ps2017-087-05-004-040.u1.p1.s1
40 . ps2017-087-05-004-040.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 127 / 2005 Sb . , o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o elektronických komunikacích ) , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 1084 / - prvé čtení ps2017-087-05-004-040.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády , ministr průmyslu a obchodu , ministr dopravy Karel Havlíček . ps2017-087-05-004-040.u1.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-087-05-004-040.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , k projednání předkládám vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a některé další zákony . ps2017-087-05-004-040.u2.p1.s2
Hlavním důvodem je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady . ps2017-087-05-004-040.u2.p2.s1
Návrh zákona se v souladu s touto směrnicí dotýká například ochrany spotřebitele , problematiky tísňové komunikace , univerzální služby , cenové dostupnosti služeb nebo přístupu a propojení . ps2017-087-05-004-040.u2.p2.s2
Pravidla jsou posílena , týkají se spotřebitelů a ambicí je usnadnit změnu poskytovatele služeb , nabídnout lepší ochranu , přičemž spotřebitelé budou mít zajištěnou podobnou , dokonce vyšší úroveň ochrany v celé Evropské unii . ps2017-087-05-004-040.u2.p2.s3
Tato harmonizace se týká například oblasti požadavků na informace u smluv , délky trvání těchto smluv , jejich ukončování , transparentnosti , zveřejňování informací , změny poskytovatele služby , přístupu k internetu a přenositelnosti čísel , případně tísňové komunikace . ps2017-087-05-004-040.u2.p3.s1
V této oblasti - myslím tím tísňovou komunikaci - je z mého pohledu velmi důležitou , řekl bych zásadní změnou , že tísňové služby musí být nově dostupné nejen prostřednictvím volání , ale rovněž prostřednictvím alespoň SMS , a pokud by to bylo technicky proveditelné , tak i prostřednictvím jiných způsobů komunikace . ps2017-087-05-004-040.u2.p3.s2
Tato změna vyžaduje přizpůsobení dalších zákonů , upravujících právě problematiku tísňové komunikace . ps2017-087-05-004-040.u2.p4.s1
Za zásadní považuji rovněž zavedení systému takzvané veřejné výstrahy , prostřednictvím které bude možné obyvatele , opět například formou SMS zpráv , informovat o bezprostředně hrozících nebo nastalých mimořádných událostech , krizových situacích , závažných událostech a tak dále . ps2017-087-05-004-040.u2.p5.s1
V oblasti univerzální služby dochází , a to v souladu s kodexem , k omezení rozsahu služeb , které lze uložit v rámci univerzální služby , na přiměřený přístup k internetu v pevném místě , přístup k hlasové komunikační službě , rovněž tedy v pevném místě , nebo přístup zdravotně postižených osob k těmto službám , případně různé doplňkové služby . ps2017-087-05-004-040.u2.p5.s2
Cenová dostupnost by neměla být faktorem bránícím spotřebitelům v přístupu ke službám , a proto tedy v souladu s kodexem dochází k rozšíření definice osob se zvláštními sociálními potřebami , kromě již definovaných zdravotně postižených osob a osob s nízkými příjmy . ps2017-087-05-004-040.u2.p6.s1
Modernizují se rovněž pravidla týkající se přístupu a propojení sítí elektronických komunikací , zajišťuje se předvídatelnost regulace udělování přídělu operátorům po dobu nejméně 20 let za účelem podpory jejich investic a nad rámec transpozice upravuje rovněž zjištěné problematické aspekty z aplikační praxe některé věcné legislativně technické nedostatky . ps2017-087-05-004-040.u2.p7.s1
Věřím , že návrh zákona bude přínosem , nebo jsem o tom přesvědčen , pro občany , pro podnikatele . ps2017-087-05-004-040.u2.p8.s1
Dovolte , abych rovněž ocenil aktivní roli zpravodaje , pana poslance Jiránka , se kterým se to velmi věcně komunikovalo . ps2017-087-05-004-040.u2.p8.s2
Vím , že uspořádal řadu jednání na to téma k aspektům tohoto zákona a musím říci , že ta jednání byla velmi praktická , pragmatická , korektní . ps2017-087-05-004-040.u2.p9.s1
Kromě již zmíněné nutnosti zajistit co nejrychlejší transpozici bych vás tímto , vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci , chtěl požádat o podporu zkrácení lhůty k projednání tohoto zákona ve výborech , a to do 30 dnů , mimo jiné i s ohledem na to , že Evropská komise 4 . 2 . 2021 zahájila řízení o nesplnění povinnosti proti České republice a dalším 24 členským státům - čili šlo o 25 států , které nezavedly zatím nová pravidla EU v oblasti elektronických komunikací . ps2017-087-05-004-040.u2.p9.s2
Pomůže nám to . ps2017-087-05-004-040.u2.p9.s3
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u3.p1.s2
Poprosím zpravodaje pro prvé čtení , pana poslance Martina Jiránka . ps2017-087-05-004-040.u3.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s1
Dobrý den , kolegyně , kolegové . ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s3
Pan ministr již velmi dobře řekl drtivou většinu toho , co jsem chtěl říct . ps2017-087-05-004-040.u4.p1.s4
Shrnul zákon , naznačil i to , že už s námi Evropské unie zahájila infringement , takže jsem rád , že jsme to dostali na program . ps2017-087-05-004-040.u4.p2.s1
Chci moc poděkovat kolegům , vezmu to abecedně : paní Červíčkové , pánům Dolínkovi , Králíčkovi , Luzarovi , Martínkovi , Maškovi , Munzarovi a Nacherovi , za velmi proaktivní přístup k zhruba šesti až sedmi jednáním podvýborů a kulatých stolů , kdy jsme řešili témata jako věcné břemeno , rozšíření možnosti detekce polohy mobilních zařízení ze strany ÚOHS , anonymní SIM karty a další témata . ps2017-087-05-004-040.u4.p2.s2
Řešili jsme to samozřejmě s MPO , ČTÚ , Svazem měst a obcí a asociací a zástupci trhu , takže opravdu jsem moc rád , že je to zde na programu . ps2017-087-05-004-040.u4.p3.s1
Zároveň se hned po mé úvodní zprávě hlásím do rozpravy , abych oficiálně navrhl zkrácení lhůty pro projednání . ps2017-087-05-004-040.u4.p3.s2
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2017-087-05-004-040.u5.p1.s2
Zaznamenal jsem vaši přihlášku . ps2017-087-05-004-040.u5.p1.s3
Otevírám rozpravu a prosím , máte slovo . ps2017-087-05-004-040.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u6.p1.s2
Takže abych to zkrátil - navrhuji zkrácení lhůty pro projednání o 30 dní . ps2017-087-05-004-040.u6.p1.s3
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s1
O 30 dní , tedy i na 30 dní . ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s2
Ano , zaznamenal jsem , děkuji . ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s3
Hlásí se ještě někdo do rozpravy ? ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s4
Hlásí se pan poslanec Vojtěch Munzar . ps2017-087-05-004-040.u7.p1.s5
Prosím , máte slovo . ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane ministře , všechny ty věci , které tady říkal pan ministr ve svém úvodním slově , jsou důležité . ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s3
Já bych chtěl přesto soustředit vaši pozornost na některé věci , které se nám tam nelíbí a které mohou znamenat , že se ze zákona o elektronických komunikacích může vytvořit obava v řadách veřejnosti , a my tu obavu máme , že se tam také bude jednat o určitou ztrátu soukromí , možné elektronické sledování a nabourávání osobního vlastnictví . ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s4
Pouze zmíním to , že pro některé se zde má stát tento tisk nosičem pro návrh na zrušení anonymních karet . ps2017-087-05-004-040.u8.p1.s5
Já jenom chci upozornit , že právě takové návrhy zkomplikují přijetí normy ve třetím čtení . ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s1
Ale chci zejména mluvit o tom , co nám předkládá sama vláda , a to nad rámec transpozice směrnice kodexu pro elektronické komunikace . ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s2
Novela totiž obsahuje pro nás naprosto nepřijatelný návrh , a to ten , aby Úřad pro hospodářskou soutěž mohl získat provozní a lokalizační údaje mobilních telefonů podnikatelů , manažerů a zaměstnanců firem , které Úřad šetří ve správním řízení z podezření na přestupek . ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s3
Podle mého názoru takto navrhovaná úprava nepřiměřeně zasahuje do základního práva na soukromí zástupců šetřených podniků , protože i tyto mobilní telefony jsou používány i pro soukromé účely . ps2017-087-05-004-040.u8.p2.s4
Z mého pohledu existují mírnější a méně invazivní prostředky , kterými může ÚOHS svých cílů dosáhnout a obávám se , že je tento návrh spíše motivován přáním ulehčit si práci , což je pro mě malý argument pro získání takovýchto pravomocí , které z mého pohledu mají patřit výhradně orgánům činným v trestním řízení . ps2017-087-05-004-040.u8.p3.s1
Obávám se také , že tímto návrhem by vznikl další precedens , který by byl návodem pro další úřady , proč získávat údaje o mobilních datech , o datech z mobilních telefonů a údajích občanů . ps2017-087-05-004-040.u8.p3.s2
A pak bychom se mohli oprávněně ptát , kdo bude další . ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s1
Už na Ministerstvu zdravotnictví vznikla myšlenka - naštěstí ji vláda už dále nepředložila sem do Sněmovny - aby hygiena kontrolovala přes mobilní telefony epidemické kontakty . ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s2
A kdo může být další takový ? ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s3
Úřad práce , aby zkontroloval , zda jsou při nemocenské lidé doma ? ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s4
To přece nikdo z nás tady nechce . ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s5
Z jednotlivých kamínků by mohla vniknout lavina , která by nás zavalila , a pak z ní nebude úniku . ps2017-087-05-004-040.u8.p4.s6
Mobilní telefony jsou totiž velmi dobrým sluhou , ale zlým pánem . ps2017-087-05-004-040.u8.p5.s1
Já o tom takto silně mluvím proto , protože bychom se měli snažit chránit osobní data před jejich zneužíváním . ps2017-087-05-004-040.u8.p5.s2
Měli bychom je chránit také i před státní mocí , protože svoboda není ohrožena jen regulacemi a zákazy , ale také pouhým množstvím informací včetně sledování , kterými státní instituce mohou kontrolovat naše životy . ps2017-087-05-004-040.u9.p1.s1
Prosím o klid . ps2017-087-05-004-040.u9.p1.s2
Děkuji vám . ps2017-087-05-004-040.u10.p1.s1
Jsem rád , že si to uvědomují , toto nebezpečí , když už ne vláda , tak nejen opoziční poslanci , ale také řada vládních poslanců , se kterými jsem o tom hovořil . ps2017-087-05-004-040.u10.p1.s2
Proto zde vzniká záměr společného pozměňovacího návrhu , který má příslušný paragraf vyjmout z novely zákona . ps2017-087-05-004-040.u10.p2.s1
O to víc mě možná mrzí nekritický přístup vlády , která nám to sem poslala . ps2017-087-05-004-040.u10.p2.s2
Já nevím , buď se na to nesoustředila , nebo to nevyhodnotila jako závažnou věc , avšak obě možnosti jsou špatné . ps2017-087-05-004-040.u10.p2.s3
Vláda by totiž neměla zkoušet , co tady sítem přes Poslaneckou sněmovnu projde za zvýšení kompetencí , ale měla by být v první linii , která ohrožení soukromí bude vyhodnocovat a bude jim případně bránit . ps2017-087-05-004-040.u10.p3.s1
Právě kvůli možnosti pro ÚOHS získávat provozní a lokalizační údaje jsem chtěl původně navrhnout vrácení novely k přepracování , ale protože tady vzniká společný pozměňovací návrh , tak vrácení nenavrhnu . ps2017-087-05-004-040.u10.p3.s2
Ale doufám , že společně s panem zpravodajem a ostatními kolegy vyvineme maximální úsilí k vyjmutí této části z návrhu novely . ps2017-087-05-004-040.u10.p4.s1
Druhá věc , která jde nad rámec směrnice , je možnost vstupu na cizí nemovitost , tedy pozemek či střechy soukromých domů , pro pracovníky Českého telekomunikačního úřadu , a to při zjišťování zdroje rušení nebo k úkonům , takzvaným úkonům , předcházejícím kontrole . ps2017-087-05-004-040.u10.p4.s2
Nikoliv jen kontroly samotné . ps2017-087-05-004-040.u10.p4.s3
To je z mého pohledu další nabourávání ochrany soukromého vlastnictví a nepřiměřená a vlastně bezbřehá možnost pro pracovníky ČTÚ soukromé vlastnictví narušovat . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s1
V minulém volebním období ve Sněmovně byla velká diskuze , která skončila i zkoumáním Ústavního soudu , a to bylo narušení soukromého vlastnictví z důvodu kontroly kotlů , a tím důvodem bylo právo na zdraví . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s2
Proto to vláda předkládala . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s3
Teď už se posouváme bohužel k tomu , abychom nabourali ochranu soukromého vlastnictví z toho důvodu , že někdo má rušený signál , například na wi - fi . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s4
To určitě není správné . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s5
Z mého pohledu je navržená novela v tomto případě nepřiměřená , a zejména nejasná . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s6
Já se pokusím společně s některými z vás hledat v dalších čteních možnosti a návrhy , jak toto odstranit , protože to jsou důvody , které by nás odrazovaly od přijetí této novely na konci . ps2017-087-05-004-040.u10.p5.s7
Navíc se jedná o návrhy , pane ministře , které jsou typickým gold - platingem , protože nejsou požadavkem žádné směrnice Evropské unie . ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s1
My jsme si vědomi , že trh čeká na přijetí této stěžejní normy , která bude určovat , jak bude vypadat trh elektronických komunikací zhruba dalších deset let , a jsme si také vědomi , že návrh novely přináší kromě věcí , které jsem zmínil , i několik pozitivních věcí . ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s2
Ale bohužel , po prostudování návrhu zákona je vidět , že se nejedná vždy o citlivou transpozici . ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s3
Někdy jsme papežštější než papež například při přijímání byrokratické zátěže z Bruselu . ps2017-087-05-004-040.u10.p6.s4
A tam , kde směrnice umožňuje národní uvážení , například zjemnění regulace , tam bohužel gestor této novely , Ministerstvo průmyslu a obchodu , tohoto nevyužilo . ps2017-087-05-004-040.u10.p7.s1
Porovnejme , co je například nově předmětem všeobecného oprávnění , jaké kompetence má ČTÚ , nyní ve správě spektra . ps2017-087-05-004-040.u10.p7.s2
Porovnejme mnohdy nesmyslné sankce nikoliv za špatný přístup operátorů ke spotřebitelům a k ochraně spotřebitele , ale také obrovské sankce za nesplnění takzvané reportovací činnosti vůči úřadům . ps2017-087-05-004-040.u10.p7.s3
To přináší zase navíc administrativní zátěž . ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s1
Je potřeba si uvědomit , že tento zákon není jen o třech velkých mobilních operátorech , ale tato norma dopadne také na stovky středních hráčů , kteří v regionech připojují k internetu občany v našich městech a obcích . ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s2
O tom všem se chceme bavit v dalších čteních a přijdeme s návrhy , které to mají změnit . ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s3
A prosím , v dalších čteních , pane ministře , soustřeďte se na ty dva body , které jsem tady na začátku zmínil , protože to je samozřejmě pro nás potom komplikace pro podporu celého návrhu . ps2017-087-05-004-040.u10.p8.s4
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-087-05-004-040.u11.p1.s2
Pan poslanec Patrik Nacher je další přihlášený do obecné rozpravy . ps2017-087-05-004-040.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-087-05-004-040.u12.p1.s1
Takže pěkný podvečer , dámy a pánové . ps2017-087-05-004-040.u12.p1.s2
Já bych řekl , po roce jsme tady vlastně nazpět . ps2017-087-05-004-040.u12.p1.s3
Před rokem si jistě vzpomínáte , nebo před více než rokem , zákon o elektronických komunikacích , který tady změnil praxi přenositelnosti čísla , zrychlil ten přestup , zrušil pokuty za předčasné ukončení v případě , že to člověk udělal déle než po třech měsících , jak trvala ta smlouva . ps2017-087-05-004-040.u12.p2.s1
V této chvíli máme před sebou transpozici kodexu v oblasti elektronických komunikací , který se týká zejména přístupu k internetu . ps2017-087-05-004-040.u12.p2.s2
V tomto případě se na něj budeme dívat úplně podobně jako na přenos čísel u mobilních operátorů .