|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-05 ps2017-087-04-003-332 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

332. Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 317/ - třetí čtení

Date2021-03-05
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/332
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087138.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 278 • previousnext

ps2017-087-04-003-332.u1.p1.s1 332.
ps2017-087-04-003-332.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 317/ - třetí čtení
ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Stanislav Grospič a...
ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s2 Ano, za navrhovatele paní poslankyně Aulická, a zpravodaj garančního výboru, což je výbor pro sociální politiku, pan poslanec Petr Beitl.
ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s3 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 317/6, který byl doručen dne 12. února 2021.
ps2017-087-04-003-332.u1.p2.s4 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 317/7.
ps2017-087-04-003-332.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-087-04-003-332.u1.p3.s2 Máte zájem vystoupit.
ps2017-087-04-003-332.u1.p3.s3 Tak prosím, paní poslankyně Aulická.
ps2017-087-04-003-332.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-087-04-003-332.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vás nebudu zdržovat, myslím si, že všichni víme, o čem se dnes budeme bavit - pět týdnů dovolené pro všechny zaměstnance - a byla bych ráda, kdyby opravdu dnešní změna nebo ten náš návrh prošel ve třetím čtení.
ps2017-087-04-003-332.u2.p1.s3 Takže za nás zatím děkuji.
ps2017-087-04-003-332.u3.p1.s1 Otevírám rozpravu, do které se přihlásili zatím čtyři poslanci, jako první vystoupí pan poslanec Stanislav Grospič.
ps2017-087-04-003-332.u3.p1.s2 Ten zde není, takže další vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s2 Kolegové, kolegyně, ráda bych podpořila tuto novelu.
ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s3 Podporuji dlouhodobě pět týdnů dovolené.
ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s4 Domnívám se, že pět týdnů dovolené v naší České republice možnost jako zaměstnanecký benefit v různých profesích či sektorech využívat velká část našich zaměstnanců a zaměstnankyň.
ps2017-087-04-003-332.u4.p1.s5 Myslím si, že v roce 2021 je spravedlivé, abychom z pěti týdnů udělali standard, něco, co souvisí s ohodnocenou a motivovanou prací, protože samozřejmě zaměstnanci a zaměstnankyně, pokud mají prostor na odpočinek a mají prostor na nabytí nových sil, tak toto prospívá samozřejmě nejenom jim, ale také firmě, pracovnímu týmu, motivovanému týmu a týmu, který je připraven činit ty nejlepší výkony.
ps2017-087-04-003-332.u4.p2.s1 Takto nazírám na pět týdnů dovolené a věřím, kolegové, kolegyně - určitě budu hlasovat pro - že pět týdnů dovolené dnes naše Sněmovna odsouhlasí.
ps2017-087-04-003-332.u4.p2.s2 Děkuji.
ps2017-087-04-003-332.u5.p1.s1 Nyní na faktickou poznámku pan poslanec Petr Gazdík.
ps2017-087-04-003-332.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, je to jistě velmi bohulibý účel, který tady chceme schválit, nicméně je k tomu potřeba minimálně jeden člen vlády a ten tu není přítomen.
ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s2 Takže žádám jako místopředseda poslaneckého klubu Starostů a nezávislých o přestávku v délce 20 minut na jednání z důvodu nepřítomnosti členů vlády.
ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s3 Je , takže prosím o přestávku do .
ps2017-087-04-003-332.u6.p1.s4 Děkuji.
ps2017-087-04-003-332.u7.p1.s1 Dobře.
ps2017-087-04-003-332.u7.p1.s2 Tak vyhlašuji na žádost STANu přestávku, do jste říkal? (Poslanec Gazdík: 20 minut.)20 minut, takže do .
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně, vážený pane ministře.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s2 Budeme pokračovat v jednání, které jsme přerušili z důvodu nepřítomnosti členů vlády.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s3 Přerušili jsme je v rozpravě.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s4 Jsme v projednávání sněmovního tisku 317 ve třetím čtení.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s5 V rozpravě je nyní přihlášen poslanec Beitl.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s6 Připraví se poslankyně Gajdůšková.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s7 Poslanec Beitl!
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s8 Je přihlášen v rozpravě.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s9 Nemá zájem?
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s10 jsme tak daleko.
ps2017-087-04-003-332.u8.p1.s11 Prosím.
ps2017-087-04-003-332.u9.p1.s1 Vážení kolegové, vážené dámy, vážení pánové, dnes řešíme bod uzákonění pěti týdnů dovolené, tedy navýšení stávajících čtyř týdnů o jeden.
ps2017-087-04-003-332.u9.p1.s2 V okamžiku, kdy my řešíme tento bod, který dopadne především na střední a menší podnikatelské firmy v České republice, tak tyto firmy řeší opravdu úplně jiné věci.
ps2017-087-04-003-332.u9.p1.s3 Řeší fatální problémy svých firem v souvislosti s epidemií koronaviru a řeší svoji budoucnost, kterou počítají na týdny a na měsíce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s1 Když se podívám do korespondence, která mi chodí, tak tam konstatují stav, jakým v tuto chvíli probíhá státní podpora.
ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s2 Dotace Antivirus, která tady byla mnohokrát řečena, zatím oficiálně do konce dubna, nikdo nic neví, co bude dál.
ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s3 Možná paní ministryně by věděla, mohla by jim dát naději, ale oficiální informace nejsou.
ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s4 Nevím, jestli víte o tom, že jednou z podmínek, když chce dostat firma podporu Antivirus, tak musí podepsat, že zaměstnance nepropustí následující tři měsíce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p2.s5 Podnikatelé podepisují tato prohlášení v zoufalé situaci, ale oni ani nevědí, jestli následující tři měsíce tu podporu opět dostanou, takže jsou opravdu na dně a v podstatě zoufalství stoupá.
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s1 Další dotační tituly, dotace COVID - Nájemné, Výzva 3. Poslední podpora za 10., 11., 12. měsíc roku 2020 nepřišla, nikdo nic neví.
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s2 Dotace COVID -
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s3 Gastro -
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s4 Uzavřené provozovny, poslední podpora za říjen, listopad, prosinec, začátek ledna opět nepřišla, nikdo nic neví.
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s5 Dotace COVID -
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s6 Ubytování II, opět nepřišla, nikdo nic neví.
ps2017-087-04-003-332.u9.p3.s7 A jak jsem řekl, v tento okamžik my podnikatelskému sektoru nakládáme další břemena.
ps2017-087-04-003-332.u9.p4.s1 Bývalo dobrým zvykem, že podobná témata byla projednávána na tripartitě a strany tripartity se snažily dosáhnout shody.
ps2017-087-04-003-332.u9.p4.s2 V tomto případě k žádnému podobnému jednání nedošlo, a nedošlo k tomu z toho důvodu, že předkladatelé tohoto zákona dobře vědí, že by podporu na tripartitě nezískali.
ps2017-087-04-003-332.u9.p5.s1 bych vám teď přednesl stanovisko těch, kteří se k věci mají co vyjádřit a jejichž hlasy zatím nebyly slyšet.
ps2017-087-04-003-332.u9.p5.s2 Ta stanoviska, která vám budu číst, nejsou ze stávající krizové doby, ale jsou z roku 2018, 2019, kdy si ještě podnikatelé mysleli, že všechno půjde lineárně a že ten stav, v kterém jsou dneska, se nemůže nikdy dostavit.
ps2017-087-04-003-332.u9.p6.s1 První přečtu stanovisko Hospodářské komory: "Hospodářská komora České republiky doporučuje, aby vláda České republiky přijala k návrhu poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, nesouhlasné stanovisko.
ps2017-087-04-003-332.u9.p6.s2 Hospodářská komora České republiky rezolutně odmítá návrh na změnu zákoníku práce, jejíž podstatou je plošné zvýšení nároku na dovolenou ze současných čtyř týdnů na pět týdnů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s1 Důvodová zpráva k návrhu uvádí, že cílem je zrušit nerovnost zaměstnanců z hlediska nároku na dovolenou, neboť zaměstnanci, jejichž zaměstnavatel je definován v § 109 odst. 3, to je stát, územní samosprávný celek, státní fond, školská právnická osoba zřízená Ministerstvem školství a tělovýchovy nebo územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí, příspěvková organizace, regionální rada soudržnosti, zaměstnanci všech těchto organizací mají nárok na pět týdnů dovolené.
ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s2 Tento důvod však nelze rozumně akceptovat hned z několika důvodů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s3 Jednak je třeba si uvědomit, že pracovní právo je součástí občanského práva, a i když je v něm smluvní volnost stran omezena v důsledku přijetí principu ochrany slabší smluvní strany, to je zaměstnance, je třeba, aby obsahovalo instituty a nástroje, které dávají oběma stranám možnost určitého výběru.
ps2017-087-04-003-332.u9.p7.s4 Délka dovolené takovým institutem do určité míry je.
ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s1 Základní výměra dovolené v českém zákoníku práce ve výši čtyř týdnů je z hlediska mezinárodních úmluv a práva Evropské unie zcela v pořádku.
ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s2 Úmluva Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené publikovaná pod číslem 229/1998 Sb. stanoví povinnost minimálně tří týdnů dovolené za rok práce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s3 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/88/ES ze dne 4. listopadu 2003 o některých aspektech úpravy pracovní doby, respektive její článek 7, stanoví minimální nárok zaměstnance na placenou dovolenou za kalendářní rok ve výši čtyř týdnů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s4 V rámci EU je úprava v českém právním řádu běžná, některé státy mají více, některé stejně.
ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s5 Některé zvyšují nárok na dovolenou s počtem odpracovaných let nebo jej spojují s určitým druhem práce, tedy obdobně jako v České republice například státní zaměstnanci, učitelé, pracovníci ve ztížených pracovních podmínkách.
ps2017-087-04-003-332.u9.p8.s6 Je dobře, že existuje rozdíl mezi nároky zaměstnanců, jejichž zaměstnavateli jsou ti uvedení v § 109 odst. 3, de facto státní, respektive veřejný sektor, stejně tak jako by měl být zachován rozdíl v jejich odměnách.
ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s1 Je třeba si uvědomit, že v okamžiku, kdy na pět týdnů dovolené bude právní nárok, dojde k významnému zvýšení nákladů na straně zaměstnavatelů.
ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s2 Již v roce 2017, kdy stejný návrh byl podán formou pozměňovacího návrhu k tehdy Poslaneckou sněmovnou projednávanému návrhu změny zákoníku práce, analytici Hospodářské komory provedli odhad nákladů pro zaměstnavatele a vyčíslili jej na 28 miliard korun ročně.
ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s3 Mluvíme o roku 2018, tehdy byla stanovena tato částka.
ps2017-087-04-003-332.u9.p9.s4 Vzhledem k tomu, že od března 2017 došlo k nárůstu mezd, lze očekávat, že tato částka bude ještě vyšší.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s1 Zaměstnavatelé potřebují pro získání a udržení zaměstnanců nástroje, které mohou pro tyto účelně použít v závislosti na svých hospodářských výsledcích.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s2 V současnosti, kdy na trhu práce zaměstnanci chybí, je tato potřeba ještě aktuálnější.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s3 Mezi tyto nástroje patří zaměstnanecké benefity, jako jsou sick days, dovolená nad rámec zákona, studijní volno a další.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s4 V okamžiku, kdy stát z těchto benefitů udělá nároky všech zaměstnanců, omezuje soutěž zaměstnavatelů na trhu práce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s5 Kumulace zvyšování nákladů na zaměstnance, ke které v současnosti dochází - zrušení karenční doby, zvyšování minimální mzdy - zvyšuje cenu práce, omezuje soutěž na trhu práce a celkově vytváří excesivní tlak na svobodu podnikání.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s6 Navíc bude mít nežádoucí dopady i na zaměstnavatele v neziskovém státním sektoru včetně těch, kteří zaměstnávají osoby se změněnou pracovní schopností.
ps2017-087-04-003-332.u9.p10.s7 Ještě jednou tedy ze všech zde uvedených důvodů Hospodářská komora České republiky zásadně nesouhlasí s poslanci navrhovanou změnou."
ps2017-087-04-003-332.u9.p11.s1 Dalším stanoviskem je stanovisko Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky.
ps2017-087-04-003-332.u9.p11.s2 Opět cituji: "V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme obdrželi materiál Návrh poslanců Stanislava Grospiče, Hany Aulické Jírovcové, Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p11.s3 K uvedenému návrhu Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky uplatňuje následující zásadní připomínku.
ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s1 V návaznosti na předložený návrh tento považujeme především za nesystémový, kdy v současné době proběhlo připomínkové řízení k vládnímu návrhu novely zákoníku práce.
ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s2 Proto nedoporučujeme, aby byly podporovány dílčí návrhy mimo uvedený vládní návrh.
ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s3 Poslanci mohou své návrhy uplatňovat při projednávání vládní novely.
ps2017-087-04-003-332.u9.p12.s4 Domníváme se, že u podnikatelů by měla být ponechána možnost prodloužení dovolené na kolektivní smlouvě s přihlédnutím k možnosti poskytnutí benefitu zaměstnancům prostřednictvím sick days.
ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s1 Současně konstatujeme, že realizace předloženého návrhu by zcela zbytečně velmi výrazně prohloubila dlouhodobý problém v zemědělství v čerpání dovolené.
ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s2 I za současné právní úpravy při čtyřech týdnech zákonné dovolené se podnikatelé v zemědělství každoročně potýkají s problémem čerpání zákonné dovolené.
ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s3 Důvodem je nejenom charakter zemědělské výroby, její sezonnost, ale především nezájem a neochota samotných zaměstnanců zákonnou dovolenou vyčerpat.
ps2017-087-04-003-332.u9.p13.s4 Jak bylo uvedeno výše, domníváme se, že daleko vhodnější a z hlediska praxe pro obě strany pracovněprávního vztahu přijatelnější je stávající právní úprava, která delší dobu dovolené s výjimkou ustanovení § 109 odst. 3 zákoníku práce a pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol umožňuje.
ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s1 V resortu zemědělství je tato možnost dlouhodobě a každoročně využívána tím, že kolektivní smlouva vyššího stupně dává subjektům, pro které je závazná, možnost výběru - buď dovolená v rozsahu pěti týdnů, anebo v rozsahu čtyř týdnů spolu se stanoveným finančním bonusem.
ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s2 Přesto i při této úpravě přetrvává výše uvedený problém, to je již zmiňované nečerpání dovolené.
ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s3 Tato skutečnost pak vede řadu podnikatelských subjektů k obcházení zákona.
ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s4 Dle našeho názoru je právě problematika délky dovolené jednou z mnoha oblastí, kde by bylo žádoucí a prospěšné v daleko vyšší míře využít institut kolektivního vyjednávání a kolektivní smlouvy jako takové, podnikové i vyššího stupně.
ps2017-087-04-003-332.u9.p14.s5 Problém dovolené je pak o to výraznější, že stávající právní úprava nepřipouští možnost proplácení nečerpané dovolené s výjimkou skončení pracovněprávního vztahu.
ps2017-087-04-003-332.u9.p15.s1 Ve výše uvedeném smyslu tedy nelze souhlasit s tvrzením v důvodové zprávě, že navrhovaná úprava nepřináší žádné negativní dopady.
ps2017-087-04-003-332.u9.p16.s1 Závěr.

Text viewDownload CoNNL-U