|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-03 ps2017-087-02-009-283 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

283. Návrh poslanců Víta Rakušana, Jana Farského, Petra Gazdíka, Věry Kovářové, Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona o jednorázovém mimořádném rodičovském příspěvku /sněmovní tisk 1006/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2021-03-03
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/283
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087080.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 226 • previousnext

ps2017-087-02-009-283.u1.p1.s1 283.
ps2017-087-02-009-283.u1.p1.s2 Návrh poslanců Víta Rakušana, Jana Farského, Petra Gazdíka, Věry Kovářové, Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona o jednorázovém mimořádném rodičovském příspěvku /sněmovní tisk 1006/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2017-087-02-009-283.u1.p2.s1 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2017-087-02-009-283.u1.p2.s2 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 1006/1.
ps2017-087-02-009-283.u1.p2.s3 Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Vít Rakušan.
ps2017-087-02-009-283.u1.p2.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-02-009-283.u2.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-087-02-009-283.u2.p1.s2 Děkuji vám, pane místopředsedo.
ps2017-087-02-009-283.u2.p1.s3 Vážená paní ministryně, pane ministře, dámy a pánové, nejprve velké poděkování.
ps2017-087-02-009-283.u2.p1.s4 Chtěl bych velmi poděkovat, že se mně na čtvrtý pokus, nebo možná na pátý, povedlo zařadit tento tisk na projednávání do Poslanecké sněmovny.
ps2017-087-02-009-283.u2.p1.s5 My jsme ho poprvé navrhli v září, kdy jsme podle dostupných statistických dat došli k závěru, že právě skupina samoživitelek a samoživitelů v ČR je tou skupinou, na která ta šílená koronavirová krize okolo nás dopadá obzvlášť krutě.
ps2017-087-02-009-283.u2.p2.s1 Pokud někdo z vás viděl a měl k dispozici, vyšla nejnovější čísla od STEMu.
ps2017-087-02-009-283.u2.p2.s2 STEM se zabýval právě otázkou samoživitelů, z čehož vychází, že tato krize se nějakým způsobem dotkla 80 % z nich.
ps2017-087-02-009-283.u2.p2.s3 bych byl velmi rád, kdybychom v dalších debatách o tomto zákoně, případných pozměňovacích návrzích, které by přišly, nedebatovali tím pohledem na tuto skupinu jako na potenciální podvodníky.
ps2017-087-02-009-283.u2.p2.s4 Jistě se mezi nimi najdou promile nebo procenta lidí, kteří se budou pokoušet zneužít státní pomoci, to je koneckonců u každé jednotlivé sociální dávky.
ps2017-087-02-009-283.u2.p3.s1 Ale nejdříve se zamysleme nad tím důvodem, zda tato pomoc nějaké opodstatnění, nějaký důvod.
ps2017-087-02-009-283.u2.p3.s2 Z našeho pohledu a podle dat, která vám krátce doložím, jednoznačně ano.
ps2017-087-02-009-283.u2.p3.s3 Lidé, kteří zůstávají sami na dítě, z důvodu rozvodu, nebo jsou to vdovci nebo vdovy, mají v této době obrovitánské problémy především v těchto segmentech.
ps2017-087-02-009-283.u2.p3.s4 Zvládání distanční výuky svých dětí - kombinovat péči o dítě, věnovat se dítěti, nemít druhého partnera a zároveň se pokusit zabezpečit živobytí pro svou rodinu je mnohdy věc nesmírně těžká.
ps2017-087-02-009-283.u2.p3.s5 Co se práce týče, tak 11 % samoživitelů, což je velké číslo, během jarní vlny pandemie ztratilo svou práci.
ps2017-087-02-009-283.u2.p3.s6 Polovině rodičů se příjem snížil o částku 3 5 000 korun, dalších 20 % rodičů samoživitelů, přišlo o 5 10 000 korun měsíčně, což v případě mnohých z nich je otázka skutečné hranice chudoby, pádu do , pádu do zadlužení, pádu do exekuční pasti v budoucnosti.
ps2017-087-02-009-283.u2.p4.s1 Vysoké náklady na život a neplacení výživného, to je další problém, který se samoživitelů dotkl.
ps2017-087-02-009-283.u2.p4.s2 Podle statistiky vycházející z průzkumů, o kterých jsem hovořil, v současné době přestalo 13 % bývalých partnerů zcela platit alimenty a výživné.
ps2017-087-02-009-283.u2.p4.s3 Samozřejmě že to je postižitelné, samozřejmě že to je trestný čin, nicméně k těm penězům se tak snadno samoživitelé a samoživitelky nedostanou.
ps2017-087-02-009-283.u2.p5.s1 Zaznamenali jsme také obrovský nárůst této skupiny obyvatel v zájmu o potraviny z potravinové banky.
ps2017-087-02-009-283.u2.p5.s2 Chtěl bych poděkovat i všem poslancům, kteří podporují potravinové banky, v tomto roce je to potřeba více než kdy předtím.
ps2017-087-02-009-283.u2.p5.s3 A nezapomeňme na ani v dubnu, kdy by měla být plánována další sbírka pro potravinové banky, pravděpodobně možná nebude, tak to alespoň individuálně vyřešme a potravinovým bankám pomozme, jak jen toho jsme schopni.
ps2017-087-02-009-283.u2.p6.s1 Dalším reálným problémem, který je uváděn ve výzkumu problému samoživitelů, je to, že děti samoživitelek a samoživitelů musely opravdu omezit své aktivity v průběhu léta, musely omezit nejrůznější sportovní aktivity, nemají dostatek nutricky hodnotných potravin.
ps2017-087-02-009-283.u2.p6.s2 40 % dotázaných samoživitelek se shodlo na tom, že svým dětem nekupují v nějaké vyšší kvalitě a větším rozsahu ovoce a zeleninu, což je samozřejmě také potenciální problém i pro prevenci onemocnění těchto dětí, mladých lidí v budoucnu.
ps2017-087-02-009-283.u2.p6.s3 60 % rodičů samoživitelů se objektivně nemohlo finančně připravit na druhou vlnu pandemie a do toho problému, ve kterém se teď ocitli, v druhé a nadcházející třetí vlně pandemie, jsou prostě bez vlastního zavinění.
ps2017-087-02-009-283.u2.p6.s4 Oni veškeré své životní úspory prostě vyčerpali na ty vlny předcházející a ta situace je skutečně tristní.
ps2017-087-02-009-283.u2.p7.s1 Dobrou zprávou je, že se pokoušelo mnoho z nich najít přivýdělek - abych byl objektivní, 14 % samoživitelů, kteří přišli o práci, se postupem času povedlo najít alespoň nějakou práci, kterou mohou zvládat vedle všech těch těžkých úkolů, které jejich životní úděl s sebou přináší.
ps2017-087-02-009-283.u2.p7.s2 Vychází z toho celkově, že kolem 20 % lidí samoživitelek a samoživitelů se mohlo dostat na samotnou hranici chudoby, což potenciálně samozřejmě znamená zátěž na sociální systém, i v budoucnu, i v době postcovidové.
ps2017-087-02-009-283.u2.p7.s3 Samozřejmě to potenciálně znamená ty zmíněné exekuční pasti, dluhy, velmi nevýhodné, z kterých se prostě nebudou moci dostat, nebudou moci je splácet.
ps2017-087-02-009-283.u2.p8.s1 vás nebudu dlouho zdržovat popisem situace, protože ji většina z vás zná.
ps2017-087-02-009-283.u2.p8.s2 A plním i jeden slib, který jsem vám dal.
ps2017-087-02-009-283.u2.p8.s3 Ten svůj návrh skutečně považuji za nosič, nikoli definitivní návrh, a proto i souhlasím po dohodě s předsedou klubu hnutí ANO, ale i po dohodě s ostatními předsedy klubů, že rozhodně netrvám na projednání v devadesátce.
ps2017-087-02-009-283.u2.p8.s4 Padne tady za chvilku procedurálně správně vyslovené veto, a je to v pořádku, pokud ministerstvo s tímto návrhem nesouhlasí, pojďme se společně ve druhém čtení - a o to vás žádám, pokud tedy neprojednáváme v devadesátce - zabývat, jak ten zákon vylepšit, jak samoživitelům pomoci.
ps2017-087-02-009-283.u2.p8.s5 vám tady garantuji - a neříkám to často, protože politikem jsem a politické hry jistě často hraji - ale že tady mně nejde o autorství.
ps2017-087-02-009-283.u2.p8.s6 Mně tady jde opravdu o pomoc jedné skupině lidí, jakkoli tu pomoc na půdě Poslanecké sněmovny vymyslíme.
ps2017-087-02-009-283.u2.p9.s1 Chtěl bych vás jenom upozornit na to, že paní poslankyně Kovářová, poté, co přišlo negativní stanovisko k našemu návrhu od MPSV, začala pracovat na pozměňovacím návrhu, který je těsně před dokončením, a dokonce, což je pozitivum toho pozměňovacího návrhu, na něm pracovala společně se senátory, konkrétně senátorem Markem Hilšerem, a je tedy šance, že by případně ten návrh, který se pokusíme v tom druhém čtení obhájit, měl šanci i na podporu horní komory.
ps2017-087-02-009-283.u2.p10.s1 Chtěl bych vám ještě jednou poděkovat za podporu, ještě jednou bych vás chtěl požádat, aby po těch procedurách, kdy nebudeme v devadesátce, jste nebyli proti tomu, aby tento tisk postoupil do druhého čtení.
ps2017-087-02-009-283.u2.p10.s2 A slibuji vám velmi otevřenou komunikaci o tomto návrhu.
ps2017-087-02-009-283.u2.p10.s3 Pojďme těmto lidem pomoci a pojďme jedné nešťastné skupině obyvatel, který ten život nemají lehký ani za normálních okolností, pomoci se s tím vypořádat, tak jak to v civilizované zemi by bylo, tedy za pomoci státu, který , kdo a kdy trpí.
ps2017-087-02-009-283.u2.p10.s4 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-087-02-009-283.u3.p1.s1 vám také děkuji a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Alena Gajdůšková.
ps2017-087-02-009-283.u3.p1.s2 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-087-02-009-283.u4.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající, za slovo.
ps2017-087-02-009-283.u4.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předkladateli, paní ministryně, dovolte mi tedy představit z pozice zpravodajky předkládaný a projednávaný návrh.
ps2017-087-02-009-283.u4.p2.s1 Skupina poslanců předložila tento návrh Poslanecké sněmovně dne 8. 9. 2020.
ps2017-087-02-009-283.u4.p2.s2 Navrhovatel navrhuje, jak zde byla řeč, projednání tak, aby mohl být vysloven souhlas s návrhem již v prvním čtení, to je podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb.
ps2017-087-02-009-283.u4.p2.s3 Organizační výbor navrhl, aby garančním výborem byl výbor pro sociální politiku, a určil zpravodajkou.
ps2017-087-02-009-283.u4.p3.s1 Vláda zaslala stanovisko dne 14. 10. 2020, obdrželi jste ho jako sněmovní tisk 1006/1.
ps2017-087-02-009-283.u4.p3.s2 V tomto stanovisku vláda vyslovila nesouhlas s tímto návrhem zákona.
ps2017-087-02-009-283.u4.p4.s1 Pan navrhovatel hovořil o tom, jak je návrh potřebný.
ps2017-087-02-009-283.u4.p4.s2 Tam si dovolím osobní pozici.
ps2017-087-02-009-283.u4.p4.s3 Ano, samoživitelé a samoživitelky jsou v podstatě nejohroženější skupinou, na kterou dopadá současná krizová situace.
ps2017-087-02-009-283.u4.p4.s4 Ale musím se držet své role zpravodajky, a tak mi dovolte za prvé krátce shrnout, o čem ten návrh je, poté sdělit, proč vláda dala negativní stanovisko, zejména k tomu, aby byl návrh zákona projednán a schválen v prvním čtení.
ps2017-087-02-009-283.u4.p4.s5 Poté řeknu, co by bylo potřeba upravit, když budeme tento návrh dál projednávat.
ps2017-087-02-009-283.u4.p5.s1 Takže o čem vlastně ten návrh je?
ps2017-087-02-009-283.u4.p5.s2 Stanovuje jednorázový mimořádný rodičovský příspěvek ve výši 6 000 korun.
ps2017-087-02-009-283.u4.p5.s3 Nárok na tento příspěvek mají osamělí rodiče a rodiče pobírající rodičovský příspěvek.
ps2017-087-02-009-283.u4.p5.s4 Rozhodné období pro posouzení tohoto nároku je stanoveno od března do prosince 2020.
ps2017-087-02-009-283.u4.p5.s5 Žádost lze podat nejpozději do konce března 2021 na úřad práce a splnění nároku se prokazuje čestným prohlášením.
ps2017-087-02-009-283.u4.p6.s1 Není ale možné tento návrh schválit v prvním čtení, protože podávání žádosti by bylo možné podle tohoto návrhu nejpozději do konce března, ale jen vytvoření žádosti a IT úpravy zaberou několik týdnů a nebylo by to zvládnutelné.
ps2017-087-02-009-283.u4.p6.s2 Další podstatná výhrada je, že cílová skupina a podmínky nároku jsou vymezeny z pohledu administrativy toho návrhu velmi problematicky a Ministerstvo práce a sociálních věcí k tomuto návrhu řadu legislativně technických připomínek.
ps2017-087-02-009-283.u4.p7.s1 Na to, aby návrh fungoval a aby splnil to, co bychom si asi všichni přáli, by bylo potřeba za prvé prodloužit výrazně termín podávání žádosti, dále upravit rozhodné období pro nárok na tento rodičovský příspěvek, lépe a přesněji formulovat cílové skupiny.
ps2017-087-02-009-283.u4.p7.s2 Takto, jak je to navrženo, vznikne nárok více osobám při péči o jedno dítě, například při střídavé péči by mohli příspěvek nárokovat oba rodiče.
ps2017-087-02-009-283.u4.p7.s3 Je potřeba upravit nárok pro podporu rodin s malými dětmi - pokud je záměrem podpořit rodiny s malými dětmi, je lepší nárok vázat například na věk dítěte, protože pokud bychom to zase rozebrali, takto, jak je to formulováno, by se mohlo stát, že by někde byly diskriminovány rodiny, které mají přitom stejně staré děti, ale které rychleji vyčerpaly původní rodičovský příspěvek.
ps2017-087-02-009-283.u4.p8.s1 Navíc tam není podle vládního vyjádření a Ministerstva práce a sociálních věcí šikovná vazba na rodičovský příspěvek, protože situace těchto rodin může být právě díky již přiznanému rodičovskému příspěvku stabilnější než tam, kde oba rodiče pracují, ale o práci třeba v tu chvíli přišli.
ps2017-087-02-009-283.u4.p9.s1 To jsou důvody, proč bychom neměli - a to jako zpravodajka nedoporučuji - schválit projednávání v režimu § 90, ale dále zvážit další projednávání.
ps2017-087-02-009-283.u4.p10.s1 Ještě k tomu možná poznámku, že v podstatě zde již je vládní návrh, který se týká rodičovského příspěvku, a podle toho, když to probereme celé, tak přídavek na dítě představuje stabilní navýšení rodinného rozpočtu na měsíční bázi lépe než jednorázový příspěvek, který je tímto projednávaným návrhem navrhován.
ps2017-087-02-009-283.u4.p11.s1 Tolik představení toho návrhu a moje stanovisko jako zpravodajky.
ps2017-087-02-009-283.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-087-02-009-283.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-087-02-009-283.u5.p1.s3 Pan předseda Faltýnek s procedurálním návrhem.
ps2017-087-02-009-283.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-087-02-009-283.u6.p1.s2 Jménem dvou poslaneckých klubů, ANO a KSČM, bych vznesl námitku proti projednávání tohoto tisku podle § 90 odst. 2 čili veto.
ps2017-087-02-009-283.u6.p1.s3 Děkuji.
ps2017-087-02-009-283.u7.p1.s1 Tak, to jsem chtěl slyšet.
ps2017-087-02-009-283.u7.p1.s2 Takže tady máme veto a budeme pokračovat podle § 90 odst. 7.
ps2017-087-02-009-283.u7.p1.s3 S přednostním právem vystoupí pan místopředseda Poslanecké sněmovny Tomio Okamura, připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-087-02-009-283.u7.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-087-02-009-283.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, hnutí SPD dlouhodobě prosazuje systémové změny v podpoře rodiny s dětmi či rodičů samoživitelů.
ps2017-087-02-009-283.u8.p1.s2 Podpora pracujících rodin a rodičů řádně vychovávajících své děti je jednou z hlavních programových priorit hnutí SPD, zejména co se týče rodičů samoživitelů, kterých se tento konkrétní návrh zákona týká.
ps2017-087-02-009-283.u8.p1.s3 Jde v současnosti jednoznačně o jednu ze sociálně a ekonomicky nejohroženějších skupin obyvatel, která si zaslouží speciální pozornost a pomoc ze strany orgánů státu, veřejné správy.
ps2017-087-02-009-283.u8.p1.s4 I proto za SPD v nedávné minulosti předložila několik legislativních návrhů naše poslankyně Lucie Šafránková, které by této skupině našich spoluobčanů pomohly, se jednalo o oblast daňových slev a zvýhodnění, anebo o problematiku ošetřovného.
ps2017-087-02-009-283.u8.p2.s1 Proto budeme samozřejmě hlasovat i pro poskytnutí tohoto jednorázového mimořádného rodičovského příspěvku.
ps2017-087-02-009-283.u8.p2.s2 Pro slušné a pracující rodiče prosazujeme opravdu masivní a motivační porodné, tedy nejlépe v řádu desetitisíců, a to i za třetí dítě, protože klíčem k prosperitě je, když ve společnosti podpoříme porodnost u pracovitých a bezúhonných občanů.
ps2017-087-02-009-283.u8.p2.s3 Prosazujeme nižší nebo nulové zdanění nízkopříjmových, ale pracujících rodin a samozřejmě kontinuálně prosazujeme a podporujeme co nejvyšší přídavky na děti slušných rodičů s pracovní minulostí.
ps2017-087-02-009-283.u8.p2.s4 Navrhujeme také zkrátit dobu mezi obdobím poklesu příjmu rodičů pod příslušnou finanční hranici a vznikem nároku na přídavek na dítě a jeho faktickým vyplacením, a to ze současných minimálně tří měsíců na jeden měsíc.
ps2017-087-02-009-283.u8.p3.s1 A naopak, jak víte, je tady ve Sněmovně zákon z pera SPD, který ukončuje zneužívání sociálních dávek takzvanými nepřizpůsobivými.
ps2017-087-02-009-283.u8.p4.s1 Ale zpátky k těm slušným a pracujícím rodičům.
ps2017-087-02-009-283.u8.p4.s2 V rámci podpory pracujících rodin s dětmi, což je jedno z ústředních témat programu SPD, samozřejmě podporujeme zvýšení hranice pro nárok na přídavek na dítě na úroveň měsíčního příjmu ve výši 3,4násobku životního minima rodiny, a to hlavně z toho důvodu, že nyní na tento příspěvek prakticky nedosáhnou rodiče pracující na plné zaměstnanecké úvazky anebo rodiče živnostníci s měsíčními příjmy nad 15 000 , což je doposud i dle oficiálních vládních údajů zhruba příjmový měsíční strop pro vznik nároku na tuto státní sociální podporu.
ps2017-087-02-009-283.u8.p5.s1 Dne 28. ledna byl na programu jednání Poslanecké sněmovny návrh na zvýšení přídavku na děti a byla tu možnost alespoň nějak rodičům s dětmi pomoci.
ps2017-087-02-009-283.u8.p5.s2 Mluvíme o pracujících rodinách s dětmi, to je pro nás důležité.
ps2017-087-02-009-283.u8.p5.s3 Poslanecké kluby ODS, KDU-ČSL a TOP 09 ale projednání návrhu ve zrychleném řízení vetovaly.
ps2017-087-02-009-283.u8.p6.s1 Dnes tu máme jednorázový příspěvek.
ps2017-087-02-009-283.u8.p6.s2 Jako vždy tu jednáme o záplatě léta neřešeného problému, kterým je nedostatečná dlouhodobá podpora rodičů s malými dětmi.
ps2017-087-02-009-283.u8.p6.s3 Je to stejný model jako jednorázové almužny důchodcům.

Text viewDownload CoNNL-U