zde opakované třetí čtení . ps2017-087-10-002-333.u2.p1.s4
Jednou jsem se už ze třetího čtení vraceli do druhého , tak dneska to snad bude úspěšné třetí čtení . ps2017-087-10-002-333.u2.p1.s5
Já bych chtěl říct , že když jsem předkládal tuto změnu zákona , která spočívá v tom , aby mohli městští policisté pokutovat přímo na místě v preferenčních pruzích pro hromadné prostředky a Integrovaný záchranný systém , tak jsem netušil , že se na to naváže tolik různých pozměňujících návrhů , o kterých teď krátce promluvím . ps2017-087-10-002-333.u2.p2.s1
Já si myslím , že samotný smysl , ten pozměňovací návrh toho zákona , jsme zde vydiskutovali v prvním čtení přes tři hodiny , tak myslím , že není potřeba dnes ho do detailu rozebírat . ps2017-087-10-002-333.u2.p2.s2
Jde skutečně o to , aby městská policie mohla ulevit dopravní policii a mohla na místě v preferenčních pruzích dávat přímo pokuty . ps2017-087-10-002-333.u2.p2.s3
Jak jistě víte , pokuta přímo na místě udělená a zaplacená je určitě lepší než správní řízení a je to vůči řidičům , nechci říct výchovnější , ale v podstatě to tak samozřejmě je . ps2017-087-10-002-333.u2.p2.s4
A zároveň je to vyžadování respektu k těm ostatním řidičům , kteří spořádaně využívají pro sebe určené pruhy a neblokují ty zrychlené . ps2017-087-10-002-333.u2.p3.s1
Já jsem původně zde chtěl hovořit o pozměňujícím návrhu pana poslance Kotta převzatého panem poslancem Ferancem na téma odtahy , ale bylo mi sděleno , že pan poslanec Feranec tento návrh dnes stáhne , proto já o něm nebudu hovořit a to téma vynecháme . ps2017-087-10-002-333.u2.p3.s2
Kdo by chtěl vidět diskuzi na toto téma , určitě se může podívat zpětně na hospodářský výbor , kde to bylo obšírně diskutováno . ps2017-087-10-002-333.u2.p4.s1
Já bych se vyjádřil k dalším návrhům . ps2017-087-10-002-333.u2.p4.s2
Vítám , že kolegyně a kolegové tam načetli pozměňující návrhy , které se zabývají uznáváním řidičských průkazů pro traktory , zabývají se možností zrychleného návratu sanitky nebo vozu záchranné služby , i když neveze pacienta a podobně . ps2017-087-10-002-333.u2.p4.s3
To je dobré . ps2017-087-10-002-333.u2.p4.s4
Ale zároveň musím přiznat , že jsme ten zákon jak já , tak pan kolega Čižinský využili k tomu , že tam upravujeme legislativu , která se týká cyklistů . ps2017-087-10-002-333.u2.p5.s1
Jak jistě víte , cyklistika je téma , které jsme zde již několikrát řešili . ps2017-087-10-002-333.u2.p5.s2
Naposledy největší diskuze byla na téma zákona předloženého zde senátory , a to bylo využívání cyklostezek , především vinařských stezek , a potažmo cyklistů , kteří mají mírné promile alkoholu v krvi . ps2017-087-10-002-333.u2.p5.s3
Nicméně právě v návaznosti na infrastrukturu vinařských cyklostezek , aby mohli využívat ty stezky i v případě , že požili alkohol , což samozřejmě není v rozporu se zákonem . ps2017-087-10-002-333.u2.p5.s4
A já musím říct , já jsem zde tedy vystupoval , jestli si pamatujete a říkal jsem , že musíme změnit legislativu tak , abychom se o tom postupně mohli bavit , protože v době , kdy můžete na elektrokolech , která jsou načipovaná a jezdí velmi rychle , jezdit bez helmy , vy můžete dělat řadu věcí , kdy není ošetřena bezpečnost cyklisty na silnicích , tak v tu dobu povolovat alkohol není ideální varianta . ps2017-087-10-002-333.u3.p1.s1
Pane poslanče , já vás ještě jednou přeruším a požádám znovu Sněmovnu o klid , jak vaše koaliční partnery , tak opoziční , jak ty , kteří podporují i nepodporují tento návrh zákona . ps2017-087-10-002-333.u3.p1.s2
Prosím , nechte navrhovatele dokončit jeho slova na zahájení rozpravy ve třetím čtení . ps2017-087-10-002-333.u3.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2017-087-10-002-333.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-087-10-002-333.u4.p1.s2
A proto od slov se má přejít k činům a jeden z těch návrhů , který zde je - a není to jenom ten důvod , který zmiňuji - je ten , aby se jasně definovalo postavení cyklisty na vozovce , a návazně na to se mohou udělat jiné legislativní úpravy , které potom mohou vyjít vstříc i návrhům , které jsme v minulosti zde třeba neprojednali nebo zamítli . ps2017-087-10-002-333.u4.p1.s3
A já jsem tam tedy přidal variantně tu věc do toho zákona , aby cyklista v případě , že to lze , byl předjížděn pouze ve vzdálenosti 1 , 5 metru , respektive ve variantě 1 metr v zónách 30 , tak aby musel být zachován bezpečný odstup mezi řidičem automobilu a cyklistou . ps2017-087-10-002-333.u4.p2.s1
Já si myslím , že to je velmi důležité a stěžejní téma . ps2017-087-10-002-333.u4.p2.s2
Je to o bezpečnosti a myslím si , že obzvláště v posledním roce pandemie koronaviru jsme viděli , že cyklistika opět po těch letech , kdy se posilovala především jako volnočasová rekreační a sportovní záležitost , se za poslední rok vrátila naplno i jako klasická dopravní záležitost , a nejenom třeba mezi dvěma vesnicemi , že někdo jede na nákup a podobně , nebo znáte starší dámy , co třeba jezdí na hřbitovy a podobně , ale opravdu jako seriózní dopravní prostředek , který opravdu je využíván řadou lidí . ps2017-087-10-002-333.u4.p2.s3
A když se podíváte na průzkumy veřejného mínění nebo se podíváte na různá šetření , tak zjistíte , že řada lidí tu cyklistiku nebere plnohodnotně jako dopravní prostředek , pouze jako rekreační , právě z toho důvodu , že mají jisté obavy o sebe a o své zdraví a bezpečnost na vozovce . ps2017-087-10-002-333.u4.p3.s1
Tento zákon , se kterým přicházíme , nebo pozměňovací návrh zákona , právě přichází s tím , aby byl cyklista definován jako chráněná osoba a aby byl definován tak , že opravdu se může cítit bezpečně . ps2017-087-10-002-333.u4.p3.s2
Já bych zde mohl použít teď za několik let statistiky mrtvých , kteří zemřeli právě kvůli nebezpečnému předjíždění . ps2017-087-10-002-333.u4.p3.s3
Myslím si , že ta čísla nemusíme dávat , protože policie samozřejmě něco připisuje nebezpečnému předjíždění něco něčemu jinému , ve finále vždycky rozhoduje soud a soudní znalci , takže asi nebudeme ta čísla zde používat , ale všichni si určitě jste vědomi těch případů , které znáte , někde ze svého okolí , někdo z médií , že opravdu došlo bohužel nejenom k těžkým zraněním , ale i k tomu nejhoršímu , jak jsem říkal , k úmrtí právě kvůli tomu , že nebyl dodržen bezpečný odstup . ps2017-087-10-002-333.u4.p4.s1
V tuto chvíli je to řešeno tak , že když dochází na - a možná o tom kolegyně Ožanová bude hovořit , protože k tomu má malinko blíže u toho soudního znalectví - tak v tuto chvíli je to tak , že stejně nakonec , když dojde k nějakému závažnému incidentu , dochází k tomu , že soudní znalec musí potom pro soudy definovat bezpečný odstup a další věci . ps2017-087-10-002-333.u4.p4.s2
To znamená , je to stejně již řešeno . ps2017-087-10-002-333.u4.p4.s3
A já právě proto navrhuji , aby to ten zákon jasně pojmenoval , aby ten zákon řekl , 1 metr nebo 1 , 5 metru podle toho , jestli jste v zóně 30 nebo v klasických místech , a aby opravdu ten cyklista se cítil bezpečně . ps2017-087-10-002-333.u4.p4.s4
Musíme si uvědomit , že je to opravdu oblast , která zajímá stovky tisíc obyvatel České republiky , a potažmo se můžete podívat , že i některé firmy v oblasti (nesrozumitelné) , benzinek a další se zapojily do kampaně 1 , 5 metru a opravdu deklarují navenek , že je to téma , které lidi trápí , a jsou řidiči , kteří si určitě i uvědomují , že ten cyklista není tak dobře ochráněn na vozovce . ps2017-087-10-002-333.u4.p5.s1
Já jenom bych chtěl podotknout , protože jste na to asi narazili , že vám buď někdo z oblasti cyklistiky volal , nebo jste naopak mohli mít zprávy od voličů na téma vymahatelnosti tohoto , tak asi je dobré , když si něco schvalujeme , říct , nakolik se to dá vymáhat , nakolik je případně ta legislativa účinná . ps2017-087-10-002-333.u4.p5.s2
Já jsem požádal - a zde chci poděkovat panu řediteli dopravní policie plukovníku Zlému za výbornou spolupráci - aby přes policejní prezidium kontaktovali policie v Evropské unii , národních států a u těch států , kde to již platí , abychom zjistili , jak to tam případně je vymáháno . ps2017-087-10-002-333.u4.p6.s1
Krátce bych řekl , že například v Německu je to řešeno ve vyhlášce o silničním provozu a je tam uvedeno , že při předjíždění chodců , cyklistů a osob na malých elektrovozidlech činí dostatečný boční odstup v obci minimálně 1 , 5 metru a mimo obec minimálně 2 metry , a to je to důležité , dokazování probíhá zpravidla za pomoci fotodokumentace , případně za pomoci svědeckých výpovědí . ps2017-087-10-002-333.u4.p6.s2
To znamená , jak byla ta obava , jak to budeme prokazovat , tak zde je odpověď , použiji i další státy , že se využívá stávající technika policie . ps2017-087-10-002-333.u4.p6.s3
To znamená stávající kamery , které mají ve vozech , to , co tam mají , nemusí se pořizovat žádné nové technické doplňky a využívá se to takto . ps2017-087-10-002-333.u4.p7.s1
V Belgii je to řešeno v královském dekretu o silničním provozu . ps2017-087-10-002-333.u4.p7.s2
Při předjíždění cyklistů činí dostatečný boční odstup v obci 1 , 5 metru , mimo obec 2 metry . ps2017-087-10-002-333.u4.p7.s3
Belgická policie žádné technické prostředky pro kontrolu bezpečného odstupu nepoužívá . ps2017-087-10-002-333.u4.p7.s4
Opět to zdůrazňuji - to znamená není to , co si někteří kolegové myslí , aby (nesrozumitelné) to komunikovali , ta obava , že by to byla zbytečná šikana na řidiče , protože nepoužívá žádná policie to , že by za někým jela a měřila ho nějakým speciálním přístrojem . ps2017-087-10-002-333.u4.p7.s5
Je to opravdu věc , kde jde o bezpečnost a prevenci , ne o šikanu řidičů . ps2017-087-10-002-333.u4.p8.s1
V Nizozemí je to řešeno tak , že bezpečná vzdálenost není přesně specifikována , ale je tam řečeno , že v případě porušení článku , který o tom lehce hovoří , může být udělena pokuta . ps2017-087-10-002-333.u4.p8.s2
A víte , že Holandsko je v tomto velmi progresivní země , takže oni to tam nemusí specificky dávat , protože samozřejmě tam je to automatické . ps2017-087-10-002-333.u4.p9.s1
Ve Španělsku to řeší královský dekret , kde je uvedeno , že při předjíždění cyklistů činí dostatečný boční odstup 1 , 5 metru , je plánován dodatek dokonce na 2 metry , a při předjíždění musí řidič jet o 20 kilometrů nižší rychlostí , než je maximální místní povolená rychlost . ps2017-087-10-002-333.u4.p9.s2
Španělská policie opět nepoužívá žádné technické prostředky . ps2017-087-10-002-333.u4.p9.s3
Podle španělského práva znamená pro správní přestupky prohlášení policistů dostatečný důkaz anebo zase záznam z kamer , které běžně ve vozech mají . ps2017-087-10-002-333.u4.p10.s1
V Irsku je to také řešeno - 1 , 5 metru , a to v místech s rychlostními limity nad 50 kilometrů a u těch , kde je pod 50 , je to 1 metr . ps2017-087-10-002-333.u4.p10.s2
A opět řidič , který nebezpečně předjíždí cyklisty , může být pokutován částkou ve výši 120 eur a můžou mu být dány tři trestné body , ale není to tam zase prokazováno speciálními technickými prostředky . ps2017-087-10-002-333.u4.p10.s3
Prostě je to součástí provozu a policie to vyhodnocuje z běžného provozu . ps2017-087-10-002-333.u4.p11.s1
V Portugalsku je pokuta 120 až 600 eur , 1 , 5 metru . ps2017-087-10-002-333.u4.p11.s2
Portugalská policie je vybavena zařízením v tomto případě pro měření rychlostí a zvláště vhodným pro detekci nebezpečných manévrů . ps2017-087-10-002-333.u4.p11.s3
To znamená to , co se již nyní děje na dálnici , i naše policie už umí ty nebezpečné manévry dělat , to znamená není to speciální přístroj pouze na měření vzdálenosti odstupu . ps2017-087-10-002-333.u4.p12.s1
A ve Francii v případě porušení 1 metru v obci , mimo obec 1 , 5 metru , je pokutován řidič 135 eury a v současné době Francie nevyužívá žádné speciální technické prostředky . ps2017-087-10-002-333.u4.p12.s2
Takže opravdu to není o tom , že by to bylo nevymahatelné , je to normální součást běžného řešení , toho , co policie řeší . ps2017-087-10-002-333.u4.p13.s1
Já bych požádal o podporu tohoto a vzal bych si zde slova kolegů z ODS , tuším , že to byl pan kolega Stanjura . ps2017-087-10-002-333.u4.p13.s2
Chceme být západní ve všem , buďme západní v cyklistice . ps2017-087-10-002-333.u4.p13.s3
On to tehdy vztahoval na to , že věřme cyklistům , že můžou mít nějaké promile . ps2017-087-10-002-333.u4.p13.s4
Já to vztahuji na to , jak jsem říkal na začátku , dejme nejprve podmínky do zákona na to , že jsou ochráněni všichni účastníci provozu , a pak se vraťme k té diskuzi , která zde byla . ps2017-087-10-002-333.u4.p13.s5
Určitě je to namístě a můžeme dosáhnout toho cíle , který zde byl předsevzat . ps2017-087-10-002-333.u4.p14.s1
Na závěr bych chtěl jenom podpořit návrhy pana kolegy Čižinského . ps2017-087-10-002-333.u4.p14.s2
Jak jsem měl šanci v Praze 4 roky dělat dopravu , musím říct , že v takových městech , jako je Praha , Brno , Ostrava , rozhodně není jednoduché toto dělat , kolegové to potvrdí , a některá z těch opatření - neříkám , že všechna , co pan Čižinský navrhuje , ale některá z nich - opravdu pro dopravní inženýry zjednoduší situaci tak , aby se dala plánovat doprava efektivněji a předvídatelně a účinně pro všechny účastníky . ps2017-087-10-002-333.u4.p15.s1
Musíme si uvědomit , že jak chodec , tak cyklista , tak řidič jsou všichni stejní v dopravě a musíme k nim prosím stejně přistupovat . ps2017-087-10-002-333.u4.p15.s2
Pojďme to narovnat , protože nejpřirozenější pohyb je chůze , pak je naprosto běžný pohyb cyklistika a pak technický pohyb je automobily , a všichni se tam můžeme vejít , na tu vozovku . ps2017-087-10-002-333.u4.p15.s3
Myslím si , že když k tomu takhle přistupujeme , tak ochráníme zdraví a je to efektivní . ps2017-087-10-002-333.u4.p16.s1
Poslední věc k tomu . ps2017-087-10-002-333.u4.p16.s2
Jsem si vědom , že jsou kolizní místa , a paní kolegyně o tom bude hovořit , v České republice , kde to je technicky těžké , ale musíme si uvědomit , v místech , kde již nyní nepředjedete cyklistu , že to je úzké , tak ho nepředjedete , ať máte odstup 2 metry , metr nebo půl metru , prostě ho nepředjedete . ps2017-087-10-002-333.u4.p16.s3
Takže ta místa , když jsou , tak jsou už teď technicky takřka neřešitelná , takže to nemění nic v této věci . ps2017-087-10-002-333.u4.p16.s4
Děkuji a doufám , že se nám podaří schválit tedy aspoň ten primární nosič zákona , potažmo některé pozměňující návrhy . ps2017-087-10-002-333.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Petru Dolínkovi za jeho úvodní slovo a otevírám rozpravu . ps2017-087-10-002-333.u5.p1.s2
První je pan poslanec Milan Pour , připraví se Zuzana Ožanová . ps2017-087-10-002-333.u5.p1.s3
Ještě jednou žádám sněmovnu o klid . ps2017-087-10-002-333.u5.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážený pane ministře , milé kolegyně , milí kolegové , jsem rád , že po dvou letech od předložení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích jsme ve finále a dnes ve třetím čtení budeme rozhodovat o schválení tohoto zákona včetně pozměňovacích návrhů . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s3
V rámci této novely je také připraven pozměňovací návrh číslo 6148 poslance Dolínka a dalších šesti poslanců včetně mne , který zavádí definici bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 , 5 metru . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s4
Tento návrh přináší samozřejmě řadu názorů a uvidíme ještě ty , které budou následovat za mnou , jak jsem viděl , že jsou tam i oponenti tady tohoto návrhu . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s5
Samozřejmě to vede i k tomu , že poslanci jsou ve Sněmovně k tomuto pozměňovacímu návrhu rozděleni na dvě skupiny . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s6
Já jako cyklista a také motorista podporuji zajištění co nejvyšší bezpečnosti cyklistů na silnicích , kde ročně dochází k více než 4 000 dopravních nehod za účasti cyklisty s několika tisíci zranění cyklistů , a dokonce v několika desítkách případů i se smrtí cyklistů . ps2017-087-10-002-333.u6.p1.s7
A právě schválením tohoto pozměňovacího návrhu jsem přesvědčen o tom , že přispějeme k vyšší bezpečnosti cyklistů . ps2017-087-10-002-333.u6.p2.s1
Jsem rovněž toho názoru , že stávající úprava zákona , který řeší bezpečný odstup při předjíždění , je nevyhovující . ps2017-087-10-002-333.u6.p2.s2
Zákon č . 361 / 2000 Sb . praví , že řidič při předjíždění nesmí ohrozit předjížděné vozidlo , může jej ale omezit . ps2017-087-10-002-333.u6.p2.s3
Je to § 17 odst . 5 písm . c ) . ps2017-087-10-002-333.u6.p2.s4
Obecně se ví , že cyklista není ničím chráněn , může vybočit ze směru jízdy z důvodu například bočního poryvu větru , objetí výmolu , louže či kanálu , a nejen při předjíždění těžkým vozidlem může dojít ke kolizi s cyklistou . ps2017-087-10-002-333.u6.p2.s5
Takže řidiči vozidel v mezích možností objíždějí cyklisty , většinou slušně .