|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-09 ps2017-087-05-004-040 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

40. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 1084/ - prvé čtení

Date2021-03-09
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/040
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087161.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 149 • previousnext

ps2017-087-05-004-040.u1.p1.s1 40.
ps2017-087-05-004-040.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 1084/ - prvé čtení
ps2017-087-05-004-040.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu, ministr dopravy Karel Havlíček.
ps2017-087-05-004-040.u1.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-05-004-040.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, k projednání předkládám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a některé další zákony.
ps2017-087-05-004-040.u2.p1.s2 Hlavním důvodem je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady.
ps2017-087-05-004-040.u2.p2.s1 Návrh zákona se v souladu s touto směrnicí dotýká například ochrany spotřebitele, problematiky tísňové komunikace, univerzální služby, cenové dostupnosti služeb nebo přístupu a propojení.
ps2017-087-05-004-040.u2.p2.s2 Pravidla jsou posílena, týkají se spotřebitelů a ambicí je usnadnit změnu poskytovatele služeb, nabídnout lepší ochranu, přičemž spotřebitelé budou mít zajištěnou podobnou, dokonce vyšší úroveň ochrany v celé Evropské unii.
ps2017-087-05-004-040.u2.p2.s3 Tato harmonizace se týká například oblasti požadavků na informace u smluv, délky trvání těchto smluv, jejich ukončování, transparentnosti, zveřejňování informací, změny poskytovatele služby, přístupu k internetu a přenositelnosti čísel, případně tísňové komunikace.
ps2017-087-05-004-040.u2.p3.s1 V této oblasti - myslím tím tísňovou komunikaci - je z mého pohledu velmi důležitou, řekl bych zásadní změnou, že tísňové služby musí být nově dostupné nejen prostřednictvím volání, ale rovněž prostřednictvím alespoň SMS, a pokud by to bylo technicky proveditelné, tak i prostřednictvím jiných způsobů komunikace.
ps2017-087-05-004-040.u2.p3.s2 Tato změna vyžaduje přizpůsobení dalších zákonů, upravujících právě problematiku tísňové komunikace.
ps2017-087-05-004-040.u2.p4.s1 Za zásadní považuji rovněž zavedení systému takzvané veřejné výstrahy, prostřednictvím které bude možné obyvatele, opět například formou SMS zpráv, informovat o bezprostředně hrozících nebo nastalých mimořádných událostech, krizových situacích, závažných událostech a tak dále.
ps2017-087-05-004-040.u2.p5.s1 V oblasti univerzální služby dochází, a to v souladu s kodexem, k omezení rozsahu služeb, které lze uložit v rámci univerzální služby, na přiměřený přístup k internetu v pevném místě, přístup k hlasové komunikační službě, rovněž tedy v pevném místě, nebo přístup zdravotně postižených osob k těmto službám, případně různé doplňkové služby.
ps2017-087-05-004-040.u2.p5.s2 Cenová dostupnost by neměla být faktorem bránícím spotřebitelům v přístupu ke službám, a proto tedy v souladu s kodexem dochází k rozšíření definice osob se zvláštními sociálními potřebami, kromě již definovaných zdravotně postižených osob a osob s nízkými příjmy.
ps2017-087-05-004-040.u2.p6.s1 Modernizují se rovněž pravidla týkající se přístupu a propojení sítí elektronických komunikací, zajišťuje se předvídatelnost regulace udělování přídělu operátorům po dobu nejméně 20 let za účelem podpory jejich investic a nad rámec transpozice upravuje rovněž zjištěné problematické aspekty z aplikační praxe některé věcné legislativně technické nedostatky.
ps2017-087-05-004-040.u2.p7.s1 Věřím, že návrh zákona bude přínosem, nebo jsem o tom přesvědčen, pro občany, pro podnikatele.
ps2017-087-05-004-040.u2.p8.s1 Dovolte, abych rovněž ocenil aktivní roli zpravodaje, pana poslance Jiránka, se kterým se to velmi věcně komunikovalo.
ps2017-087-05-004-040.u2.p8.s2 Vím, že uspořádal řadu jednání na to téma k aspektům tohoto zákona a musím říci, že ta jednání byla velmi praktická, pragmatická, korektní.
ps2017-087-05-004-040.u2.p9.s1 Kromě již zmíněné nutnosti zajistit co nejrychlejší transpozici bych vás tímto, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, chtěl požádat o podporu zkrácení lhůty k projednání tohoto zákona ve výborech, a to do 30 dnů, mimo jiné i s ohledem na to, že Evropská komise 4. 2. 2021 zahájila řízení o nesplnění povinnosti proti České republice a dalším 24 členským státům - čili šlo o 25 států, které nezavedly zatím nová pravidla EU v oblasti elektronických komunikací.
ps2017-087-05-004-040.u2.p9.s2 Pomůže nám to.
ps2017-087-05-004-040.u2.p9.s3 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u3.p1.s2 Poprosím zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Martina Jiránka.
ps2017-087-05-004-040.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s1 Dobrý den, kolegyně, kolegové.
ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s3 Pan ministr již velmi dobře řekl drtivou většinu toho, co jsem chtěl říct.
ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s4 Shrnul zákon, naznačil i to, že s námi Evropské unie zahájila infringement, takže jsem rád, že jsme to dostali na program.
ps2017-087-05-004-040.u4.p2.s1 Chci moc poděkovat kolegům, vezmu to abecedně: paní Červíčkové, pánům Dolínkovi, Králíčkovi, Luzarovi, Martínkovi, Maškovi, Munzarovi a Nacherovi, za velmi proaktivní přístup k zhruba šesti sedmi jednáním podvýborů a kulatých stolů, kdy jsme řešili témata jako věcné břemeno, rozšíření možnosti detekce polohy mobilních zařízení ze strany ÚOHS, anonymní SIM karty a další témata.
ps2017-087-05-004-040.u4.p2.s2 Řešili jsme to samozřejmě s MPO, ČTÚ, Svazem měst a obcí a asociací a zástupci trhu, takže opravdu jsem moc rád, že je to zde na programu.
ps2017-087-05-004-040.u4.p3.s1 Zároveň se hned po úvodní zprávě hlásím do rozpravy, abych oficiálně navrhl zkrácení lhůty pro projednání.
ps2017-087-05-004-040.u4.p3.s2 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-087-05-004-040.u5.p1.s2 Zaznamenal jsem vaši přihlášku.
ps2017-087-05-004-040.u5.p1.s3 Otevírám rozpravu a prosím, máte slovo.
ps2017-087-05-004-040.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u6.p1.s2 Takže abych to zkrátil - navrhuji zkrácení lhůty pro projednání o 30 dní.
ps2017-087-05-004-040.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s1 O 30 dní, tedy i na 30 dní.
ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s2 Ano, zaznamenal jsem, děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s3 Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s4 Hlásí se pan poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, všechny ty věci, které tady říkal pan ministr ve svém úvodním slově, jsou důležité.
ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s3 bych chtěl přesto soustředit vaši pozornost na některé věci, které se nám tam nelíbí a které mohou znamenat, že se ze zákona o elektronických komunikacích může vytvořit obava v řadách veřejnosti, a my tu obavu máme, že se tam také bude jednat o určitou ztrátu soukromí, možné elektronické sledování a nabourávání osobního vlastnictví.
ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s4 Pouze zmíním to, že pro některé se zde stát tento tisk nosičem pro návrh na zrušení anonymních karet.
ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s5 jenom chci upozornit, že právě takové návrhy zkomplikují přijetí normy ve třetím čtení.
ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s1 Ale chci zejména mluvit o tom, co nám předkládá sama vláda, a to nad rámec transpozice směrnice kodexu pro elektronické komunikace.
ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s2 Novela totiž obsahuje pro nás naprosto nepřijatelný návrh, a to ten, aby Úřad pro hospodářskou soutěž mohl získat provozní a lokalizační údaje mobilních telefonů podnikatelů, manažerů a zaměstnanců firem, které Úřad šetří ve správním řízení z podezření na přestupek.
ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s3 Podle mého názoru takto navrhovaná úprava nepřiměřeně zasahuje do základního práva na soukromí zástupců šetřených podniků, protože i tyto mobilní telefony jsou používány i pro soukromé účely.
ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s4 Z mého pohledu existují mírnější a méně invazivní prostředky, kterými může ÚOHS svých cílů dosáhnout a obávám se, že je tento návrh spíše motivován přáním ulehčit si práci, což je pro malý argument pro získání takovýchto pravomocí, které z mého pohledu mají patřit výhradně orgánům činným v trestním řízení.
ps2017-087-05-004-040.u8.p3.s1 Obávám se také, že tímto návrhem by vznikl další precedens, který by byl návodem pro další úřady, proč získávat údaje o mobilních datech, o datech z mobilních telefonů a údajích občanů.
ps2017-087-05-004-040.u8.p3.s2 A pak bychom se mohli oprávněně ptát, kdo bude další.
ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s1 na Ministerstvu zdravotnictví vznikla myšlenka - naštěstí ji vláda dále nepředložila sem do Sněmovny - aby hygiena kontrolovala přes mobilní telefony epidemické kontakty.
ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s2 A kdo může být další takový?
ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s3 Úřad práce, aby zkontroloval, zda jsou při nemocenské lidé doma?
ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s4 To přece nikdo z nás tady nechce.
ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s5 Z jednotlivých kamínků by mohla vniknout lavina, která by nás zavalila, a pak z nebude úniku.
ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s6 Mobilní telefony jsou totiž velmi dobrým sluhou, ale zlým pánem.
ps2017-087-05-004-040.u8.p5.s1 o tom takto silně mluvím proto, protože bychom se měli snažit chránit osobní data před jejich zneužíváním.
ps2017-087-05-004-040.u8.p5.s2 Měli bychom je chránit také i před státní mocí, protože svoboda není ohrožena jen regulacemi a zákazy, ale také pouhým množstvím informací včetně sledování, kterými státní instituce mohou kontrolovat naše životy.
ps2017-087-05-004-040.u9.p1.s1 Prosím o klid.
ps2017-087-05-004-040.u9.p1.s2 Děkuji vám.
ps2017-087-05-004-040.u10.p1.s1 Jsem rád, že si to uvědomují, toto nebezpečí, když ne vláda, tak nejen opoziční poslanci, ale také řada vládních poslanců, se kterými jsem o tom hovořil.
ps2017-087-05-004-040.u10.p1.s2 Proto zde vzniká záměr společného pozměňovacího návrhu, který příslušný paragraf vyjmout z novely zákona.
ps2017-087-05-004-040.u10.p2.s1 O to víc možná mrzí nekritický přístup vlády, která nám to sem poslala.
ps2017-087-05-004-040.u10.p2.s2 nevím, buď se na to nesoustředila, nebo to nevyhodnotila jako závažnou věc, avšak obě možnosti jsou špatné.
ps2017-087-05-004-040.u10.p2.s3 Vláda by totiž neměla zkoušet, co tady sítem přes Poslaneckou sněmovnu projde za zvýšení kompetencí, ale měla by být v první linii, která ohrožení soukromí bude vyhodnocovat a bude jim případně bránit.
ps2017-087-05-004-040.u10.p3.s1 Právě kvůli možnosti pro ÚOHS získávat provozní a lokalizační údaje jsem chtěl původně navrhnout vrácení novely k přepracování, ale protože tady vzniká společný pozměňovací návrh, tak vrácení nenavrhnu.
ps2017-087-05-004-040.u10.p3.s2 Ale doufám, že společně s panem zpravodajem a ostatními kolegy vyvineme maximální úsilí k vyjmutí této části z návrhu novely.
ps2017-087-05-004-040.u10.p4.s1 Druhá věc, která jde nad rámec směrnice, je možnost vstupu na cizí nemovitost, tedy pozemek či střechy soukromých domů, pro pracovníky Českého telekomunikačního úřadu, a to při zjišťování zdroje rušení nebo k úkonům, takzvaným úkonům, předcházejícím kontrole.
ps2017-087-05-004-040.u10.p4.s2 Nikoliv jen kontroly samotné.
ps2017-087-05-004-040.u10.p4.s3 To je z mého pohledu další nabourávání ochrany soukromého vlastnictví a nepřiměřená a vlastně bezbřehá možnost pro pracovníky ČTÚ soukromé vlastnictví narušovat.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s1 V minulém volebním období ve Sněmovně byla velká diskuze, která skončila i zkoumáním Ústavního soudu, a to bylo narušení soukromého vlastnictví z důvodu kontroly kotlů, a tím důvodem bylo právo na zdraví.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s2 Proto to vláda předkládala.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s3 Teď se posouváme bohužel k tomu, abychom nabourali ochranu soukromého vlastnictví z toho důvodu, že někdo rušený signál, například na wi-fi.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s4 To určitě není správné.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s5 Z mého pohledu je navržená novela v tomto případě nepřiměřená, a zejména nejasná.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s6 se pokusím společně s některými z vás hledat v dalších čteních možnosti a návrhy, jak toto odstranit, protože to jsou důvody, které by nás odrazovaly od přijetí této novely na konci.
ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s7 Navíc se jedná o návrhy, pane ministře, které jsou typickým gold-platingem, protože nejsou požadavkem žádné směrnice Evropské unie.
ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s1 My jsme si vědomi, že trh čeká na přijetí této stěžejní normy, která bude určovat, jak bude vypadat trh elektronických komunikací zhruba dalších deset let, a jsme si také vědomi, že návrh novely přináší kromě věcí, které jsem zmínil, i několik pozitivních věcí.
ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s2 Ale bohužel, po prostudování návrhu zákona je vidět, že se nejedná vždy o citlivou transpozici.
ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s3 Někdy jsme papežštější než papež například při přijímání byrokratické zátěže z Bruselu.
ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s4 A tam, kde směrnice umožňuje národní uvážení, například zjemnění regulace, tam bohužel gestor této novely, Ministerstvo průmyslu a obchodu, tohoto nevyužilo.
ps2017-087-05-004-040.u10.p7.s1 Porovnejme, co je například nově předmětem všeobecného oprávnění, jaké kompetence ČTÚ, nyní ve správě spektra.
ps2017-087-05-004-040.u10.p7.s2 Porovnejme mnohdy nesmyslné sankce nikoliv za špatný přístup operátorů ke spotřebitelům a k ochraně spotřebitele, ale také obrovské sankce za nesplnění takzvané reportovací činnosti vůči úřadům.
ps2017-087-05-004-040.u10.p7.s3 To přináší zase navíc administrativní zátěž.
ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s1 Je potřeba si uvědomit, že tento zákon není jen o třech velkých mobilních operátorech, ale tato norma dopadne také na stovky středních hráčů, kteří v regionech připojují k internetu občany v našich městech a obcích.
ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s2 O tom všem se chceme bavit v dalších čteních a přijdeme s návrhy, které to mají změnit.
ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s3 A prosím, v dalších čteních, pane ministře, soustřeďte se na ty dva body, které jsem tady na začátku zmínil, protože to je samozřejmě pro nás potom komplikace pro podporu celého návrhu.
ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s4 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-087-05-004-040.u11.p1.s2 Pan poslanec Patrik Nacher je další přihlášený do obecné rozpravy.
ps2017-087-05-004-040.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-05-004-040.u12.p1.s1 Takže pěkný podvečer, dámy a pánové.
ps2017-087-05-004-040.u12.p1.s2 bych řekl, po roce jsme tady vlastně nazpět.
ps2017-087-05-004-040.u12.p1.s3 Před rokem si jistě vzpomínáte, nebo před více než rokem, zákon o elektronických komunikacích, který tady změnil praxi přenositelnosti čísla, zrychlil ten přestup, zrušil pokuty za předčasné ukončení v případě, že to člověk udělal déle než po třech měsících, jak trvala ta smlouva.
ps2017-087-05-004-040.u12.p2.s1 V této chvíli máme před sebou transpozici kodexu v oblasti elektronických komunikací, který se týká zejména přístupu k internetu.
ps2017-087-05-004-040.u12.p2.s2 V tomto případě se na něj budeme dívat úplně podobně jako na přenos čísel u mobilních operátorů.

Text viewDownload CoNNL-U