|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-03 ps2017-087-02-005-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh stavebního zákona /sněmovní tisk 1008/ - druhé čtení

Date2021-03-03
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087065.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 272 • previousnext

ps2017-087-02-005-004.u1.p1.s1 4.
ps2017-087-02-005-004.u1.p1.s2 Vládní návrh stavebního zákona /sněmovní tisk 1008/ - druhé čtení
ps2017-087-02-005-004.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
ps2017-087-02-005-004.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2017-087-02-005-004.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, děkuji za slovo.
ps2017-087-02-005-004.u2.p1.s2 Dnes se opět setkáváme nad návrhem stavebního zákona a souvisejícího změnového zákona.
ps2017-087-02-005-004.u2.p1.s3 Cílem dnešního jednání je prodiskutovat návrhy k oběma zákonům schváleným vládou 24. srpna a projednaným v prvním čtení na 64. schůzi dne 5. listopadu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p2.s1 Co se týká jednání výborů, garančním výborem k návrhu stavebního zákona určila Poslanecká sněmovna svůj hospodářský výbor.
ps2017-087-02-005-004.u2.p2.s2 Dále byl zákon přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a ústavně-právnímu výboru.
ps2017-087-02-005-004.u2.p2.s3 Hospodářský výbor se materiálem zabýval na své schůzi ve dnech 18. listopadu, 6. ledna a 3. února.
ps2017-087-02-005-004.u2.p2.s4 Ústavně-právní výbor se materiálem zabýval dne 9. prosince a dne 3. února.
ps2017-087-02-005-004.u2.p2.s5 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se materiálem zabýval 10. prosince a 4. února.
ps2017-087-02-005-004.u2.p3.s1 Bylo předloženo celkem šest pozměňovacích návrhů, z toho tři jsou komplexní pozměňovací návrhy.
ps2017-087-02-005-004.u2.p4.s1 Prvním komplexním pozměňovacím návrhem je návrh, který vznikl z podnětu hospodářského výboru poslanců pánů Kolovratníka, paní Kořanové, pana Kalouse, pana Luzara, pana Dolínka, pana Fridricha a pana Jelínka.
ps2017-087-02-005-004.u2.p4.s2 Příprava tohoto návrhu byla intenzivně konzultována s Ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvo je nadále nakloněno akceptovat v něm uvedené změny předloženého vládního návrhu nového stavebního zákona.
ps2017-087-02-005-004.u2.p4.s3 V tomto komplexním pozměňovacím návrhu dovolte, abych jej pro zjednodušení dále uváděla jako návrh poslance Kolovratníka a dalších, jsou již zapracovány některé konkrétní poslanecké náměty, například od pana poslance Dolínka či od pana poslance Fridricha.
ps2017-087-02-005-004.u2.p5.s1 Druhým komplexním pozměňovacím návrhem je návrh skupiny poslanců pana Kupky, pana Bartoše, pana Výborného, paní Kovářové a pana Feriho a dále jej pro zjednodušení budu uvádět jako návrh pana poslance Kupky.
ps2017-087-02-005-004.u2.p6.s1 Třetí byl komplexní návrh pana poslance Radima Fialy.
ps2017-087-02-005-004.u2.p6.s2 Fakticky se jedná o pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu pana poslance Kolovratníka.
ps2017-087-02-005-004.u2.p6.s3 Do jeho komplexního návrhu byly některé přijatelné úpravy z návrhu pana poslance Fialy převzaty a dále se tedy tento komplexní pozměňovací návrh pana Fialy neprojednával.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s1 Dovolte mi srovnat pro vaši představu komplexní pozměňovací návrhy pana Kolovratníka a dalších a pana poslance Kupky s vládním návrhem.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s2 Co se týká institucionální reformy stavební správy, tak co se týká vládního návrhu, po dohodě se Svazem měst a obcí a Ministerstvem vnitra na úrovni pana premiéra došlo v lednu 2020 k úpravě v tom smyslu, že na obcích zůstanou stavební úřady dál v přenesené působnosti.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s3 Budou ponechány především na obcích s rozšířenou působností a na některých dalších obcích, které splní zákonem vymezená kritéria.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s4 Tyto stavební úřady budou rozhodovat o stavbách místního významu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s5 O stavbách nadmístního významu bude rozhodovat krajská státní stavební správa v gesci státu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s6 Vládní návrh nového stavebního zákona tedy počítá se státní správou od úrovně regionů, to znamená krajů, výše.
ps2017-087-02-005-004.u2.p7.s7 V rámci vládního návrhu zákona je dodržení lhůt ze strany státu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s1 Návrh pana poslance Kolovratníka a dalších naopak navrhuje jednotnou soustavu státní stavební správy na všech úrovních, tedy včetně prvoinstančních stavebních úřadů.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s2 Největším rozdílem oproti vládnímu návrhu stavebního zákona je přesun prvoinstanční agendy na krajské státní stavební úřady, a to v rámci státní stavební správy, což bude mít za následek například odstranění systémové podjatosti.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s3 Soustava navržená v tomto návrhu je inspirovaná soustavou finanční správy a navržená soustava tak bude tříčlánková.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s4 Bude tvořena nejvyšším stavebním úřadem jako ústředním správním úřadem ve věcech územního plánování, stavebního řádu a vyvlastnění, specializovaným a odvolacím stavebním úřadem, který bude plnit funkci odvolacího orgánu pro rozhodnutí krajského státního stavebního úřadu, a bude rozhodovat v prvním stupni ve věcech vyhrazených staveb, a nejnižším článkem této soustavy budou krajské státní stavební úřady.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s5 Ty budou prostřednictvím svých územních pracovišť rozhodovat v prvním stupni.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s6 Na krajské státní stavební úřady budou integrovány dotčené orgány, jejichž působnost převezme státní stavební správa.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s7 Územní pracoviště budou stanovena ve vyhlášce nejvyššího stavebního úřadu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p8.s8 I tento komplexní pozměňovací návrh zajišťuje dodržování lhůt.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s1 Návrh pana poslance Kupky a dalších oproti tomu navrhuje zachování stávající struktury stavebních úřadů na obecní i krajské úrovni a zachování výkonu jejich činnosti v přenesené působnosti.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s2 Roli prvostupňových stavebních úřadů mají dle tohoto návrhu zastávat obecní úřady obcí s rozšířenou působností a vybraných obcí prvního a druhého typu určených vyhláškou.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s3 Druhostupňovým odvolacím stavebním úřadem bude stávající krajský úřad.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s4 Tyto úřady mají mít v působnosti povolování veškerých staveb a záměrů s výjimkou staveb vyhrazených.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s5 Vyhrazené stavby, jako jsou dálnice, letiště, elektrárny, přehrady a další, v souladu s vládním návrhem v prvním stupni povolovat specializovaný stavební úřad.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s6 Odvolacím orgánem vůči němu bude nejvyšší stavební úřad jako ústřední orgán státní správy.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s7 Nejvyšší stavební úřad bude zároveň nadřízeným orgánem krajských úřadů ve věci povolování staveb a územního plánování.
ps2017-087-02-005-004.u2.p9.s8 V tomto modelu tím, že nedochází k přesunu pracovníků pod státní správu, bude velmi těžko zajistit dodržení lhůt.
ps2017-087-02-005-004.u2.p10.s1 V oblasti územního plánování vládní návrh předpokládá, že schvalování územněplánovacích dokumentací na úrovni krajů a obcí zůstává v souladu s věcným záměrem v jejich samostatné působnosti, pořizování všech nástrojů územního plánování zůstává v přenesené působnosti.
ps2017-087-02-005-004.u2.p11.s1 V návrhu pana poslance Kolovratníka a dalších zůstává zachován současný model výkonu působnosti v oblasti územního plánování s tím, že cílem návrhu je posílit postavení územně samosprávných celků v procesech územního plánování, například doplněním, že územní studie, jejichž pořízení je uloženo územním plánem jako podmínka pro rozhodování v území, projedná pořizovatel v zastupitelstvu obce, nebo doplněním možnosti pro schvalující orgán v případě změny územněplánovací dokumentace sloučit společné jednání a veřejné projednání.
ps2017-087-02-005-004.u2.p12.s1 Návrh pana poslance Kupky v oblasti územního plánování představuje oproti vládou schválenému návrhu stavebního zákona, ale i pozměňovacím návrhům pana poslance Kolovratníka, zásadní změny.
ps2017-087-02-005-004.u2.p12.s2 Stanovuje, že zastupitelstvo kraje a obce a určený zastupitel budou moci ukládat pořizovateli územněplánovací dokumentace závazné pokyny, což je však ale v rozporu s pracovněprávní legislativou a nastavením odpovědnosti za výkon státní správy a samosprávy.
ps2017-087-02-005-004.u2.p12.s3 Návrh zavádí oprávnění obecního a krajského úřadu přenést na žádost rady obce či kraje působnost pořizovatele na osobu zřízenou obcí či krajem činnosti v oblasti územního plánování, takzvaného městského a krajského urbanistu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p12.s4 Zákon však neřeší, jakým způsobem, a ani to, kdo bude odpovědný za škodu při výkonu územního plánování touto obcí zřízenou právnickou osobou.
ps2017-087-02-005-004.u2.p12.s5 Tento návrh je v rozporu i s Ministerstvem vnitra i Nejvyšším správním soudem.
ps2017-087-02-005-004.u2.p13.s1 Menší obce mají možnost nebo mají moc si pořizovat územní plán pomocí odborných osob vykonávajících územněplánovací činnost, takzvaně oprávněných zástupců, za výrazně flexibilnějších podmínek.
ps2017-087-02-005-004.u2.p13.s2 Nebude třeba povolení krajského úřadu, ale pouze oznámení s možností kontroly, což je prakticky dnešní stav, jehož nedostatky se snaží napravit naopak vládní návrh stavebního zákona.
ps2017-087-02-005-004.u2.p14.s1 Dále návrh zavádí možnost pořizování změn územního plánu zkráceným postupem s kratšími lhůtami.
ps2017-087-02-005-004.u2.p14.s2 Zkrácený postup být možný v případě vymezení ploch pro veřejně prospěšné stavby a změnu stávající plochy v zastavěném území na plochu určenou k bydlení.
ps2017-087-02-005-004.u2.p14.s3 V oblasti stavebního řádu vládní návrh navrhuje nový stavební zákon, komplexní procesní úpravu povolování staveb.
ps2017-087-02-005-004.u2.p14.s4 Výsledkem navrhovaných změn je jedno řízení vedené jedním úřadem, v němž budou v maximální možné míře integrovány dotčené orgány.
ps2017-087-02-005-004.u2.p15.s1 Proces povolení stavby pevně stanovené lhůty.
ps2017-087-02-005-004.u2.p15.s2 Pro všechny neintegrované dotčené orgány bude platit fikce souhlasu, ke které dojde po uplynutí lhůty pro vydání vyjádření nebo závazného stanoviska.
ps2017-087-02-005-004.u2.p15.s3 Úpravy provedené v návrhu pana poslance Kolovratníka a dalších v části týkající se stavebního řádu navazují na konstrukci čisté státní stavební správy, díky níž by mohlo dojít k některým zjednodušením procesu oproti hybridnímu modelu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p15.s4 V rámci úprav navrhovaných panem poslancem Kupkou a dalšími stavební úřad zajišťovat veškerá vyjádření a závazná stanoviska dotčených orgánů a vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury, což umožňuje i vládní návrh, i návrh pana poslance Kolovratníka a dalších.
ps2017-087-02-005-004.u2.p16.s1 Návrh pana poslance Kupky však také navrhuje prodloužení lhůt procesu, například novou konstrukcí přístupu dotčených orgánů do řízení, konkrétně například koordinačním jednáním, které může být i opakované, ale i bez opakování představuje prodloužení procesu povolení stavby o 45 85 dnů.
ps2017-087-02-005-004.u2.p16.s2 Procesně návrh pana poslance Kupky vrací zpět vládní návrh a zachovávání dnešní podobu procesu posuzování vlivu na životní prostředí, zavádí nerovné postavení účastníků řízení, a to značným zvýhodněním obce jako účastníka řízení například oproti vlastníkovi pozemku, které pak představuje významné riziko pro napadání rozhodnutí stavebních úřadů.
ps2017-087-02-005-004.u2.p17.s1 V oblasti stavebního práva hmotného předpokládá vládní návrh v souladu se schváleným věcným záměrem komplexní úpravu požadavku na výstavbu v jednom právním předpisu, avšak při zohlednění specifických územních požadavků velkých sídel.
ps2017-087-02-005-004.u2.p17.s2 Obce mají možnost uplatnit své představy o výstavbě na území obce v rámci územního plánování.
ps2017-087-02-005-004.u2.p17.s3 Technické požadavky na stavby počínaje požadavky na mechanickou odolnost a stabilitu staveb nebo požadavky na požární bezpečnost staveb a požadavky na udržitelné využívání přírodních zdrojů jako takových, které by stavby musely splňovat při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů po celou dobu navrhované životnosti stavby, by měly být upraveny v rámci území České republiky jednotně, zejména z důvodu vazby na nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh.
ps2017-087-02-005-004.u2.p18.s1 Jak návrh pana poslance Kolovratníka, tak návrh pana poslance Kupky zavádějí pro Hlavní město Prahu, Statutární město Brno a Statutární město Ostravu oprávnění vydávat prováděcí předpis, upravující odchylně některé požadavky na výstavbu, takzvané městské stavební předpisy.
ps2017-087-02-005-004.u2.p18.s2 Ministerstvo chápe požadavky velkých měst a potřebuje zohlednit (je)oproti ostatním sídlům České republiky, je však nutné upozornit na riziko případných sankcí pro Českou republiku při nesplnění povinné transpozice směrnice EU do technického předpisu České republiky, tedy i do městského stavebního předpisu.
ps2017-087-02-005-004.u2.p18.s3 Současně návrh představuje nezanedbatelný finanční dopad na rozpočty obcí, neboť na bude v případě vydání (nesroz.)prováděcího předpisu vztahovat povinnost zajištění přístupu veřejnosti k českým technickým normám zezávazněných právním předpisem.
ps2017-087-02-005-004.u2.p19.s1 Ohledně projednávání návrhu ve výborech mi tedy dovolte stručnou zmínku, jak návrhy byly projednávány.
ps2017-087-02-005-004.u2.p19.s2 Návrh pana poslance Kolovratníka byl na schůzi hospodářského výboru dne 3. února doporučen k projednání a schválení Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-087-02-005-004.u2.p19.s3 Ústavně-právní výbor a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj návrh pana poslance Kolovratníka neprojednávaly, jelikož v těchto výborech nebyl návrh předložen.
ps2017-087-02-005-004.u2.p19.s4 Ministerstvo pro místní rozvoj návrh pana poslance Kolovratníka podporuje.
ps2017-087-02-005-004.u2.p20.s1 Co se týká komplexního pozměňovacího návrhu pana poslance Kupky, jelikož hospodářský výbor doporučil k projednání a schválení komplexní pozměňovací návrh pana poslance Kolovratníka a dalších, byl na hospodářském výboru návrh pana poslance Kupky nehlasovatelný.
ps2017-087-02-005-004.u2.p20.s2 Ústavně-právní výbor a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj tento pozměňovací návrh pana poslance Kupky neschválil.
ps2017-087-02-005-004.u2.p20.s3 Co se týče ostatních pozměňovacích návrhů, na hospodářském výboru byl přijat návrh pana poslance Jurečky, upřesňující ustanovení k náhradám za změnu v území, a návrh pana poslance Dolínka k výstavbě dobíjecích míst pro elektromobily u větších objektů.
ps2017-087-02-005-004.u2.p21.s1 Ministerstvo pro místní rozvoj konzultovalo komplexní pozměňovací návrh s vybranými resorty, kterých se navrhované úpravy dotýkají nejvíce.
ps2017-087-02-005-004.u2.p21.s2 Pro všechny resorty se jeví jako akceptovatelný návrh pana poslance Kolovratníka, návrh poslance pana Kupky se jeví jako celek pro resorty mnohem problematičtější a odmítli je buď jako celek, nebo z většiny.
ps2017-087-02-005-004.u2.p22.s1 Závěrem chci znovu poděkovat vám všem, kdo jste se jakýmkoliv způsobem podíleli na přípravě nového zákona i na pozměňovacích návrzích.
ps2017-087-02-005-004.u2.p22.s2 Velmi si vážím vašeho času a úsilí věnovaného každému návrhu, i když z objektivních důvodů ne všechny návrhy či části pokládám za vhodné ke schválení.
ps2017-087-02-005-004.u2.p22.s3 Toliko na úvod a děkuji za vaši pozornost.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s2 Dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a ústavně-právnímu výboru.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s3 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 1008/1 5 a 7.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s4 Menšina poslanců výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj předložila oponentní zprávu, která vám byla doručena jako sněmovní tisk 1008/6.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s5 Zároveň menšina poslanců hospodářského výboru předložila oponentní zprávu, která vám byla doručena jako sněmovní tisk 1008/8.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s6 A zároveň menšina poslanců ústavně-právního výboru předložila oponentní zprávu, která vám byla doručena jako sněmovní tisk 1008/9.
ps2017-087-02-005-004.u3.p1.s7 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-087-02-005-004.u3.p2.s1 A ještě, pane poslanče, přečtu jednu omluvu.
ps2017-087-02-005-004.u3.p2.s2 Omlouvá se pan ministr zdravotnictví Jan Blatný, a to dnes od do konce jednacího dne z důvodu neodkladných pracovních záležitostí.
ps2017-087-02-005-004.u3.p2.s3 Prosím.
ps2017-087-02-005-004.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, dobré odpoledne.
ps2017-087-02-005-004.u4.p1.s2 No, paní ministryně řekla všechno úplně do detailu a pan předsedající taky, takže cokoliv řeknu, se budu skoro opakovat, a pane řídící Okamuro, mohlo by to být skoro tak rychlé jako u toho předchozího bodu, který jste hnal.
ps2017-087-02-005-004.u4.p1.s3 Ale ono to tak nebude, nechci to zlehčovat, je to samozřejmě vážná materie a předpokládám, že teď s kolegy jak z koalice, tak z opozice povedeme seriózní věcnou debatu k tomu návrhu.
ps2017-087-02-005-004.u4.p2.s1 Jako zpravodaj velmi stručně, ale musím zopakovat to, co jste řekl o projednání v garančním hospodářském výboru, ten zasedal 3. února, kdy na projednání ve výborech byla stanovena lhůta 100 dnů, byla platná do 13. února, všechny tři výbory tedy tu lhůtu dodržely.
ps2017-087-02-005-004.u4.p3.s1 Na hospodářský výbor bylo podáno několik individuálních pozměňovacích návrhů včetně toho zmiňovaného komplexního.
ps2017-087-02-005-004.u4.p3.s2 Takzvané komplexní návrhy byly tři.
ps2017-087-02-005-004.u4.p3.s3 skupina od pana poslance Kupky, skupina reprezentovaná mnou a pak ještě pana předsedy hospodářského výboru Radima Fialy.
ps2017-087-02-005-004.u4.p4.s1 Hospodářský výbor se usnesl - nebo svůj závěr promítl do usnesení, které máte v systému pod číslem 1008/7, zveřejněného dne 12. února.
ps2017-087-02-005-004.u4.p4.s2 A následně také kolegové z hospodářského výboru připravili a sami si odprezentují oponentní zprávu menšiny poslanců.
ps2017-087-02-005-004.u4.p4.s3 Tu zveřejnili 15. února a je v systému pod číslem 1008/8.

Text viewDownload CoNNL-U