|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-11 ps2017-087-07-001-486 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

486. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2021-03-11
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/486
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087223.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 612 • previousnext

ps2017-087-07-001-486.u1.p1.s1 486.
ps2017-087-07-001-486.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2017-087-07-001-486.u1.p2.s1 Na pořad jednání této schůze bylo předloženo celkem 24 odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-087-07-001-486.u1.p2.s2 Pro dnešek nám zbývá projednat ještě 19 odpovědí na písemné interpelace.
ps2017-087-07-001-486.u1.p3.s1 Upozorňuji všechny poslance na ustanovení § 112 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, které zní: "Není-li interpelující poslanec na schůzi Sněmovny přítomen, nekoná se o odpovědi na jeho interpelaci rozprava a Sněmovna k nezaujme stanovisko ani o ni dále nejedná."
ps2017-087-07-001-486.u1.p4.s1 Nyní přistoupíme k projednávání odpovědí na písemné interpelace.
ps2017-087-07-001-486.u1.p4.s2 První interpelace, která je sněmovním tiskem 707, je přerušena do přítomnosti předsedy vlády, takže ji nemůžeme projednávat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p5.s1 Další interpelací je sněmovní tisk 709, ta je také přerušena do přítomnosti předsedy vlády, takže ji nemůžeme projednávat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p6.s1 Dále je zde interpelace pod číslem 770, která je také přerušena do přítomnosti předsedy vlády, a nemůžeme v tedy pokračovat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p7.s1 Další interpelací je sněmovní tisk 897 na předsedu vlády a také je přerušena, takže ji nebudeme projednávat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p8.s1 Dále je zde interpelace pod sněmovním tiskem 1015 na předsedu vlády, která je také přerušena do jeho přítomnosti, takže v nebudeme pokračovat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p9.s1 Dále je zde interpelace pod sněmovním tiskem 1017 na předsedu vlády, která je přerušena do jeho přítomnosti, takže ji nebudeme otevírat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p10.s1 A pak je zde interpelace pod sněmovním tiskem 1075 a pan ministr Karel Havlíček, na kterého je vedena, je přítomen, stejně tak je přítomen pan poslanec Kaňkovský, takže budeme projednávat.
ps2017-087-07-001-486.u1.p10.s2 Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček odpověděl na interpelaci poslance Víta Kaňkovského ve věci koncepce nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým jaderným palivem v ČR a procesu hledání vhodné lokality pro vybudování hlubinného úložiště jaderného odpadu v ČR.
ps2017-087-07-001-486.u1.p10.s3 Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako sněmovní tisk 1075.
ps2017-087-07-001-486.u1.p11.s1 bych vás, kolegové, požádal o klid, již jednáme, takže bych poprosil o větší klid.
ps2017-087-07-001-486.u1.p12.s1 Projednávání této odpovědi bylo přerušeno do přítomnosti místopředsedy vlády, ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy Karla Havlíčka, který je přítomen, takže nyní budeme pokračovat v rozpravě.
ps2017-087-07-001-486.u1.p13.s1 Pan poslanec Kaňkovský se hlásí.
ps2017-087-07-001-486.u1.p13.s2 Prosím, pane poslanče, a prosím vaše kolegy v sále o klid.
ps2017-087-07-001-486.u2.p1.s1 Dobré dopoledne, vážený pane místopředsedo, vážený pane vicepremiére, milé kolegyně, kolegové.
ps2017-087-07-001-486.u2.p1.s2 Jsem rád, že se po řadě měsíců dostává na projednání mnou podané písemné interpelace, kterou jsem podával na pana vicepremiéra a ministra Havlíčka 29. září loňského roku a která se předmětně týká hledání lokalit pro výstavbu hlubinného úložiště jaderného odpadu a procesu, který je s tím spojen.
ps2017-087-07-001-486.u2.p2.s1 Chtěl bych jenom předeslat, že jsem z kraje Vysočina, který na svém území jadernou elektrárnu Dukovany, a chtěl bych také na začátek říci, že nejsem odpůrce jaderné energetiky a že si uvědomuji význam jaderné elektrárny Dukovany pro kraj Vysočina, a hlavně i pro celou Českou republiku.
ps2017-087-07-001-486.u2.p2.s2 To bych rád zmínil na úvod.
ps2017-087-07-001-486.u2.p3.s1 Pokud se týká hlubinného úložiště a hledání lokalit, tak to je proces, který tady probíhá celou řadu let, vždycky je tady určité vzepětí, kdy dojde k nějakému kroku, a poté je zase období určitého útlumu, kdy se o této otázce nehovoří.
ps2017-087-07-001-486.u2.p3.s2 Nicméně je samozřejmě jasné, že jsme povinni i z hlediska evropské legislativy a našich vztahů na mezinárodním poli hledat nakládání jak s vyhořelým jaderným palivem našich dvou jaderných elektráren, tak také s dlouhodobým nakládáním i s těmi dalšími jadernými odpady, což jsou například odpady ze zdravotnictví a z některých dalších provozů, které vlastně produkují jaderný odpad nižší kategorie.
ps2017-087-07-001-486.u2.p4.s1 Pokud se týká výstavby hlubinného úložiště, tak často slýchám takové argumenty, o co těm uvažovaným lokalitám vlastně jde, když půjde o hlubinné úložiště někde 500 metrů pod zemí, kdy se to vlastně lokality nebude tolik týkat, protože celý proces toho hlubinného úložiště skutečně bude hluboko pod zemí.
ps2017-087-07-001-486.u2.p4.s2 bych chtěl tento mýtus vyvrátit, protože celý proces výstavby nebo jenom přípravy a průzkumných prací pro hlubinné úložiště je proces dlouhodobý a pro dané území velmi zatěžující od průzkumných prací.
ps2017-087-07-001-486.u2.p4.s3 Proto se nelze divit tomu, že ty uvažované lokality, donedávna se to týkalo devíti lokalit v České republice, se tomu věnují, protože to zajímá jejich občany a samozřejmě celé dotčené území, a to se netýká jenom toho malého, několik set metrů, nebo možná několik tisíc metrů širokého území, ale týká se to samozřejmě celého regionu, kterého se to dotýká.
ps2017-087-07-001-486.u2.p5.s1 jsem adresoval panu vicepremiérovi Havlíčkovi svoji interpelaci v návaznosti na některé kroky, které proběhly v minulém roce.
ps2017-087-07-001-486.u2.p5.s2 Došlo k tomu, že v červnu loňského roku odborný panel SÚRAO vydal doporučení vládě, aby došlo k zúžení devíti lokalit na čtyři.
ps2017-087-07-001-486.u2.p5.s3 Toto proběhlo v červnu loňského roku a poté vlastně proběhla i diskuze na úrovni jednotlivých lokalit.
ps2017-087-07-001-486.u2.p5.s4 Samozřejmě pro lokality, které vypadly nebo měly šanci na to, že vypadnou z toho skrutinia, to byla velmi radostná zpráva.
ps2017-087-07-001-486.u2.p5.s5 Mnohem negativnější zpráva to byla pro ty čtyři, kterých se to dále dotýká, a mezi nimi jsou i dvě lokality, které jsou v kraji Vysočina.
ps2017-087-07-001-486.u2.p5.s6 Je to jednak lokalita Hrádek na Jihlavsku a lokalita Horka na rozhraní Třebíčska a Žďárska.
ps2017-087-07-001-486.u2.p6.s1 jsem panu ministrovi a vicepremiérovi adresoval několik otázek, nicméně tou zásadní, a o tady bude dnes zřejmě nejdelší diskuze, je záležitost zákona, který by dával šanci obcím se zapojit do procesu výběru finální lokality.
ps2017-087-07-001-486.u2.p6.s2 Tento zákon považuji za naprosto zásadní pro celý další proces, a to z mnoha důvodů.
ps2017-087-07-001-486.u2.p6.s3 Jeden důvod je, že občané skutečně na kterémkoliv území České republiky mají právo do takto důležité záležitosti hovořit.
ps2017-087-07-001-486.u2.p6.s4 Teď nemluvím jenom jako občan kraje Vysočina, ale týká se to i dalších uvažovaných lokalit.
ps2017-087-07-001-486.u2.p6.s5 Dalším důvodem je, že to po nás požaduje i Evropská komise.
ps2017-087-07-001-486.u2.p6.s6 S Českou republikou probíhalo infringementové řízení, které vytýkalo České republice, že takovýto předmětný zákon doposud nemá.
ps2017-087-07-001-486.u2.p7.s1 Takže jsem panu vicepremiérovi adresoval otázku, kdy dojde k přijetí tohoto zákona, v jakém časovém horizontu, jak to bude probíhat.
ps2017-087-07-001-486.u2.p7.s2 Ze strany pana ministra mi potom přišla odpověď, že věcný záměr tohoto zákona bude připraven do konce roku 2020.
ps2017-087-07-001-486.u2.p7.s3 Musím říci, že pan vicepremiér tento svůj slib splnil, protože v prosinci 2020 skutečně na vládě byl věcný záměr zákona o zapojení obcí do výběru lokality přijat.
ps2017-087-07-001-486.u2.p7.s4 Bohužel ale musím říci, že i tento termín považuji za velmi, velmi špatnou zprávu, protože po tomto zákonu volají obce možná deset let.
ps2017-087-07-001-486.u2.p7.s5 v roce 2016 byl připraven návrh tohoto zákona a jsme na konci volebního období.
ps2017-087-07-001-486.u2.p7.s6 Jestliže vláda 21. prosince 2020 přijala teprve věcný záměr tohoto zákona, tak je všem v těchto prostorách, doufám, jasné, že v tomto volebním období tento zákon přijat nebude.
ps2017-087-07-001-486.u2.p8.s1 Co je potřeba říci nad rámec tohoto, tak na tom samém zasedání 21. prosince 2020 vláda již skutečně přistoupila k tomu, že zúžila těch devět lokalit pouze na čtyři, to znamená, že došlo k významného procesu v hledání finální lokality, a to navzdory tomu, že připomínky obcí ze všech těch lokalit nebyly zapracovány.
ps2017-087-07-001-486.u2.p8.s2 K tomu pak bude směřovat možná další část dnešní diskuze, a to je, jakým způsobem bylo zdůvodněno zúžení lokalit z devíti na čtyři, jaké procesy tomu předcházely a zda skutečně v tomto procesu byly dodrženy zákony platné v České republice.
ps2017-087-07-001-486.u2.p9.s1 Takže bych v tuto chvíli předal slovo panu ministrovi, panu vicepremiérovi, zda by nám osvětlil svůj postoj k této záležitosti, zda by případně ještě doplnil odpovědi, které zazněly v písemné odpovědi, a poté budu rád, když budeme ještě o této záležitosti dále diskutovat.
ps2017-087-07-001-486.u2.p9.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-087-07-001-486.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-07-001-486.u3.p1.s2 Slovo předám .
ps2017-087-07-001-486.u3.p1.s3 Pan ministr se hlásí k odpovědi.
ps2017-087-07-001-486.u3.p1.s4 Znovu požádám kolegy v sále o větší klid.
ps2017-087-07-001-486.u3.p1.s5 Když je nás tady tak málo, tak se to víc rozléhá.
ps2017-087-07-001-486.u3.p1.s6 Prosím, pane ministře.
ps2017-087-07-001-486.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za interpelaci.
ps2017-087-07-001-486.u4.p1.s2 Myslím, že to je věcná interpelace, která si zaslouží skutečně velmi zevrubnou diskuzi.
ps2017-087-07-001-486.u4.p1.s3 To určitě nezvládneme jenom v rámci dneška, protože obecně úložiště jaderného odpadu je nesmírně komplikovaná záležitost.
ps2017-087-07-001-486.u4.p1.s4 Je to záležitost, která je provázena emocemi, je provázena zájmy obcí, je provázena samozřejmě zájmem státu.
ps2017-087-07-001-486.u4.p1.s5 S nadhledem musíme říct - a věřím, že to všichni tak vnímáme - že někde ten odpad uložit musíme, to je věc, která nás nemine.
ps2017-087-07-001-486.u4.p1.s6 Rozumíme tomu, že diskuze s vybranými obcemi, nebo s těmi zúženými, bude samozřejmě ještě velmi náročná.
ps2017-087-07-001-486.u4.p2.s1 Když jsem nastoupil na pozici ministra průmyslu a obchodu, tak tuto věc, kterou do značné míry žádný ministr průmyslu neřešil úplně s nadšením, protože není jednoduché diskutovat s jednotlivými regiony o tom, že, byť za 30 let, možná za 40 let, tam vznikne úložiště jaderného odpadu, tak jsem mimo toho, že jsem chtěl změnit způsob komunikace a nehrát to pouze na tu strunu ekologickou, ekonomickou, ale bavit se skutečně o širších dopadech, čili změnit trošku styl komunikace, po 20 letech určitého budování důvěry, ale spíše bych řekl nedůvěry, to otočit ve prospěch toho, že i když spolu nemusíme souhlasit, tak se alespoň budeme poslouchat.
ps2017-087-07-001-486.u4.p2.s2 Tak jsem si vytyčil tři hlavní věci, které bych v tom mém mandátu chtěl zvládnout.
ps2017-087-07-001-486.u4.p3.s1 To bylo za prvé zúžit z devíti lokalit na čtyři lokality, a to proto, že se o tom diskutovalo předtím několik let.
ps2017-087-07-001-486.u4.p3.s2 Nikdo neměl tu odvahu to finálně udělat a ta míra určité nejistoty devíti lokalit, přesně 52 obcí, byla skutečně pro mnohé z nich frustrující.
ps2017-087-07-001-486.u4.p3.s3 Druhá věc je, aby se začaly narovnávat ekonomické vztahy, to znamená, aby jasně všichni věděli, co za co můžou dostat.
ps2017-087-07-001-486.u4.p3.s4 Třetí věc je ten zmiňovaný zákon, který jste, pane poslanče, zmínil.
ps2017-087-07-001-486.u4.p4.s1 Co se týče lokalit, tak jsme je skutečně snížili.
ps2017-087-07-001-486.u4.p4.s2 Řekli jsme jasně, že to bude do června roku 2020 a do června roku 2020 skutečně odborný panel, kde byli zástupci Akademie věd, Masarykovy univerzity, ČVUT a tak dále, vysoce odborný panel, nezaujatý panel, který to posuzoval nikoliv z úhlu socioekonomického, ale z úhlu geofyzikálního, jinými slovy z úhlu pohledu toho, jestli je možné tam ten jaderný odpad uložit - což jsme věděli, že na těch devíti lokalitách možné je prakticky všude, ale samozřejmě některé k tomu mají lepší předpoklady, některé horší předpoklady - tak tento panel skutečně rozhodl.
ps2017-087-07-001-486.u4.p5.s1 I přesto že jsem považoval to rozhodnutí za odborně správné, tak jsem ještě nechal udělat přezkum toho rozhodnutí, protože jsem chtěl, aby byla jistota toho, že tam nedošlo k žádnému procesnímu pochybení, že tam nedošlo k žádnému ovlivňování a že se rozhodovalo skutečně na základě faktů, a to faktů odborného charakteru, nikoliv politického charakteru, že se rozhodovalo na základě geofyzikálních požadavků, nikoliv na základě toho, kdo víc křičí a kdo méně křičí.
ps2017-087-07-001-486.u4.p6.s1 Takže nadnárodní společnost ještě dostala od nás zadání, aby prozkoumala toto, což udělala v následujícím půl roce.
ps2017-087-07-001-486.u4.p6.s2 A přesně tak, jak jste říkal, pane poslanče, v prosinci jsme definitivně rozhodli o zúžení z devíti lokalit na čtyři lokality.
ps2017-087-07-001-486.u4.p6.s3 Ano, je to tak, jak jste říkal, těch pět bylo spokojených nebo spokojenějších, ty čtyři méně spokojené.
ps2017-087-07-001-486.u4.p6.s4 Tak to prostě je a museli jsme s tímto počítat.
ps2017-087-07-001-486.u4.p7.s1 Druhá věc, kterou jsme dotáhli, byla ta řekněme vstupní, řekl bych, kompenzace - ani bych neřekl odměna, to bych si nedovolil takto říct - za dosavadní činnost, která byla, a to je částka 1 milion korun na obec, čili 52 milionů korun.
ps2017-087-07-001-486.u4.p7.s2 To jsme prosadili.
ps2017-087-07-001-486.u4.p7.s3 Dali jsme to do režimu toho, že se to proplatilo a bylo ukonáno.
ps2017-087-07-001-486.u4.p8.s1 Třetí věc je zákon.
ps2017-087-07-001-486.u4.p8.s2 Co se týká toho zákona, tak je to věc, která se diskutuje mnoho a mnoho let s tím, že ten zákon byl v zásadě vždycky odmítnut - odmítnut legislativní radou vlády, která v zásadě vždycky měla negativní stanovisko, neprošel nikdy za předchozích vlád.
ps2017-087-07-001-486.u4.p8.s3 Teď to není o tom, že bych to chtěl na někoho svalovat, nebo ne.
ps2017-087-07-001-486.u4.p8.s4 Do značné míry musím říct jednu důležitou věc a to je stále pozice Legislativní rady vlády, která v zásadě říká, že zákon není potřeba.
ps2017-087-07-001-486.u4.p8.s5 si to nemyslím, jenom říkám - a nejsem právník - že Legislativní rada vlády říká: Je možné využít stávající zákony, nepřidělávejte další, které do značné míry neřeší nic nového.
ps2017-087-07-001-486.u4.p9.s1 My jsme přesto trvali na tom, aby tento zákon byl puštěn, to znamená, abychom se do něj pustili.
ps2017-087-07-001-486.u4.p9.s2 Musím říct, že poprvé se nám podařilo přesvědčit Legislativní radu vlády a máme od pozitivní stanovisko k tomu závěru.
ps2017-087-07-001-486.u4.p9.s3 Myslím, že to je průlom, že to je zásadní změna, protože ten zákon charakter částečně i psychologický.
ps2017-087-07-001-486.u4.p9.s4 rozumím těm obcím, které potřebují mít něco, o co se mohou opřít, potřebují mít jakousi míru pravděpodobnosti, ne-li jistoty, že se na v rámci této diskuze nezapomnělo a že to jest ukotveno ve speciálním zákonu.
ps2017-087-07-001-486.u4.p10.s1 Takže teď bude ten průběh v zásadě rychlejší, vláda schválila záměr.
ps2017-087-07-001-486.u4.p10.s2 Je jasné, že to v tomto období nezvládneme, s tím souhlasím, ale tady bych nepropadal nijak panice.
ps2017-087-07-001-486.u4.p10.s3 To je věc, která je dlouhodobého charakteru.
ps2017-087-07-001-486.u4.p10.s4 Konečně stavět se to bude - když se to bude stavět - někdy v roce 2050 2060.
ps2017-087-07-001-486.u4.p10.s5 Nemyslím si, že by příští vláda na toto nahlížela tak, že by tento zákon shodila.
ps2017-087-07-001-486.u4.p10.s6 Nemyslím tím vláda, ale myslím tím parlamentní sestava.
ps2017-087-07-001-486.u4.p11.s1 Takže se domnívám, že je potřeba si to docela poctivě odpracovat, v tomhle roce zahájit legislativní kolečko, což je šance, že dopadne a příští vláda si to převezme, respektive příští parlament, a bude to dokončeno.
ps2017-087-07-001-486.u4.p11.s2 Takže si myslím, že o nic nepřijdeme.
ps2017-087-07-001-486.u4.p12.s1 Samozřejmě si musíme uvědomit, že tam je jeden faktor, který je stále - neřekl bych nedořešený, on je dořešený - ale na kterém se prostě neshodneme.
ps2017-087-07-001-486.u4.p12.s2 A ten faktor je takzvané právo veta.
ps2017-087-07-001-486.u4.p12.s3 To znamená ano, je pravda, že v současné době právo veta my nemůžeme akceptovat, a je to i s ohledem na to, jak rozhodl Nejvyšší správní soud, to znamená, jasně stanovil to, že se jedná o veřejný zájem takzvané vysoké míry důležitosti.
ps2017-087-07-001-486.u4.p12.s4 To znamená, v tomto případě tento soud považuje právo veta za nepřípustné.
ps2017-087-07-001-486.u4.p12.s5 Ano, to je věc, ve které se nedokážeme shodnout se zástupci těch jednotlivých lokalit, ale na druhou stranu, my se musíme řídit skutečně zájmem vysoké míry důležitosti.

Text viewDownload CoNNL-U